Gå til innhold

Hvordan forholder du deg til Hverdagsrasistene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Langt ifra.  De færreste av oss gjør det, mens den overveldende majoriteten opplever jevnlig meningsbrytninger og takler det helt utmerket.

 

Det er lett å tro på slik idioti om man er intelektuelt isolert.

 

De fleste leser medier som VG, Aftenposten, NRK.

De fleste har gått på norsk skole, som fokuserer kraftig på å formidle norske verdier. 

De fleste prater med folk som er enig med dem.

 

Dette er et ekkokammer, og du må være en fullstendig idiot om du tror det er helt tilfeldig at 50% av velgerene stemte på Trump i USA, mens i Norge hadde han fått maks 5%. 

 

Bestem deg da.  Annenhver uke eller så er ikke det samme som hele tiden.

 

Ellers diskuterer folk politikk overalt, inkludert super'n og på bussen.  At du ikke oppfatter det, eller snakker med folk, er saken uvesentlig.  Og om en tilfeldig forumist tror eller tviler på det jeg sier kan knapt nok bekymre meg mindre.

For noe tull, på bussen sitter de fleste og ser på mobilen, lytter til musikk, ser ut av vinduet eller prater om noe som har lite med politikk å gjøre.

 

Av og til hører man politikk, men det må være ganske ofte om du skal høre hyperrasistiske kommentarer annenhver uke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Langt ifra.  De færreste av oss gjør det, mens den overveldende majoriteten opplever jevnlig meningsbrytninger og takler det helt utmerket.

 

Det er lett å tro på slik idioti om man er intelektuelt isolert.

 

Og med den uttalelsen kan vi trygt konkludere med at du selv er den som er intellektuelt isolert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Langt ifra.  De færreste av oss gjør det, mens den overveldende majoriteten opplever jevnlig meningsbrytninger og takler det helt utmerket.

 

Det er lett å tro på slik idioti om man er intelektuelt isolert.

 

Og med den uttalelsen kan vi trygt konkludere med at du selv er den som er intellektuelt isolert.

 

 

Kos deg i ekkokammeret ditt :)

 

Kanskje en dag finner du ut av verden er litt større enn Norge og andre likesinnede land.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kos deg i ekkokammeret ditt :)

 

Ting blir ikke mere sanne bare fordi du gjentar dem til det kjedsommelige.

 

 

Kanskje en dag finner du ut av verden er litt større enn Norge og andre likesinnede land.

 

Om bare hadde visst hvor idiotisk den uttalelsen faktisk er.  Imidlertid gidder jeg ikke forklare det for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men folk med høy utdanning liker og prøve og dytte folk inn i båser?

 

Det er vanlig blant alle grupper.

 

Jeg tror egentlig ikke mange med lav utdanning sier ting som "alle muslimer bør sperres inne sånn at de kan drepe hverandre" heller. Men jeg vet at blant folk med høyere utdanning så skjer det praktisk talt aldri. 

 

Undersøkelser fra SSB viser at selv moderate rasistiske holdninger er ikke spesielt vanlig. Jeg tror årsaken til at noen ser rasister overalt, er fordi de tolker hva de sier i verste mening.

 
Men ofte er det folk som skal "tøffe" seg tror jeg. Han ene satt og snakket stygt om han ene mørkhudede vi har (stort sett nordmenn og øst europere der jeg er) 
 
Så kommer den mørkhudede inn i rommet, og skulle snakke med den som snakket drit om han. Da var han plutselig veldig vennlig og ikke et tegn til rasistisk holdning. Tok han tilogmed i handa.
 
Spørsmålet er, mislikte han på grunn av rasisme, eller av personlige grunner?
Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men folk med høy utdanning liker og prøve og dytte folk inn i båser?

 

Det er vanlig blant alle grupper.

 

Jeg tror egentlig ikke mange med lav utdanning sier ting som "alle muslimer bør sperres inne sånn at de kan drepe hverandre" heller. Men blant folk med høy utdanning er det i praksis ingen som sier slikt. 

 

Undersøkelser fra SSB viser at selv moderate rasistiske holdninger er ikke spesielt vanlig. Jeg tror årsaken til at noen ser rasister overalt, er fordi de tolker hva de sier i verste mening.

 
Men ofte er det folk som skal "tøffe" seg tror jeg. Han ene satt og snakket stygt om han ene mørkhudede vi har (stort sett nordmenn og øst europere der jeg er) 
 
Så kommer den mørkhudede inn i rommet, og skulle snakke med den som snakket drit om han. Da var han plutselig veldig vennlig og ikke et tegn til rasistisk holdning. Tok han tilogmed i handa.
 
Spørsmålet er, mislikte han på grunn av rasisme, eller av personlige grunner?

 

Vel husker når han begynte hos oss, så sa han. Så han "nå har vi fått et sotrør og nå"

 

Så antar det var rasen.

 

Undersøkelser er ganske dårlig middel når det gjelder folks holdninger. Folk liker ikke og sette seg selv i dårlig lys. Bedre ta undersøkelser på hvor mange av våre minoriteter har opplevet rasisme, direkte eller indirekte.

 

Feks har du et utenlandsk navn er din mulighet for og komme inn på jobb interjuv synket med 25%. Derfor mange som er norske med et utenlansk navn også gjerne sender med bilde. Det er bare 1 eksempel..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Undersøkelser er ganske dårlig middel når det gjelder folks holdninger. Folk liker ikke og sette seg selv i dårlig lys. Bedre ta undersøkelser på hvor mange av våre minoriteter har opplevet rasisme, direkte eller indirekte.

Eh, nei, ikke om du er interessert i å danne et bilde som er reelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil si hverdagsrasisme er litt dumme holdninger.. Ofte ment spøkefult og uskydlig.. Ligger ikke noe hat bak det. Noen reagerer værre en andre på litt mørkhudetvitser, jødevitser, og svenske vitser... Ja, for svenskene er jo helt klart en egen rase....

 

Og jeg beklager så meget for å kalle noen for mørkhudet, men det er jo bare korrekt å kalle hvite nordmenn som kommer hjem fra syden for neger.. Så man må jo ta i bruk litt andre ord og beskrivelse for personer med mørk hudfarge..

 

Ellers må jeg sitere det som min gamle historielærer bruker å si når han får spørsmål om det er lov å si "neger" fra unge personer på skolen..

 

Neger neger neger neger neger neger

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg vil si hverdagsrasisme er litt dumme holdninger.. Ofte ment spøkefult og uskydlig.. Ligger ikke noe hat bak det. Noen reagerer værre en andre på litt mørkhudetvitser, jødevitser, og svenske vitser... Ja, for svenskene er jo helt klart en egen rase....

 

Og jeg beklager så meget for å kalle noen for mørkhudet, men det er jo bare korrekt å kalle hvite nordmenn som kommer hjem fra syden for neger.. Så man må jo ta i bruk litt andre ord og beskrivelse for personer med mørk hudfarge..

 

Ellers må jeg sitere det som min gamle historielærer bruker å si når han får spørsmål om det er lov å si "neger" fra unge personer på skolen..

 

Neger neger neger neger neger neger

 

 

"Bad-taste" vitser er jo noe helt annet. Syntes de er artige selv, bruker de selv og. Gjerne generalisere "Nordlending" "sørlendinger" og "vestlendinger" og ikke minst "trøndere" . Men det er humor og noe helt annet. 

 

Blir jo oppgitt når de med pippi og neger konge ble endret feks. Blir litt for dumt i mine øyne.

Jeg kan ofte si "Yo nigga" til min kompis som er somalisk. Litt intern humor siden vi syntes hele neger greia er teit.

 

Jeg bruker mørkhudet på dette forum fordi folk skal være så fordømt politisk korrekte her. Og blir "trigga"

Så går du igjennom 3 sider med "debatt med en god dose angrep" som er lite relevant.

Som du kan se litt tidligere i tråden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

*førstepost*

Jeg prøver å se på dem som mennesker. Hovedgrunnen til rasisme er uvitenhet og ignoranse. Det er bare de aller mest ekstreme som faktisk er ondskapsfulle.

 

Som oftes synes jeg synd på dem, men noen av dem provoserer meg slik at empatien forsvinner.

 

(...)

Nordmenn er blant de aller minst rasistiske i hele verden.

Ola Nordmann er svært rasistisk. Kilde: De siste to stortingsvalg.

Endret av Skurupu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ola Nordmann er svært rasistisk. Kilde: De siste to stortingsvalg.

 

Hvilke land er mindre rasistisk enn Norge?

 

Han har ikke påstått at andre land er bedre enn Norge, han sier bare Norge er rasistisk. Noe vi er. Vi er kanskje best i verden for alt jeg vet. men vi er LANGT fra 0 rasisme, veldig langt. Og være best er ikke nok. 

 

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2013/05/15/a-fascinating-map-of-the-worlds-most-and-least-racially-tolerant-countries/?utm_term=.ee8dcc7ac734

 

64% av nordmenn vil mislike at romfolk blir inngiftet i familien, 66% vil mislike om det er en muslim og 33% ville mislike om det var en jøde.

Du har 25% mindre mulighet for og bli tatt inn til interjuv ved jobb søknad om du har utenlandsk navn.

 

Tallene snakker ganske så for seg selv.

 

http://www.hlsenteret.no/publikasjoner/antisemittisme-i-norge

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fakta:

Norge har noen av europas aller strengest krav og regler til innvandring.

 

Påstand:

Spør du en vilkårlig nordmann på gata om han eller hun mener det er for lett eller for vanskelig å komme til norge som innvandrer, så trur jeg de aller fleste svarer at det er for lett. Noen vil nok svare at nivået på reglene er gode, mens man skal lete lenge før man finner noen som mener at reglene burde mykes opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han har ikke påstått at andre land er bedre enn Norge, han sier bare Norge er rasistisk. Noe vi er. Vi er kanskje best i verden for alt jeg vet. men vi er LANGT fra 0 rasisme, veldig langt. Og være best er ikke nok.

 

Han svarte en person som skrev

"Nordmenn er blant de aller minst rasistiske i hele verden."

 

Derfor spør jeg han, hvilket land er mindre rasistisk enn Norge.

 

64% av nordmenn vil mislike at romfolk blir inngiftet i familien, 66% vil mislike om det er en muslim og 33% ville mislike om det var en jøde.

 

Dette avviker veldig fra SSB sine tall, og er fra en veldig vinklet kilde. Her er noen flere tall

 

Ville du synes det var ubehagelig dersom du eller noen i din nærmeste familie fikk en hjemmehjelp som var innvandrer

- 6% sa ja

 

Ville du synes det var ubehagelig dersom du fikk en innvandrer som ny nabo

- 4% sa ja

 

Ville du synes det var ubehagelig dersom du hadde en sønn eller datter som ville gifte seg med en innvandrer

- 20% sa ja.

 

https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/innvhold

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fakta:

Norge har noen av europas aller strengest krav og regler til innvandring.

 

Påstand:

Spør du en vilkårlig nordmann på gata om han eller hun mener det er for lett eller for vanskelig å komme til norge som innvandrer, så trur jeg de aller fleste svarer at det er for lett. Noen vil nok svare at nivået på reglene er gode, mens man skal lete lenge før man finner noen som mener at reglene burde mykes opp.

 

Innvandringen til Norge er høy, men det er på grunn av asylinnvandring og EU-innvandring.

 

Politikerene tør/kan ikke å begrense den type innvandring, så de velger istedenfor å begrense familieinnvandringen for norske statsborgere. Da kan nordmenn føle at vi har gjort noe, og siden familiemedlemmene ikke er i Norge kan de ikke klage. Jeg har lagt merke til at mange ikke bryr seg om hva som skjer med de familiene, fordi mange i Norge ser ikke verdien av å ha en stabil god familie.

 

Det er ikke rasisme, det du ser er manglende familieverdier. Rasistiske land med sterke familieverdier har vesentlig strengere asylpolitikk enn Norge, men har en mer liberal familieinnvandringspolitikk.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Fakta: negativ holdning til innvandring medfører ikke rasisme.

Teknisk sett er den setningen korrekt.

 

Men hvor mange innvandringsmotstandere i norge er det av andre grunner enn rasisme? Vanskelig å bevise noe fra eller til, men mine fordommer forteller meg at det er svært, svært få.

 

De fleste rasister trur ikke selv at de er rasister, det er en av hovedgrunnene til norges hverdagsrasismeproblem. På akkurat samme måte som at de som trur #Metoo ikke trengs, er de samme personene som er grunnen til at #Metoo trengs i utgangspunktet.

Endret av Skurupu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her har du konstruert deg selv en omvendt No True Scotsman.

 

For å snu det på hodet, absolutt alle jeg kjenner som er innvandringskritiske – rettere sagt, ikke innvandringskritiske, men kritiske til den graden av innvandring vi har hatt det siste tiår – er dette av økonomiske og sosiale årsaker, og ikke grunnet rasisme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...