Gå til innhold

Hvordan forholder du deg til Hverdagsrasistene?


Anbefalte innlegg

Det har ingenting med krenkelse å gjøre. Det er ingen som blir krenket av at noen fremstår som de støtter rasistisk motiverte drap. Det er et anti-sosialt problem man utelukkende selv må jobbe med.

Det er ingen som har fremstått som om de støtter rasistisk motiverte drap, like lite som noen støtter drap generelt. Dette dreide seg om en spøk en person altså åpenbart ble støtt av. Så kan du sikkert mene det er veldig stor forskjell på støtt og krenket, men basert på hvordan vedkommende reagerte så ble det åpenbart tatt ille nok opp til at «krenket» slett ikke sikkert er noen overdrivelse.

 

Årsaken til at enkelte spøker om slike ting er mye direkte relatert til det faktum at de vet det for noen sarte sjeler er «fyfy» i dagens samfunn. I eksempelvis Sverige er takhøyden enda lavere enn i Norge, og der er det slik enkelte steder at man har vurdert å sette militæret inn i de verste sonene. Dette er altså resultatet av holdningene du, TS og flere andre her forfekter. Mye av årsaken til at det har gått så langt der er at problemene med manglende integrering er blitt feiet under teppet fordi folk har hatt slike holdninger, og jeg tør faktisk påstå at konsekvensen av det er et langt større problem enn om noen drar videre på en spøk om å kjøre ned folk, gjennom å inkludere mørkhudede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg vil ikke kalle det du gjør nå noe annet enn å se ned på kvinner og tro på at de ikke klarer å håndtere situasjonen selv. Equal rights also means equal lefts. Du kan ikke kreve at man behandler kvinner på samme måte som de hadde behandlet en mann, men så grine over at kvinner blir faktisk behandlet som menn, det inkluderer det å være stor i kjeften eller å slå. Du får ikke ett fripass fordi du har en fitte. 

 

 

Her må jeg få presisere to ting:

1)jeg er en mann

2)jeg er motstander av post-moderne ekstremfeministisk ideologi.

 

Kall meg gammeldags, men det strider mot min etikk og moral å forsvare vold mot kvinner. Det er feil og jeg klrer ikke å få meg selv til å tenke at slikt er greit. Når det er sagt så er jeg ikke noe glad i vold i det hele tatt for den saks skyld. Jeg er et ganske fredelig vesen jeg, selv om munnen min kan flyte over hvis jeg føler meg provosert.

 

Nei, jeg er ikke noen tilhenger av "menn og kvinner er helt like"-tankesettet. Der har jeg mer til felles med mange av våre innvandrere enn av de norske venstreradikalerne.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Og så er det selvsagt opplagt at jeg ikke er en av de lettkrenkelige (på vegne av andre), som det finnes så mange av i denne tråden.

 

Hvor mange i denne tråden kjenner du egentlig godt nok til at det skal gi mening for noen av oss, at du gir dem merkelappen "lettkrenkelige"?

Siden jeg ikke kjenner noen andre må jeg ta utgangspunkt i hva folk har skrevet. TS er ett eksempel, vedkommende jeg svarte som fikk den «grusomme» responsen på sin snøenglespøk et annet.

 

Du gir for øvrig selv uttrykk for at rasisme er et stort problem i Norge, et av verdens minst rasistiske land. Om du mener at Norge ikke er perfekt har du rett. Norge er blant verdens rikeste og mest likestilte land. Likevel kan man sikkert hevde at Norge har et kjempeproblem med fattigdom og kvinnefiendtlige holdninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor mange i denne tråden kjenner du egentlig godt nok til at det skal gi mening for noen av oss, at du gir dem merkelappen "lettkrenkelige"?

Siden jeg ikke kjenner noen andre må jeg ta utgangspunkt i hva folk har skrevet. TS er ett eksempel, vedkommende jeg svarte som fikk den «grusomme» responsen på sin snøenglespøk et annet.

 

Du gir for øvrig selv uttrykk for at rasisme er et stort problem i Norge, et av verdens minst rasistiske land. Om du mener at Norge ikke er perfekt har du rett. Norge er blant verdens rikeste og mest likestilte land. Likevel kan man sikkert hevde at Norge har et kjempeproblem med fattigdom og kvinnefiendtlige holdninger.

 

 

Tror det er mange som bare blir litt overrasket over motvilligheten enkelte har til å ta klar avstand ifra dette urettferdige svineriet som rasisme/hverdagsrasisme er. Det er kontraproduktivt og bare øker polariseringen og forskjellene oss imellom, derfor burde man heller ikke vise noen forståelse eller argumentere til fordel for dem som utbasunerer slike ting som rettes mot helt random uskyldige mennesker.

Endret av Thoto79
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Og så er det selvsagt opplagt at jeg ikke er en av de lettkrenkelige (på vegne av andre), som det finnes så mange av i denne tråden.

Hvor mange i denne tråden kjenner du egentlig godt nok til at det skal gi mening for noen av oss, at du gir dem merkelappen "lettkrenkelige"?

 

Siden jeg ikke kjenner noen andre må jeg ta utgangspunkt i hva folk har skrevet. TS er ett eksempel, vedkommende jeg svarte som fikk den «grusomme» responsen på sin snøenglespøk et annet.

 

For alt jeg vet er tråden full av "lettkrenkelige", jeg har bare ikke sett noen som har skrevet noe som vil rettferdiggjøre en slik beskrivelse. Det var din påstand at det er mange av dem i tråden. Så da må jo du enten lese noe jeg ikke kan se, eller tolke folk som lettere krenkbare enn det jeg gjør?

 

Du gir for øvrig selv uttrykk for at rasisme er et stort problem i Norge, et av verdens minst rasistiske land. Om du mener at Norge ikke er perfekt har du rett. Norge er blant verdens rikeste og mest likestilte land. Likevel kan man sikkert hevde at Norge har et kjempeproblem med fattigdom og kvinnefiendtlige holdninger.

 

OK, hvor mye rasisme synes du vi skal ha da? Er det greit slik vi har det, siden vi har minst i verden? Akkurat som all pedofilien vi har i Norge ikke er noe å bry seg med, siden vi sikkert har minst av det også? Eller færrest mord per innbygger, noen mord må vi jo nesten ha?

 

Skal vi slutte å jobbe mot det beste mulige samfunnet vi kan få? Fordi vi allerede er best?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

For eksempel bas, Tåkefyrste og Leiferen! Det var ikke deg jeg siktet til.

 

Det er svært hensynsløst og kynisk å dømme folk for å reagére på urettferdighet.

 Unnskyld meg, men hva slags ignorant PK greier er dette? Leste du i det hele tatt innlegget til trådstarter? Hvis ikke det er dømmende så veit ikke jeg. Jeg gjorde forøvrig ikke annet enn å påpeke ovenfor trådstarter at det finnes andre meninger her i verden enn de han/hun absolutt anser som de rette, og det er faktisk valgfritt å omgås slike personer hvis det er så fryktelig belastende for vedkommende.

 

Det er vel helst DU som driver med ignorant "kp-horeri", ikke for dét, folk som støtter slik fordømmelse ansér ikke jeg som gyldig likevel. Forferdelig fordømmelse! Leste du overhodet hva han skrev??

 

"Her er det nedsnakking om alt som er mørkt i huden, tror på Allah eller har en annen kultur. Kommer du fra Thailand er du dum som ett brød og er du mørk i huden er du muslim no matter what."

 

"Jeg mister helt troen på menneskeheten når folk åpenlyst i full offentlighet aplauderer brennende asylmottak og fnyser av overfylte robåter som velter og drukner hundrevis av desperate mennesker. Ett barnelik reker i land på en turiststrand og folk blir forbanna fordi barna deres så bilder av det på nyhetene, i stedet for å engasjere seg å sende klær, medisiner eller på andre måter bidra i flyktningkrisen. "

 

"Det dukker opp "likes" fra disse personene på artikler på facebook som er så grusomme at jeg blir helt matt og de tror på ALT som spres i sosiale media så lenge det er innvandrerfiendtlig."

 

Mener du dette er helt greit?? Hvordan kan du i det hele tatt begynne å anta at "han føler seg hevet over disse menneskene"? Det kan jeg ikke forstå med min beste evne. Det virker ikke som han prøver å tulle rundt her, virker som genuin frustrasjon. Synes ikke du? Ville du virkelig orket å jobbe i miljøer med så fordomsfulle og dømmende mennesker? Jeg hadde blitt syk av det!

 

 

Jeg tror det er en smule overdrevet det trådstarter kommer med og tviler på at det finnes mange arbeidsplasser (eller hva det måtte være) hvor det er utbredt at man "applauderer brennende asylmottak". Da vil jeg definitivt si at vedkommende omgås feil folk. Ja, at man støter på slike innimellom, det tviler jeg ikke på i det hele tatt.

 

For meg fremstår det som trådstarter driver med "cherrypicking" av sensasjonshistorier, eller overdriver litt for effekten sin skyld. Selvfølgelig er det de færreste (meg selv inkludert) som synes det er alright å se døde barn drive i land, så jeg ser ingen grunn til å svare på spørsmålene dine da poenget mitt uansett var at det må være lov å ha meninger som ikke nødvendigvis er ansett som politisk korrekt i dette landet. Kan hende jeg lot meg rive med og var litt krass i mitt svar til trådstarter, men jeg står like fullt inne for poenget mitt. 

 

Jeg synes det er positivt med ei som Sylvi Listhaug som står rakrygget og setter ting på agendaen som mange kanskje tenker, men ikke tør ytre i frykt for å bli kalt både det ene og det andre i debatten om innvandring.

Endret av bas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Siden jeg ikke kjenner noen andre må jeg ta utgangspunkt i hva folk har skrevet. TS er ett eksempel, vedkommende jeg svarte som fikk den «grusomme» responsen på sin snøenglespøk et annet.

 

 

Sorry at jeg maser om dette, men slik jeg påpekte lengre bak, tror jeg poenget hans var at det ene er en vits, det andre er en påstand om at svarte folk burde kjøres over.

Begge er ikke vitser, sånn rent klinisk.

Den ene har en klar oppbygning med ett poeng, en mekanikk, en vits.

Det andre er en ren påstand.

 

person1: -To tomater gikk over en vei også kom det en lastebil og kjørte over den ene, så sa den andre tomaten: - Kom`an ketchup!

 

person2: -skulle vært negre som ble kjørt over.

 

Det ér rart, er det ikke?

Klart at det ikke er 'farlig' eller 'grusomt', det er bare ord.

Men å reagere på det, synes jeg ikke at er rart.

(Litt off topic, er strengt talt 'vitsen' i ketchup-vitsen borte i oversettelsen)

 

Kanskje er det tynnhudet, men vendingen er såpass brå, og ut av det blå, at jeg synes det ville vært merkeligere å ikke reagere på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Virker som om alle som synes det er galt av TS å reagere slik på disse meningene også er av en oppfatning av at alle er så lett krenkelige og at folk klassifiserer Listhaug som rasist, og bare du støtter Listhaug så er du rasist liksom.

 

Da hadde vi hatt et stort problem, fordi Listhaug har stor oppslutning i Norge!

 

Det er ikke rasisme å støtte Listhaug. Det er ikke rasisme å støtte Trump. Det er heller ikke rasisme å mene vi bør ha mindre innvandring. Og ja hvis du klarer å bli sint og mene andre er rasist over det faktum at de støtter justis/innvandrings minister og vil ha mindre innvandring alene så er du helt klart lett krenkelig. Det er jo bare politikk, politiske meninger.

 

 

Men hvis du f.eks sier at alle fra Thailand er dumme som brød, så er det bare utvilsomt rasisme. Det er hat. Og det er faktisk ikke bare ok, men helt vanlig å reagere når andre mennesker klarer å presentere slikt hat mot andre grupper mennesker, basert på idiotiske ting som hudfarge. Det er rasisme, og rasisme er ikke ok.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Du kan ikke mene at det Hitler gjorde var rett og bra. 

Å joda, i starten gjorde han mer for tysk økonomi enn noen annen økonomi har vokst noensinne. Leirene derimot...

Man må differensiere på handlinger, Mengele f.eks., han gjorde oppdagelser som har reddet flere enn han var ansvarlig for å drepe. 

 

Dette er en tråd om rasisme. Ja jeg differensierer på handlingene. Så her snakker jeg om spesifikt at Hitler mente andre grupper mennesker i samfunnet var undermennesker, og verden ville være bedre uten dem.

 

Så sånne typer som ikke vil ha innvandrere av feil hudfarger eller feil folkeslag, fordi de er dumme og ikke passer inn med oss smarte germanere er rasister. Og det er helt forkastelige holdninger, som bør vekke reaksjoner.

 

 

 

La meg faktisk minne på at hvis du gjør noe slikt i noen form for profesjonell sammenheng så er det ikke lov. Du kan ikke sitte der og ansette folk og se på navnene og krysse av folk som har navn du ikke liker. Men det skjer, i alt for stor grad i dette landet. Folk her kan late som om hverdagsrasisme liksom nesten aldri skjer, men det gjør. Og det er et problem. Og det å ikke vurdere noen for ansettelse basert på opprinnelse er ulovlig. Og enhver seriøs bedrift vil gi deg sparken for det. Det skjer ikke kun med mørkhudede, også om du er øst-europeer f.eks.

 

Ironisk nok så jobber de fleste fra Polen ganske mye, og vi har mange nordmenn som blir lege i Polen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tåkefyrste: Det er måten man fremstiller en mening på, som angir rammebetingelsene for at andre skal kunne godta dem og ikke. Jeg synes trådstarter la de frem på en temmelig objektiv og defensiv måte, preget av emosjonell desperasjon og forvirring av andre menneskers indre ovebevisning. Det var ingen grunn til å stikke sverdet i ansiktet på han med ordene, på den måten jeg følte at du gjorde. Vi kan ikke ha en verden der folk snakker med hat, for deretter å kalle det en "mening". Man må vise hensyn og respekt, etikk må alltid være en faktor i kalkulasjonen, ellers er vi snart på nivå med dyrene og steinalderfolket igjen.

 

Det er bra at du tåler å jobbe med andre som gnåler om sånne ting dag ut og dag inn. Jeg hadde ikke greid det. Jobb for meg skal dreie seg om profesjonalitet, yrkesfaglighet og personlig utvikling. Ikke bullshit. Hvis det er for mye prat om politikk og tullball, så er ledelsen fraværende eller ignorant.

 

 

bas: Jeg synes ikke han overdrev eller sensasjonalisérte. Det var kun andres innbitte overbevisning han uttrykte frustrasjon for. Dét må det være rom for å gjøre uten å bli dømt nord og ned for. Hadde han uttrykt indre personlig hat for folkegrupper, greit nok, da hadde det vært en annen sak. Men jeg føler absolutt ikke han gjorde det.

 

Det er helt ok å være for eller mot innvandring, men jeg mener det er en fordél å basere sine grunnlag på objektivitet og saklighet. Og ikke dømme andre når de viser tegn til desperasjon og frustrasjon. Det er da man har en mulighet til å forklare hvordan ting -egentlig- henger sammen. Den sjansen bør man ikke kaste på bålet, som mange her gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var ingen grunn til å stikke sverdet i ansiktet på han med ordene, på den måten jeg følte at du gjorde. Vi kan ikke ha en verden der folk snakker med hat, for deretter å kalle det en "mening".

Fremstiller man en mening på en måte der man setter seg selv som moralsk overlegen, og klager over at man ikke klarer å høre andre sine meninger så fortjener man motsvar. Hvordan folk tolker et svar følelsesmessig bryr jeg meg pent lite om sålenge man ikke driver med usakligheter og hets.

 

Og jo vi kan ha en verden der det er plass til alle sine meninger. Vi kan ikke ha et eget moralpoliti som bestemmer hva som er hat og ikke. Selv om det virker at det er denne veien det går takket være svake mennesker som ikke tåler andres meninger.

 

Jobb for meg skal dreie seg om profesjonalitet, yrkesfaglighet og personlig utvikling. Ikke bullshit. Hvis det er for mye prat om politikk og tullball, så er ledelsen fraværende eller ignorant.

Ikke rart du ikke hadde taklet det om du har et slikt forhold til en arbeidsplass. Man kan være både profesjonell, yrkedsfaglig god, og utvikle seg personlig selv om man har litt tullprat på jobb vet du. Faktisk tør jeg påstå det er sunt å snakke med kollegaene sine om diverse ikke-jobbrelaterte ting i løpet av en dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trådstarter:

 

Å forholde seg til mindre intelligente mennesker krever mer av den opplyste person.

 

Et intelligent menneske er i stand til å se på ting objektivt, sammenligne fakta og deretter trekke en slutning som baserer seg på analysen.

 

Mindre intelligente mennesker lar alltid følelser styre deres meninger, enten ved innflytelse av andre eller ved å overbevise seg selv. De ser ytterst sjelden på fakta, og nekter å se situasjoner fra flere vinkler.

 

Oppsummert:

 

Du må dessverre tolerere disse menneskene da de ikke ønsker å bli opplyst, eller se situasjoner fra et objektivt ståsted.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Fremstiller man en mening på en måte der man setter seg selv som moralsk overlegen, og klager over at man ikke klarer å høre andre sine meninger så fortjener man motsvar. Hvordan folk tolker et svar følelsesmessig bryr jeg meg pent lite om sålenge man ikke driver med usakligheter og hets.

 

Og jo vi kan ha en verden der det er plass til alle sine meninger. Vi kan ikke ha et eget moralpoliti som bestemmer hva som er hat og ikke. Selv om det virker at det er denne veien det går takket være svake mennesker som ikke tåler andres meninger.

 

Det er ikke moralsk overlegenhet å ha meninger som ikke er hat.

 

Hat er ikke en mening. Hat er hat. Det er ingen problem med å reagere på hat. Utifra det han har skrevet så er det akkurat det de personene kommer med. Du kan spekulere i at det han sier er overdrevent, men slik det står så er det rimelig klart.

 

Og vi trenger ikke moralpoliti for å si at rasisme er hat.

Vi trenger ikke moralpoliti for å skjønne at "Alle fra Thailand er dumme" er rasisme.

For å skjønne at når personer synes det er like greit asylmottak brenner og folk drukner så er det hat.

 

De aller fleste oppegående mennesker skjønner det veldig lett. Selv om et mindretall ikke har fått med seg at det ikke er greit. 

 

Og det er ironisk å snakke om at andre er lettkrenkelige, og klage sånn over moralpoliti ol. Det virker jo som om du sier "skal man ikke få si at alle fra Thailand er idioter lengre uten at folk blir sinte?"

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke moralsk overlegenhet å ha meninger som ikke er hat.

Hat er ikke en mening. Hat er hat. Det er ingen problem med å reagere på hat.

Hvordan skiller du hat fra en mening? Å si at man hater muslimer er hat, men også en mening.

 

Og vi trenger ikke moralpoliti for å si at rasisme er hat.

Vi trenger ikke moralpoliti for å skjønne at "Alle fra Thailand er dumme" er rasisme.

Nei rasisme er som regel hat, men vi trenger tydeligivis moralpoliti for å bestemme hva som er rasisme, da det er veldig vanskelig for folk flest å finne ut selv. Er alle fra thailand dumme pga hudfargen sin, eller har personen som sier det møtt mange dumme folk fra thailand for så og stereotype dem?

Det ene er rasisme, det andre er fordommer.

 

Og det er ironisk å snakke om at andre er lettkrenkelige, og klage sånn over moralpoliti ol. Det virker jo som om du sier "skal man ikke få si at alle fra Thailand er idioter lengre uten at folk blir sinte?"

Moralpolitiet var tenkt på lovverket. Ikke meninger fra privatpersoner. Det er jo akkurat det jeg sier at folk må få lov å ha meninger, uten et offentlig moralpoliti som bestemmer hva som er lov eller ikke.

 

Ja det burde være lov å si at alle fra thailand er idioter, og det burde være lov å reagere på det, for så at begge parter går videre i livene sine ute lage en jævla stor deal ut av det.

 

Å føle seg så krenket at man ikke vet hvor man skal gjøre av seg etter en slik meningsutveksling er hva jeg har problem med.

 

Du kan godt si at jeg er krenket over folk som er krenket, men da er vi på barnehagestadiet, og det hjelper ikke diskusjonen stort.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Moralpolitiet var tenkt på lovverket. Ikke meninger fra privatpersoner. Det er jo akkurat det jeg sier at folk må få lov å ha meninger, uten et offentlig moralpoliti som bestemmer hva som er lov eller ikke.

Ja det burde være lov å si at alle fra thailand er idioter, og det burde være lov å reagere på det, for så at begge parter går videre i livene sine ute lage en jævla stor deal ut av det.

 

Å føle seg så krenket at man ikke vet hvor man skal gjøre av seg etter en slik meningsutveksling er hva jeg har problem med.

 

Du kan godt si at jeg er krenket over folk som er krenket, men da er vi på barnehagestadiet, og det hjelper ikke diskusjonen stort.

 

 

Det burde være såre enkelt. Du dømmer ingen utifra rase og eller opphav, altså de ting man ikke selv styrer over. Er ikke det ok? Ok, move on.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det var da svært så blåøyd det går an å være.  Jeg støter på nettopp den type hverdagsrasister ganske jevnlig.  Nå holder jeg ikke telling, men om jeg sier annenhver uke i gjennomsnitt så er jeg ikke langt unna.

 

Kan det være at du har misforstått hva de mente? F.eks. om en person sier at han vil stoppe innvandringen, så betyr ikke det at han vil kaste ut alle innvandre. Og hvis en person sier at mediedekningen av Trump er dårlig, så betyr ikke det at han støtter Trump.

 

Neppe.  Når noen sier "alle de helvetes svartingene skulle vært sendt tilbake til drittlanda sine" eller "det vi burde gjøre var å bygge en svær mur rundt Afrika og la alle svartingene dø av sult eller slakte hverandre, så er vi kvitt problemene" så er det liten tvil om hva slags mennesker de er.  Syns jeg da.  Du mener kanskje noe annet.

 

Trump har jeg ikke nevnt med et ord og jeg har ennå til gode å møte på noen som har ment annet enn at han er dum som et brød og en narsissist av episk format.  Rasistsøppelet mener sikkert noe annet, men de har jeg til gode å diskutere politikk med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Trump har jeg ikke nevnt med et ord og jeg har ennå til gode å møte på noen som har ment annet enn at han er dum som et brød og en narsissist av episk format.  Rasistsøppelet mener sikkert noe annet, men de har jeg til gode å diskutere politikk med.

 

Det er kanskje fordi du nekter å møte meningsmotstandere i samtale at du er proppfull av dine egne fordommer. Husk at du selv kan velge å bevege deg utenfor ditt eget ekkokammer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Trump har jeg ikke nevnt med et ord og jeg har ennå til gode å møte på noen som har ment annet enn at han er dum som et brød og en narsissist av episk format.  Rasistsøppelet mener sikkert noe annet, men de har jeg til gode å diskutere politikk med.

 

Det er kanskje fordi du nekter å møte meningsmotstandere i samtale at du er proppfull av dine egne fordommer. Husk at du selv kan velge å bevege deg utenfor ditt eget ekkokammer.

 

Er da ikke fordom når det er etablert at menneske er en rasist. Da er det en dom ut i fra erfaring.

 

Dommen ble søppel. Støtter den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvordan skiller du hat fra en mening? Å si at man hater muslimer er hat, men også en mening.

 

Thailand er dumme" er rasisme.

Nei rasisme er som regel hat, men vi trenger tydeligivis moralpoliti for å bestemme hva som er rasisme, da det er veldig vanskelig for folk flest å finne ut selv. Er alle fra thailand dumme pga hudfargen sin, eller har personen som sier det møtt mange dumme folk fra thailand for så og stereotype dem?

Det ene er rasisme, det andre er fordommer.

Moralpolitiet var tenkt på lovverket. Ikke meninger fra privatpersoner. Det er jo akkurat det jeg sier at folk må få lov å ha meninger, uten et offentlig moralpoliti som bestemmer hva som er lov eller ikke.

 

Ja det burde være lov å si at alle fra thailand er idioter, og det burde være lov å reagere på det, for så at begge parter går videre i livene sine ute lage en jævla stor deal ut av det.

 

Å føle seg så krenket at man ikke vet hvor man skal gjøre av seg etter en slik meningsutveksling er hva jeg har problem med.

 

Du kan godt si at jeg er krenket over folk som er krenket, men da er vi på barnehagestadiet, og det hjelper ikke diskusjonen stort.

 

Det er rimelig stor forskjell på politiske meninger om mindre innvandring og rasisme. Listhaug har masse politiske meninger om innvandring som politiker. Folk som sier alle afrikanere er dumme og masse annet negativt og bør ikke få komme inn i landet er rasister. Joda det er deres rasistiske mening. Og av en eller annen grunn så har noen funnet ut at ytringsfrihet = du kan si hva du vil. Det er ikke sant. Vi har lover som forbyr hatefulle ytringer.  Ytringsfrihet beskytter ikke hat, ingen lover gjør. Hat er galt og i mange tilfeller ulovlig. Tenk over det slik, kunne du sagt det i profesjonell sammenheng på jobb uten at det talte for saklig grunn til oppsigelse? Kunne du skrevet det i avisen uten å bli dømt for hatefulle ytringer?

 

Vi trenger ikke moralpoliti for noe som helst. Moralpoliti er ikke bra. Folk misbruker helt klart ordet rasisme og kaller folk som ikke er rasister rasister. Men det er en helt annen diskusjon og det er off-topic. 

 

Det er ikke en fordom å mene alle i Thailand er dumme. Det er rasisme. Det å mene alle mørkhudede er muslimer er derimot en fordom. Jeg ville ikke akkurat kalt det er rasisme. Det er bare ignoranse, mangel på kunnskap og fordommer som er byggestener for hat og rasisme. Fordi fordommer er helt klart grunnlaget for rasisme. Det er hvertfall ikke basert på vitenskap og fakta!

 

 

Hvis du mener moralpolitiet er det offentlige så er det du som har problemene her. Du kan si privat at alle fra Thailand er idioter ja. Og så bør alle andre få tenke du er rasist og vurdere om de fortsatt vil være i en slik omgangskrets eller ikke. Men si at du jobber for et selskap og skal rekruttere ansatte. Da kommer en fyr fra Thailand. Du velger heller nordmannen. Alle andre i bedriften vet at du synes folk fra Thailand er idioter. si at du og fyren fra Thailand har felles bekjente. En venn av deg tok opp at du diskuterte med han og mente at alle fra Thailand er idioter. Da skal det ikke så veldig mye til hvis den fyren går til bedriften at du får sparken for det. Fordi det er faktisk ulovlig. Det har ikke med moralpoliti å gjøre. Det handler om et rettferdig samfunn. Der alle har like rettigheter som statsborgere av kongeriket Norge. Og der hat ikke har en plass og naturligvis slås ned på av loven.

 

 

Hvor sa TS at han er krenket? Han sier han er sint. At det K O K E R. Mener du helt ærlig at folk som reagerer med sinne på rasisme er lett-krenkelige? Det å reagere med sinne på hat er helt normalt. 

 

 

Og det er faktisk slik at folk er forskjellige. Det er f.eks folk som sliter med angst, og mange mennesker kan også ikke forestille seg hvordan det er å slite med angst. Og så sier de ting som at folk som sier de har angst er bare svake menneske, det er ikke reelt osv.

 

Det er folk som snakker om hvor hardt og vanskelig de har det med jobb, og så kommer noen andre som si jobber flere timer og sier at det er ingenting, de har ikke rett til å si det er hardt og vanskelig, fordi de selv jobber mer. Men det er ikke slik verden fungerer.

 

Jeg hadde ikke blitt sint. Jeg hadde tenkt javel ja, og funnet noen andre å tilbringe tiden med istedenfor, men det betyr ikke at jeg ikke forstår at folk kan bli sinte for det samme. Det handler om forståelse og empati for andre mennesker, noe rasister da f.eks gjerne ikke har så mye av åpenbart.

 

 

Det er for meg utrolig at folk forsvarer rasisters rett til å være rasistiske og mene det er urimelig å reagere på rasisme med sinne. Og behandle det som om TS mener han er hevet over dem. Som om liksom rasistiske meninger var meninger på samme nivå med andre politiske meninger. Fordi det er ikke. Hat er hat.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...