Gå til innhold

30 bøtelagt for å ikke bruke blinklys i rundkjøring


Sheldon C

Anbefalte innlegg

Det er lite som er mer irreterende enn kjøtthuer som kjører av rett før deg uten å blinke.

 

Da er det kort vei til knyttnever, finger og tuting.

 

Blinke gjør jeg alltid, særlig hvis ikke det er andre til stede i ren protest mot de som ikke blinker med andre til stede. Blinker også inn i rundkjøring i protest mot de som ikke blinker ut.

 

Blinking er automatikk, bruker ikke tid på å se alle veier for å bekrefte at jeg er alene og derfor slipper å blinke.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor kan de ikke få informasjonen riktig. Dette stemmer vel ikke

 

"Ifølge forskriften er det ikke påbudt å blinke til venstre i rundkjøring, men man skal alltid blinke til høyre før utkjøring."

Forskriften §14.2 sier:

"Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

 

Er det ingen trafikanter der, så er det heller ingen å veilede, så alltid blir da feil (selv om det er greit å bruke)

 

 

 

 

 

Jeg leser "Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det gis tegn" som hovedsetningen her, og "til veiledning for annen trafikant" som en leddsetning som forklarer regelens hensikt. 

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gjøre det til automatikk å blinke, så slipper man å bruke hjernen på å vurdere det i det hele tatt.

 

Har aldri fattet dette her. Er det for å spare pærene at man velger å ikke blinke?

 

Nei, personlig skjønner jeg heller ikke motivasjonen bak å ikke blinke, nå skal ikke jeg sitte her å påstå at jeg aldri i mitt liv har glemt å blinke, men skjønner ikke helt poenget med å vurdere om det er noen i nærheten for å kanskje slippe å blinke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg blinker som regel ikke hvis jeg er alene på veien. Det gjelder rundkjøringer, kryss, eller om jeg f.eks. skal ut på riksveien og kjører ned påkjøringsrampen og ser i speilet at det ikke er andre biler der. Jeg «vurderer» ikke om det er andre i nærheten i den forstand at jeg bruker tid på å tenke og vurdere om det er noen der jeg bør blinke for. Dersom jeg ikke kan se andre trafikanter, verken foran, bak, eller på sidene av meg eller veien jeg skal ut på, er det heller ingen som har nytte av at jeg gir tegn. Det tar meg ikke lengre tid å se om det er andre i nærheten enn det tar meg å flytte hånden fra rattet og ned til blinklysspaken.

 

Det ligger ingen motivasjon bak å ikke blinke i slike situasjoner; jeg bare gjør det ikke.

Lenke til kommentar

Du burde blinke. Der er mitt innstendige råd fra meg som tohjuling. Vi blir ofte oversett. Å enten ikke bli sett, eller at folk ikke gir tegn går nesten alltid bra. Det er når ingen av delene skjer at det blir hårete, derfor bør folk også blinke selv om de ikke har observert noen, fordi det er i den situasjonen det er potensielt viktigst at andre skjønner hva du skal, om du har oversett de. AtW

Lenke til kommentar

Jeg har tatt meg selv i å blinke før en 90-graders sving uten kryss.

Det går automatikk i hodet idet man forbereder seg på å svinge ved å senke farten og avvente rattutslaget.

Hånda går rett og slett nedom blinklysspaken av seg selv.

Endret av 1Dr.E
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blinker ikke når jeg kutter svingene. Ser ingen hensikt i å følge felt når det er oversiktlig og svingete. Lite økonomisk kjøring. Også en kjørelærer på CE mente dette var riktig måte å gjøre det på.

 

Stilte forøvrig spørsmålet om det er påbudt eller ei når det ikke er trafikanter i nærheten, til vegvesenet - håper de gir ett (klart) svar.

Lenke til kommentar

Har ikke du prøvd denne tolkningen før, her på forumet, og fått beskjed om at det er feil av en person med jussutdanning?

Da har jeg fått svar fra Vegvesenet i Sør-Trøndelag: (som vel burde kunne dette?)

  • Samtale startet onsdag
  • -PAXP-deijE.gif05.10.2016 18:41
  • Hei!

    Er i en diskusjon på lovverk vedrørende bruk av blinklys og forståelsen av forskriften.

    Forskriften §14.2 sier:

    "Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

    Når man f.eks da kjører i en rundkjøring med full oversikt og det er ingen andre trafikanter i nærheten. Hvordan skal man da forstå/tolke dette. Når det er ingen trafikanter å veilede - er det da påbudt eller ikke å bruke blinklys?

------------
  • I dag
  • 12190926_848951015213360_832096381928154 15:17

    Statens vegvesen i Sør-Trøndelag

     

    Hei. Det er ikke påbudt hvis det ikke er noen der, men ville uansett gjort det. Det kan hende man ikke alltid legger merke til en bilist eller andre som kunne hatt nytte av det, selv om man tenker man har oversikt.

(Edit: Så nå at jeg hadde innlegg over, men velger å la denne stå for seg selv istedet for å redigere forrige innlegg, slik at svar kommer klarere fram) Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

 

Har ikke du prøvd denne tolkningen før, her på forumet, og fått beskjed om at det er feil av en person med jussutdanning?

Da har jeg fått svar fra Vegvesenet i Sør-Trøndelag: (som vel burde kunne dette?)
  • Samtale startet onsdag
  • -PAXP-deijE.gif05.10.2016 18:41
  • Hei!

    Er i en diskusjon på lovverk vedrørende bruk av blinklys og forståelsen av forskriften.

    Forskriften §14.2 sier:

    "Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

    Når man f.eks da kjører i en rundkjøring med full oversikt og det er ingen andre trafikanter i nærheten. Hvordan skal man da forstå/tolke dette. Når det er ingen trafikanter å veilede - er det da påbudt eller ikke å bruke blinklys?

------------
  • I dag
  • 12190926_848951015213360_832096381928154 15:17

    Statens vegvesen i Sør-Trøndelag

     

    Hei. Det er ikke påbudt hvis det ikke er noen der, men ville uansett gjort det. Det kan hende man ikke alltid legger merke til en bilist eller andre som kunne hatt nytte av det, selv om man tenker man har oversikt.

(Edit: Så nå at jeg hadde innlegg over, men velger å la denne stå for seg selv istedet for å redigere forrige innlegg, slik at svar kommer klarere fram)

Kanskje du heller burde lete opp den gamle tråden og sitere svaret for den jusskyndige brukeren som svarte der?

Lenke til kommentar

Overrasker meg ikke at det er nettopp i Hønefoss politiet prioriterer dette, men kan ikke si annet enn tommel opp. Bor der selv, og gud bedre, i de to rundkjøringene de har hatt kontroller de siste ukene (spesielt den oppe ved sykehuset) har jeg fortsatt til gode å se en blinke. Folk som ikke blinker til venstre er for meg et mysterium.

Lenke til kommentar

Kanskje du heller burde lete opp den gamle tråden og sitere svaret for den jusskyndige brukeren som svarte der?

Prøvde såvidt, men fant det ikke. Nå er det vel også på siden av denne tråden og artikkelen om bøter og hva de påstår der, som jeg mente var feil - som jeg har fått støtte fra Vegvesenet på. At du husker og tok opp andre tråden, tilsier vel at du får gjøre ett arbeid ;)

 

Edit: Skrifeleif

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gjøre det til automatikk å blinke, så slipper man å bruke hjernen på å vurdere det i det hele tatt.

 

Har aldri fattet dette her. Er det for å spare pærene at man velger å ikke blinke?

Mange biler mangler blinklys.

De aller fleste Tesla blant annet er levert uten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...