Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Erfaringer med kodelås til ytterdør?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er det. Har ikke på eget hus, men det står på lista over nyinvesteringer. På kontoret har vi samme system som brukes bolighus (Doorman).

 

Yale Doorman GDS er vel den som får best kritikk. Den kan brukes sammen med kode, fjernkontroll, nøkkelbrikke eller app (brukes sammen med Verisure alarm etc). Prisen er dog rundt 3 500 kr. Det at den har nøkkelbrikke (man sletter gamle og lager nye om de miste) gjør at barn ikke trenger kode, men kan bruke brikka.

 

Easy Access EasyCode er en rimeligere løsning, kan fås for under 2 000 kr (selges også under andre navn). Denne har vist fått en bluetooth modul som gjør at man kan låse opp med mobilen. Kan låses automatisk når man er mer enn 15 - 20 meter unna.

 

Man kan få rabatt på hus-/innboforsikring ved godkjent kodelås.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

 

Har man fortsatt mulighet til å bruke god gammeldags nøkkel med disse?

Så hele poenget med låsen faller bort?  (dirkefri)

 

Vel, når batteriene er tomme når du kommer hjem fra ferie, og du er dritetrengt som faen, da er det lite greit at man ikke får låst opp døra til sitt eget hjem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Har man fortsatt mulighet til å bruke god gammeldags nøkkel med disse?

Så hele poenget med låsen faller bort? (dirkefri)

Vel, når batteriene er tomme når du kommer hjem fra ferie, og du er dritetrengt som faen, da er det lite greit at man ikke får låst opp døra til sitt eget hjem.

Man får SMS i ukes og månedsvis før batteriet er tomt

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

"Alle" jeg kjenner har Yale Doorman med eller uten Verisure. Selv har jeg 3 stykker. De som er redde for tomt batteri eller andre komplikasjoner er bare uvitende.

 

Hva om du kommer hjem fra ferie å står dritetrengt på trappa, men nøklene ligger på stranda?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Yale Doorman er utmerket og monteres relativt enkelt selv. Jeg har konfigurert automatisk lås, slik at døren låser seg etter 2 sekunder når den blir lukket. 

 

Automatisk lås på sykkelboden ute er genialt. Lukker bare døren, så låser den seg selv. 

 

Noen tips for montering:

- Følg bruksanvisningen - selv om du er mann - rekkefølgen på delene inne og ute har noe å si.

- Klaring mellom "låseplaten" i karmen og i dørbladet må ikke være for stor. Platen i karmen kan flyttes "ut" med egne plater som kan kjøpes (Yale lager disse, men det er ikke alle butikker som har de). Mutterskiver kan også fungere. 
- Jeg har dører av tre, og har opplevd at disse "lever" at avstanden nevnt i punktet over blir for stor, slik at låsen ikke låser. Har da måttet justere med mutterskiver, slik at avstanden blir passe hele året.

Lenke til kommentar

Jeg er en mann som har funnet ut at det tar dobbelt så lang tid å fikse feilen man gjorde enn å lese bruksanvisningen, så den brukte jeg ;)

Slet litt med å få demontert den gamle låsen, men youtube er en fin plass når man er i trøbbel!

 

Monteringen av lås gikk ganske smertefritt, bommet bare på at jeg måtte forkorte noen av boltene, så låsen var litt løs før jeg skjønte at jeg måtte frem med dremelen.

Lenke til kommentar

Jeg har easyaccess på begge hoveddørene mine, leiligheten i sokkelen, annekset og garasjen og er strålende fornøyd.

Valgte egentlig disse fordi du får dem ned i 13-1600 per stk og siden jeg skulle ha såpass mange så valgte jeg disse foran yale doorman som er dobbel pris.

Vet ikke med yale men disse kommer med nøkler i tillegg dersom det skulle være behov.

Ungene har hver sin kode så har jeg også lagd en "håndtverkerkode" som jeg gir ut til håndtverkere, kattepasser osv så endrer jeg den etter hver gang noen har benyttet den... Genialt syns nå jeg :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Henter fram en gammel tråd for å stille et spørsmål:

 

Noen som har erfaring med EasyAccess sin bluetooth modul?

 

Jeg lurer på hvor fleksibel den er. Det er lite interessant å måtte åpne en spesialapp på telefonen hver gang man skal låse opp. Derimot hadde det vært interessant dersom det lot seg gjøre opplåsing fra en PC med bluetooth fra innsiden. Da kan det automatiseres og telefonen kan ligge i ryggsekken og likevel sende signal om å låse opp døren når den f.eks. oppdager WIFI-nettet hjemme.

Endret av kvakse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...