Gå til innhold

Her er den første elbilladeren som leverer 350 kilowatt


Anbefalte innlegg

 

Prøv med 'energi' i stedet for 'strøm' i første linje..

 

Men jeg er fortsatt ikke heelt overbevist om at du virkelig kan Ohms lov..

 

Det er jo forholdsvis enkelt, effekt er lik spenning ganger strøm.

Spenningen måles i volt, strøm måles i ampere og effekten måles igjen i Watt.

 

Det er derfor jeg skriver strøm, ikke energi

 

Når spenningen i nettet er konstant, og effektuttaket øker, så øker altså strømmen også.

Antall amper som leveres øker med syv ganger, som betyr at belastningen på nettet er syv ganger høyere.

 

 

Effekten per lader øker, det har jeg ikke benektet. Men samtidig gjør 1 stk 350 kW lader samme jobben som 7 stk 50 kW ladere. Man trenger altså færre ladere, og totaleffekten er uforandret.

 

Det er jo nettopp det jeg skriver, at laderen bruker like mye strøm som syv 50 kW ladere.

 

Dersom man for enkelthets skyld har syv elbileiere som skal lade bilen sin, og de alle bruker en 50 kW lader på et 240 volts anlegg, så trekker de noe over 1400 amper fra strømnettet.

 

Dersom du har syv elbileiere som skal lade bilen sin, og de alle bruker en 350 kW lader på et 240 volts anlegg, så trekker de nesten 10 000 amper fra strømnettet.

 

Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at belastningen på nettet blir betydelig høyere, samtidig som tiden det tar å lade går ned.

 

Du kan jo forsøke å ta en 1.5mm2 kabel, som tåler omtrent 2200 watt på 240 volts anlegg over tid, og så prøve å koble på en last på 15000 watt i ti minutter, å se hvordan det går med den kabelen.

 

Står de syv derimot i kø, å lader bilene etter hverandre på en 350 kW lader i stedet for å samtidig bruke hver sin 50 kW lader, ja så vil selvfølgelig ikke belastningen på nettet bli større, men det var jo ikke poenget her, og for sistemann i køen vil det jo heller ikke gå noe raskere.

 

Når alle landets "Salvesen" kjøper seg den største laderen de kan få for penger, slik at de slipper å vente unødvendig, så blir belastningen på strømnettet større, fordi de forbruker strømmen på et kortere tidsrom, som betyr at strøm (ampere) og effekt (watt) økes, mens spenningen (volt) forblir den samme.

Batterier har fortsatt noen kjemiske egenskaper som ikke kan regnes som lineære...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Prøv med 'energi' i stedet for 'strøm' i første linje..

 

Men jeg er fortsatt ikke heelt overbevist om at du virkelig kan Ohms lov..

Det er jo forholdsvis enkelt, effekt er lik spenning ganger strøm.

Spenningen måles i volt, strøm måles i ampere og effekten måles igjen i Watt.

 

Det er derfor jeg skriver strøm, ikke energi

 

Når spenningen i nettet er konstant, og effektuttaket øker, så øker altså strømmen også.

Antall amper som leveres øker med syv ganger, som betyr at belastningen på nettet er syv ganger høyere.

 

Effekten per lader øker, det har jeg ikke benektet. Men samtidig gjør 1 stk 350 kW lader samme jobben som 7 stk 50 kW ladere. Man trenger altså færre ladere, og totaleffekten er uforandret.

Det er jo nettopp det jeg skriver, at laderen bruker like mye strøm som syv 50 kW ladere.

 

Dersom man for enkelthets skyld har syv elbileiere som skal lade bilen sin, og de alle bruker en 50 kW lader på et 240 volts anlegg, så trekker de noe over 1400 amper fra strømnettet.

 

Dersom du har syv elbileiere som skal lade bilen sin, og de alle bruker en 350 kW lader på et 240 volts anlegg, så trekker de nesten 10 000 amper fra strømnettet.

 

Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at belastningen på nettet blir betydelig høyere, samtidig som tiden det tar å lade går ned.

 

Du kan jo forsøke å ta en 1.5mm2 kabel, som tåler omtrent 2200 watt på 240 volts anlegg over tid, og så prøve å koble på en last på 15000 watt i ti minutter, å se hvordan det går med den kabelen.

 

Står de syv derimot i kø, å lader bilene etter hverandre på en 350 kW lader i stedet for å samtidig bruke hver sin 50 kW lader, ja så vil selvfølgelig ikke belastningen på nettet bli større, men det var jo ikke poenget her, og for sistemann i køen vil det jo heller ikke gå noe raskere.

 

Når alle landets "Salvesen" kjøper seg den største laderen de kan få for penger, slik at de slipper å vente unødvendig, så blir belastningen på strømnettet større, fordi de forbruker strømmen på et kortere tidsrom, som betyr at strøm (ampere) og effekt (watt) økes, mens spenningen (volt) forblir den samme.

Man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at en ikke trenger å belaste nettet med 350kw per 350kwh lader.

 

Dette kan enkelt løses ved å integrere batteri banker lokalt på ladestasjonen.

 

Som flere har sagt, 20 biler er 20 biler.

Høyere ladehastighet betyr ikke økt nettbelastning.

Det er det totale energi behovet som reflekterer nettbelastning.

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at en ikke trenger å belaste nettet med 350kw per 350kwh lader.

 

Dette kan enkelt løses ved å integrere batteri banker lokalt på ladestasjonen.

Okay, batteripakken på en elbil på 60kW er omtrent en halv kubikk, og veier et halvt tonn, samt koster et par hundre tusen.

 

Nå snakker jo jeg først og fremst om montering av 350kW ladere hjemme, som sikkert kommer etterhvert, men la oss for moro skyld si at det er snakk om en ladestasjon, så høres det fremdeles både upraktisk og dyrt ut med tre tonn batterier til over en million kroner for hver lader som monteres ?

 

Som flere har sagt, 20 biler er 20 biler.

Høyere ladehastighet betyr ikke økt nettbelastning.

Det er det totale energi behovet som reflekterer nettbelastning.

Ovenfor hevder du noe annet, at problemet kan løses med batterier, men nå er det altså ikke noe problem lengre, ettersom 20 biler er 20 biler.

 

Er virkelig elbileiere så tette, at de ikke forstår elementære ting som at man trekker mer strøm når man øker effekten og beholder spenningen.

 

De fleste forstår at elbilene ikke magisk kan lagre mer strøm på batteriene, men er det virkelig vanskelig å forstå at når man øker effekten som taes ut av laderen fra 50kW til 350kW, så er det en syv ganger så høy belastning på strømnettet i den perioden, og vil kreve en sikring på rundt 1500 ampere i stedet for 225 ampere.

Endret av adeneo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå snakker jo jeg først og fremst om montering av 350kW ladere hjemme, som sikkert kommer etterhvert, men la oss for moro skyld si at det er snakk om en ladestasjon, så høres det fremdeles både upraktisk og dyrt ut med tre tonn batterier til over en million kroner for hver lader som monteres ?

Hvor mange har bensinstasjon hjemme? Det virker ikke som om det synker inn at dette er noe man *aldri* vil ha hjemme. Man har ikke behov for det. Hjemme trenger man som regel en 10-16A kurs.

 

Der man vil se slike ladere er ved offentlige ladestasjoner. Ser man f.eks på Tesla sin nye installasjon i Hokksund, så har de 1600 kVA trafo på høyspentnettet, og 10 doble hurtigladere med 145 kW makseffekt hver. Skulle Tesla bestemme seg for å oppgradere til 350 kW hurtigladere, så vil de kunne sette opp 4 stk. Da går totaleffekten fra 1450 kW med 10 hurtigladere til 1400 kW med 4 hurtigladere. (Ca likt.) De klarer å ta unna ca lik mengde biler per time.

 

Så klart, skulle det plutselig komme 20 biler samtidig, så får de ikke alle plugget inn samtidig. Om det er noe som skjer regelmessig så bør man vurdere om det er nok med 4 stk 350 kW ladere. Kanskje ladebehovet er større enn trafikklasten man har dimensjonert for.

 

Denne installasjonen vil kunne ta unna 28 elbiler per time med 50 kWh per bil. Skulle det hende at man kunne få topper på f.eks 50 biler innenfor en time, så kan batterier være en god løsning. Da trenger man batterier til ca 600 kWh / 700 kW. (Og kan da øke antallet 350 kW ladere fra 4 stk til 6 stk.) Da vil man trenge ca 5 stk Tesla Powerpack, med en kostnad på rundt 2,1 mill kroner. Dette kan spares inn på ca 8 år i redusert effektkostnad.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Prøv med 'energi' i stedet for 'strøm' i første linje..

 

Men jeg er fortsatt ikke heelt overbevist om at du virkelig kan Ohms lov..

 

Det er jo forholdsvis enkelt, effekt er lik spenning ganger strøm.

Spenningen måles i volt, strøm måles i ampere og effekten måles igjen i Watt.

 

Det er derfor jeg skriver strøm, ikke energi

 

Når spenningen i nettet er konstant, og effektuttaket øker, så øker altså strømmen også.

Antall amper som leveres øker med syv ganger, som betyr at belastningen på nettet er syv ganger høyere.

 

 

Effekten per lader øker, det har jeg ikke benektet. Men samtidig gjør 1 stk 350 kW lader samme jobben som 7 stk 50 kW ladere. Man trenger altså færre ladere, og totaleffekten er uforandret.

 

Det er jo nettopp det jeg skriver, at laderen bruker like mye strøm som syv 50 kW ladere.

 

Dersom man for enkelthets skyld har syv elbileiere som skal lade bilen sin, og de alle bruker en 50 kW lader på et 240 volts anlegg, så trekker de noe over 1400 amper fra strømnettet.

 

Dersom du har syv elbileiere som skal lade bilen sin, og de alle bruker en 350 kW lader på et 240 volts anlegg, så trekker de nesten 10 000 amper fra strømnettet.

 

Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at belastningen på nettet blir betydelig høyere, samtidig som tiden det tar å lade går ned.

 

Du kan jo forsøke å ta en 1.5mm2 kabel, som tåler omtrent 2200 watt på 240 volts anlegg over tid, og så prøve å koble på en last på 15000 watt i ti minutter, å se hvordan det går med den kabelen.

 

Står de syv derimot i kø, å lader bilene etter hverandre på en 350 kW lader i stedet for å samtidig bruke hver sin 50 kW lader, ja så vil selvfølgelig ikke belastningen på nettet bli større, men det var jo ikke poenget her, og for sistemann i køen vil det jo heller ikke gå noe raskere.

 

Når alle landets "Salvesen" kjøper seg den største laderen de kan få for penger, slik at de slipper å vente unødvendig, så blir belastningen på strømnettet større, fordi de forbruker strømmen på et kortere tidsrom, som betyr at strøm (ampere) og effekt (watt) økes, mens spenningen (volt) forblir den samme.

Ola normann kommer aldri til å kjøpe seg en 350kw lader hjemme. En 50kw hurtiglader har en listepris på ca 300 000+montasje/tilknyttingskost. Og fått anntydet 5gangen for en 350kw. Så her er det snakk om offentlige ladere. Hjemne bil 6-15kw være vanlig. Som tilsvarer f.ejs en jacuzzi/et par varmmekabler.

(Funfact, daglig lading av 1,5millioner elbiler tilsvarer et økt strømforbruk på 3% i norge.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt de argumentene som går på at strømnettet ikke tåler dette. Et økende behov for kraft vil etter hvert tvinge frem oppgradering og utvikling. Å resonnere med at det ikke vil tåle elbil-lading og si seg fornøyd med, muligens fordi man har vært motstander av elbil så lenge at man ikke kan gi seg nå, forstår jeg rett og slett ikke. Hvordan hadde strømnettet sett ut om man på 20-tallet sa seg fornøyd og ikke ville akseptere at husholdningene fikk støvsugere, "for det vil ikke nettet tåle."?

 

Endring og kontinuerlig forbedring er kanskje en ukjent prosess for mange...?

 

Netteierne har drevet havaribasert vedlikehold i over 20 år. Det er et stort etterslep på vedlikehold, utvikling og forsterkning av spesielt distribusjonsnettet. Dessverre er det vi forbrukere som kommer til å måtte betale for å komme backlog'en til livs gjennom den kommende effekttariffen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så dersom ti elbileiere investerer i hver sin megalader på 350 kW, og slår den på klokken 16:30 hver dag, så blir ikke belastningen høyere enn om de hadde hatt 50 kW ladere å gjort det samme, det går bare mye fortere å lade bilen.

 

Forstå den som kan, men så flott er det altså med elbil, at selv Ohms lov blir sidesatt

 

Les deg litt opp før du kommenterer - vær så snill... Dette blir en utrolig fordummende debatt som blir for dumt på tu.no.

 

Det er jo ingen som installerer slike hurtigladere hjemme. De fleste lader med 10A-16A jevnt og trutt gjennom hele natta. Hurtigladere er til å hal langs veien (typisk ved besninstasjoner, kjøpesentere, kaffeer osv) Går ut fra at utbyggerne, "Fortum" og "Grønn Kontakt" som er eid av kraftselskaper kan ohoms lov og mye annet smart, så hurtiladerene legges nok der det allerede er godt dimensjonert nett som tåler disse belastningene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så dersom ti elbileiere investerer i hver sin megalader på 350 kW, og slår den på klokken 16:30 hver dag, så blir ikke belastningen høyere enn om de hadde hatt 50 kW ladere å gjort det samme, det går bare mye fortere å lade bilen.

 

Forstå den som kan, men så flott er det altså med elbil, at selv Ohms lov blir sidesatt

 

Du kommer jo med helt urealistiske kommentarer. Ingen har hurtiglader hjemme. For det første må man ha plass, for det andre koster det adskillig mer enn en vanlig hjemmelader som leverer mer enn nok til daglig bruk. Min Nissan Leaf er klar neste morgen, når jeg setter i gang ladingen med 10A sent kvelden før. Det slike hurtigladere er til for, er når man kjører lengre enn det som er rekkevidden på den bilen man har. Og det er en fordel om bilen kan fylles med strøm på 5 i stedet for 30 minutter. Da vil man kunne ta unna det mangedobbelte i forhold til i dag. Fremover vil og stadig flere elbiler kunne leveres med mulighet for slike ladehastigheter. Men Det trengs altså ikke hjemme. Så utifra dine kommentarer her, ser en at du definitivt ikke vet hva du snakker om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette blir bra dette! Slike hastigheter viser jo først og fremst hvor nyttig elbiler/busser/fremkomstmidler blir for næringene som kjører hele tiden. Lite "nedetid" med slike ladehastigheter og slike ladestasjoner er selvfølgelig ikke plassert ved siden av en gammel trafo som leverer strøm til Jutul gård utpå bygda, men på dertil egnede steder hvor spenning m.m. ikke er et problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at en ikke trenger å belaste nettet med 350kw per 350kwh lader.

 

Dette kan enkelt løses ved å integrere batteri banker lokalt på ladestasjonen.

Okay, batteripakken på en elbil på 60kW er omtrent en halv kubikk, og veier et halvt tonn, samt koster et par hundre tusen.

 

Nå snakker jo jeg først og fremst om montering av 350kW ladere hjemme, som sikkert kommer etterhvert, men la oss for moro skyld si at det er snakk om en ladestasjon, så høres det fremdeles både upraktisk og dyrt ut med tre tonn batterier til over en million kroner for hver lader som monteres ?

Som flere har sagt, 20 biler er 20 biler.

Høyere ladehastighet betyr ikke økt nettbelastning.

Det er det totale energi behovet som reflekterer nettbelastning.

Ovenfor hevder du noe annet, at problemet kan løses med batterier, men nå er det altså ikke noe problem lengre, ettersom 20 biler er 20 biler.

 

Er virkelig elbileiere så tette, at de ikke forstår elementære ting som at man trekker mer strøm når man øker effekten og beholder spenningen.

 

De fleste forstår at elbilene ikke magisk kan lagre mer strøm på batteriene, men er det virkelig vanskelig å forstå at når man øker effekten som taes ut av laderen fra 50kW til 350kW, så er det en syv ganger så høy belastning på strømnettet i den perioden, og vil kreve en sikring på rundt 1500 ampere i stedet for 225 ampere.

Å utstyre en ladestasjon med ekstra tonn/kroner for å muliggjøre en løsning som ikke krever utbygging av nettet er null problem. Det er peanuts i forhold til total kosten.

 

En typisk 10minutters varm dusj bruker 6,5kwh, det utgjør 39kwh i timen.

Har du en sikring på 160 Ampere hjemme på varmtvannsbereder din? Neppe, den er trolig kun 2kw, og belaster ikke nettet mer enn kun 8 Ampere selv om dusj behovet ditt er 160 Ampere.

 

Dette er ett konkret eksempel på at både såkalt "synkron lading" og lokal batteribank fungerer uten å måtte overbelaste nettet.

 

Å ha ett batteri til billaderen trenger ikke å være på 60kwh, selv om bilen har ett 60kwh batteri. det vet du.

Tror ikke folk er ute etter en 350kwh bilder i garasjen heller. Ett batteri på tja, 10-20kwh (?) vil kunne gi tilstrekkelig "hurtiglading".

Batteri hjemme kan også ha flere fordeler som nødaggregat og nett besparelse (ettersom strømpriser svinger kan en optimalisere når en kjøper strøm)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Då snakkar du jo 100% vås. Kjenner du mange med bensinstasjon i garasja si? Trur du det kjem?

Ingen har ein 50 kW ladar heime heller. 22 kW er det meste som er realistisk å ha heime, og ein slik gjev 100 km rekkjevidde på ein time. 

 

Det er jo ikke noe problem med bensin, det tar sekunder å fylle, og man kan gjøre det over alt.

 

Folk har jo allerede ladere i garasjen, dersom man tror at disse ikke kommer til å bli betydelig større innen relativt kort tid, slik at elbileiere kan lade bilen raskere, så er man på høyde med de som på syttitallet trodde at ingen kom til å ha en datamaskin hjemme. 

 

Per i dag er det vel ingen elbiler som kan lades med 350kW, men Ford, VW, Daimler og BMW planlegger å lansere slike i løpet av noen år, og i første omgang sette opp 400 slike ladere rundt omkring, og har man råd til en Mission E, har man sikkert råd til en megalader i garasjen også.

 

Det er vel ingen tvil om at elnettet kommer til å belastes mer i tiden fremover på grunn av elbiler, og også på grunn av flere og større ladere, enten de står i garasjen eller andre steder.

 

De eneste som ikke tar det inn over seg, er elbileiere som ikke vil betale for oppgraderingene som trengs, men helst vil skyve det over på nettleien til alle andre.

Endret av adeneo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk har jo allerede ladere i garasjen, dersom man tror at disse ikke kommer til å bli betydelig større innen relativt kort tid, slik at elbileiere kan lade bilen raskere, så er man på høyde med de som på syttitallet trodde at ingen kom til å ha en datamaskin hjemme.

Nei, folk har ikke lader i garasjen. Laderen står i bilen. Det mange har i garasjen er ett ladepunkt. Altså en kontakt med litt kontroll-logikk som forteller bilen hvor mye den kan trekke og som bryter strømmen om det oppstår feil.

 

Det er ingen grunn til å tro at man vil få raskere lading i garasjen. Folk trenger det ikke, og det blir fort veldig dyrt. 22 kW er allerede mer enn nødvendig. Mest sannsynlig vil sakteladerene i bilene tilnærmet standardiseres i Europa på 11 kW (400V 16A trefase). Da fyller man en langtrekkende elbil over natten, man fordeler effekten jevnt på fasene, og effekten er ikke uoverkommelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Då snakkar du jo 100% vås. Kjenner du mange med bensinstasjon i garasja si? Trur du det kjem?

Ingen har ein 50 kW ladar heime heller. 22 kW er det meste som er realistisk å ha heime, og ein slik gjev 100 km rekkjevidde på ein time. 

Det er jo ikke noe problem med bensin, det tar sekunder å fylle, og man kan gjøre det over alt.
Kom attende når du har sertifikat.

 

For dei aller fleste tek det fleire minutt berre å køyre til bensinstasjonen, og fleire minutt å fylle tanken, betale og køyre derifrå.

 

 

Folk har jo allerede ladere i garasjen, dersom man tror at disse ikke kommer til å bli betydelig større innen relativt kort tid, slik at elbileiere kan lade bilen raskere, så er man på høyde med de som på syttitallet trodde at ingen kom til å ha en datamaskin hjemme.

På slutten av 70-talet var det mange som hadde små datamaskiner heime. Stormaskiner til titals millionar kroner, som kravde eit heilt rom, nokre hundre kW straumforsyning og eit par års utdanning for å bruke var det ingen som trudde at folk ville få heime, og det viste seg å stemme 100%.

 

Kanskje det vert interessant å lade bilen 50 gonger raskare i garasja enn det meste som er vanleg i dag, når det vert mogeleg å køyre 50 gonger raskare enn i dag. Sjølv med 11 kW (16A x 3 på 400V) kan du lett lade over 500 km (100 kWh) på ei natt. Kjenner du mange som pendlar 500 km med bil til dagleg? Det er over 7 timar køyring med gjennomsnittsfart på 70 km/t.

 

Per i dag er det vel ingen elbiler som kan lades med 350kW, men Ford, VW, Daimler og BMW planlegger å lansere slike i løpet av noen år, og i første omgang sette opp 400 slike ladere rundt omkring, og har man råd til en Mission E, har man sikkert råd til en megalader i garasjen også.

Sikkert, om han ynskjer å gjere seg til latter, men i so fall det til å koste ein god del i anleggsbidrag for å oppgradere det lokale straumnettet i heile nabolaget heilt fram til huset. Til glede for alle naboane. Han kunne heller kjøpt 2-3 Mission E til, for alltid å ha ein fullada tilgjengeleg, og kunne vere meir fleksibel med bilvask, men det er opp til han og privatsjåføren kva som vil vere den beste løysinga.

 

Det er vel ingen tvil om at elnettet kommer til å belastes mer i tiden fremover på grunn av elbiler, og også på grunn av flere og større ladere, enten de står i garasjen eller andre steder.

Elbilar er den perfekte straumforbrukar. Dei har batteri, og kan lade når lasta er minst. Det er ikkje elbilar som gjer at ein må oppgradere straumnettet, det er mangel på prissignal som fortel når det er lurt å lade bilen

 

De eneste som ikke tar det inn over seg, er elbileiere som ikke vil betale for oppgraderingene som trengs, men helst vil skyve det over på nettleien til alle andre.

 

Eg vil gjerne ha effektavgift, og betale for det. So kan dei som brukar mest effekt når forbruket er høgast betale for oppgraderinga, anten dei har elbil eller panelomnar. Ein elbil dreg normalt ikkje meir effekt enn ein til to panelomnar.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så dersom ti elbileiere investerer i hver sin megalader på 350 kW, og slår den på klokken 16:30 hver dag, så blir ikke belastningen høyere enn om de hadde hatt 50 kW ladere å gjort det samme, det går bare mye fortere å lade bilen.

 

Forstå den som kan, men så flott er det altså med elbil, at selv Ohms lov blir sidesatt

 

Belastningen på nettet blir høyere den tiden de lader, enn om de hadde brukt 50KW ladere. Men mengden strøm trekt ifra nettet for å lade totalt hadde ikke blitt noe annet.

 

Hadde alle 10 slått på sin 350KW lader kl 16.30, så måtte nettet vært dimensjonert for 3500 KW, mens med 50KW lader, så hadde det holdt at det var dimensjonert for 500KW. Det er litt forskjell. Det er jo derfor vi får AMS målere, for at de skal slippe å oppgradere nettet, og heller fordele belastningen utover dagen.

 

For den vanlige elbil eier i det normale så er det like gyldig om det er 350 eller 50. De lader normalt med langt mindre. Men det er en fordel de få gangene man trenger å hurtiglade, at det går kjappere (Hvis bilen kan utnytte mengden). Det er jo heller ikke bra for batteriene å benytte den mengden med lading ofte heller.

Lenke til kommentar

Sakte-, semihurtig-, hurtig-, super-, ultrahurtig- lader.. Hva blir det neste? Gigahyper-lader? :p

Elektronikkverdenen har allerede definert et halv-tullete system for denne typen graderinger: https://en.wikipedia.org/wiki/Radio_spectrum#By_frequency

Så da blir det sånn fremover:

- Sakte

- Medium

- Hurtig

- Veldig hurtig

- Ultrahurtig

- Superhurtig

- Ekstremt hurtig

- Enormt hurtig

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...