Gå til innhold

Den Store Kryptovaluta-tråden


JokerN_

Anbefalte innlegg

2 hours ago, DaniNichi said:

Det er jo ekstremt lite miljøvennlig og at kriminelle bruker det er jo også et faktum.

Jeg holder mye krypto, men klarer fint se begge sider av en sak.

 

Man burde i det minste ha muligheten til å kunne vise bevis for at pengene fra kryptovaluta har blitt anskaffet på lovlig vis, istedenfor å utelukke alle på grunn av at under 1% av all bruk av kryptovaluta er forbundet med kriminell aktivitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Faramir1 skrev (4 minutter siden):

Man burde i det minste ha muligheten til å kunne vise bevis for at pengene fra kryptovaluta har blitt anskaffet på lovlig vis, istedenfor å utelukke alle på grunn av at under 1% av all bruk av kryptovaluta er forbundet med kriminell aktivitet.

Enig der.

Vært i krypto siden 2016 og mye har blitt bedre, noe er blitt verre.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt denne saken med Mathias, DNB og bolig.

Hvorfor er det greit for DNB at han bruker gevinsten fra kryptovaluta på å betale regninger, betale husleie og investere de i aksjer, men ikke til å kjøpe bolig? Er det fordi han søkte om et lån og det "involverer" DNB mer enn de andre transaksjonene? 

Endret av VifteKopp
Lenke til kommentar

Fordi når DNB låner ut penger, har de egne grupper som jobber spesifikt med hvitvasking og mot diverse annen "potensiell shady business". Så Mathias sin egenkapital blir ikke godkjent, fordi hvitvaskingsgruppen ikke klarer å 100% verifisere hvor pengene stammer i fra, og hvordan Mathias har fått tak i disse pengene.

Når du betaler regninger og diverse andre småsummer, involverses ikke slike kontroller på samme måte.

Men som nevnt av flere tidligere, så er det ironisk at staten kan kreve beskatning, men den statseide banken DNB vil ikke godkjenne pengene som egenkapital.. Det er vel nevnt i  saken at Mathias også har søkt flere andre banker om å få bruke pengene der, og han har ikke fått noen godkjenning / respons, så det er mest sannsynlig ikke bare DNB som er "bad guy" i denne sammenhengen. Samtidig syns jeg det er rart vi ikke har sett en lignende sak tidligere? Må da være titalls (om ikke hundretalls) som allerede har brukt kryptogevinst til huslån og billån?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting til som de fleste ikke tenker på:

Alle bankinnskudd er legalt sett et lån til banken der du som kontoinnehaver er långiver og banken lånetaker. Disse pengene bruker banken videre til andre plasseringer som f.eks LÅN. Det betyr derfor at innskuddet til Mathias blir formelt sett brukt til andre lån. Så, med andre ord, i det pengene ble akseptert som innskudd i DNB, så var de i realiteten allerede "rene" penger.

Det skal riktignok sies at dette kun er på papiret. Reelt sett skaper bankene "penger" (kreditt) ut av løse luften for hvert innvilget lån og krever renter - dvs det har aldri forekommet en transaksjon overhodet noe som forøvrig gjør banksystemet til tidenes største ponzi-scheme.

Personlig tror jeg dette stikker dypere enn at det er risiko forbundet med hvitvasking. Dette er mer et angrep på kryptovaluta. DNB vil sannsynligvis være den siste banken i Norge til å akseptere kryptovaluta i fremtiden.

Endret av Rexmentula
  • Liker 3
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (3 timer siden):

Jeg forstår ikke helt denne saken med Mathias, DNB og bolig.

Hvorfor er det greit for DNB at han bruker gevinsten fra kryptovaluta på å betale regninger, betale husleie og investere de i aksjer, men ikke til å kjøpe bolig? Er det fordi han søkte om et lån og det "involverer" DNB mer enn de andre transaksjonene? 

Fordi det å kjøpe fast eiendom er en vanlig måte å få penger inn i den hvite økonomien på. I én smell har du klart å få en stor sum til å fremstå legitim. Så den samlede hvitvaskingsrisikoen er høyere enn hver enkelt lille betaling. 

(Å kjøpe aksjer har samme formålet da, men er litt mindre farlig, fordi DNB har kontroll på aksjeeierskapet på en helt annen måte enn på eiendommen)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/28/2021 at 6:18 PM, Vertical^ said:

Fordi når DNB låner ut penger, har de egne grupper som jobber spesifikt med hvitvasking og mot diverse annen "potensiell shady business". Så Mathias sin egenkapital blir ikke godkjent, fordi hvitvaskingsgruppen ikke klarer å 100% verifisere hvor pengene stammer i fra, og hvordan Mathias har fått tak i disse pengene.

Skal bli utrolig spennende å se hvordan min bank kommer til å reagere når jeg skal cashe ut store beløp mot slutten av året. At jeg hovedsaklig har brukt Binance bekymrer meg litt egentlig. Har vært diverse nyhetssaker om hvitvasking og at de ikke har streng nok "Know your customer"-opplegg.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg er ny i dette gamet, og har kun sett en del videoer av Crypto. Til dere mer erfarne, så har jeg noen spørsmål..

1. Er det Binance dere vil anbefale å bruke, for å kjøpe og trade Crypto?

2. Er det ikke litt komplisert mtp å registrere tap/gevinst om man har mange trades iløpet av et år?

3. Kan dere fortelle hvordan dere kom dere sakte men sikkert inn i Crypto-markedet..investerte dere små summer i shitcoins, eller i mer kjente coins?

4. Veksler dere inn med Euro eller med Norske kroner, når dere gjør innskudd?

Endret av Tranceformation
Lenke til kommentar
2 hours ago, Tranceformation said:

Hei. Jeg er ny i dette gamet, og har kun sett en del videoer av Crypto. Til dere mer erfarne, så har jeg noen spørsmål..

1. Er det Binance dere vil anbefale å bruke, for å kjøpe og trade Crypto?

2. Er det ikke litt komplisert mtp å registrere tap/gevinst om man har mange trades iløpet av et år?

3. Kan dere fortelle hvordan dere kom dere sakte men sikkert inn i Crypto-markedet..investerte dere små summer i shitcoins, eller i mer kjente coins?

4. Veksler dere inn med Euro eller med Norske kroner, når dere gjør innskudd?

1.

Binance er stort sett den beste exchangen for de fleste, stort utvalg og lave fees. Har også mange nyttige funksjoner som leverage trading, staking osv. 

Evt. MiraiEx hvis du ønsker å ha en mer enkel exchange med mindre utvalg (kun BTC, LTC, ETH og XRP).

2.

Mange bruker nettsider som regner ut skatten for deg som Koinly eller Kryptosekken. Her kan du kan legge inn API eller transaksjonslogg og de fyller automatisk ut tap/gevinst for deg.

3.

Jeg kom inn i kryptomarkedet i 2014, men da var det ikke investering men kjøp av diverse lugubre stoffer fra deep web. Først i 2017 startet jeg å faktisk investere i kryptovaluta.

2017 var året der alt gikk på skinner for krypto. ICO var den store tingen og det var sinnsyke penger å tjene. Jeg var dog dum og tok ikke profitt, og etter 2018 krashet var jeg ned 80% fra toppen.

Jeg lærte etter dette å ta profitt på veien og å balansere investering mellom mer "trygge" havner som BTC, ETH og diverse altcoins med høyere risiko.

Jeg holder nå en portefølje hvor jeg holder 80% i ETH og BTC, og resten i altcoins. Jeg har hentet en del profitt i bullrunet så langt så jeg har råd til å trade mer risky altcoins, men holder meg borte fra åpenbare shitcoins som SafeMoon osv...

4.

Setter inn med NOK der jeg kan.

Endret av Faramir1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Faramir1 skrev (4 timer siden):

1.

Binance er stort sett den beste exchangen for de fleste, stort utvalg og lave fees. Har også mange nyttige funksjoner som leverage trading, staking osv. 

Evt. MiraiEx hvis du ønsker å ha en mer enkel exchange med mindre utvalg (kun BTC, LTC, ETH og XRP).

2.

Mange bruker nettsider som regner ut skatten for deg som Koinly eller Kryptosekken. Her kan du kan legge inn API eller transaksjonslogg og de fyller automatisk ut tap/gevinst for deg.

3.

Jeg kom inn i kryptomarkedet i 2014, men da var det ikke investering men kjøp av diverse lugubre stoffer fra deep web. Først i 2017 startet jeg å faktisk investere i kryptovaluta.

2017 var året der alt gikk på skinner for krypto. ICO var den store tingen og det var sinnsyke penger å tjene. Jeg var dog dum og tok ikke profitt, og etter 2018 krashet var jeg ned 80% fra toppen.

Jeg lærte etter dette å ta profitt på veien og å balansere investering mellom mer "trygge" havner som BTC, ETH og diverse altcoins med høyere risiko.

Jeg holder nå en portefølje hvor jeg holder 80% i ETH og BTC, og resten i altcoins. Jeg har hentet en del profitt i bullrunet så langt så jeg har råd til å trade mer risky altcoins, men holder meg borte fra åpenbare shitcoins som SafeMoon osv...

4.

Setter inn med NOK der jeg kan.

Takk for informativ tilbakemelding! 
 

det høres veldig spennende ut dette, men jeg føler jeg trenger litt mer tid før jeg tør å kaste meg inn i det. Holder på å studere teknisk analyse nå. Hvor mye tror du 1 btc og Ethereum kan være verdt i 2030? Spent på om den norske stat vil lage en nasjonal krypto en gang💁‍♂️

Lenke til kommentar
Tranceformation skrev (37 minutter siden):

Hva tror du om Bitcoin og BNB?

er det en såkalt shitcoin du tror kan få god verdi?

Alt unntatt Nano er shitcoins. DeFi er bare ponzi schemes med andre steg, bitcoin er en treg og dårlig miljøskandale, smart contracts er ikke skalerbart og har vist seg å ha veldig liten reell nytteverdi. BNB er ren kopi av ETH og ikke engang desentralisert. 

Eneste som holder visjonen om lynrask, miljøvennlig, feeless crypto, desentralisert (ble delt ut rettferdig via capcha facuets) som kan sendes på tvers av landegrenser er Nano. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
8 hours ago, PgUp said:

Alt unntatt Nano er shitcoins. DeFi er bare ponzi schemes med andre steg, bitcoin er en treg og dårlig miljøskandale, smart contracts er ikke skalerbart og har vist seg å ha veldig liten reell nytteverdi. BNB er ren kopi av ETH og ikke engang desentralisert. 

Eneste som holder visjonen om lynrask, miljøvennlig, feeless crypto, desentralisert (ble delt ut rettferdig via capcha facuets) som kan sendes på tvers av landegrenser er Nano. 

Nano har svært få bruksområder annet enn å sende verdier fra A til B, men de gjør til gjengjeld denne jobben svært godt. IOTA ==> dersom de lykkes med Coordicide <== vil være mye mer omfangsrikt og nyttig som et nettverk og økosystem enn det Nano er.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (23 minutter siden):

Kult at han mener verdien er halvert om 2 år? Det blir uansett bare spekulasjoner, ingen som vet noe som helst, den kan være verdt 1 krone i morgen eller en million om 3 mnd.

ah, jeg meinte såklart 10k USD :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rexmentula skrev (3 timer siden):

Nano har svært få bruksområder annet enn å sende verdier fra A til B, men de gjør til gjengjeld denne jobben svært godt. IOTA ==> dersom de lykkes med Coordicide <== vil være mye mer omfangsrikt og nyttig som et nettverk og økosystem enn det Nano er.

Er noe med det da, en teknologi man har utviklet i 4 år med tilnærmet ubegrenset midler, og så er den fremdeles sentralisert og det er uklart om noen vil ta i bruk det. 

Føler Nano tilnærmingen er faktisk det interessante med krypto, å løse et enkelt bruksområde veldig bra. Andre store bruksområder tenker jeg mest sannsynlig blir løst mer effektivt uten blockchain teknologien. 

DeFI, smart contracts osv har til dags dato ikke løst noe. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...