Gå til innhold

Nintendo Switch: Informasjon og generell diskusjon


Gjest Slettet-NIoHlfL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En liten oppsummering av mine observasjoner etter og aktivt ha brukt Switch i 6 dager:

 

Det negative: (Dette avsnittet handler om docked Switch)

Etter å ha brukt Switch aktivt med Zelda i rundt 6 dager, så har jeg et litt blandet inntrykk. Om Zelda preges av en dårlig wiiU port, eller om Switch rett og slett ikke er kraftig nok til å håndtere steady 30fps i 900p som ikke engang er full HD i 2017 vet jeg ikke.

Med det ekstremt lave teksturnivået Zelda har, og de store framedropsa(som merkes best i dock) så håper jeg inderlig at det er pga at spillet er portet fra wiiU, og Switch med det ikke får vist potensialet sitt.

Med en gang det er over gjennomsnittet med gress, eller haugevis av fiender i bildet, så klarer ikke Switch å la være å falle ned i 10-20fps i dock(som ødelegger opplevelsen ganske mye). Er dette hardware prestasjonen Switch har, så lover det hvertfall ikke godt for fremtidige spill, og spesielt ikke i splitscreen(som vi alle bruker i party spill som Mario party og Mario kart?).

Skulle det vise seg at dette faktisk er det Switch klarer å prestere(i både grafikk og stabil framerate) så er det jo egentlig ganske skuffende at vi skal spille med xbox 360 grafikk stasjonært på nytt i 2017.

 

(Undocked Switch)

Spillet flyter definitivt bedre når du spiller på Switch sin egen skjerm, grunnet lavere oppløsning som er lettere for konsollen å håndtere, men det er fremdeles steder hvor framsa faller, Link blir lei seg og begår selvskading fordi han simpelthen fremdeles sliter med å forsvare seg fordi ting hakker. Generelt sett en bedre opplevelse frames tatt i betraktning, men syns det er langt ifra en skikkelig TV opplevelse av et spill jeg(og kanskje vi?) har ventet på i 6 år.

 

Uansett løsning og hvilken måte du bruker Switchen på, er det ganske skuffende og overaskende at Nintendo, som jeg har vært vandt med har vært flinke til å få ting til å flyte bra, overhodet ikke greide det med det spillet mange har ventet lenge på. Dette er mest sannsynlig fordi Switch ikke er kraftig nok til og engang håndtere 30fps i 900P. Det i et spill med rævdetaljer som fremdeles ser bra ut xD

 

Så har vi joy consa. Det er virkelig en fabelaktig oppfinnelse, og jeg synes definitivt at de har vært helt kanon(med innebygde sensorer, HD rumble osv!), så hvorfor under negativ lista?

Nintendo gav med et "kontrollgrep" som du kan putte begge consa i, slik at de fungerer som en slags Pro controller(som er vel og bra).

Men for å lade dem mens du spiller(på tven), så MÅ du kjøpe et "charge grip" som ser helt forbanna likedann ut, med eneste forskjell at den faktisk kan lade dem også mens du spiller ved hjelp av en ekstra ladekontakt(eller koble dem til Switchen, men da må du spille på Switch skjermen)? Hva f*** Nintendo? Det kunne dere virkelig ikke la oss få med en 3500-4000kr konsoll, bare et "grip" som ikke er et chargegrip? MAO skal Nintendo ha deg til å betale ekstra hvis du vil unngå å gå tom for strøm på joy consa mens du spiller på tven.

 

Positivt:

Switch har en solid konstruksjon, føles litt som et premium produkt når du holder den i handa.

Ekstremt rask oppstart og en god og oversiktlig meny. Du kan lage flere brukere på den, som er meget handy fordi du må velge hvilken bruker som skal spille når du skal starte spillet. Enklere forklart så er min savefil lagret på min bruker, slik at om dama skal spille samme spillet etter meg, så velger hun sin bruker, og da får hun en egen savefil på sin egen bruker. Genialt!

Ulempen er at det medfører et problem som gjør det umulig per dags dato å overføre save filer fra en Switch til en annen, eller å få tatt backup.

 

Skjermen virker klar og fin, med gode nok detaljer og bilde til å forsvare prislappen. I tillegg er konsollen så å si lydløs under bruk(har kun opplevd at vifta starter i docked modus, men selv da er den ikke lett å høre).

Du kan fortsette å spille med å simpelthen dra den ut av dockinga og dra. Enkelt og greit.

 

Konklusjon:

Om det er et dårlig hardware problem, eller en dårlig wiiU port som fikk Switch til å slite, er vanskelig å si(det får fremtida vise). Dersom Switch ikke håndterer mer enn som så i fremtiden(30 f******* fps), ser hvertfall ikke jeg så lyst på det som kommer.

Konseptet Switch har er genialt, men jeg føler ikke vi er kommet dit at bærbart og stasjonært går hånd i hånd enda. Bærbarheten Switch tilbyr går på bekostning av det som kunne vært relativt kraftig ytelse, men for de som er mye på farten ser jeg godt behovet for bærbart. Jeg tror hvertfall at de aller fleste som kjøper Switch, bruker den i hovedsak på Tven. Der har Switch en god del mer å vise før hvertfall jeg synes at dette er innafor på en TV i 2017.

 

Obs: Zelda var brukt til å beskrive Switch sin prestasjon, og ikke som et diskuteringsemne angående spillet. Det kan jeg godt gjør i Zelda tråden når jeg er ferdig med spillet ;)

 

Edit: Valgte farga versjonen, som etter min mening ser milevis penere ut enn grå, og var faktisk på ingen måte en oppmerksomhets tyv når jeg spiller på selve konsollen ;)

Endret av Enlightened
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Føler ikke selv at frameraten i Zelda: BotW har vært noe stort problem, men merker jo tidvis framedrops. Forhåpentligvis kommer Nintendo med en update som fikser frameraten i Zelda: BotW, slik at vi får en stabil 30fps. De jobber tross alt med tilleggspakker til spillet, så da kan de vel også jobbe med å få en stabil fps.

 

Det er i hvert fall ingen framedrops i Fast RMX som visstnok kjører 60fps i 1080p (men så er ikke det et open world-spill heller). Har heller ikke merket noen framedrops i split-screen multiplayer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Føler ikke selv at frameraten i Zelda: BotW har vært noe stort problem, men merker jo tidvis framedrops. Forhåpentligvis kommer Nintendo med en update som fikser frameraten i Zelda: BotW, slik at vi får en stabil 30fps. De jobber tross alt med tilleggspakker til spillet, så da kan de vel også jobbe med å få en stabil fps.

 

Det er i hvert fall ingen framedrops i Fast RMX som visstnok kjører 60fps i 1080p (men så er ikke det et open world-spill heller). Har heller ikke merket noen framedrops i split-screen multiplayer.

Jeg sa det før release, og jeg sier det igjen: Framerate er ikke et så stort problem som folk skal ha det til. Jeg spiller Zelda i håndholdt-modus og har spilt noen timer, og jeg merker ikke disse dropene. De er der sikkert, men jeg merker dem altså ikke. :)
Lenke til kommentar

Jeg syns ikke det er noe vesentlig problem med lading av joycons når levetiden er 20 timer... Selv spiller jeg aldri så lange økter så det å sette de i konsollen mens den er docked når jeg tar pauser er ikke noe problem.

 

Bruker også pro kontrolleren når den er docked og den har 40 timer. Spilte en lengre økt med zelda i går og pro kontrolleren viste fortsatt fullt batteri.

Lenke til kommentar

 

Føler ikke selv at frameraten i Zelda: BotW har vært noe stort problem, men merker jo tidvis framedrops. Forhåpentligvis kommer Nintendo med en update som fikser frameraten i Zelda: BotW, slik at vi får en stabil 30fps. De jobber tross alt med tilleggspakker til spillet, så da kan de vel også jobbe med å få en stabil fps.

 

Det er i hvert fall ingen framedrops i Fast RMX som visstnok kjører 60fps i 1080p (men så er ikke det et open world-spill heller). Har heller ikke merket noen framedrops i split-screen multiplayer.

Jeg sa det før release, og jeg sier det igjen: Framerate er ikke et så stort problem som folk skal ha det til. Jeg spiller Zelda i håndholdt-modus og har spilt noen timer, og jeg merker ikke disse dropene. De er der sikkert, men jeg merker dem altså ikke. :)

 

 

Håndholdt holder locked 30 meste parten av tiden, iallefall mye bedre enn docked der maskina sliter. Men går vel ned til 25-27 i blandt når det sprenges ting osv i håndholdt også. 

 

Om en ikke merker framedrops når de er nede i 20 fps så er det fordi en ikke vil merke de, eller ikke vet at det er det man merker.

 

Sant. 20 er rett å slett grusomt! Men spillet er så sykt bra, så jeg klarer å overse de gangene det skjer så langt.

Lenke til kommentar

Enig med CaZpeR om Joycons. Jeg har til gode å gå tom for strøm på dem. Når har man jo til og med en "ladestasjon", som jo er Switchen selv. 20 timer er veldig bra. Får meg til å tenke over hvor dårlig batteriet jeg er vant med på Dualshock 4 faktisk er.

 

Om en ikke merker framedrops når de er nede i 20 fps så er det fordi en ikke vil merke de, eller ikke vet at det er det man merker.

 

Selvsagt merker man det, men det hadde kun vært et stort problem hvis det skjedde oftere. I Zelda skjer det ikke ofte nok til at det gjør meg noe egentlig. Det skjer kun i noen områder, og går over fort. Jeg kan spille en time uten merkbare drops hvertfall.

 

Man er ganske jålete hvis man dropper dette spillet bare pga framedrops synes jeg :)

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Er det andre som sliter med at dingsen med hempe er trang å få av på den høyre joycon?  

Den til venstre glir greit av, men skal jeg ha av den på høyre må jeg ta i...

 

Du har ikke tatt den på feil da? For det er designet så idiotisk at du kan greie å få dem på begge veier, men bare den ene veien er rett. 

 

 

Evt.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

 

Er det andre som sliter med at dingsen med hempe er trang å få av på den høyre joycon?  

Den til venstre glir greit av, men skal jeg ha av den på høyre må jeg ta i...

 

Du har ikke tatt den på feil da? For det er designet så idiotisk at du kan greie å få dem på begge veier, men bare den ene veien er rett. 

 

Nei, Plussene er ved siden av hverandre, og den ser ut til å sitte på riktig

Lenke til kommentar

 

 

Er det andre som sliter med at dingsen med hempe er trang å få av på den høyre joycon?

Den til venstre glir greit av, men skal jeg ha av den på høyre må jeg ta i...

Du har ikke tatt den på feil da? For det er designet så idiotisk at du kan greie å få dem på begge veier, men bare den ene veien er rett.

Nei, Plussene er ved siden av hverandre, og den ser ut til å sitte på riktig

Sjekket at den hvite plastlåsen ved hempa er åpen?

Lenke til kommentar

Enig med CaZpeR om Joycons. Jeg har til gode å gå tom for strøm på dem. Når har man jo til og med en "ladestasjon", som jo er Switchen selv. 20 timer er veldig bra. Får meg til å tenke over hvor dårlig batteriet jeg er vant med på Dualshock 4 faktisk er.

 

Om en ikke merker framedrops når de er nede i 20 fps så er det fordi en ikke vil merke de, eller ikke vet at det er det man merker.

 

Selvsagt merker man det, men det hadde kun vært et stort problem hvis det skjedde oftere. I Zelda skjer det ikke ofte nok til at det gjør meg noe egentlig. Det skjer kun i noen områder, og går over fort. Jeg kan spille en time uten merkbare drops hvertfall.

 

Man er ganske jålete hvis man dropper dette spillet bare pga framedrops synes jeg :)

Ok men da er iallfall vi to enige. Jeg venter fortsatt på min Wii u versjon og den skal jo være enda verre etter som jeg har hørt, så jeg har ikke droppet det på grunn av frame drops. Men egentlig hadde jeg forventet med bedre av Nintendo fordi det er Nintendo, men wii u presses nok iallfall til det ytterste av dette spillet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...