Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Erfaringer med kodelås til ytterdør?


Anbefalte innlegg

Vi kjøpte en brukt bolig i fjor med EasyAccess EasyFinger installert på ytterdøren. I går sluttet den bare å virke. Det var ikke mulig å åpne døra hverken fra inner eller yttersiden, hverken med håndtak, PIN-kode eller "nødnøkkel". Dette kunne ha vært livsfarlig i en nødsituasjon som f.eks. ved en brann. Døra står fortsatt låst, og vi må vel sage av låsetappen for å få den opp.

Har meldt inn produktet til Direktoratet For Samfunnssikkerhet. Vår neste lås blir en vanlig nøkkellås helt uten elektronikk, motor og batterier.

Feil på låskassen kan skje uansett teknologi. Ettersom du ikke får låst opp med nødnøkkelen, vil trolig en tilsvarende feil gi samme problem på en vanlig lås.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å lage et eget system?
Jeg har akkurat nå idriftsatt et egenkomponert system basert på rimelige Kinesiske kortlesere kombinert med Magnalock låsesystem på dørene her. 
Selve kortleseren leser RF-ID tags (eller RF-ID kort hvis du heller vil ha de). Du kan kombinere kort og kode eller kun kort / kun kode for å åpne. RF-ID tag'ene får du i mange farger og fasonger og prisen for de er under kr 30,- for 10 stk.

Systemet blir da en tilleggs-lås som ikke erstatter døras originale låsesystem men gir deg ekstra sikring samt enklere daglig bruk. 
I mitt tilfelle har jeg gått litt lenger og bruker dette integrert med alarmsystemet her. Fordelen er at da er alt fjernstyrbart via mobilen og har batteribackup i tilfelle strømbrudd. Kjekt å kunne låse opp døra for en kompis mens jeg er på jobb for eksempel. Eller sjekke i loggen hvem som har gått inn / ut og når.. 
Kortleserne koster  fra kr 100,- og oppover avhengig av kvalitet og funksjonalitet. Jeg valgte en helt nydelig sak med blått lys og grønn stripe ved åpen dør samt med lydsignal, de kostet snaut kr 200,- pr stk.
På garasjeporten bruker jeg en frittstående leser som kostet kr 120,- samt fjernkontroll med solide sendere (kostet rundt kr 100,- MED 5 fjernkontroller!)   :) 
Magnalock (fra Kina) koster rundt kr 250,- pr stk. I tillegg trenger du en strømforsyning med oppladbare batterier.  
Så du kan faktisk få et bra system uten å bruke all verden av penger på det.
Eneste dumme er at du ganske snart må betale mer for varene fra Kina takket være toll / avgifter uansett pakkepris..  :eek:

Lenke til kommentar

CE godkjent / FG godkjent..   :confused: Men ja, dette er absolutt 'innenfor' (jeg har jobbet som alarm-montør siden 1995..) og som sagt er dette heller ET TILLEGG til eksisterende låsesystem og ment brukt som akkurat det.

 

Selv bruker jeg mitt anlegg hele tiden nå da jeg har en hund som er ekspert i å åpne dører.. Men nå har den møtt 'veggen' her.  :) Er jo greit å kunne dele ut tags til alle som har noe inne her å gjøre. Sjekket prisene på tags og de koster under kr 2,- pr stk hvis du kjøper noen!

 

Her brukes kortleseren (e) som eneste lås stort sett hele tiden, men har jo absolutt mulighet til både å bruke 'vanlig' nøkkel-lås OG sikkerhetslås i tillegg! Brukes alle så er døra altså blokkert med tre forskjellige låser på tre forskjellige punkter.

 

Magnalocken jeg bruker 'holder' 250 kg og døra ryker før låsen slipper.
Det som er ankepunkt er jo at eventuelle kjeltringer kan knuse ruta i sidefeltet og trykke på åpneknappen.. Men da kan de jo også bruke vrideren på dørlåsen. Uansett, et knust vindu er jo innbrudd..

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Lærer mye av å lese slike tråder, og lærepunktet her er å ha 2 dører på samme side av huset

Var i en bolig nylig hvor det var en dør til venstre for hoveddør som gikk inn på vaskerommet og deretter inn i gangen

Da har man fancy kodelås på hoveddøren og vanlig nøkkellås på vaskerommet

Lenke til kommentar

Ein må nok ha tunga litt beint i munnen i forhold til kva funksjon ein vil at låsesystemet skal oppfylle.

 

Ein lås som kan låsast opp med både nøkkel, pinkode, fingeravtrykk og RF-ID vil være meir sårbar fordi det er fleire svakheiter å utnytte for dei som vil bryte seg inn.

Medan ein lås som kun kan opnast med ein metode er meir sårbare for brukarfeil, typisk at ein har mista nøkkelen sin og no ikkje kjem seg inn i sitt eige hus.

 

For min del er det dei praktiske forholda med å kunne ha smekklås på ytterdøra slik at huset alltid er låst, men utan å bekymre meg for å bli låst ute dersom eg gløymer å ta med meg nøkkel eller brikke, som er det som appellerer mest.

At nokon kan observere eller gjette PIN-koda eg har på døra er for meg ei lita bekymring, då det eg vil oppnå med låsesystemet er at ikkje kven som helst kan valse inn frå gata.

Dei som absolutt vil inn, kjem seg inn likevel.

Lenke til kommentar

De som vil inn, kommer seg gjennom vinduet, med mindre man har gitter foran

kanskje det, men du som nabo synes vel ikke at det virker litt mer mistenkelig at en person knuser vinduet og krabber inn gjennom det fremfor at h*n bare låser opp døren og tusler rett inn på en helt normal måte som alle andre i huset?

 

Ser for meg du står der og titter ut av vinduet ditt: Nei se der, nå kommer naboen hjem igjen, mens du ser rævtuten peke til værs der h*n krabber inn vinduet..

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Ein må nok ha tunga litt beint i munnen i forhold til kva funksjon ein vil at låsesystemet skal oppfylle.

 

Ein lås som kan låsast opp med både nøkkel, pinkode, fingeravtrykk og RF-ID vil være meir sårbar fordi det er fleire svakheiter å utnytte for dei som vil bryte seg inn.

Medan ein lås som kun kan opnast med ein metode er meir sårbare for brukarfeil, typisk at ein har mista nøkkelen sin og no ikkje kjem seg inn i sitt eige hus.

 

For min del er det dei praktiske forholda med å kunne ha smekklås på ytterdøra slik at huset alltid er låst, men utan å bekymre meg for å bli låst ute dersom eg gløymer å ta med meg nøkkel eller brikke, som er det som appellerer mest.

At nokon kan observere eller gjette PIN-koda eg har på døra er for meg ei lita bekymring, då det eg vil oppnå med låsesystemet er at ikkje kven som helst kan valse inn frå gata.

Dei som absolutt vil inn, kjem seg inn likevel.

Hvordan får du opp en smekklås som låser bak deg og du har glemt nøkkelen inne? Regner med at du da har en kodelås i tillegg? 

Da har du altså en kode som åpner døra (med evt en nøkkel-lås i tillegg). Regner med at du tenker på Yale Doorman eller lignende?

Absolutt meget bra de hvis du ikke henger deg opp i prisen da! :-) 

Med min løsning får du alle fordelene,en EKSTRA lås og mulighet til å velge kort, kode eller begge deler til en litt koseligere penge. Du må riktignok gjøre LITT mer arbeide selv da.. :-) 

Og er du bekymret for at uønskede kommer seg inn er kanskje kameraovervåking noe å vurdere? Egentlig bør vel alle få opp et kamera eller fem sånn at du kan dokumentere hva som skjer og hvem som gjør ting med din eiendom..

Det har jo blitt så billig dette også! 

Jeg kjøpte for en tid siden en 8 kanalers nettverksspiller (fra Kina..) og den kostet kun kr 350,- inklusive frakt!

Måtte riktignok kjøpe en harddisk til den hvis jeg ønsket lokal lagring, brukte bare en gammel 2Tb snurredisk jeg hadde liggende. Fungerer TOPP! 

 

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Noen som har erfaring med hvor lenge batteriene holder på en Easycodetouch? Vi har montert et par stykker nå, og batteriene må byttes innen 4-8 uker. (Kommer 8 raske pip og blinker rødt). Her trenger vi svar fra noen som har denne låsen og har hatt den en liten stund 🙂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...