Gå til innhold

Her er den første elbilladeren som leverer 350 kilowatt


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Guri, om ikke lampene blinker og sikringene ryker allerede, så skal de nok gjøre det nå som Salvesen får sin våte drøm, en egen lader som nærmest spytter strøm og driter ampér til kraftverket rødgløder av spenning.

Det påvirker ikke effektbehovet å gå til høyere ladeeffekt. Den dimensjonerende størrelsen er antall biler per time, med X kWh per bil.

 

Altså om du f.eks har ett sted som har behov for å kunne lade 20 biler med 50 kWh per time, så er behovet på effektive 1 MW. Da er det likegyldig for strømnettet om man setter opp 20 stk 50 kW ladere eller 3 stk 350 kW ladere. Forskjellen er at hver bil vil med 350 kW lading tilbringe 8,5 minutter ved laderen vs 1 time med 50 kW lading.

Forsåvidt riktig, men dersom du kan lade så hurtig vil trolig etterspørselen etter hurtiglading gå opp, altså mindre lading hjemme. Nettselskapenes utfordring i dag er HVOR ladingen kommer til å skje - altså hvor skal de forsterke nettet.
 

Hvorfor i alle dager ville etterspørselen gått opp? Det er langt billigere å lade hjemme..

Vi kjøper melk og brød på bensinstasjonen selv om det er dyrere enn i butikken. Samme vare men den er mer tilgjengelig, derfor høyere pris. En 350kW-lader tillater deg å bli mer avslappet på saktelading og selv om det er dyrere enn hjemmestrøm er det fortsatt billigere enn bensin. 350kW ladere gjør også elbilen mer attraktiv for dem som bekymrer seg over ladekø og for dem som ikke har lader på egen vegg. 350kW-lading gjøre lading mer tilgjengelig, selvfølgelig vil det føre til økt bruk.

Det som er feil her, er at 350kW-lading gjør lading mer tilgjengelig. Enhver "tur innom" et sted for å lade tar lenger tid enn de sekundene det tar å plugge inn ledningen når du kommer hjem, for så å dra den ut igjen når du kjører. -Og det finnes garantert tilfeller da jeg har kjørt lenger enn ti mil, og stikker hjemom i et kvarter før jeg kjører videre et sted, men det er i såfall et unntak, og ikke en regel. Derfor vil det i de fleste tilfeller være lang mer behagelig for den enkelte elbileier å lade hjemme, mens bilen allikevel står rolig på gårdsplassen. -Selv om det bare ville tatt ti minutter å stikke innom et sted og lade!

 

-Og igjen, med mindre du jobber 10+ mil fra der du bor (og ikke har tilgang på lading på jobben), vil de aller fleste klare seg helt fint med å lade fra en normal, billig ladestasjon hjemme på natten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Poenget er at om det er ett behov for hurtiglading i dag så tar de i bruk de laderene som finnes.

Er det så sinnsykt vanskelig å tenke seg at når en tjeneste blir bedre så øker bruken?

 

 

I dette tilfellet, ja. Jeg ser virkelig ikke hvorfor det skulle økes, du gjør det men du klarer liksom ikke å få det frem. Så igjen ser jeg ikke poenget. 

 

Jeg kan bare se mine egne behov, og det utgjør ingen forskjell, ser derfor ikke hvorfor det skulle gjøre det for andre. Men du må gjerne gi din innsikt i hvorfor. 

Lenke til kommentar

Er det så sinnsykt vanskelig å tenke seg at når en tjeneste blir bedre så øker bruken?

350 kW hurtigladere er bedre enn 50 kW hurtiglading, men hjemmelading er fortsatt helt klart best.

 

Hjemmelading er raskest, da det kun er snakk om ~10 sekunder per dag i å plugge inn/ut bilen. Du kan også stille inn ladingen slik at ladingen er akkurat avsluttet når du skal bruke bilen på morgenen, slik at batteriet er varmt. Da får man bedre ytelse, full regen, bedre rekkevidde og raskere varm bil. Og så klart er hjemmelading billigst. Dagens hurtiglading koster minst det dobbelte, men det kan også koste 5 og 10 ganger så mye som hjemmelading. Det er vel ingen grunn til å tro at raskere lading vil bli billigere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Så dersom ti elbileiere investerer i hver sin megalader på 350 kW, og slår den på klokken 16:30 hver dag, så blir ikke belastningen høyere enn om de hadde hatt 50 kW ladere å gjort det samme, det går bare mye fortere å lade bilen.

 

Forstå den som kan, men så flott er det altså med elbil, at selv Ohms lov blir sidesatt

 

 

Hva trekker mest effekt, 1 stk 350Kw lader eller 7 stk 50Kw ladere? :)

 

 

Igjen, dersom ti 50kW ladere erstattes med ti 350kW ladere, hva trekker mest effekt?

 

Jeg har gitt opp, ettersom dette tydeligvis er vanskelig å forstå. Det er jo ikke slik at syv eksisterende ladere erstattes med en større lader, det finnes vel knapt slike "ladeparker" i Norge med syv hurtigladere, de fleste har en eller to.

 

Porsche, Audi, Damler osv. ønsker jo å sette opp 350kW ladere relativt tett for å støtte oppunder deres elbiler som lanseres om et par år. I dag finnes det ikke biler som kan lade med 350kW.

 

Dette er både fordi man forutser betydelig kraftigere batterier for økt rekkevidde, samt 800 volts lading med 350kW for å gjøre elbilene mer konkurransedyktige i andre markeder enn akkurat Norge.

 

Samtidig som større og kraftigere batterier kommer, så kommer nesten garantert større ladere til hjemmebruk etterhvert, man kan anta at de ovennevnte produsentene relativt raskt vil tilby ladere som er betydelig større enn 7kW, slik at deres kunder kan lade raskt, også hjemme.

Lenke til kommentar

 

 

Så dersom ti elbileiere investerer i hver sin megalader på 350 kW, og slår den på klokken 16:30 hver dag, så blir ikke belastningen høyere enn om de hadde hatt 50 kW ladere å gjort det samme, det går bare mye fortere å lade bilen.

 

Forstå den som kan, men så flott er det altså med elbil, at selv Ohms lov blir sidesatt

 

 

Hva trekker mest effekt, 1 stk 350Kw lader eller 7 stk 50Kw ladere? :)

 

 

Igjen, dersom ti 50kW ladere erstattes med ti 350kW ladere, hva trekker mest effekt?

 

Jeg har gitt opp, ettersom dette tydeligvis er vanskelig å forstå. Det er jo ikke slik at syv eksisterende ladere erstattes med en større lader, det finnes vel knapt slike "ladeparker" i Norge med syv hurtigladere, de fleste har en eller to.

 

Porsche, Audi, Damler osv. ønsker jo å sette opp 350kW ladere relativt tett for å støtte oppunder deres elbiler som lanseres om et par år. I dag finnes det ikke biler som kan lade med 350kW.

 

Dette er både fordi man forutser betydelig kraftigere batterier for økt rekkevidde, samt 800 volts lading med 350kW for å gjøre elbilene mer konkurransedyktige i andre markeder enn akkurat Norge.

 

Samtidig som større og kraftigere batterier kommer, så kommer nesten garantert større ladere til hjemmebruk etterhvert, man kan anta at de ovennevnte produsentene relativt raskt vil tilby ladere som er betydelig større enn 7kW, slik at deres kunder kan lade raskt, også hjemme.

 

 

Raskere hurtiglading vil minke en av ulempene med elbil, men ikke så mye at behovet for hurtiglading syvdobles :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Raskere hurtiglading vil minke en av ulempene med elbil, men ikke så mye at behovet for hurtiglading syvdobles :)

 

Hæ? Behovet for hurtiglading trenger vel ikke syvdobles?

Det er jo snakk om hvor raskt man kan øke kjørelengden, ikke hvor stort behov det er for hurtiglading.

 

Porsche, Mercedes/Daimler, VW/Audi og Ford ser for seg at man skal kunne lade nok strøm i løpet av 15-20 minutter, til å kjøre 400 kilometer , for at elbiler skal være konkurransedyktige.

Da snakker vi selvfølgelig om konkurransedyktighet i andre markeder enn Norge.

 

Dette betyr at de ønsker å sette opp 350kW ladere, rundt 400 av de til å begynne med, også i Norge. Den første er allerede montert i Tyskland.

Disse erstatter ikke syv 50kW ladere hver, men er beregnet for at elbileiere skal kunne lade raskt mens de er på vei et sted, å ikke bruke flere timer lengre på en tur enn fossile biler.

 

Når man lader med 350kW i stedet for 50kW så blir selvfølgelig belastningen på nettet større, syv ganger større.

 

Det er faktisk helt ubegripelig at det er vanskelig å forstå, og at man tror at det jevner seg ut fordi syv biler som lader samtidig på 50kW blir det samme som syv biler som lader til forskjellige tider på samme 350kW lader.

 

Dersom man bytter ut en hurtiglader på 50kW med en på 350kW, så må sikringer, tversnitt, transformator osv økes med syv ganger for å kunne levere syv ganger mer strøm når laderen brukes. 

 

Porsche-800-volt-DC-charging-4-660.jpg

Endret av adeneo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Samtidig som større og kraftigere batterier kommer, så kommer nesten garantert større ladere til hjemmebruk etterhvert, man kan anta at de ovennevnte produsentene relativt raskt vil tilby ladere som er betydelig større enn 7kW, slik at deres kunder kan lade raskt, også hjemme.

Behovet for rask lading og hurtigladere faller med økt rekkevidde (altså større batteri). De som trenger rask lading mest er de som f.eks kommer hjem fra jobb med tomt batteri, og så trenger fullt batteri før man skal ut å kjøre på kvelden. Da må man lade med 7-22 kW, eventuelt oppsøke en hurtiglader. Mens om man har 500 km rekkevidde, så bruker man det ikke opp på en hverdag. Da lader man heller med lavere effekt over natten.

 

Når det gjelder hurtigladerne, så må man huske på at avstanden man kjører per dag ser ut som noe ala en bell-kurve. Jo større rekkevidde, jo mer av kurven kan dekkes opp uten hurtiglading. Det er de færreste dagene i løpet av et år der man kjører mer enn 500 km. Har man 500 km rekkevidde, så kan man mer eller mindre tegne en radius på 250 km, og for reiser innenfor sirkelen har man ikke behov for hurtiglading. (Gjelder da hovedsaklig reiser som går fra A til B til A.) Jo større rekkevidde, jo større blir sirkelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Poenget er at om det er ett behov for hurtiglading i dag så tar de i bruk de laderene som finnes.

Er det så sinnsykt vanskelig å tenke seg at når en tjeneste blir bedre så øker bruken?

 

 

I dette tilfellet, ja. Jeg ser virkelig ikke hvorfor det skulle økes, du gjør det men du klarer liksom ikke å få det frem. Så igjen ser jeg ikke poenget. 

 

Jeg kan bare se mine egne behov, og det utgjør ingen forskjell, ser derfor ikke hvorfor det skulle gjøre det for andre. Men du må gjerne gi din innsikt i hvorfor.

 

La oss si at du er på vei hjem, du har nok strøm til å komme deg hjem men ikke særlig mer. Så får du en SMS om at campingvognen din kan hentes etter å ha vært på service. Så lenge du baserer deg på hjemmelading må du pent hente vogna en annen dag. Med 50kW ladere må du beregne en halvtime ekstra for å ha nok strøm, med 350kW får en 10-minutters stopp. Det blir en avveining, vil du ha vogna hjem fort? Er det greit å tøyse bort 20minutter ekstra på en ladestasjon? Hurtigere lading gjør bilen mer fleksibel og da vil folk benytte seg av mulighetene det vil gi.

 

Jeg er for øvrig veldig lite interessert i om du har campingvogn eller ikke, og at en Model S uansett ikke har kule å hekte den på er fullstendig irrelevant. Du kan godt påstå at du er forutseende nok til å kjøre rundt med fulladet batteri så lenge vogna er på service men du kan bytte ut 'campingvogn' med et hvilket som helst annet behov som kommer overraskende. Kanskje en kompis akkurat er ferdig med å pusse opp stua og inviterer deg over på potetløv og kvalitetsfotball på nyinnkjøpt TV..'Nei det passer dårlig du, jeg må lade bilen og det tar hele natta'.

Lenke til kommentar

Hæ? Behovet for hurtiglading trenger vel ikke syvdobles?

Det er jo snakk om hvor raskt man kan øke kjørelengden, ikke hvor stort behov det er for hurtiglading.

 

Porsche, Mercedes/Daimler, VW/Audi og Ford ser for seg at man skal kunne lade nok strøm i løpet av 15-20 minutter, til å kjøre 400 kilometer , for at elbiler skal være konkurransedyktige.

Da snakker vi selvfølgelig om konkurransedyktighet i andre markeder enn Norge.

 

Dette betyr at de ønsker å sette opp 350kW ladere, rundt 400 av de til å begynne med, også i Norge. Den første er allerede montert i Tyskland.

Disse erstatter ikke syv 50kW ladere hver, men er beregnet for at elbileiere skal kunne lade raskt mens de er på vei et sted, å ikke bruke flere timer lengre på en tur enn fossile biler.

 

Når man lader med 350kW i stedet for 50kW så blir selvfølgelig belastningen på nettet større, syv ganger større.

 

Det er faktisk helt ubegripelig at det er vanskelig å forstå, og at man tror at det jevner seg ut fordi syv biler som lader samtidig på 50kW blir det samme som syv biler som lader til forskjellige tider på samme 350kW lader.

 

Dersom man bytter ut en hurtiglader på 50kW med en på 350kW, så må sikringer, tversnitt, transformator osv økes med syv ganger for å kunne levere syv ganger mer strøm når laderen brukes. 

Bytter man f.eks ut 10 stk 50 kW hurtigladere med 10 stk 350 kW hurtigladere, så har man sjudoblet kapasiteten. Det betyr at der de gamle laderne kanskje kunne støtte 5.000 elbiler, så kan de nye laderne støtte 35.000 elbiler.

 

Man må så klart vurdere likt dimensjonerte systemer opp mot hverandre, ellers sammenligner man epler og pærer. Det er mye dyrere med en boligblokk enn en enebolig, men fortsatt er det rimeligere å bo i blokk...

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
La oss si at du er på vei hjem, du har nok strøm til å komme deg hjem men ikke særlig mer. Så får du en SMS om at campingvognen din kan hentes etter å ha vært på service. Så lenge du baserer deg på hjemmelading må du pent hente vogna en annen dag. Med 50kW ladere må du beregne en halvtime ekstra for å ha nok strøm, med 350kW får en 10-minutters stopp. Det blir en avveining, vil du ha vogna hjem fort? Er det greit å tøyse bort 20minutter ekstra på en ladestasjon? Hurtigere lading gjør bilen mer fleksibel og da vil folk benytte seg av mulighetene det vil gi.

 

Jeg er for øvrig veldig lite interessert i om du har campingvogn eller ikke, og at en Model S uansett ikke har kule å hekte den på er fullstendig irrelevant. Du kan godt påstå at du er forutseende nok til å kjøre rundt med fulladet batteri så lenge vogna er på service men du kan bytte ut 'campingvogn' med et hvilket som helst annet behov som kommer overraskende. Kanskje en kompis akkurat er ferdig med å pusse opp stua og inviterer deg over på potetløv og kvalitetsfotball på nyinnkjøpt TV..'Nei det passer dårlig du, jeg må lade bilen og det tar hele natta'.

 

 

Eksempelet baserer seg jo allerede på en ladevane som ikke ligner grisen, en har bommet for lengst. Men det er nå så. De fleste hadde nok brukt både 50 laderen på likt måte som 350'en. De "smarte" hadde kombinert det med en handletur og da hadde gjerne 50'en ha vært ett bedre tilbud, da prisen er lavere. 

 

Som sagt, jeg ser ikke den store forskjellen og det beviser eksempelet ditt også. Det er søkt. 

 

Men igjen er jeg enig i at behov vil øke pga flere folk med batterier i bilene sine, men store endringen pga høyere effekt ser jeg ikke. Marginalt, ja gjerne og det har du jo også vist til :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Behovet for rask lading og hurtigladere faller med økt rekkevidde (altså større batteri). 

 

Men samtidig så vil større batteri kreve større ladere for å lade like raskt.

 

Per i dag så fungerer elbiler for noen få som kjører til jobb, i butikken og hjem igjen.

Når Porsche lanserer sin Mission E, og de andre produsentene lanserer sine biler, så ønsker de altså å fullt ut konkurrere med fossile biler i alle markeder, ikke bare i Norge hvor folk tydeligvis er svært tålmodige, og hvor økonomiske incentiver gjør det lønt verdt å vente litt.

 

Årsaken til at de ønsker 350kW ladere er jo for at folk som kjører lengre enn noen mil, å ikke gidder å sitte i vente i timevis, også skal kunne kjøre deres elbiler, å kunne lade bilen i løpet av noen minutter.

 

Nå blir jo disse luksusbilene uansett billige i Norge, men i andre markeder vil jo dette være dyre biler, og da forventer man at det ikke knyttes store ulemper til bruken av bilene, og at de kan lades raskt og sikkert, både hjemme og på veien.

Endret av adeneo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja du kan le du, men dersom du tror at en Leaf er en passende bil for folk som bor lengre nord i landet med flere mil bare til butikken, eller for den saks skyld nedover i Europa, hvor det ikke er unormalt med lange avstander, så tar du feil.

 

I Norge bor over halvparten av befolkningen på Østlandet, med korte avstander og godt utbygget veinett med ladere, men slik er det ikke de fleste steder i verden.

 

Det er en grunn til at elbiler ikke er umåtelig populære, men kun står for en marginal andel av globale bilsalg, det passer rett og slett ikke for de aller fleste.

 

Klarer man ikke se lengre enn sin egen nesetipp midt i Tigerstaden, så forstår jeg at det kan være vanskelig å forstå at andre mennesker faktisk bruker bilen, og er avhengig av lengre kjørelengde enn 16 mil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men samtidig så vil større batteri kreve større ladere for å lade like raskt.

Ikke målt i km/t, som jo er den relevante målemetoden for de som har et transportbehov. Trenger jeg å komme meg 100 km, og har 3 timer til rådighet for å lade før jeg drar, så må jeg lade med 33 km/t, som tilsier 6,6-8,3 kW. Dette er uavhengig av om bilen min har 500 km rekkevidde eller 150 km rekkevidde.

 

Per i dag så fungerer elbiler for noen få som kjører til jobb, i butikken og hjem igjen.

Når Porsche lanserer sin Mission E, og de andre produsentene lanserer sine biler, så ønsker de altså å fullt ut konkurrere med fossile biler i alle markeder, ikke bare i Norge hvor folk tydeligvis er svært tålmodige, og hvor økonomiske incentiver gjør det lønt verdt å vente litt.

 

Årsaken til at de ønsker 350kW ladere er jo for at folk som kjører lengre enn noen mil, å ikke gidder å sitte i vente i timevis, også skal kunne kjøre deres elbiler, å kunne lade bilen i løpet av noen minutter.

 

Nå blir jo disse luksusbilene uansett billige i Norge, men i andre markeder vil jo dette være dyre biler, og da forventer man at det ikke knyttes store ulemper til bruken av bilene, og at de kan lades raskt og sikkert, både hjemme og på veien.

Jeg vet godt hvordan det er å ha en fullverdig langtrekkende elbil. Jeg kjører Model X 100D, og har nå kjørt 14.000 km siden juni, der over 90% er langkjøring.

 

Jeg lader med 15A hjemme, og egentlig er det mer enn nødvendig. Ja, om jeg skulle ha behov for å lade 0-100%, så tar det rundt 30 timer. Men det har aldri vært en utfordring, utover den første uken jeg hadde bilen. (Da kjørte jeg ganske mye. :) )

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet godt hvordan det er å ha en fullverdig langtrekkende elbil. Jeg kjører Model X 100D

 

Men for meg som kjører turer som er lengre enn 40 mil flere ganger i uken, også nordover i Norge og Sverige, så er det neppe et særlig godt alternativ, med mindre jeg hadde hatt tid til å stå å vente i timevis et par ganger om dagen.

 

Enda verre er det nedover i Europa, kjører man fra Kiel til Berlin, en tre-fire timers tur, så er det tomt for strøm.

 

Igjen, skal dette bli konkurransedyktig for andre enn nordmenn som kjører noen få mil hver dag, så må rekkevidden økes, og tiden det tar å lade reduseres betydelig.

Endret av adeneo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

La oss si at du er på vei hjem, du har nok strøm til å komme deg hjem men ikke særlig mer. Så får du en SMS om at campingvognen din kan hentes etter å ha vært på service. Så lenge du baserer deg på hjemmelading må du pent hente vogna en annen dag. Med 50kW ladere må du beregne en halvtime ekstra for å ha nok strøm, med 350kW får en 10-minutters stopp. Det blir en avveining, vil du ha vogna hjem fort? Er det greit å tøyse bort 20minutter ekstra på en ladestasjon? Hurtigere lading gjør bilen mer fleksibel og da vil folk benytte seg av mulighetene det vil gi.

 

Jeg er for øvrig veldig lite interessert i om du har campingvogn eller ikke, og at en Model S uansett ikke har kule å hekte den på er fullstendig irrelevant. Du kan godt påstå at du er forutseende nok til å kjøre rundt med fulladet batteri så lenge vogna er på service men du kan bytte ut 'campingvogn' med et hvilket som helst annet behov som kommer overraskende. Kanskje en kompis akkurat er ferdig med å pusse opp stua og inviterer deg over på potetløv og kvalitetsfotball på nyinnkjøpt TV..'Nei det passer dårlig du, jeg må lade bilen og det tar hele natta'.

 

Eksempelet baserer seg jo allerede på en ladevane som ikke ligner grisen, en har bommet for lengst. Men det er nå så. De fleste hadde nok brukt både 50 laderen på likt måte som 350'en. De "smarte" hadde kombinert det med en handletur og da hadde gjerne 50'en ha vært ett bedre tilbud, da prisen er lavere.

 

Der har du åpenbart hengt deg opp i at man triller inn på tunet med nesten tomt batteri. Min feil, burde skjønt at du ikke har fantasi nok til å tenke seg at det jeg *egentlig* mente at du kommer hjem med mindre strøm på batteriet enn det du trenger for å gjøre ditt neste ærend, som altså kommer litt uventet.

 

Er det 'smart' å kombinere det med en handletur? Har du alltid noe du skal handle, selv når turen kommer overraskende? Blir dyr lading hvis du alltid skal handle noe. Alternativt så blir du ganske feit til slutt hvis du alltid skal ta en ventepølse. ;)

 

Hvorfor antar du at det blir dyrere? Antar du at prisen per kWh blir høyere hvis du lader 350kW enn med 50kW? Det kan like gjerne bli billigere.

 

Som sagt, jeg ser ikke den store forskjellen og det beviser eksempelet ditt også. Det er søkt.

Jeg hadde *virkelig* blitt overrasket hvis du *ikke* synes eksempelet var søkt.
Lenke til kommentar

 

Der har du åpenbart hengt deg opp i at man triller inn på tunet med nesten tomt batteri. Min feil, burde skjønt at du ikke har fantasi nok til å tenke seg at det jeg *egentlig* mente at du kommer hjem med mindre strøm på batteriet enn det du trenger for å gjøre ditt neste ærend, som altså kommer litt uventet.

 

Er det 'smart' å kombinere det med en handletur? Har du alltid noe du skal handle, selv når turen kommer overraskende? Blir dyr lading hvis du alltid skal handle noe. Alternativt så blir du ganske feit til slutt hvis du alltid skal ta en ventepølse. ;)

 

Hvorfor antar du at det blir dyrere? Antar du at prisen per kWh blir høyere hvis du lader 350kW enn med 50kW? Det kan like gjerne bli billigere.

 

Som sagt, jeg ser ikke den store forskjellen og det beviser eksempelet ditt også. Det er søkt.

Jeg hadde *virkelig* blitt overrasket hvis du *ikke* synes eksempelet var søkt.

 

 

Tom eller for lite til uventet(som egentlig ikke er uventet, regner med du vet hvor campingvognen din er og ca estimert tid for rep.) ærend er fortsatt etter mitt hode feil bruk av bil, evt feil valg. 

 

Nei ikke alltid, men som sagt er dette søkt og noe som sjeldent skjer. Da har jeg ofte ting i kalenderen jeg kan fylle opp tiden med som handletur eller lignende. 

 

Hvorfor jeg antar det? hva med effektledd? Det koster å ha store effekter, spessielt i fremtiden. Og folk liker å tjene penger, så det er bare rimelig å anta at det blir dyrere. Men her spekulerer vi begge. 

 

Så du mener eksempelet ditt ikke er søkt? Hvor ofte er dette en utfordring? Altså at campingvogn er uventet ferdig på service og en har ikke nok strøm til å hente den? En gang i skuddåret? så ja...

Lenke til kommentar

Men for meg som kjører turer som er lengre enn 40 mil flere ganger i uken, også nordover i Norge og Sverige, så er det neppe et særlig godt alternativ, med mindre jeg hadde hatt tid til å stå å vente i timevis et par ganger om dagen.

 

Enda verre er det nedover i Europa, kjører man fra Kiel til Berlin, en tre-fire timers tur, så er det tomt for strøm.

Nordover i Norge er ikke noe problem før man kommer nord for Tromsø. Nordover i Sverige kan være en utfordring om man ikke følger kysten. Jeg kjørte en tur til Bodø i sommer, der jeg kjørte over til Skellefteå og sørover - det gikk helt fint. (Men det skulle gjerne vært en ekstra lader i Arjeplog. Man må lade til 100% i Storjord, som tar mye tid.)

 

Sørover står det enda bedre til. Tyskland er veldig godt dekket med ladere. Vi vurderer å ta en tur til Berlin i juleferien. Kanskje kjøre innom København på veien sørover og så ta fergen fra Hirtshals til Larvik på veien nordover.

 

For meg er det helt uproblematisk å stoppe 20-30 minutter hver 2-4 timer. Man trenger uansett noen dopauser.

Igjen, skal dette bli konkurransedyktig for andre enn nordmenn som kjører noen få mil hver dag, så må rekkevidden økes, og tiden det tar å lade reduseres betydelig.

Stort sett det eneste man *må* ha er flere ladere. Raskere lading er kjekt å ha, spesielt for de som ikke har hjemmelading, men det er ikke absolutt nødvendig.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor antar du at det blir dyrere? Antar du at prisen per kWh blir høyere hvis du lader 350kW enn med 50kW? Det kan like gjerne bli billigere.

Billigere er ganske usannsynlig. Man vil ha behov for like mye energi, like mye effektkostnad vektet med tid og ca like mye utstyrskostnad vektet med tid og effekt. (Kanskje det blir litt rimeligere pris per kW for utstyret, men det bør ikke virke inn til veldig stor grad.)

 

Ca samme pris som i dag er ikke usannsynlig. Altså minst dobbel pris av hjemmelading, men trolig nærmere femgangen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...