Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

5 hours ago, Snowleopard said:

Det poenget skrev jeg i det innlegget, og ja det er ganske valid grunn. Men om de andre produsentene kan det allerede, så vil han jo fremstå som en fjott om han sender ut noe de andre liksom skal kunne allerede. Det var poenget med den påstanden.

Det whitepaperet han 'delte' var nok utelukkende markedsføring og rettet til bilkjøpere ikke til bilbransjen. At de gjerne vil at andre skal bruke 48V og gå opp løypa for de er nok sikkert reellt nok, men som sagt er jeg tvilende til hvor nyttig det er. De fleste biler har tross alt ikke energikrevende aktivt oppheng, bakhjulssyring, vinsjer, kW av compute enheter o.l. Om noe burde moderne biler ha mindre, ikke mer behov for lavspent energidistribusjon utover de noe snevre områdene som nevnt ovenfor. Moderne elektronikk bruker tross alt mindre energi enn før, ledlys bruker mindre strøm enn halogen startmotorer er ikke lengre en ting i EV og varme går gjerne av høyspent.

5 hours ago, Snowleopard said:

Her kuttet du alt for mye, som gjør at du ikke fikk med deg alt og du mister mye av poenget. CanBus blir for tregt prosseseringsmessig og signaler når ikke raskt nok frem, så da må man bruke ende til ende.

Bare fordi jeg ikke siterer hele teksten din betyr ikke at jeg ikke har lest den. Som jeg alt nevnte så bruker mange bilprodusenter alt automotive ethernet for dataintensive forbindelser (Datalogging og infotainment i hovedsak). Det meste er imidlertid ikke dataintensivt og fungerer fint over Canbus, og canbus er mye billigere og enklere tilgjengelig i eksisterende automotive ratede mikrokontrollere. Det er mange andre kommunikasjonsstandarder enn canbus der ute til bruk i automotive, men canbus forblir populært fordi det gjør jobben, er billig og minimerer kabling.

5 hours ago, Snowleopard said:

Ethernet er mye raskere, så man kan bare koble til på kabelen som allerede er der. Man får ikke det samme tapet i hastighet som for endel av komponentene er kritisk.

Garantert latens er viktigere enn datarate for det meste som foregår i en bil, og der har canbus en del fordeler. Alle datarammer arbitreres etter prioritet inherent av bussen* uten å måtte gjøre random backoff (en no-no i real-time kontroll). Man har måttet gjøre en del triks med reserverte tidsslotter i automotive ethernet for å klare det samme.

Hvilke komponenter utenom infotainment er det du tenker på som må ha mange titalls Mbit/s?

5 hours ago, Snowleopard said:

Noe utstyr kan klare seg med halvparten av lederne, og det går jo allerede 8 ledere her, og da kan de altså lever strøm på de andre parene (pluss, minus, jord og nøytral).

Det beskriver PoE, men siden mye av motivasjonen er å redusere kabling, ikke øke den går automotive ethernet gjerne på et enkelt trådpar. Man bruker ikke cat5e. De har en tilhørende PoDL spesifikasjon. (Power Over Data Line, i.e. å sende energi på samme wire som brukes til kommunikasjon)

Diskusjon av protokoller er imidlertid ortogonalt med diskusjon spenningsforsyning. Vi kan alt se at PoE/PoDL kan ikke være en hovedmotivator når begrunnelsen for et 48V system er å kunne spare vekt i lavspentenergidistribusjon, simpelten fordi disse leverer for lite energi til å være en praktisk besparelse der det å bytte til 48V betyr noe.

*) Det gjøres ved at preamblet/headeren til en pakke sendes samtidig av alle deltagere av bussen som vil sende en pakke, så leser alle samtidig bussen, og kan se hvem som vant arbitreringen ved å se hvordan preamblet de leser avviker fra det de sender.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (1 minutt siden):

Cybertruck er neppe noen god reklame for dette 48-Volts-systemet. Flere har blitt "bricked". Hvor mange av disse $120-tusens doningen har blitt levert? Et dusin? 

Bricking-en sier nok mye mer om Tesla enn om 48V, så jeg ville ikke tatt det som noe særlig negativt ovenfor 48V.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snowleopard said:

EM må jo være temmelig dum når han sender oppskrift til de andre CEO-ene på hvordan de har løst utfordringene, om dette er noe de kan allerede. Monroe drar jo f.eks. frem historien om hvordan Ford prøvde seg før, men feilet, og at det deretter ble lagt bort som "noe som ikke kan gjøres".

Jeg tenker EM sin motivasjon ligger mye i å få flere til å bruke dette, både så komponenter skal bli billigere totalt sett, men og at det nettopp vil frigjøre mye viktige materiale som kobber, som det nå er rift om. Ja, mange bruker andre metaller til erstatning endel steder, men kobber har helt klart fordeler utenom prisen da.

EM følger vel fortsatt masterplanen sin. 
 

Tesla sitt mission statement er “to accelerate the world's transition to sustainable energy.”

Så det er jo i tråd med det å dele kunnskapen med de produsentene. Slik at man sammen utkonkurrerer fossilbilen.

De open sourca jo veldig mange patenter som kickstarta Xpeng bl.a.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 minutter siden):

EM følger vel fortsatt masterplanen sin. 
 

Tesla sitt mission statement er “to accelerate the world's transition to sustainable energy.”

Så det er jo i tråd med det å dele kunnskapen med de produsentene. Slik at man sammen utkonkurrerer fossilbilen.

De open sourca jo veldig mange patenter som kickstarta Xpeng bl.a.

Du tok heller ikke poenget, ser jeg. Altså, om de andre liksom kan dette slik det påstås i tråden her, så må han være idiot om han tror han bringer frem noen ny lærdom.

Jeg er vel kjent med hans idéer nedtegnet i hans Masterplans. og sånn sett er det jo vidunderlig herlig at han gjør det. Men det var som sagt premisset om at dette er noe de andre kan og bruker på visse modeller allerede, som gjør at det da fremstår som idioti.

EM er definitivt en "elsk eller hat"-person. Jeg tenker han er visjonær og har mange flotte idéer og tanker, selv om jeg er uenig med han om endel og skeptisk til at han i flere tilfeller kommer med endringer før de har en god nok løsning klar.

Men ser og at det kan tenkes at det åpner for at de lærer fortere på den måten, da vanlig test-prosedyrer bare kan avdekke endel feil, fordi man ikke klarer å tenke nok scenarier på hvordan folk bruker bilen, hvordan vi kjører, eller hvordan vi reagerer på inputs som oppstår.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Snowleopard said:

Du tok heller ikke poenget, ser jeg. Altså, om de andre liksom kan dette slik det påstås i tråden her, så må han være idiot om han tror han bringer frem noen ny lærdom.

Jeg er vel kjent med hans idéer nedtegnet i hans Masterplans. og sånn sett er det jo vidunderlig herlig at han gjør det. Men det var som sagt premisset om at dette er noe de andre kan og bruker på visse modeller allerede, som gjør at det da fremstår som idioti.

EM er definitivt en "elsk eller hat"-person. Jeg tenker han er visjonær og har mange flotte idéer og tanker, selv om jeg er uenig med han om endel og skeptisk til at han i flere tilfeller kommer med endringer før de har en god nok løsning klar.

Men ser og at det kan tenkes at det åpner for at de lærer fortere på den måten, da vanlig test-prosedyrer bare kan avdekke endel feil, fordi man ikke klarer å tenke nok scenarier på hvordan folk bruker bilen, hvordan vi kjører, eller hvordan vi reagerer på inputs som oppstår.

Ah ok, skjønner.

Ja verden trenger folk som Musk. Og Jobs.

Den visjonære greia er en ting, men gjennomføringsevnen er enda mer imponerende. 
 

Som en eller annen sa: ideer og visjoner er ikke verdt noe, det er 13 på dusinet av dem.

Enhver som har sett opp på månen har tenkt på hvordan det ville være å dra dit. 
 

Å faktisk dra dit er det vanskelige
 

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (17 timer siden):

Varmeapparat, ladssystem og motorer bruker høyspenten, men ellers bruker jo alt annet i bilen lavspent. Alle lys og elektronikk og alt. Blir fort noen meter kabel de kan ha tynnere.

 

I elbil går vinninga opp i spinninga. Man sparer litt på å gå over fra 12 til 48v, men taper vel så mye på å gå over fra 360-800v til 48v på mer strømkrevende komponenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (16 timer siden):

Er det noen av disse som har byttet ut 12V med 48V? Har ikke lest om noen andre enn Tesla som har gjort det, selv om noen andre har noen komponenter på 48V. Min bensinbil fra 80-tallet hadde også batteri, men var ingen elbil, ville heller ikke kalt den selvladende-hybrid.

Teknisk sett er det minimal forskjell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (15 timer siden):

Som vanlig - eller bedre systematisk - fra den kanten: påstander, men ingen dokumentasjon.

 

Så du må virkelig ha dokumentasjon på at biler som er solgt i hundretusenvis av eksemplarer faktisk finnes? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 timer siden):

Cybertruck har jo kun 48V og ingen 12V så blir jo litt anneledes.

 

Litt annerledes, men ikke mye. Hvor mange komponenter er det som trenger 12v i en bil tror du? Tviler på at lys er 48v, så der bruker de nok step-down-konvertere, og all elektronikk går uansett på 5 eller 3,3v. Det kan neppe kalles en verdenssensasjon å gå over til 48v motorer i vindusviskere og vindusheiser....

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Så et intervju av EM gjort av Mr. Monroe, der det ble forklart at det ikke bare var at alle komponenter nå er på 48V. Ved å bruke Ethernet som både er raskere og har høyere båndbredde, så slipper de mye ende-til-ende-kabling direkte mellom komponenter ved å koble seg på den raskere bussen, de slipper og endel utstyr i mellom som nå styres over carputeren. Sparer visstnok mye kabling på dette (fort rundt 70 %). Canbus ser ut til å være skrotet.

EM må jo være temmelig dum når han sender oppskrift til de andre CEO-ene på hvordan de har løst utfordringene, om dette er noe de kan allerede. Monroe drar jo f.eks. frem historien om hvordan Ford prøvde seg før, men feilet, og at det deretter ble lagt bort som "noe som ikke kan gjøres".

Jeg tenker EM sin motivasjon ligger mye i å få flere til å bruke dette, både så komponenter skal bli billigere totalt sett, men og at det nettopp vil frigjøre mye viktige materiale som kobber, som det nå er rift om. Ja, mange bruker andre metaller til erstatning endel steder, men kobber har helt klart fordeler utenom prisen da.

 

Så intervjuet når det kom ut, samt et par innslag i Autoline Network om Cybertruck. Totalt blottet for teknisk informasjon, og som vanlig totalt blottet for tekniske spørsmål. Tesla sin store styrke er disrupsjon, men det er også deres aller største svakhet. Det leder til en arroganse om at alle andre er treige og gammeldagse og at ingenting har vært prøvd før.  Feks snakker man fremdeles om karosseriet til CT som noe innovativt, og glemmer at ideen om "exoskeleton" (som Munro hevdet han tenkte ut for 30 år siden) ble forlatt for flere år siden. Bilen har et tradisjonellt selvbærende karosseri med noen meningsløst tykke karosseriplater.

Samme med Ethernet. Det er et system fra 70-tallet som har hatt svært begrenset bruk i bil tidligere. Grunnen er at når europeiske produsenter prøvde seg frem med signalkabling av ulike typer på 80-tallet, så valgte man (Bosch i samarbeid med Intel) å utvikle et helt nytt system (Can-Bus) fordi ethernet ikke ga god nok signalsikkerhet. Automotive Ethernet er selvsagt en del annerledes enn tradisjonelt ethernett, og minner mer om Can-bus i oppbygging, men det er hverken noe nytt, eller noe Tesla har funnet på, selv om det gjerne fremstilles sånn på Youtube. Årsaken til at det ikke er særlig utbredt foreløpig er at bilindustrien utviklet raskere alternativ til can-bus allerede for 20 år siden. Det artige er at når jeg hevdet at Teslas can-bus var gammeldags, så hevdet enkelte forumeksperter her inne at can-bus var industriledende og mer enn rastk nok.

Ellers er Musks "lekkasje"  til bilindustrien bare et reklamestunt ovenfor fansen. SAE og europeisk bilindustri hadde en komplett standard for 42v system i bil klar allerede på slutten av 90-tallet, men den ble aldri implementert da ulempene fort ble større enn fordelene. Feks Bosch har utviklet avansert elektronikk for bilbransjen i over 100 år og har et FoU-budsjett som er nesten 3 ganger Teslas, så de klarer nok å lage et 48volts system.

  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Også Monroe sitt anslag på 70 % reduksjon i vekt på kablingen, som jeg oppfatter er bare deler av besparelsen man oppnår. Tallet er sannsynligvis høyere.

Tallet er totalt urealistisk. Mesteparten av ledningsnettet i bil er allerede så tynt at det rett og slett ikke er praktisk å lage det tynnere mtp fysiske påkjenninger. Noen strømførende komponenter krever fremdeles rimelig tykke kabler, som vifter og andre motorer, men de utgjør ikke så mange meterene. Det er mye mer vekt å spare på å holde seg til høyspenning på HVAC, hjuloppheng etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Det virker som det popper opp nye bilselskaper som perler på en snor både i Kina og USA. Hvorfor er ikke Europa med på festen? Har vi stagnert helt?

(da mener jeg selskaper som produserer normale biler, ikke Rimac)

2 grunner. Europa har allerede dusinvis av bilmerker med en utrolig diversitet som selges over store deler av verden. USA har 2-3 produsenter i tillegg til Tesla som kun selger i USA. Dessuten er Europeere veldig bevisste hva de kjøper når det kommer til bil, og det er derfor vanskeligere å etablere seg her. Feks gikk det 20-25 år før Lexus fikk fotfeste her, mens de var en suksess fra start i USA.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (18 timer siden):

Har hatt en del problemer med bilen, slik som nødbrems og acc.

Fikk i dag, 7 mnd etter vi begynte å reklamere til forhandler at det er kun Tekna som leveres med acc, resten leveres med kun cc og radar. Takk for det selger, som vi ba spesifikk om at vi ville ha, altså acc.

Har du dokumentasjon på hva selger lovte? Hva du ba om den gang?

I såfall så har du en god sak for å få hevet kjøpet. Så du kan få kjøpt en bil som har det utstyret du trenger/ønsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...