Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Syar-2003 said:

Øhh. Jeg snakker ikke om 12V men 24V som  lastebilindusreien benytter. Hvor mange watt eller hester tror du en startmotor til en dieseltruck engine har.

Men en "dieseltruck engine" tar ikke liv om den ikke klarer å starte så kravene er neppe like store..

Og ser ikke hvorfor man skal gjøre mellomsteget til 24V heller når man kan hoppe rett til 48V. Virker bare å gi fordeler. 

Neste du mener er vel at blybatterier som "dieseltrucks" bruker er ovelerlegen lithiumbatteriene Tesla bruker til lavspent..

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (Akkurat nå):

Og ser ikke hvorfor man skal gjøre mellomsteget til 24V heller når man kan hoppe rett til 48V. Virker bare å gi fordeler. 

Fordi 24V «er» en standard og har synergier. 
Men Tesla lager vel absolutt alle deler selv, så de trenger da heller ikke at andre skal følge etter.

Lenke til kommentar
Just now, Syar-2003 said:

Fordi 24V «er» en standard og har synergier. 
Men Tesla lager vel absolutt alle deler selv, så de trenger da heller ikke at andre skal følge etter.

Korrekt. De har de siste årene laget 12V (16V) batteriene sine selv også. Ikke noe problem for dem å endre alt til å gå på 48V istedenfor å kontakte Scania for å få kjøpt deler å putte i bilene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Korrekt. De har de siste årene laget 12V (16V) batteriene sine selv også. Ikke noe problem for dem å endre alt til å gå på 48V istedenfor å kontakte Scania for å få kjøpt deler å putte i bilene.

Svar meg på om de lager selv led pærer , viskermotorer, spylermotorer, ymse  elmotorer for vinduer/dører/låser/m.m, dc-dc konvertere , invertere , aktuatorer, hi-fi forsterkere , lcd skjermer etc.

  

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Syar-2003 said:

Svar meg på om de lager selv led pærer , viskermotorer, spylermotorer, ymse  elmotorer for vinduer/dører/låser/m.m, dc-dc konvertere , invertere , aktuatorer, hi-fi forsterkere , lcd skjermer etc.

  

Lager mye selv ja. Og det de ikke lager selv designer de jo selv. Og all elektronikk spesielt. Motorer er kansje hyllevare men de klarer jo fint å lage motorer selv og, som f.eks de som driver bilen fremover.

Kan bruke "Hi-fi" forsterkerne og som eksempel. De leide inn folk fra bang og olufsen til å lage det for dem inhouse på Model 3, og mulig de enda bruker de folka for lydanlegghet i Cybertruck er vist temmelig rått. Står Tesla på alle høytalerne i bilen og.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror du har missforstått OEM og oppdragsgiver roller. 
De som alle andre lager ikke «alt» selv. 

Wipermotorene til Tesla produseres av Bosch. 

At Bang og Olufsen lager/leverer Hi-Fi utstyr «for» Tesla betyr at «de» er OEM.
Lol at det står bilmerket på høyttalerne betyr ikke at de er produsent.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Jotun skrev (2 timer siden):

Kan du ikke bare skrive hvilke biler det gjelder? Eller noen av de? Så slipper vi sånn idiotdiskusjon her inne. Blir bare dårlig stemning.

 Blir som å be om hvilke biler Tesla produserer hver gang merket nevnes. Alle modeller fra nevnte merker med mild hybrid, som feks A6, A7, A8, Q7, E-klasse. S-klasse, GL, GLE, 5-Serie, 7-Serie, 8 serie, X5, Alle Land Rovers modeller, Alle Bentleys, Jaguar XJ, XF, F-Pace, Porsche Cayenne, Panamera, og Macan + + + Totalt bygges det vel rundt 10-15 mill biler i året i Europa med 48volts system så burde vel være unødvendig å nevne på et bilforum. Men det sier jo litt om hvor dypt bilinteressen stikker hos Teslaentusiastene....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Lager mye selv ja.

Det har blitt sagt i veldig mange år. Vet ikke hvordan det er med Cybertruck, men skrur på Tesla flere ganger i måneden, og ikke bare kjøper de inn mange av komponentene, men tidligere speccet de ikke delene selv engang. Skiftet Tannstang+motor på en Model S for en tid tilbake. I likhet med veldig hos mange andre bilmerker så var den produsert av Bosch. Forskjellen var at her var den ikke engang bygget til fabrikantens spesifikasjoner, men hentet direkte fra noen andres delekatalog. I dette tilfellet var styringen fra en Land Rover Evoque, ABS enheten fra en Peugeot Boxer etc. Lyktene er standard Hella innmat etc. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ozone skrev (13 timer siden):

Men jeg tipper Tesla tenker at de før eller siden kommer til å ville gå helt til grensen som utløser krav til el-anlegg, som er 50 volt. Men der stopper det garantert!

Man er der allerede når typisk operating voltage på et 48Volts batteri er 54.4Volt fulladet (ca 58V under lading). Det er små variasjoner på idle/drift spenning mellom ulike kjemier og typer. 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Syar-2003 said:

Jeg tror du har missforstått OEM og oppdragsgiver roller. 
De som alle andre lager ikke «alt» selv. 

Wipermotorene til Tesla produseres av Bosch. 

At Bang og Olufsen lager/leverer Hi-Fi utstyr «for» Tesla betyr at «de» er OEM.
Lol at det står bilmerket på høyttalerne betyr ikke at de er produsent.

Nei Bang og Olufsen leverer ikke utstyr til Tesla. Tesla hyret folk som jobbet for Bang og Olufsen og fikk de til å designe for Tesla. Blir litt anneledes.

Om Bang og Olufsen som selskap hadde laget stereoanlegg ville det garantert vært noe som ble skrytt av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, AL123 said:

Det har blitt sagt i veldig mange år. Vet ikke hvordan det er med Cybertruck, men skrur på Tesla flere ganger i måneden, og ikke bare kjøper de inn mange av komponentene, men tidligere speccet de ikke delene selv engang. Skiftet Tannstang+motor på en Model S for en tid tilbake. I likhet med veldig hos mange andre bilmerker så var den produsert av Bosch. Forskjellen var at her var den ikke engang bygget til fabrikantens spesifikasjoner, men hentet direkte fra noen andres delekatalog. I dette tilfellet var styringen fra en Land Rover Evoque, ABS enheten fra en Peugeot Boxer etc. Lyktene er standard Hella innmat etc. 

Gamle Model S er vel litt annet kapittel. De flere hadde vakumstyrt bremsekraftforsterker og en vakumpumpe til å drive den for Tesla fikk ikke tak i elektriske så det sier jo litt.

De sammarbeida jo med Mercedes på den tiden også, og delte vel kansje litt leverandører med dem.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Nei Bang og Olufsen leverer ikke utstyr til Tesla. Tesla hyret folk som jobbet for Bang og Olufsen og fikk de til å designe for Tesla. Blir litt anneledes.

Om Bang og Olufsen som selskap hadde laget stereoanlegg ville det garantert vært noe som ble skrytt av.

Høyttalerene produseres i Kina. 

https://teslatap.com/articles/audio-systems-for-the-model-3/

Designe selv for å få ting produsert etter spec av en OEM eller å lage (fabrikere) selv med egen produksjon er to forskjellige ting.

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Gamle Model S er vel litt annet kapittel. De flere hadde vakumstyrt bremsekraftforsterker og en vakumpumpe til å drive den for Tesla fikk ikke tak i elektriske så det sier jo litt.

De sammarbeida jo med Mercedes på den tiden også, og delte vel kansje litt leverandører med dem.

Det brukes i dag Gen2 av Bosch bremsekraftforsterker i 3/Y delenummer 104467100E

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Kajac said:

Det er jeg enig i. Spørsmålet er bare hvor mange langturer Ola Nordmann egentlig kjører. For min egen del har jeg hurtigladet 20-25 ganger siden jeg kjøpte bilen for 3,5 år siden (ca. 37 000 km), og i 90 % av tilfellene kunne jeg unngått hurtigladingen fullstendig dersom jeg hadde startet turen med fullt batteri.

Men marginalkosten for å få noe som også dekker spesielle tilfeller, er ikke så veldig stor. 

Og ulempen med å måtte dekke opp, eller droppe, de spesielle tilfellene er ganske høy.

F.eks kan man kjøpe en MG4 for en titusen lapp eller noe mer enn en Leaf. 
Da går den lenger, og har CCS. (og er større, tror jeg)

Bilbehov endrer seg også, og det å bytte en nybil etter 1-2 år kommer med en ganske heftig kostnad i verditap. Så å bruke, i dette tilfellet 10000kr eller ca. 4% mer i innkjøpsum for å få en bil som dekker bedre spesielle behov er noe jeg ville vurdert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Men marginalkosten for å få noe som også dekker spesielle tilfeller, er ikke så veldig stor. 

Og ulempen med å måtte dekke opp, eller droppe, de spesielle tilfellene er ganske høy.

F.eks kan man kjøpe en MG4 for en titusen lapp eller noe mer enn en Leaf. 
Da går den lenger, og har CCS. (og er større, tror jeg)

Bilbehov endrer seg også, og det å bytte en nybil etter 1-2 år kommer med en ganske heftig kostnad i verditap. Så å bruke, i dette tilfellet 10000kr eller ca. 4% mer i innkjøpsum for å få en bil som dekker bedre spesielle behov er noe jeg ville vurdert.

Javisst. Poenget mitt er bare at dersom noen ønsker seg nettopp en UX300e, Nissan Leaf eller en Xpeng G3i, så er ikke Chademo nødvendigvis en dealbreaker for folk flest. 

For eksempel er det nok mange som heller kjøper Leaf enn MG4 selv om MG4 har CCS, siden Leaf er en utprøvd bil fra et merke kjent for driftssikkerhet.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (10 timer siden):

 Blir som å be om hvilke biler Tesla produserer hver gang merket nevnes. Alle modeller fra nevnte merker med mild hybrid, som feks A6, A7, A8, Q7, E-klasse. S-klasse, GL, GLE, 5-Serie, 7-Serie, 8 serie, X5, Alle Land Rovers modeller, Alle Bentleys, Jaguar XJ, XF, F-Pace, Porsche Cayenne, Panamera, og Macan + + + Totalt bygges det vel rundt 10-15 mill biler i året i Europa med 48volts system så burde vel være unødvendig å nevne på et bilforum. Men det sier jo litt om hvor dypt bilinteressen stikker hos Teslaentusiastene....

Takk. Du kunne jo selvsagt klart å svare dette uten de unødvendige setningene, men dessverre har mine forventninger til slikt forsvunnet helt. Men veeeeeldig kjekt at vi andre kunne få lære litt og da.....

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Toyota kommer med forbedringer på BZ4X ser jeg.

Spår en vanskelig tid i bruktmarkedet for de som har 2023 modellen med masse problemer. Som ikke kommer til å bli rettet opp.

Men når jeg leser pressemeldingen til Toyota, hvor de sier at de skal gjøre noe med den begredelige ladehastigheten i kulde, så ser det ikke ut til at den får forvarming?

Heller et system som faktisk varmer opp batteriet under lading. Dette vil sikkert hjelpe endel, men sender de vel ikke til toppen av hurtigladelisten.

Eller oppfatter jeg det feil?

https://www.bilnorge.no/bz4x-miljo-og-bil-toyota/skal-lade-raskere-i-norsk-klima/4077806

Screenshot 2024-01-11 at 10.48.14.png

Jeg tolker dette som at de setter inn en ventil og en krets som sender mer av varmen til batteriet under lading. Får håpe det er igjen varme til kupeen da, slik at man kan kjøre varmeapparatet mens man sitter der og lader

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 timer siden):

Det brukes i dag Gen2 av Bosch bremsekraftforsterker i 3/Y delenummer 104467100E

Hvor fant du ut av det? 😮 Og er Bosh bremseforsterker noe flere andre bilmerker bruker også? Eller produserer noen merker disse delene selv tro?

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (13 minutter siden):

Jeg tolker dette som at de setter inn en ventil og en krets som sender mer av varmen til batteriet under lading. Får håpe det er igjen varme til kupeen da, slik at man kan kjøre varmeapparatet mens man sitter der og lader

Det kan hende de mener ny varmepumpe når de skriver ny varmeveksler. Hvis det stemmer så øker nok kapasiteten (kW), som gjør at de trenger en ny fordelingsventil med økt kapasitet. Så det kan godt hende at man kan ha like mye varme i kupeen som før, samtidig som batteriet får mer varme. Forhåpentligvis timet sånn at det forvarmes før man kjører inn til laderen. Enten automatisk eller via en knapp for forvarming.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Det kan hende de mener ny varmepumpe når de skriver ny varmeveksler. Hvis det stemmer så øker nok kapasiteten (kW), som gjør at de trenger en ny fordelingsventil med økt kapasitet. Så det kan godt hende at man kan ha like mye varme i kupeen som før, samtidig som batteriet får mer varme. Forhåpentligvis timet sånn at det forvarmes før man kjører inn til laderen. Enten automatisk eller via en knapp for forvarming.

Jeg har tenkt litt på manuell forvarming. Det gir vel mest mening om man kun kan sette på forvarming når man har navigert til der man skal lade?

Hvis ikke vet ikke bilen når eller hvor mye guffe den skal bruke på forvarmingen.

Jeg kunne tenkt meg en «formvarm til neste stopp» knapp i Teslaen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...