Gå til innhold

Den Store Kryptovaluta-tråden


JokerN_

Anbefalte innlegg

I 2021 kjøpte jeg litt av hvert av kryptovalutaer for en mindre sum. Jeg har prøvd å kvitte meg med alt da jeg ikke ønsker alt styret med skattemelding for det som nå er verdt 40 kr. De 40 kr jeg har på Binance får jeg ikke overført til Firi fordi overføringen koster mer enn de 40 kr. Jeg ønsker å kvitte meg helt med alt jeg har av krypto. 

Hva burde jeg gjøre? Fylle på med penger på Binance for å ha råd til å overføre alt til Firi og selge det der? Får heller ikke solgt noe på Binance pga. for lav sum. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har en et sukk til veilederen på Skatteetatens sider. 

Der står det: 
"Dersom kurser fra tilbyder er vanskelig tilgjengelig, kan du bruke kursene vi har oppgitt under for de vanligste virtuelle valuta."

Tabellen begynner slik: 

Quote

image.png.97cbb89223a4b864147a26c15601f7f9.png


Lengre ned i veilederen står det, med eksempel: 

Quote

image.png.47e000a7ebd187b4d963e2c55b42c921.png


Eksempelet bruker kurs ved utgangen av året, både på kryptovalutaen og på USD. Jeg sjekket kursene hos deres kilde, Norges Bank, og som det står i tabellen benytter altså åpningskurs per 1.1.2024. Likedan er kursen 8,53 for oppstart i 2021, ikke siste kurs ved utgangen av 2020. 

Altså: de holder oppdatert en tabell over åpningskurser i veilederen, for så å si og vise eksempel på at man skal benytte kurser ved utgangen av året.

Her kan man ende opp med å tro at man skal - og det tror jeg at jeg har gjort tidligere - hente ut sluttkursen mellom coin/USD per 31.12 i stedet for startkursen per 01.01. Forskjellen er jo ubetydelig, men veiledningen veileder og villeder på samme tid.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
On 18.3.2024 at 7:45 PM, logaritmemannen said:

I 2021 kjøpte jeg litt av hvert av kryptovalutaer for en mindre sum. Jeg har prøvd å kvitte meg med alt da jeg ikke ønsker alt styret med skattemelding for det som nå er verdt 40 kr. De 40 kr jeg har på Binance får jeg ikke overført til Firi fordi overføringen koster mer enn de 40 kr. Jeg ønsker å kvitte meg helt med alt jeg har av krypto. 

Hva burde jeg gjøre? Fylle på med penger på Binance for å ha råd til å overføre alt til Firi og selge det der? Får heller ikke solgt noe på Binance pga. for lav sum. 

Du må nesten kjøpe en liten slant med Bitcoin på Firi (eller altcoinen hvis den tilfeldigvis finnes på Firi) og overføre til Binance for å kunne overføre alt tilbake til Firi igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, tommyb said:

Jeg har en et sukk til veilederen på Skatteetatens sider. 

Der står det: 
"Dersom kurser fra tilbyder er vanskelig tilgjengelig, kan du bruke kursene vi har oppgitt under for de vanligste virtuelle valuta."

Tabellen begynner slik: 


Lengre ned i veilederen står det, med eksempel: 


Eksempelet bruker kurs ved utgangen av året, både på kryptovalutaen og på USD. Jeg sjekket kursene hos deres kilde, Norges Bank, og som det står i tabellen benytter altså åpningskurs per 1.1.2024. Likedan er kursen 8,53 for oppstart i 2021, ikke siste kurs ved utgangen av 2020. 

Altså: de holder oppdatert en tabell over åpningskurser i veilederen, for så å si og vise eksempel på at man skal benytte kurser ved utgangen av året.

Her kan man ende opp med å tro at man skal - og det tror jeg at jeg har gjort tidligere - hente ut sluttkursen mellom coin/USD per 31.12 i stedet for startkursen per 01.01. Forskjellen er jo ubetydelig, men veiledningen veileder og villeder på samme tid.

Ja, litt tvetydig. Siste tilgjengelige kurs i 2023 var fredag 29.12.2023 på 10,17 kr. Første tilgjengelige kurs i 2024 var tirsdag 02.01.2024 på 10,30 kr.

Jeg brukte USDNOK på 10,17 kr for kryptoformuen for 2023.

Lenke til kommentar

Da jeg solgte meg ut av småcoins man får på Coinbase Earn, ble det jaggu en liten brøkdel igjen på hver av disse. 
Jeg har for eksempel 0.000000002247191 AMP, verd 0.000000002247191 Euro. Hadde ingen transaksjoner i 2023, men disse ligger igjen bare for å irritere meg når jeg skal gjøre selvangivelsen. 

Forøvrig en dårlig vurdering at jeg solgte ned før 2023 for å spare meg for nettopp dette arbeidet. Men nå føles det ukomfortabelt å kjøpe seg inn igjen, med de nye reglene som bankene prakker på oss. De vil virkelig at vi heller skal investere i deres produkter i stedet, eller i alle fall bruke en norsk exchange. Følte meg trygg på at det ikke ville bli noe trøbbel så lenge Sbanken var kul...  

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Likviderte hele porteføljen i 2021 (ca. 100k) etter en konsolidering fra flere exchanger over til Coinbase og så overføring til bank. Ikke sett noe til det i skattemeldingen siden (betalte ikke skatt av gevinsten). Tapte 2-3 ETH på BitGrail fadesen, men har ingen spor av det så kunne ikke trukket det fra heller.

Har sikkert flere fraksjoner av div. coins liggende på Binance og Coinbase fortsatt. Aldri sett noe av det komme i selvangivelsen. Er ikke også foreldelse på dette 3 år som det meste annet?

Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (På 14.3.2024 den 4:18 PM):

Staten/bankene kan ikke fordra at folk i større og større grad bruker krypto, en av grunnene er fordi de har null kontroll over pengene, og gjennom det null kontroll over folk. Og det er det det i hovedsak handler om: kontroll. 

Så lenge kryptoen ikke rører en norsk bank konto så har den norske stat ingenting med de å gjøre.

Om alle skal kjøpe krypto av nok så vil den bli verdiløs, det samme om man sparer i usd kontra nok. Det er dette de frykter.

Litt rart at den samme logikken ikke ble vurdert i det de jagde alle rikingene ut av landet.

Endret av freedomseeker
Lenke til kommentar
15 hours ago, TheKims said:

Må man virkelig føre opp såpass lave beløp? Det blir alltids liggende igjen noe små beløp når man overfører fra en exchange til en annen.

Småbeløp på noen få kroner anser jeg som 0 og tar det ikke med på skattemeldingen.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Feh said:

Likviderte hele porteføljen i 2021 (ca. 100k) etter en konsolidering fra flere exchanger over til Coinbase og så overføring til bank. Ikke sett noe til det i skattemeldingen siden (betalte ikke skatt av gevinsten). Tapte 2-3 ETH på BitGrail fadesen, men har ingen spor av det så kunne ikke trukket det fra heller.

Har sikkert flere fraksjoner av div. coins liggende på Binance og Coinbase fortsatt. Aldri sett noe av det komme i selvangivelsen. Er ikke også foreldelse på dette 3 år som det meste annet?

I alle dager. Det er et uregulert marked så det er ikke sånn at det automatisk dukker opp på skattemeldingen.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/virtuell-valuta/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwk6SwBhDPARIsAJ59GwdDXYoYhwmRAB4-hN7yQ1HUCFYTlD-Zh03TKolljoEBPicr6smfS94aAoIBEALw_wcB

Lenke til kommentar
18 hours ago, TheKims said:

Må man virkelig føre opp såpass lave beløp? Det blir alltids liggende igjen noe små beløp når man overfører fra en exchange til en annen.

Nei, ikke egentlig. Men om man oppsummerer skal man legge ved dokumentasjon, og om man dokumenterer så står jo småbeløpene der, og teknisk sett ber de om dokumentasjon på kursene. Om man ikke gidder for så små potter så kan jeg ikke innbille meg at de bryr seg. 

Lenke til kommentar
Leon83 skrev (3 timer siden):

Jeg tror det er den siden der som nettop er årsak til at jeg aldri gadd å føre opp noe. Hundrevis av transaksjoner spredt over X antall exchanges i en årrekke, mange tap, mange gevinster. Så mye at det var umulig å holde oversikt så da jeg likviderte alt tenkte jeg bare som så at om det kommer et krav så betaler jeg det. Hvis ikke så holder jeg bare helt kjeft..

Da jeg konsoliderte var det flere titalls valutaer over flere exchanges som ble konvertert til ETH, så sendt til CB og videre solgt for $ der og overført til konto. Men bak alt så var det som nevnt hundrevis av transaksjoner, noen av sidene som f.eks Bittrex husker jeg også hadde ekstremt dårlig eksportfunksjon så jeg hadde måttet manuelt føre inn alle transaksjoner i excel og gjort all utregning manuelt. Mulig det er enklere i dag.

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Feh skrev (1 time siden):

Jeg tror det er den siden der som nettop er årsak til at jeg aldri gadd å føre opp noe. Hundrevis av transaksjoner spredt over X antall exchanges i en årrekke, mange tap, mange gevinster. Så mye at det var umulig å holde oversikt så da jeg likviderte alt tenkte jeg bare som så at om det kommer et krav så betaler jeg det. Hvis ikke så holder jeg bare helt kjeft..

Da jeg konsoliderte var det flere titalls valutaer over flere exchanges som ble konvertert til ETH, så sendt til CB og videre solgt for $ der og overført til konto. Men bak alt så var det som nevnt hundrevis av transaksjoner, noen av sidene som f.eks Bittrex husker jeg også hadde ekstremt dårlig eksportfunksjon så jeg hadde måttet manuelt føre inn alle transaksjoner i excel og gjort all utregning manuelt. Mulig det er enklere i dag.

Kryptosekken.no beregner alt dette automatisk for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...