Gå til innhold

30 bøtelagt for å ikke bruke blinklys i rundkjøring


Sheldon C

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Hvorfor ikke gjøre det til automatikk å blinke, så slipper man å bruke hjernen på å vurdere det i det hele tatt.

Har aldri fattet dette her. Er det for å spare pærene at man velger å ikke blinke?

Nei, men klikkinga er sinnsykt irriterende hvis du skriver SMS mens du kjører.
Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke gjøre det til automatikk å blinke, så slipper man å bruke hjernen på å vurdere det i det hele tatt.

Har aldri fattet dette her. Er det for å spare pærene at man velger å ikke blinke?

Nei, men klikkinga er sinnsykt irriterende hvis du skriver SMS mens du kjører.

Løses enkelt ved å gnu opp stereoen på full guffe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Blir bedre flyt i trafikken da de som skal inn i rundkjøringen vet hvor du skal

F.eks om du skal til venstre så kan de som kommer fra høyre kjøre til høyre uten å måtte vente å se hvor du skal

 

Nå er de flest rundkjøringer i Norge for små til at det vil gå, men gitt at rundkjøringen er stor nok vil bilen fra høyre tydelig se hvor du skal ved å se i hvem kjørefelt du ligger. Dermed blir blinkinga redundant.

Lenke til kommentar

Nå er de flest rundkjøringer i Norge for små til at det vil gå, men gitt at rundkjøringen er stor nok vil bilen fra høyre tydelig se hvor du skal ved å se i hvem  hvilket kjørefelt du ligger. Dermed blir blinkinga redundant.

Man skal både bruke plassering og signal ihht regler. 

Man har ingen garanti for at folk ligger riktig, ei heller gir rett signaler - men brukes disse sammen, så er det større sannsynlighet, sammen med hastighet blant annet, til at andre trafikanter blir veiledet skikkelig og man unngår endel missforståelser av div årsaker. (som at det ER lov å ligge der du sier og kjøre rett over, så det sier egentlig ikke alt for mye)

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om jeg ligger i det innerste feltet så har billister som ikke er i rundkjøringen, vikeplikt for meg, så om jeg ikke blinker til venstre, så kan jeg kjøre rett fram og selv i små rundkjøringer så er det fult mulig for de som skal til høyre, å svinge til høyre, selv om jeg kommer med det venstre blinklyset på

 

Nå er det mange som sier at man skal blinke som vane, men vaner skaper dårlige sjåfører

Bestanding når en vei blir omregulert på grunn av f.eks veiarbeid så kjører de fleste etter vane, selv om veien er stengt for personbiler

De følger rett og slett ikke med på skiltene

Lenke til kommentar

Nå er det mange som sier at man skal blinke som vane, men vaner skaper dårlige sjåfører

 

Tror nok de mener riktig blinking ihht reglene også når det ikke er trafikanter i nærheten. Vane å gjøre ting riktig er ikke dårlig, for det er ikke uriktig å blinke når det ikke er nødvendig ovenfor andre trafikanter. Det er bare ikke i strid med regelverket 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå er det mange som sier at man skal blinke som vane, men vaner skaper dårlige sjåfører

Bestanding når en vei blir omregulert på grunn av f.eks veiarbeid så kjører de fleste etter vane, selv om veien er stengt for personbiler

De følger rett og slett ikke med på skiltene

Så du mener at siden det finnes dårlige vaner i trafikken blir det dumt å innarbeide gode vaner som å alltid blinke? Det blir vel omtrent like dumt som ikke å innarbeide en vane med å drikke vann fordi det finnes alkoholisme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er de flest rundkjøringer i Norge for små til at det vil gå, men gitt at rundkjøringen er stor nok vil bilen fra høyre tydelig se hvor du skal ved å se i hvem kjørefelt du ligger. Dermed blir blinkinga redundant.

Hvis sjåføren ikke forstår blinking så stoler jeg ikke ett sekund på at sjåføren forstår posisjonering.
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gjøre det til automatikk å blinke, så slipper man å bruke hjernen på å vurdere det i det hele tatt.

Har aldri fattet dette her. Er det for å spare pærene at man velger å ikke blinke?

Hvis man ikke gjør det automatisk men utifra forholdene er man nødt til å følge med og ha et godt overblikk. Man ender dermed opp med god kontroll på omgivelsene.

Lenke til kommentar

Rareste argumentet jeg har hørt.

 

Det blir som å gire.

Man må ikke aktivt planlegge å tråkke inn clutchpedalen eller tenke på hvilket gir man skal fra og til. Det skjer automatisk, fordi det er så godt innarbeidet.

 

På samme måte bør det være med å blinke før avkjørsel.

 

Og det å ta på seg beltet når man setter seg inn. Det skjer automatisk, fordi man gjør det hver gang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gjøre det til automatikk å blinke, så slipper man å bruke hjernen på å vurdere det i det hele tatt.

 

Har aldri fattet dette her. Er det for å spare pærene at man velger å ikke blinke?

Ja, jeg måtte bytte pære for en stund siden og de 50 kronene jeg måtte betale svir enda. Tenker daglig på den burgeren jeg kunne ha spist i stedet.

 

Når det er sagt, så synes deg det blir tåpelig å la være å blinke bare fordi man ikke ser andre på veien. Selv om man kanskje har innarbeid automatikk i det å se seg om etter andre biler før blinking, så er det fremdeles ytterligere prosessering, om aldri så lite.

 

Mer relevant er det derimot at det langt i fra er sikkert at du har oppdaget alle som er rundt deg på veien. Kanskje det var en syklist i skumringa som du ikke la merke til, men som veldig gjerne skulle ha visst hvilken retning du hadde tenkt deg i neste kryss? Det blir en ekstra sikring mot trafikkulykker, siden det gir personer du ikke har oppdaget en bedre sjanse til å kompensere for det faktum at de ikke har blitt oppdaget. Det koster så utrolig lite å bare sveipe hånda borti blinklysspaken uavhengig av trafikksituasjonen, både i "ork" og i monetær kostnad.

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...