Gå til innhold

Sony avduket PlayStation Pro – en kraftigere PlayStation 4-konsoll


Anbefalte innlegg

 

Fysisk media er på vei ut, allerede er det omtrent bare snobbene og samlerne som kjøper blurays og 4k bluray vil bare bli enda mindre utbredt. Forstår godt hvis Sony anser dette som en kamp de ikke klarer å vinne og lar være å inkludere en spiller i sin nyeste PS4. (I så fall måtte de antakelig ha skrudd opp prisen, eller solgt den med tap, noe Sony ikke er interessert i lenger tror jeg)

Om du har fulgt litt med I timen, vil du se at alle statistikker tilsier at hjemmekino og prosjektorbruk har skutt I været de siste årene. Markedet for det er blitt enormt. Tror du folk som er villige til å bygge egen kino med stort anlegg + prosjektor for titalls tusen, syntes det er ok å streame Netflix på det anlegget? Da tar du skammelig feil! Folk som er glad I lyd og film tar ikke til takke med streaming. Streaming er, uansett linje, nesten halve bitkvaliteten av Bluray/4K. Har selv Netflix men broker det kun til en og annen serie og dokumentarer. Det funker fint. Den store ulempen med streaming er at man som betalende kunde har null kontroll over når filmene/dokuene forsvinner fra sortimentet deres, da det er svært begrenset. Man kjøper ikke en ny 4K HDR Tv til 25tusen om man syntes det er ok å bare få halve ytelsen den har. Forstår du resonomentet?

 

Sony har driti seg fullstendig ut med Ps4 Pro. Man kan diskutere til krampa tar dere, men sannheten er at Sony og de andre elektronikk gigantene bruker milliarder av krroner på ny toppteknologi som HDR og 4K Oled osv. Hvorfor satser de på det, når, som du sier, er bare noen få hipster og entusiaster som gidder å kjøpe det? Logikken er jo bakvendt.

 

Sony har som sagt satset milliarder på UHD og 4K og når de endelig får markedsført seg, så struper de ytelsen for brukeren?!? Jeg prøver å forstå det, men klarer ikke for mitt livs skyld å se hvorfor de dreper sin egen teknologi. Ps4 Pro var svært skuffende.

 

 

Jeg tror nok Sony kjenner kundegrunnlaget sitt bedre enn du gjør og selv om det nå er noen hjemmekinoentusiaster om ikke kommer til å kjøpe denne så er det all grunn til å tro at enda færre ville kjøpt den om den hadde hatt 4K bluray, men til en høyrere pris.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Fysisk media er på vei ut, allerede er det omtrent bare snobbene og samlerne som kjøper blurays og 4k bluray vil bare bli enda mindre utbredt. Forstår godt hvis Sony anser dette som en kamp de ikke klarer å vinne og lar være å inkludere en spiller i sin nyeste PS4. (I så fall måtte de antakelig ha skrudd opp prisen, eller solgt den med tap, noe Sony ikke er interessert i lenger tror jeg)

Om du har fulgt litt med I timen, vil du se at alle statistikker tilsier at hjemmekino og prosjektorbruk har skutt I været de siste årene. Markedet for det er blitt enormt.

 

Har du noko statiskk å vise til? Eg veit ikkje kva volum det ligg i "skutt i været", men ei auke frå 0.1 til 0.2% er jo ein dobling, sjølv om det ikkje er så mange det er snakk om. Det er sjølvsagt ein del som har heimekino, men kor stor del av marknaden utgjer dette? Både i Norge i resten av verden sidan Sony ikkje lagar eigne konsollar til nasjonale marked.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor mange har 4K TV? Det er vel rimelig å anta at det er mange entusiaster som har 4K TV. Disse entusiastene vil jo gjerne ha det beste formatet for å få brukt 4K TVen sin til sitt fulle potensiale. Det er i min mening en stor tabbe å ikke ha UHD BD på PS4 Pro. Klart det vil være mange som kjøper denne konsollen pga. at det er en ny playstation. Men jeg tror det også er mange som heller kjøper seg Xbox One S for å få UHD BD, først og fremst.

 

Jeg driver og sparer opp til 4K HDR TV og vil da selvfølgelig ha en UHD-spiller. Nå blir det ihvertfall ikke PS4 Pro, det er helt sikkert. Har heldigvis en 1080 GTX i PCen min, så jeg får spilt en del spill i 4K med relativt god fps og høye detaljer. Kommer nok til å kjøpe en xbox one s for å få spilt av UHD BD.

Lenke til kommentar

Jeg har 4K tv, og kommer til å kjøpe denne. For min del bryr det meg ingenting at den ikke har UHD BD-spiller, jeg gidder ikke å dille med fysiske medier i 2016. 

 

Håper også at filmbransjen snart får rævva i gir og tilbyr flere filmer i 4K-streaming, i motsetning til slik som det er per i dag. 

Ok. Men du får jo aldri sett det fulle potensialet som ligger i filmene med streaming. Eneste måte å få det så nærme som regissøren tenkte, er jo UHD BD og en god HDR TV pr dags dato.

 

Fulle Blu-Ray filmer ser ofte bedre ut enn 4K streaming.

Lenke til kommentar

 

Jeg har 4K tv, og kommer til å kjøpe denne. For min del bryr det meg ingenting at den ikke har UHD BD-spiller, jeg gidder ikke å dille med fysiske medier i 2016. 

 

Håper også at filmbransjen snart får rævva i gir og tilbyr flere filmer i 4K-streaming, i motsetning til slik som det er per i dag. 

Ok. Men du får jo aldri sett det fulle potensialet som ligger i filmene med streaming. Eneste måte å få det så nærme som regissøren tenkte, er jo UHD BD og en god HDR TV pr dags dato.

 

Fulle Blu-Ray filmer ser ofte bedre ut enn 4K streaming.

 

 

Er klar over det, men synes det er dyrt og håpløst tungvindt å kjøpe filmer, og ha haugevis av de i stuen, bytte frem og tilbake hver gang jeg vil se på en.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er slettes ikke umulig å få til skikkelig 4K og HDR via streaming. Problemet er jo at samtlige leverandører insisterer på  å overkomprimere til tusen for å få streamet over så lav båndbredde som mulig. Sitter du med god fiberlinje så skal du nok klare å streame 4K HDR relativt greit, men det er jo ingen som tilbyr det.

Lenke til kommentar

 

Jeg har 4K tv, og kommer til å kjøpe denne. For min del bryr det meg ingenting at den ikke har UHD BD-spiller, jeg gidder ikke å dille med fysiske medier i 2016. 

 

Håper også at filmbransjen snart får rævva i gir og tilbyr flere filmer i 4K-streaming, i motsetning til slik som det er per i dag. 

Ok. Men du får jo aldri sett det fulle potensialet som ligger i filmene med streaming. Eneste måte å få det så nærme som regissøren tenkte, er jo UHD BD og en god HDR TV pr dags dato.

 

Fulle Blu-Ray filmer ser ofte bedre ut enn 4K streaming.

 

Det er dei som meiner biletet på 4K blir for bra og viser meir enn dei hadde noko ynskje om å sjå.

Lenke til kommentar

Det er slettes ikke umulig å få til skikkelig 4K og HDR via streaming. Problemet er jo at samtlige leverandører insisterer på  å overkomprimere til tusen for å få streamet over så lav båndbredde som mulig. Sitter du med god fiberlinje så skal du nok klare å streame 4K HDR relativt greit, men det er jo ingen som tilbyr det.

Det er jo klart. Men det eksisterer ikke noe sånt ennå. Netflix er vel blant de som har høyest bitrate, og de er ikke spesielt bra. Klart, mye bedre enn norske TV-sendinger, men laang laangt unna BD.

Lenke til kommentar

PS4 Pro blir jo bere verre og verre, no sies det at den ikke vil ha bedre framerate på multiplayer spill og vil uansett kjøre samme framerate som standard utgaven ! http://www.gameinformer.com/b/news/archive/2016/09/07/multiplayer-games-won-39-t-have-higher-frame-rates-on-ps4-pro.aspx

 

Er hovedsaklig pga multiplayer spill, at man ikke skal få en fordel vs folk på Ps4. Feks Destiny kjører 30fps på PS4, hadde blitt feil å ha 60fps på PS4 pro da!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

- Jeg kan ikke se at noen andre har påpekt dette, men...

 

"Systemarkitekt Mark Cerny fortalte publikum at konsollen støtter både 4K-oppløsning - med andre ord 3820x2160 piksler - og støtte for såkalt High Dynamic Range (HDR) som gir mer et større spenn i fargespekter og kontrast."

 

"TV-k"-standarden ved 4k er "3840*2160"(8294400 piksler) med en "16:9"-Aspect-Ratio, ikke"3820*2160"(8251200 piksler) som det står i artikkelen.

 

Personlig så synes jeg at dem godt kunne ha gått for "Kino-k"-standarden som ved 4k og "16:9"-Aspect-Ratio har en oppløning på "4096*2304"(9437184 piksler).

Da denne oppløsningen er langt gunstigere for post-editing i film og gir mer takhøyde for spill-utviklere.

Siden denne oppløsningen både horisontalt og vertikalt er delelig i både 16 og 32.

I motsetning til "3840*2160"(8294400 piksler)-oppløsningen som kun er delelig på 32 horisontalt og 16 vertikalt.

 

Men siden det tydeligvis fortsatt er er teknisk vanskelig å nå det magiske 60-FPS-punktet, og å klare og holdet FPS'en stabilt der, særlig i spill, så får heller "4096*2304"(9437184 piksler)-oppløsningen vente litt.

 

For ikke å snakke om oppløsningene "8192*4608"(37748736 piksler) og "16384*9216"(150994944 piksler).

 

Men med det sagt så er jo regelen den at "TV-k"-standarden krever en minimum-oppløsning på "3840*2160"(8294400 piksler) og "16:9"-Aspect-Ratio.

Der er ingen regel som sier at den ikke kan være høyere, så lenge den holder seg under "4800*2700"(12960000 piksler) som tilsvarer 5k etter "TV-k"-standarden å bedømme.

 

For å gjøre det så enkelt som mulig så har teknologi industrien klamret seg fast til bruken av minimums-krav, og i så måte også "16:9"-Aspect-Ratio.

 

Der har vært noen tappre sjeler som har våget seg på å komme med bredere alternativer fra tid til annen.

Men den velkjente "Yo-Yo"-effekten har gang på gang ført til at dem har falt tilbake på gamle vaner og trygheten i å ha kun et standard-mål å forholde seg til.

Særlig når det kommer til film og TV-sendinger hjemme hos forbrukerne, mens nå ser det ut til at i spill-verdenen så har "Ultra-Bred" eller "Ultra-Wide" oppløsninger og skjermer begynt å få et godt fotfeste..

Selv om at reguleringene der er noe pussige, etter min mening.

 

Særlig disse "kruvet-skjerm"-greiene... *Sukk*

 

En stor hake med nyere generasjoner av konsoller som Playstation er at dem stadig dropper bakover-kompativeliteten.

 

F.eks...

Blir man fristet til å skaffe seg en nyere utgave av Playstation for å kunne nyte godt av de nye forbedringene i denne så tenker man ofte... "Hva skal jel jeg med to?".

Så selger man den gamle.

 

I ettertid så viser det seg at dine gamle klassigere ikke fungerer på denne nye konsollen.

Som til følge så sitter du igjen med en ny konsoll som kan spille alt nytt, men ikke stor av det gamle.

Og du har lagt hudredevis om ikke tusenvis av kroner i spill-sammlingen din, som nå viser seg å være stort sett ubrukelig

 

Og det er mega- kjipt...

I hvert fall med tanken på at svært få eldre spill får en remake som støttes av din nye konsoll.

Særlig når mange spill i utgangspunkte tikke trenger en forbedret utgave med unntak av kompativeliteten da selvsagt.

Lenke til kommentar

PS4 Pro blir jo bere verre og verre, no sies det at den ikke vil ha bedre framerate på multiplayer spill og vil uansett kjøre samme framerate som standard utgaven ! http://www.gameinformer.com/b/news/archive/2016/09/07/multiplayer-games-won-39-t-have-higher-frame-rates-on-ps4-pro.aspx

Er hovedsaklig pga multiplayer spill, at man ikke skal få en fordel vs folk på Ps4. Feks Destiny kjører 30fps på PS4, hadde blitt feil å ha 60fps på PS4 pro da!

 

Blir jo også feil og øke detaljnivået ved flere element i multiplayer, så alt blir jo bere halveis med Pro. Så da vil dei som spiller multiplayer ikke få en eneste fordel med den, som er vel en ganske viktig del dei appellerer til. Men vi får se hvor mye utviklerene prioriterer den no når dei har VR på gang, har mine tvil, ka dei sier på konferansen har lite og si i realiteten, ser jo bere PS Move, trur det blir for mye baller i luften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

PS4 Pro blir jo bere verre og verre, no sies det at den ikke vil ha bedre framerate på multiplayer spill og vil uansett kjøre samme framerate som standard utgaven ! http://www.gameinformer.com/b/news/archive/2016/09/07/multiplayer-games-won-39-t-have-higher-frame-rates-on-ps4-pro.aspx

 

Er hovedsaklig pga multiplayer spill, at man ikke skal få en fordel vs folk på Ps4. Feks Destiny kjører 30fps på PS4, hadde blitt feil å ha 60fps på PS4 pro da!

På PlayStation.com skriver Sony at det er opptil hver enkelt utvikler.

Lenke til kommentar

 

Har vært villig til å betale opp til 10k for en super ps4 med Uhd Bluray og riktig 4k på spill.

Ja, der har du kanskje noen få superentusiaster med deg, men ingen andre. En konsoll til 10k kommer ALDRI til å selge noe særlig.

Og her sit eg med ein pc til 30,000.. Trur nok det er mange som ville kjøpt noko slikt.

Lenke til kommentar

Di som vil utstyre kinorommet sitt med 4k Blu-ray spiller kjøper ikkje XOs. PS4p ville nok og blitt ein del dyrare med samme 4k Blu-ray spiller som XOs og da fått pepper for pris.

 

Er dog byrja å bli skuffa over at Sony ikkje kan greie å sette krav til spillutviklerene. PS4p burde ha 3 faste spilloppløsninger som 4kHDR/30fps, 1080p/30fps og 1080p/60fps. Fps burde være dønn solid utan noko rusk. Burde bli slutt på at spillutviklere kan levere "bilen" med 1,5 hjul når di burde greie å få på plass 4 hjul.

 

Veldig usikker på om PS4p er verdt å gå for viss man nok ei runde må endevende nettet for å finne ut kva for spill som greier å kjøre greit i 1080/60.

Lenke til kommentar

Di som vil utstyre kinorommet sitt med 4k Blu-ray spiller kjøper ikkje XOs. PS4p ville nok og blitt ein del dyrare med samme 4k Blu-ray spiller som XOs og da fått pepper for pris.

 

Er dog byrja å bli skuffa over at Sony ikkje kan greie å sette krav til spillutviklerene. PS4p burde ha 3 faste spilloppløsninger som 4kHDR/30fps, 1080p/30fps og 1080p/60fps. Fps burde være dønn solid utan noko rusk. Burde bli slutt på at spillutviklere kan levere "bilen" med 1,5 hjul når di burde greie å få på plass 4 hjul.

 

Veldig usikker på om PS4p er verdt å gå for viss man nok ei runde må endevende nettet for å finne ut kva for spill som greier å kjøre greit i 1080/60.

Holder med å abonnere på kanalen til Digital Foundry.

Lenke til kommentar

 

Hmmm... er 47 og ser forskjell.Lettest med 4K Blu-ray med HDR. Er vel bare en serie med HDR på Netflix til nå? Og på den ser jeg ikke all verdens forskjell men litt. Uansett for lite materiale på Netflix til å bedømme HDR.

 

Ellers er dessverre mye av 4K vi ser filmet og mastered i lavere oppløsning og deretter skalert opp.«Ekte» 4K blu ray (filmet i høy nok oppløsning og mastered i 4K) og vanlig 1080p blu ray ser man grei forskjell på.

 

 

Ikke et tema for meg å starte med fysiske medier igjen, det ga jeg bort for 8år siden. 

 

Jeg ser god forskjell på 50 mbit 4K stream som jeg, ahem, har lastet ned og Netflix ja.

 

Problemet mitt der er at TV ikke klarer det over wi-fi skikkelig fra Plex serveren min, så må få lagt litt kabler.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...