Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Erfaringer med kodelås til ytterdør?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vet man ikke får dirket opp en kodelås, men hva med sikkerheten ellers? Enkelte kriminelle ser jo ut til å kunne dekode alt av elektroniske duppedingser.

 

Hva med 13-åringen her hjemme som har venninner på besøk, og antakelig ikke er så nøye med at andre ser koden? Evnen til å forstå konsekvens av egne handlinger er uansett ikke ferdigutviklet før man er 25 ?

 

Ser for meg et scenario med kodelåser og barn som er like vanlig som at nøkler mistes. Men konsekvensene av å dele en kode enn å miste nøkkelen er kanskje større? Og jeg tenker ikke på driting. Er mer paranoid enn som så ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Vet man ikke får dirket opp en kodelås, men hva med sikkerheten ellers? Enkelte kriminelle ser jo ut til å kunne dekode alt av elektroniske duppedingser.

 

Hva med 13-åringen her hjemme som har venninner på besøk, og antakelig ikke er så nøye med at andre ser koden? Evnen til å forstå konsekvens av egne handlinger er uansett ikke ferdigutviklet før man er 25 ?

 

Ser for meg et scenario med kodelåser og barn som er like vanlig som at nøkler mistes. Men konsekvensene av å dele en kode enn å miste nøkkelen er kanskje større? Og jeg tenker ikke på driting. Er mer paranoid enn som så ?

Typisk, "hva om den blir hacket scenario". Det er helt irrasjonelt å tenke slik, det kommer en knark og knuser ruten din før du blir utsatt for en hacker som driver med raning av hus...

Lenke til kommentar

For oss som synes at kodelås er litt 80-talls: Ser det finnes løsninger med fingeravtrykk, noen som har erfaring med disse? Merker at mobilen ikke alltid har lyst til å la seg låse opp når man er fuktig på fingrene. Hvordan er det med låsen når man skal inn og man har fuktige hender etter å ha gått i regnet?

 

Videre ser jeg det finnes låser med BT som man monterer på innsiden av døren. Noen som har erfaring med denne: https://danalock.com/products/danalock-v3-smart-lock/ ? Den kan åpnes fra mobilen, og kan låse opp automagisk når du er x meter unna døren på vei hjem, og til og med låse etter deg når du vel er inne. Er det mulig å legge til andre BT-dingser enn mobilen? For eksempel en smartklokke med BT?

 

For oss som har Google Home (eller tilsvarende fra Apple, Amazon eller andre), hva er beste alternativ? Jeg vil ha automatisk opplåsing når jeg nærmer meg døren, og stemmestyrt åpning og låsing. Jeg vil at bare min (og andre forhåndsgodkjente stemmer) skal kunne åpne låsen, ikke andre.

Lenke til kommentar

For oss som synes at kodelås er litt 80-talls: Ser det finnes løsninger med fingeravtrykk, noen som har erfaring med disse? Merker at mobilen ikke alltid har lyst til å la seg låse opp når man er fuktig på fingrene. Hvordan er det med låsen når man skal inn og man har fuktige hender etter å ha gått i regnet?

 

Videre ser jeg det finnes låser med BT som man monterer på innsiden av døren. Noen som har erfaring med denne: https://danalock.com/products/danalock-v3-smart-lock/ ? Den kan åpnes fra mobilen, og kan låse opp automagisk når du er x meter unna døren på vei hjem, og til og med låse etter deg når du vel er inne. Er det mulig å legge til andre BT-dingser enn mobilen? For eksempel en smartklokke med BT?

 

For oss som har Google Home (eller tilsvarende fra Apple, Amazon eller andre), hva er beste alternativ? Jeg vil ha automatisk opplåsing når jeg nærmer meg døren, og stemmestyrt åpning og låsing. Jeg vil at bare min (og andre forhåndsgodkjente stemmer) skal kunne åpne låsen, ikke andre.

 

Jeg bruker Easy Access EasyFinger, den har fungert veldig bra hittil (ca. 1 år). Den bruker ikke samme teknologi som mobiltelefoner, du legger fingeren på en glassflate, så skrur den på et kraftig lys fra under glassflaten og scanner fingeren på et vis.. Låser raskt opp. Når jeg tenker meg om har jeg aldri vasket dette glasset heller, men likevel er det bare noen få ganger den har bedt meg scanne på nytt. Kan også bruke kode og nøkkel.

 

EDIT: Ser det har kommet en V2, jeg har altså V1. Regner med V2 fungerer enda bedre.

Endret av 10minutemail
Lenke til kommentar

Har man fortsatt mulighet til å bruke god gammeldags nøkkel med disse?

 

Det finnes på EasyAccess, anbefaler ikke denne låsen.

 

Yale Doorman har reservebatteriordning i bunnen av yttersiden på låsen. Så dersom du har et 9 Volt firkantet ordinært (røykvarslerbatteri) batteri, så får du åpnet låsen dersom AA-batteriene på innsiden blir for kalde vinterstid eller konker ut. Mulig du må ha litt rensemiddel evt. sandpapir på + og - tappene dersom de står mange nok år.

 

Aluminium, så sjøutsatt luft tærer litt på begge låsmerkene. Greit å vite.

Endret av G
Lenke til kommentar

Er dette noe man normalt monterer selv?

 

Du har vel reklamasjonsrett dersom montør gjør feil. Men, ja tror du fint skal kunne klare det selv også. Du kan sikkert få en grei deal fra enkelte av montørene. Noen av dem er litt dyre syntes jeg.

Lenke til kommentar

En annen ting å være klar over, utover batteriene tar slutt er bugs. Jeg opplevde en mindre kjekk opplevelse med en ID lock sist uke. Ville ikke åpne, heldigvis var det en kjent bug og jeg måtte bare slå koden 20-30 ganger så kom den til å åpne. Sto å trykket sikkert 50-60 ganger før den kom. 

 

Om noe går galt må en jo ødelegge hele greia for å få opp døren, men jeg har ikke tenkt å ta den vekk :) 

Lenke til kommentar

Er dette noe man normalt monterer selv?

Kommer an på hvor gammel døren du skal ha den i er (og hvor nevenyttig du er). Dersom døren din har låskasse med samme størrelse og utforming som den du skal sette inn, er det en relativt grei jobb å gjøre dette selv. Dersom du har en gammel dør, kan det være at du må frese ut større åpning for låskassen, lage nye hull, og bytte beslaget i karmen (og frese ut nytt spor her også), samt montere plater for å dekke over de gamle hullene. Dersom den gamle døren har assymtrisk montert lås, kan du få behov for monteringssett utover det som medfølger.

Lenke til kommentar

En annen ting å være klar over, utover batteriene tar slutt er bugs. Jeg opplevde en mindre kjekk opplevelse med en ID lock sist uke. Ville ikke åpne, heldigvis var det en kjent bug og jeg måtte bare slå koden 20-30 ganger så kom den til å åpne. Sto å trykket sikkert 50-60 ganger før den kom. 

 

Om noe går galt må en jo ødelegge hele greia for å få opp døren, men jeg har ikke tenkt å ta den vekk :)

 

Tvilsomt. Da er det sannsynligvis rimeligere å knekke et vindu, og få orden på dørlåsen i fra innsiden. Vil tippe det går an å få ting opp i fra andre siden av døren. Alt ettersom hva slags vindu, så er ikke glass og litt montering så avskrekkende..

Lenke til kommentar

Tvilsomt. Da er det sannsynligvis rimeligere å knekke et vindu, og få orden på dørlåsen i fra innsiden. Vil tippe det går an å få ting opp i fra andre siden av døren. Alt ettersom hva slags vindu, så er ikke glass og litt montering så avskrekkende..

 

Som du sier, det kommer jo litt an på vinduene og funksjonen til låsen på det gitte punkt. Men, en kan sannsynligvis åpne den manuelt med håndkraft fra innsiden. Iallefall Id-lock. 

Lenke til kommentar

Ingenting er garantert, dersom motoren i låsen ikke mottar signalet i fra dørvrideren. Men pokker, da hadde jeg tatt kontakt med Yale Doorman, Easy Access eller hvem det nå er som står bak produksjonen/leveransen. Så får de ordne opp gratis, og dekke det de må dekke innenfor garantitiden. Til og med dersom de må ødelegge døren/ (kanskje heller dørkarmen, og litt plank på husveggen for å få ting fritt igjen..

 

Det går alltid an å lage seg "dommedagsscenarioer" på ting..

Endret av G
Lenke til kommentar

Ingenting er garantert, dersom motoren i låsen ikke mottar signalet i fra dørvrideren. Men pokker, da hadde jeg tatt kontakt med Yale Doorman, Easy Access eller hvem det nå er som står bak produksjonen/leveransen. Så får de ordne opp gratis, og dekke det de må dekke innenfor garantitiden. Til og med dersom de må ødelegge døren/ (kanskje heller dørkarmen, og litt plank på husveggen for å få ting fritt igjen..

 

Det går alltid an å lage seg "dommedagsscenarioer" på ting..

 

Absolutt, det var bare en obs på at andre ting en batteriet kan streike da jeg selv følte på det her en dagen :) Som sagt, jeg har ikke tenkt å bytte ut min lås. 

Lenke til kommentar

Har hatt Easy Access før Yale Doorman. Ikke for å henge ut Easy Access for han lille representanten i Norge var svært hyggelig han. Motoren er noe rimelig kina-ræl. Og motoren i min streiket. Fikk ny veldig kjapt. Til og med låsesmeden var jeg heldig en gang og fikk en nyere Easy Access modell uten tillegg i prisen, da knappepanelet begynte å streike.

 

Så ja, ville valgt Yale Doorman igjen pga. disse opplevelsene.

 

Har så langt kun måtte passe på å bytte kalde batterier på vinterstid. Som regel så hører man at låsmotorikken går langsommer i kulden. Da er det greit å bare spandere et sett AA-batterier for å slippe å knote med et 9 Volt-batteri fra utsiden.

 

Moteren i Yale Doorman kan gjerne også være noe billig kina-ræl. Det kan jeg ikke vite!! Men den i fra Easy Access har jeg sett selv, for jeg gjorde utskiftning på egen risiko der.

Endret av G
Lenke til kommentar

Du har vel reklamasjonsrett dersom montør gjør feil. Men, ja tror du fint skal kunne klare det selv også. Du kan sikkert få en grei deal fra enkelte av montørene. Noen av dem er litt dyre syntes jeg.

 

Er 2 år siden jeg lagde tråden.  Jeg fikk fint til å gjøre dette selv, var bare å følge en enkel bruksanvisning.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...

Vi kjøpte en brukt bolig i fjor med EasyAccess EasyFinger installert på ytterdøren. I går sluttet den bare å virke. Det var ikke mulig å åpne døra hverken fra inner eller yttersiden, hverken med håndtak, PIN-kode eller "nødnøkkel". Dette kunne ha vært livsfarlig i en nødsituasjon som f.eks. ved en brann. Døra står fortsatt låst, og vi må vel sage av låsetappen for å få den opp.

Har meldt inn produktet til Direktoratet For Samfunnssikkerhet. Vår neste lås blir en vanlig nøkkellås helt uten elektronikk, motor og batterier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...