Gå til innhold

Hvordan forholder du deg til Hverdagsrasistene?


Anbefalte innlegg

Nordmenn er blant de aller minst rasistiske i hele verden.

 

Det stemmer det, men nordmenn liker gjerne å være verdensmestere i alt. Og noen har også en utopisk visjon om nullrasisme i Norge - at vi som de fantastiske menneskene vi liker å skryte av å være skal være det eneste landet i verden med null rasisme; en visjon som i seg selv er rasistisk fordi det forutsetter at nordmenn er "overmenneskelige" når det gjelder egenskaper.

Vi er mennesker som alle andre og et samfunn med null hat og null rasisme er en ren utopi.

 

Hva noen troll skriver i sosiale medier er bare å overse. Det er slike steder samfunnets mest frustrerte får en utblåsing. Det er også helt utopisk å forvente at disse skal holde seg unna sosiale medier.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nordmenn er blant de aller minst rasistiske i hele verden.

 

Det stemmer det, men nordmenn liker gjerne å være verdensmestere i alt. Og noen har også en utopisk visjon om nullrasisme i Norge - at vi som de fantastiske menneskene vi liker å skryte av å være skal være det eneste landet i verden med null rasisme; en visjon som i seg selv er rasistisk fordi det forutsetter at nordmenn er "overmenneskelige" når det gjelder egenskaper.

Vi er mennesker som alle andre og et samfunn med null hat og null rasisme er en ren utopi.

 

Hva noen troll skriver i sosiale medier er bare å overse. Det er slike steder samfunnets mest frustrerte får en utblåsing. Det er også helt utopisk å forvente at disse skal holde seg unna sosiale medier.

 

 

Vegvesenet har en "null visjon". Tror du de er rasister som tror at nordmenn er så overlegne alle andre at vi som første nasjon i verden skal oppnå "et transportsystem som ikke fører til tap av liv eller varig skade"?

 

"Null visjon", er et verktøy. Ikke en utopi. Jeg var i grunnen ganske klar i å spesifisere at jeg snakket om ledelses teknologi, men du fikk det kanskje ikke med deg?

 

Tror du at rasisme kan være borte om 100 år? Ikke jeg heller..

 

Hva med 1000 år da? Det blir litt for langt frem for meg å mene noe sikkert om. Kanskje er rasismen borte om 1000 år, men bare fordi alle mennesker er borte..

 

Men la oss si at menneskeheten eksisterer, og all rasisme er borte om 1000 år. Hvordan vil det ha skjedd i så fall? Vil det være rasisme rasisme rasisme rasisme i 999 år, og så plutselig forsvinner alt sammen over natten? Eller vil det være en gradvis kamp der det blir litt mindre rasisme for hvert år. Helt til det ikke finnes nok igjen av det til å telles?

 

Tror du "Null visjon" kan ha en rolle å spille på veien?..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sylvi Listhaug er det beste som har skjedd norsk politikk, Trump er endelig president og alle muslimene burde samles på en buss og sendes rett hjem.

Er dette rasisme?

 

Jeg gjør mitt beste for å ignorere oppgulpet og i de fleste situasjoner diskuterer jeg bare ikke politikk med dem. Det er som å snakke til en vegg uansett. De har bestemt seg.

Det er nettopp fordi de mener noe annet enn deg at du bør diskutere med dem. Du bør utfordre deres standpunkt, fremme dine egne synspunkter, og prøve å forstå begge sider. Hva er derimot vitsen med å diskutere med noen som mener det samme som deg selv?

 

Men hvis "diskusjonen" går ut på at du bare viser din avsky for dem samtidig som du ikke har noen overbevisende argumenter, så er det jo ikke rart at de ikke lar seg overbevise...

 

Ja - kulturene kan av og til kræsje, men de jeg omgås tilpasser seg og respekterer de andre rundt seg. At det finns en og annen dritsekk muslim - joda. Men hva med nordmannen som gikk bananas på Utøya? Representerer han alle nordmenn?

Nå er ikke Utøya-hendelsene så konsekvent fremtredende i dagens nyhetsbilde som de mangfoldige kultur- og kriminalitetsrelaterte immigrantsakene og islamrelaterte terroristsakene. Sammenligningen din her er helt på trynet.

 

Og jeg sier heller ikke at terrorister og kriminelle muslimer er representative for mørkhudede innvandrere eller muslimer. Det er flere ting som er negativt med innvandrere enn deres ulike kultur og holdning til vold. I aller høyeste grad er et stort problem at staten taper penger på dem. Hvilket ikke er innvandreres skyld. Men like fullt en konsekvens av innvandring. Ikke alle innvandrere er problemer. Men nettoeffekten, hvilket er hva som har betydning, er negativ.

 

Det virker som du ser ting temmelig svart/hvitt... ironisk nok.

 

Jeg mister helt troen på menneskeheten når folk åpenlyst i full offentlighet aplauderer brennende asylmottak og fnyser av overfylte robåter som velter og drukner hundrevis av desperate mennesker.

Greit nok. Jeg liker heller ikke holdningen. Men hendelsene du påpeker her illustrerer stort sett kaoset i innvandrermiljøer. Det er ikke nordmenn som lager bråk på asylmottak eller velter båter...

 

Ett barnelik reker i land på en turiststrand og folk blir forbanna fordi barna deres så bilder av det på nyhetene, i stedet for å engasjere seg å sende klær, medisiner eller på andre måter bidra i flyktningkrisen.

Jeg antar du prater om liket av Aylan Kurdi som massemediene spammet over hele Vesten for å høste sympati og åpne Europas dører for fullt i 2015?

 

Og du mener at ikke nok mennesker bet på kroken? Selv Merkel har satt dette agnet i halsen i ettertid.

 

Hvor blir det av bildene over drapene i Vestens voksende ghettoer?

 

Tenker du noen gang over hvorfor mediene serverer deg én side av saken, og dysser ned eller unnlater å omtale den andre siden?

 

Jeg prøvde en gang å dra frem nordmenn som fløy over svenskegrensa i 1940 - det var det bare å drite i.

Ikke sammenlignbart fordi det dette eksempelet dreier seg om nesten like kulturer og nesten likt språk. Nordmenn ser til og med ut som svensker. Nordmenn har til og med vært svensker...

 

Det dukker opp "likes" fra disse personene på artikler på facebook som er så grusomme at jeg blir helt matt og de tror på ALT som spres i sosiale media så lenge det er innvandrerfiendtlig.

 

Hvordan i alle dager forholder man seg til så håpløse mennesker??

Jeg prøver å lukke øynene og forestille meg en fjelltur med kjæresten, eller en ridetur i skogen, men det K O K E R !!

Du virker like lite reflektert som menneskene du kritiserer. Du virker som deres rake motsetning. Når du innser at dette ikke gir deg plusspoeng, så har du kanskje lært noe. Og først da kan du kanskje gå i samtale med menneskene du hater uten at det koker over for deg.

Endret av Løgn
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sammenligningen med nordmenn som fllyktet til Sverige i 1940 er usaklig. Veldig usaklig. Norge er ikke nabolandet til Syria, Adghanistan og Somalia. Den reelle sammenligningen vil være somaiere som flykter til Kenya, syrere som flykter til Jordan og Tyrkia og afghanere som flykter til Pakistan altså trygge naboland. Vil være som om nordmenn under 2.verdenskrig ikke nøyde seg med Sverige men flyktet helt til Paraguay eller New Zealand.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk bevitnet en rasistisk hendelse. Det var uvirkelig, en godt eldre norsk mann som sto å diskuterte noe heftig med en ung jente i hijab (hun kan ikke ha vært mer enn i sine sene tenår), han drev å sa til henne på flere forskjellige måter at sånn kan hun ikke gå kledd og hun måtte dra tilbake og alt det typiske rasistpratet. Jenta ble betydelig opprørt så jeg og venninnene mine nærmet oss og stelte oss bak henne. Det var ganske surrealistisk, vi alle skjelte han ut, jeg husker at jeg sa at han burde skamme seg over hvordan han velger å prate til andre og han endte opp med å gå videre etter at det ble for varmt for han å bli konfrontert. Jenta var så opprørt når han dro at hun gråt, ingen av oss kunne tro at noen faktisk kan gjøre slikt, men det skjer, og jeg oppfordrer alle andre til å gjøre det samme hvis det er mulig å gjøre det uten å sette deg selv i en uheldig situasjon (folk kan bli ganske hissige av å bli konfrontert).

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du kan ikke mene at det Hitler gjorde var rett og bra. 

Å joda, i starten gjorde han mer for tysk økonomi enn noen annen økonomi har vokst noensinne. Leirene derimot...

Man må differensiere på handlinger, Mengele f.eks., han gjorde oppdagelser som har reddet flere enn han var ansvarlig for å drepe. 

Lenke til kommentar

 

Menneskelig søppel, som burde kastes på dynga der de hører hjemme.

Samme retorikk som Eichmann :)

 

 

Langt ifra, slikt overlater jeg til nazi-apologister som deg.  Jeg vil ikke at noen som helst skal drepes, men søppelsankerne i Mwakirunge, Anlong Pi eller Koshe kunne sikkert lære dem en ting eller fem om hvordan ordentlige mennesker oppfører seg.

Endret av Belfaborac
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har opplevd flere slike hendelser dessverre.  "Kjekk" norsk ungdom i flokk som plager muslimske jenter eller damer på bussen, eller mens de venter på buss, er en gammel schläger.  Voksne folk som roper, hytter med neven eller endatil spytter.  Personlig har jeg gjort det til en regel å alltid gå imellom, noen ganger med håndgemeng som resultat.  En gang traff jeg på en muslimsk venninne mens en voksen drittmegge forsøkte å rive av henne både hijab og hår.  Det var første og forhåpentligvis siste gang jeg slår en kvinne, for hun fikk en ørefik så hun tryna i brosteinen.

 

Menneskelig søppel, som burde kastes på dynga der de hører hjemme.

 

Merkelig det der at du skal ha sett flere slike episoder. Jeg har aldri bevitnet noe slikt noensinne i Norge. Men muligens det skyldes tilfeldigheter.

 

Forøvrig finnes det ikke noe forsvar for vold mot kvinner. DET er noe som er veldig lavt i mine øyne. Det kan være et menneske med alvorlige psykiske liderlser som du kaller for søppel og mener burde "kastes på dynga der de hører hjemme".

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Menneskelig søppel, som burde kastes på dynga der de hører hjemme.

Samme retorikk som Eichmann :)

 

 

Langt ifra, slikt overlater jeg til nazi-apologister som deg.  Jeg vil ikke at noen som helst skal drepes, men søppelsankerne i Mwakirunge, Anlong Pi eller Koshe kunne sikkert lære dem en ting eller fem om hvordan ordentlige mennesker oppfører seg.

 

 

Jeg vil ikke kalle vold mot kvinner for noe ordentlige mennesker bør bedrive, spesielt ikke dersom de kvinnene det er snakk om er mennesker med alvorlige psykiske lidelser.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Jøssenavn, så utrolig dømmende folk var her i tråden!! Jeg blir svært oppgitt.

 

TS: Det er et tegn på at du er normal, at du har følelser og reagérer. Dette er en del av å ta del i det vestlige samfunnet. Jeg ville spist lunsj et annet sted, eller funnet en annen jobb. Mennesker med slike holdninger sprer mye negativ energi rundt seg. Det bunner i dårlig oppvekst, manglende personlig utvikling. Nok en god grunn til å få psykologi inn som fag i skolen, siden mange foreldre tydeligvis ikke lærer barna sine sunne verdier hjemme.

Endret av Taurean
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

poff

Ble noen skadet? Annet enn at du ble litt fornærmet på vegne av andre, som ikke engang fikk med seg hva som ble sagt?

haha, wat??? Syntes du det var rart at en som ikke anser seg som rasist, distansere seg fra en spøk om å drepe svartinger?

Kjære deg, du dro en spøk om å kjøre ned noen mennesker, og så mener du det plutselig blir usmakelig når noen drar en spøk om å kjøre ned noen svarte mennesker? Jaja.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For eksempel bas, Tåkefyrste og Leiferen! Det var ikke deg jeg siktet til.

 

Det er svært hensynsløst og kynisk å dømme folk for å reagére på urettferdighet.

Og hva med å dømme folk som er kritisk til innvandring og spøker med hvor lite man kan si før man liksom er rasist? Det er jo det hele åpningsinnlegget i tråden handler om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

poff

Ble noen skadet? Annet enn at du ble litt fornærmet på vegne av andre, som ikke engang fikk med seg hva som ble sagt?

haha, wat??? Syntes du det var rart at en som ikke anser seg som rasist, distansere seg fra en spøk om å drepe svartinger?
Kjære deg, du dro en spøk om å kjøre ned noen mennesker, og så mener du det plutselig blir usmakelig når noen drar en spøk om å kjøre ned noen svarte mennesker? Jaja.

Det får en helt annen betydning når man drar inn en spesifik gruppe mennesker. Da er det ikke en joik om snøengler lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...