Gå til innhold

30 bøtelagt for å ikke bruke blinklys i rundkjøring


Sheldon C

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor kan de ikke få informasjonen riktig. Dette stemmer vel ikke
 

"Ifølge forskriften er det ikke påbudt å blinke til venstre i rundkjøring, men man skal alltid blinke til høyre før utkjøring."


Forskriften §14.2 sier:


"Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

 

Er det ingen trafikanter der, så er det heller ingen å veilede, så alltid blir da feil (selv om det er greit å bruke)



 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor kan de ikke få informasjonen riktig. Dette stemmer vel ikke

 

"Ifølge forskriften er det ikke påbudt å blinke til venstre i rundkjøring, men man skal alltid blinke til høyre før utkjøring."

Forskriften §14.2 sier:

"Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

 

Er det ingen trafikanter der, så er det heller ingen å veilede, så alltid blir da feil (selv om det er greit å bruke)

 

 

 

 

 

Joa, men blir du bøtelagt er det jo noen andre der :)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kan de ikke få informasjonen riktig. Dette stemmer vel ikke

 

 

"Ifølge forskriften er det ikke påbudt å blinke til venstre i rundkjøring, men man skal alltid blinke til høyre før utkjøring."

Forskriften §14.2 sier:

"Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

Er det ingen trafikanter der, så er det heller ingen å veilede, så alltid blir da feil (selv om det er greit å bruke)

 

 

 

Har ikke du prøvd denne tolkningen før, her på forumet, og fått beskjed om at det er feil av en person med jussutdanning?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Ikke nødvendigvis

Ofte politiet står nokså skjult sett fra retningen en kommer fra og viss det nå er sånn at en ikke trenger å blinke om det ikke er trafikk..

 

Jeg blinker svært sjeldent når jeg er alene på veien

At du ikke ser folk betyr ikke at de ikke er der. AtW

 

Jeg tror ikke på spøkelser eller Gud for den saks skyld..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Ikke nødvendigvis

Ofte politiet står nokså skjult sett fra retningen en kommer fra og viss det nå er sånn at en ikke trenger å blinke om det ikke er trafikk..

 

Jeg blinker svært sjeldent når jeg er alene på veien

At du ikke ser folk betyr ikke at de ikke er der. AtW

 

Jeg tror ikke på spøkelser eller Gud for den saks skyld..

 

 

Nå var det snakk om politimenn du ikke så, ikke spøkelser.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har ikke du prøvd denne tolkningen før, her på forumet, og fått beskjed om at det er feil av en person med jussutdanning?

Det husker jeg faktisk ikke på. (men godt mulig)

Men har sett flere ganger politiet har latt være å blinke, så jeg velger å tro at jeg tolker det riktig.

At folk i politiet ikke vet hvordan dr bruker blinklys er ikke det samme som en tolkning av en lovtekst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At folk i politiet ikke vet hvordan dr bruker blinklys er ikke det samme som en tolkning av en lovtekst.

De gangene jeg har sett det, så har det ikke vært trafikanter rundt som har hatt behov for veiledning - altså jeg og de har vært for langt unna. Klart de kan også gjøre feil, men velger altså å tro de også håndhever i tråd med regelverket (slik jeg mener det står og skal tolkes) og følger dette selv.

Lenke til kommentar

 

At folk i politiet ikke vet hvordan dr bruker blinklys er ikke det samme som en tolkning av en lovtekst.

De gangene jeg har sett det, så har det ikke vært trafikanter rundt som har hatt behov for veiledning - altså jeg og de har vært for langt unna. Klart de kan også gjøre feil, men velger altså å tro de også håndhever i tråd med regelverket (slik jeg mener det står og skal tolkes) og følger dette selv.

OK. Mine anekdotiske argumenter bygger på selvopplevd feilkjøring av politiet både når det gjelder feltbytter, rundkjøringer osv i dagstrafikk. Politiet kan altså gjøre feil bak rattet, eller i verste fall drite i lovverket som vanlige dødelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Nå var det snakk om politimenn du ikke så, ikke spøkelser.

 

AtW

 

De jeg ikke ser eksisterer ikke

 

Ikke før de dukker frem bak svingen for å stoppe deg og skrive ut bøter.

 

Nettopp, men om det er sånn at loven sier at en kun trenger å blinke om det er andre i nærheten som har nytte av at jeg blinker ut..

Lenke til kommentar

 

 

 

Nå var det snakk om politimenn du ikke så, ikke spøkelser.

 

AtW

 

De jeg ikke ser eksisterer ikke

Ikke før de dukker frem bak svingen for å stoppe deg og skrive ut bøter.

Nettopp, men om det er sånn at loven sier at en kun trenger å blinke om det er andre i nærheten som har nytte av at jeg blinker ut..

At du ikke ser de betyr ikke at de ikke har nytte av det. AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...