Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
30 minutes ago, Evil-Duck said:

Hmm, er MG 5 faktisk den første helelektriske stasjonsvognen? Kommer ikke på noen andre nemmelig..Snålt at noe slikt ikke har dukke opp før nå egentlig

Salget av staajonsvogner har vel stoppet opp ganske mye så er ikke så veldig rart. Nå skal folk ha SUV.

For effektivitetens del er det vel heller ikke så bra å ha en bråstopp på rumpa. Burde være så spiss som mulig der som en sykkelhjelm.

 

kask-helmet-5dd2b0c486e15.jpg

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Forresten føle eg for å nemna at ID.3 var ganske trivelig bil å køyre. Men kjem info om ID.4 i morgen høyrde eg, med bestilling ein plass i Oktober, og levering byrje i Desember?

Når mor mi spurte kva eg ville valgt utifra det me har testa sa eg ID.3, hovudsakleg fordi Model 3 er for lav for ho, og Model Y ikkje er tilgjengelig enda. ? Men mykje rekkevidde for pengene...

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Salget av staajonsvogner har vel stoppet opp ganske mye så er ikke så veldig rart. Nå skal folk ha SUV.

Tja , føler det florerer med nye stasjonsvogner på veien fortsatt, selv om SUVer nok har tatt ett lite innhog i salget.

 

Drunkenvalley skrev (3 minutter siden):

Forresten føle eg for å nemna at ID.3 var ganske trivelig bil å køyre. Men kjem info om ID.4 i morgen høyrde eg, med bestilling ein plass i Oktober, og levering byrje i Desember?

Når mor mi spurte kva eg ville valgt utifra det me har testa sa eg ID.3, hovudsakleg fordi Model 3 er for lav for ho, og Model Y ikkje er tilgjengelig enda. ? Men mykje rekkevidde for pengene...

Om ID.3 er stor nok og sittestilling og slikt er bra så hadde jeg nok lett valgt ID.3 forran ID.4 . Hvorfor kjøpe en større, tyngre og dyrere bil enn en har bruk for? :) 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Evil-Duck said:

Om ID.3 er stor nok og sittestilling og slikt er bra så hadde jeg nok lett valgt ID.3 forran ID.4 . Hvorfor kjøpe en større, tyngre og dyrere bil enn en har bruk for? :) 

Det var litt 'ned' i setet, men det var egentlig ganske rett inn. Og som ein i3 så har den usaklig mykje beinplass for størrelsen. Kjørte bra, var ganske kjent for meg og mor mi forsto den kjapt, og 400+ rekkevidde. (Usikker nøyaktig tal, men komfortabelt område.)

Intet elektrisk sete i billig modellen. Eg gløymte spørja om dyrere modeller kanskje har det.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 timer siden):

Så er spørsmålet hvem som lader 10 timer hver natt. Den gjennomsnittlige nordmann kjører 12000 kilometer i året. Det blir ca. 33 kilometer hver dag. Om elbilen din har et forbruk på 18 kwt/100km, som virker ganske normalt, vil det si at man ikke lader mer enn 5.94 kilowatt pr. natt, eller rett i underkant av tre timer med vanlig stikkontakt. Så bilen er trolig ferdig ladet lenge før du går til sengs. Evt. lader du i 10 timer, men da langt i fra hver natt.

Til syvende og sist handler dette om sunn fornuft. På samme måte som at du ikke skal bruke skjøteledning på varmeovnen, skal du ikke bruke det på bilen. Har man et fornuftig forhold til strøm, og litt sunn fornuft, er det ingen problem å lade med vanlig stikkontakt. 

For det første sa jeg ikke hver natt men nesten men det spiller en mindre rolle i denne sammenhengen.
Når det først lades skal det noen kilowattimer på batteriet og brukes bilen som pendlerbil som noen elbiler brukes til renner både kilometrene og kilowattimene ivei.
10 timer på 2000W blir ikke mere en i underkant 19KWH i løpet av en natt som ikke duger til mere en 7 mil i for eksempel en Audi e-tron eller en Polestar 2 etter motorveien.
Og anngående sunn fornuft så er det så kjelden for tiden at det er rene superkraften å regne.
Vi kan jo også legge "å sky ting som pesten" dødt for folk skyr ikke pesten heller selv om vi står midt oppi den så den sunne fornuften kan du ikke ta med i beregningen.

Jeg kan jo ta med det motsatte eksemplet også når det kommer til å lade fra stikk.
Jeg hadde en kunde i begynnelse av 2010 før reglene for elbillading kom som hadde en Citroen elbil som ville ha egen stikk i parkeringskjelleren til å lade denne bilen.
I følge leverandør av bilen burde den ha en 16A kurs og under tvil kunne det gå med 13A, altså ladet bilen med mere en 10A.
Det blei lagt opp egen 16A kurs med jordfeilbryter og Silumin chuko industristikk.
https://onninen.no/schneider-stikk-vs-2-16-j-sil-m-klappl-3022030/p/GCV497
9 år etter blei stikket byttet ut med en ladestasjon og innsiden av stikket såg ut som nytt selv med mange år elbillading på mere en 10A.

Men nå er det i følge DSB testet for varmgang og hvor mye last som skaper varmgang og hva det gjør med kontakten på sikt så regner jeg med at ingeniørene som har testet dette vet hva de holder på med.
https://www.dsbinfo.no/DSBno/2019/nyhetsblad/elsikkerhet-91/?page=10

Sitat

En schuko-kontakt er spesifisert for maks 16A belastning i opptil 2 -3 timer og
tester viser at varmgang i nye kontakter starter etter noen uker kontinuerlig
belastning. Når kontakten slites eller korroderes øker sannsynligheten for
varmgang.

 

Endret av perpyro
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (22 minutter siden):

Intet elektrisk sete i billig modellen. Eg gløymte spørja om dyrere modeller kanskje har det.

For 1'st modellene så må du ha MAX trur jeg for elektrisk justerte seter med en grei massasje-funksjon. Senere så vil det være flere versjoner som har den. Og det har hintet om at Q2 2021 vil være tidspunktet hvor man åpner opp for enda flere kombinasjoner, om de ikke allerede da åpner for at man kan velge og vrake i tillegg som man vil.  

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Kajac said:

Er det jeg som ser syner, eller har den trommelbremser bak? ? ?

Er trommelbremser bak ja. Ikke helt bortevekk på denne lille bilen (selv om det ser helt latterlig ut), men Skoda Enyaq har også dette.. Unattt på den dyreste RS varianten (som tilfeldigvis har høyere hengervekt enn de andre variantene... Tro om det har noe sammenheng med bremsene..)

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holder på å le meg ihjel ?

Trodde denslags teknologi var død og begravet for lenge siden. På en bil med startpris på over 350k hadde jeg snudd i døren når jeg oppdaget dette. Og det verste er at selv toppmodellen, som er priset i samme gate som Tesla Model 3, har det.

Har hatt nok biler med trommelbremser til å vite at det er noe jeg styrer langt unna. Bremseflaten ruster kanskje ikke like lett, men de er et helvete å vedlikeholde, spesielt i saltsørpen her til lands.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med trommelbremser er at de blir fort varme, men det skal ikke være et problem på en elbil med kraftig regenerativ bremsing. Jeg synes faktisk at forseglede trommelbremser gir mye mening på en elbil.

Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

Skal si, noko som har frista har vore å utvikle ein android app for å betre navigere ladere. Men då må eg nok ta fatt og lære meg android skvipet igjen, eller lære meg react native eller tilsvarende... ?

Testet Zapp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...