Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Men ville da siderutene vært tint? de var jo heller ikke tint på Toyotan.
Tro om de har tenkt på å spare strøm når de har valgt å bruke varmetråder istedefor kraftig nok varmeapparat.
Er litt snodig. Ford brukte jo å ha det fra 80 tallet og har det kansje enda.
De var irriterende på sommeren når man så dem i frontruta, men ellers veldig praktisk.

Men når man har 7kW varmeapparat under frontruta i dag vet jeg ikke om jeg ser helt vitsen, som jo også blir illustrert i den testen..

Største fordelen med varmeteåder er når det har vært nedbør, så du har tykk is eller mye snø på ruta. Da blir varmluft alene for lite effekt. Men ja, trådene synes så vidt i glasset, så man kan sikkert finne det irriterende.

Hvorfor BZ sliter med å levere nok varmluft til defrost i denne situasjonen er litt rart, mtp at den nye utgaven har en vesentlig kraftigere pumpe enn forrige versjon! Kanskje de er for sparsomme med strømmen når det blir veldig kaldt, og pumpa trenger vesentlig mer strøm for å generere samme effekt ut? 🤔

Lurer på hvor kaldt det var på Norefjell, når de kjørte testen. Ganske viktig info for hvor graverende det egentlig er.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes elbilforeningen skal ha skryt for høy produksjonsverdi og god test av 3 biler som er direkte konkurrenter!

Skjønner ikke hvorfor Toyota ikke har putta inn et litt større batteri.

Alle trenger ikke like mye rekkevidde, men den bilen går akkurat litt for kort for mange. 

Verdt å merke seg at Skodaen i testen klokker inn på 677000,- det er mye for en folkelig bil ass.

Tesla kunne hatt godt av å legge inn et snøprogram, eller sende noen av utviklerne sine noen uker til Arjeplog. Ikke noe fan av hvordan den oppfører seg på glatt landevei.

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde en ID.4 med varme i frontruta samtidig som en Cupra Born (ID.3) uten varme i ruta i to og en halv vinter, jeg merket ingen forskjell på hvor lang tid det tok å defroste frontruta på de to bilene, det gikk veldig fort på begge to. Når jeg bestilte Elroqen så jeg ikke noe poeng i å betale ekstra for det

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, HF- said:

En må velge temperatur på forvarming på bz4x, kan hende temperaturen var for lavt innstilt

Det må man jo på Tesla og Skodan og. Vil tro de satte samme temperatur på alle.

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, bzzlink said:

Synes elbilforeningen skal ha skryt for høy produksjonsverdi og god test av 3 biler som er direkte konkurrenter!

Skjønner ikke hvorfor Toyota ikke har putta inn et litt større batteri.

Alle trenger ikke like mye rekkevidde, men den bilen går akkurat litt for kort for mange. 

Verdt å merke seg at Skodaen i testen klokker inn på 677000,- det er mye for en folkelig bil ass.

Tesla kunne hatt godt av å legge inn et snøprogram, eller sende noen av utviklerne sine noen uker til Arjeplog. Ikke noe fan av hvordan den oppfører seg på glatt landevei.

Prøvd med terrengmodus da? Har det ikke på min Model 3 (kan aktivere det med s3xy men ikke testa) men Y har vel det. Tipper den er mere aggressiv på å ha motoren fremme aktiv da.

Selv er jeg meget fornøyd med hvordan min er på glatta. Føler jeg har mye mere kontroll en med andre biler jeg kjører.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
28 minutes ago, Complexity said:

Prøvd med terrengmodus da? Har det ikke på min Model 3 (kan aktivere det med s3xy men ikke testa) men Y har vel det. Tipper den er mere aggressiv på å ha motoren fremme aktiv da.

Selv er jeg meget fornøyd med hvordan min er på glatta. Føler jeg har mye mere kontroll en med andre biler jeg kjører.

I terrengmodus er den helt fantastisk. Men det er permanent 4x4. Bortkastet å kjøre med på landevei. Pluss at den blir litt vel avslappet på esp

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Trestein skrev (23 timer siden):

For biler med 50KW lade effekt som i3  leaf og egolf osv var det vel ikke så nødvendig. Når IX og I4 kom ble gikk de fra 50 til 200KW. Det krevde nok temperert batteri. 

Leaf sliter jo både når det er kaldt og varmt. Og batteriet blir etterhvert glovarmt så de burde definitivt hatt en eller annen form for temperatur kontroll. Både forvarming og ikke minst kjøling.

Leaf lader ok ved første lading når det er over ti grader. Den lader ikke veldig sakte ned mot null men er ikke akkurat lynkjapp i mange minusgrader.

Men bilen er ikke laget for langturer uansett 

Der Ionic, som var konkurrent kunne lade gang etter gang og opp mot 70kw var leaf stort sett under 30kw garantert etter tredje og noenganger allerede på andre lading.

Endret av Jotun
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Jotun skrev (52 minutter siden):

Leaf sliter jo både når det er kaldt og varmt. Og batteriet blir etterhvert glovarmt så de burde definitivt hatt en eller annen form for temperatur kontroll. Både forvarming og ikke minst kjøling.

Leaf lader ok ved første lading når det er over ti grader. Den lader ikke veldig sakte ned mot null men er ikke akkurat lynkjapp i mange minusgrader.

Men bilen er ikke laget for langturer uansett 

Der Ionic, som var konkurrent kunne lade gang etter gang og opp mot 70kw var leaf stort sett under 30kw garantert etter tredje og noenganger allerede på andre lading.

Dette var jo biler som var ganske rimelige den gangen, 200 til 300 tusen. Tesla S/Audi etron var dobbelt så dyr så å legge inn heating av batteri var nok en relativt liten kostnat i forhold til et 100KWh batteri. En nær slektning som har e Golf kjører rimelig langt avgåre og har ikke hørt at han er plaget med noe. Tror det er e golfen med 40kWh batteri

Skrevet (endret)
10 hours ago, Trestein said:

Dette var jo biler som var ganske rimelige den gangen, 200 til 300 tusen. Tesla S/Audi etron var dobbelt så dyr så å legge inn heating av batteri var nok en relativt liten kostnat i forhold til et 100KWh batteri. En nær slektning som har e Golf kjører rimelig langt avgåre og har ikke hørt at han er plaget med noe. Tror det er e golfen med 40kWh batteri

E-tron kom jo da i 2019. Model S i 2013..

Og Teslan hadde da forvarming fra app og forvarming for hurtiglading allerede fra start.

Var vel tillogmed en app til Windows for å styre bilen. For en vill tid.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
51 minutes ago, Complexity said:

E-tron kom jo da i 2019. Model S i 2013..

Og Teslan hadde da forvarming fra app pg forvarming for hurtiglading allerede fra start.

Var vel tillogmed en app til Windows for å styre bilen. For en vill tid.

Har skjønt det sånn Toyota henger etter på app funksjonalitet. 
Ball når man er flere brukere av bilen. Vet ikke om Skoda har fått orden på det?

På 2026 Bz4x så har de tatt vekk fjernstyring av forvarming fra nøkkelen, og man kan ikke ha flere brukere i appen…

Slike ting kommer ikke godt fram i tester, men vil være noe som irriterer vettet av en hver dag.

IMG_4864.jpeg

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
10 minutes ago, bzzlink said:

Har skjønt det sånn Toyota henger etter på app funksjonalitet. 
Ball når man er flere brukere av bilen. Vet ikke om Skoda har fått orden på det?

På 2026 Bz4x så har de tatt vekk fjernstyring av forvarming fra nøkkelen, og man kan ikke ha flere brukere i appen…

Slike ting kommer ikke godt fram i tester, men vil være noe som irriterer vettet av en hver dag.

IMG_4864.jpeg

Ganske dårlige greier ja..

Det er og litt morsomt hvordan de har løst det. Om en ny bruker prøver å logge på bilen (som jo burde gå helt fint i 2026) så får forrige registrere eier mail om bilen er solgt 😅

Screenshot_20260213-090341.Facebook.png

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (20 minutter siden):

Frp prøvde å slå politisk mynt på hendelsen med taxi som stoppet på overfart over sennalandet. Bilen hadde en teknisk feil.

https://elbil.no/fakta-forst-frp-ogsa-i-elbildebatten/

Noen som vet hvilken bil det var forresten?

I følge randoms på reddit skrev Altaposten at det var en BZ4X, men klarer ikke å finne den artikkelen, så om det faktisk stemmer er usikkert.

Men ikke overraskende det var noe feil med bilen, uansett modell. Saken gav jo ikke mening, mtp distansen bilen brukte på å gå fra 70% til 0% (er 85 km fra Skaidi til Alta, og bilen kom ikke frem til Alta). Uansett hvor mye motvind og kulde man har, så raser ikke rekkevidden så totalt!

• Liker 2
Skrevet
Trestein skrev (17 timer siden):

Ja egolfene sliter vel mer med kalde batteri. Men leaf sliter mer med varme batterier. 18 modell 40kwh...

Skrevet

MG eiere har store problemer med det som virker å være en global server feil som rammer et stort antall MGS5 og MGS6 samtidig. Infotainment skjermen lagger brutalt, kommandoer bruker 2-4 før de utføres, 360 kamera skrur seg av og på (også over 15kmt, som egentlig ikke skal være mulig) Assistansesystemer skrur seg også av og på helt vilkårlig. Bilene er å anse som trafikkfarlige, men det er 100% tyst fra MG. Dette kommer da bare noen uker etter at MGS5 har fått hastetilbakekalling fordi de kan ta fyr via forvarming. Ingen god start for bilene som skal ta over for ZS og Marvel dette her. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Jotun skrev (1 minutt siden):

Merkelig at infotainment er så sterkt knyttet mot nett at lokale operasjoner skal lagge?

Ja, konspirasjonsteoriene om hvor sterkt knyttet til Kina disse bilene er får jo vann på mølla nå. Det virker som at det foregår en ping mot MG servere hvor man ikke mottar korrekt respons som sender bilen inn i en slags loop som da påvirker hele infotainment systemet. 

Endret av Ligaya

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...