Gå til innhold

Den Store Kryptovaluta-tråden


JokerN_

Anbefalte innlegg

Yessmann skrev (23 timer siden):

Jeg er helt ny til kryptohandel så mitt spørsmål er helt trivielt.

Jeg skal kjøpe noe Dogecoin gjennom Kaupang. Stoppet opp der fordi jeg ikke hadde wallet. Har så gått igjennom registreringsprosessen i Exodus. Stemmer det at jeg nå må vente 1-5 arbeidsdager til min wallet er klar til bruk? Jeg måtte scanne pass + bevis på at jeg bor på oppgitt adresse så dette kan neppe maskinelt bahandles.

Er litt usikker på hva du mener her. Hvis du mener Exodus Wallet, så krever ikke den noen form for registrering bortsett fra at du selvfølgelig må lage deg et passord. Jeg ville være veldig forsiktig med å sende informasjon om pass til noen jeg ikke stoler 100% på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Splitter skrev (4 timer siden):

Er litt usikker på hva du mener her. Hvis du mener Exodus Wallet, så krever ikke den noen form for registrering bortsett fra at du selvfølgelig må lage deg et passord. Jeg ville være veldig forsiktig med å sende informasjon om pass til noen jeg ikke stoler 100% på.

Pokker. Jeg ser nå at jeg ikke hadde trengt det. Jeg var inne på noe annet - Exodus Shares.

Fikk nå kjøpt litt Doge.

Lenke til kommentar
flamethower1234 skrev (På 24.3.2021 den 18.50):

Hiv heller pengene i blackjack enn safemoon. Safemoon har ingen verdi. Nede 20% nå.

En venn kjøpte for 5k 23.mars. Verdt 55k nå....er folk fortsatt negative til denne coinen? Kjenner jeg er litt bitter for at jeg ikke kjøpte nåScreenshot_20210419_222808_com.coinmarketcap.android.thumb.jpg.6c3f46101a97ce4e708eba80b6aee580.jpg

Lenke til kommentar
Nianen skrev (58 minutter siden):

En venn kjøpte for 5k 23.mars. Verdt 55k nå....er folk fortsatt negative til denne coinen? Kjenner jeg er litt bitter for at jeg ikke kjøpte nåScreenshot_20210419_222808_com.coinmarketcap.android.thumb.jpg.6c3f46101a97ce4e708eba80b6aee580.jpg

Ripple og har gått ganske bra opp, fra 0,5$ til 1,8$ på en mnd, gått litt ned igjen nå,  angrer på jeg ikke kjøpte mer, men det er jo ingen som har kontroll på prisene uansett.

Lenke til kommentar

Er det noen som har satt seg inn i Chia(https://www.chia.net/)?

Begynner å lure på om dette er starten på slutten for mining. Det ville i tilfelle vært et kjempefremskritt for kryptovaluta fra en fullstendig udugelig konsensusmekanisme til noe som faktisk har litt skaleringsevne og effektivitet.

Lenge leve alt som ikke er PoW! 🚀

Endret av MRTH
Lenke til kommentar
MRTH skrev (4 minutter siden):

Er det noen som har satt seg inn i Chia(https://www.chia.net/)?

Begynner å lure på om dette er starten på slutten for mining. Det ville i tilfelle vært et kjempefremskritt for kryptobaluta fra noenlunde ubrukelige, minede coins til noe som faktisk har litt skaleringsevne og effektivitet.

Lenge leve alt som ikke er PoW! 🚀

Ja leste litt om det tidligere, foreløpig så har det vel ingen verdi, er bare masse harddisker/Ssd'er som forsvinner fra butikkene i Kina i rekord fart og da snakker vi størrelserorden 4tb og oppover.

Men at det er slutten for mining? neppe, men det kommer til å bli ssd/hdd mangel, noe som berører mange flere enn når det er mangel på gpu.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (Akkurat nå):

Ja leste litt om det tidligere, foreløpig så har det vel ingen verdi, er bare masse harddisker/Ssd'er som forsvinner fra butikkene i Kina i rekord fart og da snakker vi størrelserorden 4tb og oppover.

Men at det er slutten for mining? neppe

Jeg tror mining vil være relevant som en hobbyaktivitet i lang tid fremover, men nå mener jeg vi begynner å se hvor begrenset potensiale mining har for en kryptovaluta hvor det er nokså uheldig å sikre nettet ved å sløse energi og regnekraft. Jeg tror det vil være vanskelig å vokse for noe som vi allerede vet ikke har fremtidspotensiale (BTC er allerede en tapt sak, og ETC, RVN og de fleste andre mining-baserte valutaer er på samme sti).

Nå har jeg ikke sett på hvor stor innvirkning lagringshastigheten har for Chia, men det er adskillig lettere å produsere harddisker og SSD'er sammenliknet med skjermkort. Om det hovedsakelig er høykapasitets harddisker som forsvinner er det helt i orden etter min mening.

Lenke til kommentar
Nianen skrev (16 timer siden):

En venn kjøpte for 5k 23.mars. Verdt 55k nå....er folk fortsatt negative til denne coinen? Kjenner jeg er litt bitter for at jeg ikke kjøpte nåScreenshot_20210419_222808_com.coinmarketcap.android.thumb.jpg.6c3f46101a97ce4e708eba80b6aee580.jpg

Etter 7000% avkastning er det dumt å ikke selge 50%. Shit coins dumper like fort som de pumper. 

Jeg ville Aldri kjøpt nå etter 70 dobling. 

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (3 minutter siden):

Etter 7000% avkastning er det dumt å ikke selge 50%. Shit coins dumper like fort som de pumper. 

Jeg ville Aldri kjøpt nå etter 70 dobling. 

Den har nesten doblet seg bare fra i går. Kjenner jeg får heftig FOMO av å se denne økningen 😅Screenshot_20210420_143818_com.coinmarketcap.android.thumb.jpg.6c87df7717ba19e59dc8960ecde47713.jpg

Lenke til kommentar
MRTH skrev (48 minutter siden):

Jeg tror mining vil være relevant som en hobbyaktivitet i lang tid fremover, men nå mener jeg vi begynner å se hvor begrenset potensiale mining har for en kryptovaluta hvor det er nokså uheldig å sikre nettet ved å sløse energi og regnekraft. Jeg tror det vil være vanskelig å vokse for noe som vi allerede vet ikke har fremtidspotensiale (BTC er allerede en tapt sak, og ETC, RVN og de fleste andre mining-baserte valutaer er på samme sti).

Nå har jeg ikke sett på hvor stor innvirkning lagringshastigheten har for Chia, men det er adskillig lettere å produsere harddisker og SSD'er sammenliknet med skjermkort. Om det hovedsakelig er høykapasitets harddisker som forsvinner er det helt i orden etter min mening.

Harddisker har en viss levetid også og ved Chia mining går det hardt utover de. Jeg tror heller ikke det er så voldsomt effektivt.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (16 minutter siden):

Harddisker har en viss levetid også og ved Chia mining går det hardt utover de. Jeg tror heller ikke det er så voldsomt effektivt.

Forsåvidt alt utstyr som brukes til verifisering av transaksjoner/sikring av nettverket vil slites ut, uansett om det brukes grafikkort eller harddisker. Når det kommer til utholdenheten til lagringsmediene er det noe man kan gjøre et poeng ut av, og bruker man vanlige HDD'er ser jeg for meg at de kanskje dør fort nå som jeg har sett litt mer på det. Men enterprise-grad HDD/SSD'er skal visstnok kunne tikke og gå i potensielt mange år.

Effektiviteten er trolig flere tusen ganger bedre en PoW/mining. Bare et lite utdrag fra business whitepaperet:

https://www.chia.net/assets/Chia-Business-Whitepaper-2021-02-09-v1.0.pdf

Sitat

Proof of Space is a way to prove that you are keeping some storage unused on your hard drive. Users of Chia Network’s blockchain will plot unused space on their hard drive, by installing software which generates and stores a collection of cryptographic numbers on disk into plots. These users are called farmers, as opposed to Proof of Work’s miners. When a new block is broadcast on the Chia Network’s blockchain, farmers will scan their plots to see if they have a number that is close to the new challenge number derived from the previous block. This operation of checking for a Proof of Space is fast and very efficient - farmers are known to farm a petabyte on one Raspberry Pi. A farmer’s probability of winning a block is the percentage of the total space that a farmer has compared to the entire network for each challenge and there are 4608 chances to win a challenge per day on average.

Jeg tror dette er mye bedre enn mining, men listen ligger relativt lavt for å lage noe mer skalerbart og effektivt enn dagens PoW-baserte kryptovaluater. 

Endret av MRTH
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

20% tax for å selge? 

Scam coin

 

 

 

Scamcoin eller ikke, når du invisterer 5k som blir til 100k på en måned så er det bra profitt🙂 Men ja, det stemmer hvertfall at de har 10% i transaction fees ved salg for å "straffe" de som velger å selge i stedet for hodle.

Lenke til kommentar
Nianen skrev (11 minutter siden):

Scamcoin eller ikke, når du invisterer 5k som blir til 100k på en måned så er det bra profitt🙂 Men ja, det stemmer hvertfall at de har 10% i transaction fees ved salg for å "straffe" de som velger å selge i stedet for hodle.

Så egentlig en ponzi. Jeg ville solgt alt. 

Lenke til kommentar
Sitat

Fakta om personer med kryptovaluta som er identifisert av Skatteetaten, basert på informasjon om inntektsåret 2019:

  • Beløp i skattemeldingen: 4 700 personer meldte inn formue, inntekt eller tap fra kryptovaluta på skattemeldingen for 2019. Totalt var det 166 millioner kroner i inntekter og 1,6 milliarder kroner i formue.
     
  • Antall: Skatteetaten anslår at mellom 190 000 og 235 000 personer i Norgeeide krypto ved utgangen av 2019. Anslagene for 2020 er ikke klare. Hittil er nesten 70 000 identifisert.
     
  • Geografi: Nesten halvparten av personene som Skatteetaten har identifisert eier kryptovaluta bor i de ti største kommunene i Norge. Det er konsentrasjoner rundt de største byene, som også har mange studenter.  I følgende byer bor flest kryptoeiere:
    • Oslo 14 344
    • Bergen 4 244
    • Trondheim 3 049
    • Stavanger 2 289
    • Kristiansand 1 282
    • Drammen 1 252
       
  • Kjønn: Skatteetaten har identifisert i underkant av 60 000 menn og rundt 6 000 kvinner som innehar formue eller inntekter fra kryptovaluta. Det vil si at mer enn 90 prosent av kryptoeierne er menn.
     
  • Alder: Mange som miner, eier og trader kryptovaluta er unge. Nesten en tredjedel er 29 år eller yngre, litt over en tredjedel er mellom 30 og 39 år, og bare én av tre er over 40 år.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/kryptovaluta-for-milliarder-av-kroner-rapporteres-i-skattemeldingen?publisherId=1726411&releaseId=17905875

Sitat

Slik rapporterer du kryptovaluta

  • Du må selv rapportere kryptovaluta på skattemeldingen. I den nye skattemeldingen er det et eget opplysningsfelt hvor kryptovaluta skal fylles ut.
     
  • Hvis du har solgt kryptovaluta med tap kan du få fradrag for det, men du må kunne dokumentere både inngangsverdien og salgsprisen så godt som mulig med informasjon fra kryptobørsene.
     
  • Det er viktig å passe på at det samlede resultat for alle transaksjoner totalt er meldt inn (gevinst/tap) – ikke bare totalt hvor mye kryptovaluta man eier.
     
  • I tre år etter innleveringsfristen har du mulighet til å endre opplysningene og levere skattemeldingen på nytt. Fristen for å endre skattemeldingen for 2017 er 30. april.

På skatteetaten.no/virtuellvaluta får du veiledning om hvordan du skal fastsette verdien, rapportere og dokumentere gevinst, tap, utbytte og formue for kryptovaluta

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...