Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
obygda skrev (På 31.1.2026 den 21.43):

Varmebehovet er en ting,men viktigere er batterikjemien.

Enda(?) viktigere igjen er økt luftmotstand. Det kommer du bare ikke utenom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nimrad skrev (35 minutter siden):

Enda(?) viktigere igjen er økt luftmotstand. Det kommer du bare ikke utenom.

Og poenget var? Alle biler har luftmotstand..fossile som elbiler

Skrevet
obygda skrev (15 minutter siden):

Og poenget var? Alle biler har luftmotstand..fossile som elbiler

At teknologien ikke kommer til å gjøre underverker. Det vil alltid være betydelig dårligere rekkevidde i kaldt vær. Det er veldig begrenset hva man kan gjøre med det.

Skrevet
Nimrad skrev (12 minutter siden):

At teknologien ikke kommer til å gjøre underverker. Det vil alltid være betydelig dårligere rekkevidde i kaldt vær. Det er veldig begrenset hva man kan gjøre med det.

Feil..med Sodium batterier vil rekkevidden ikke falle like mye på vinteren

Skrevet
obygda skrev (7 minutter siden):

Hvorfor er det feil? "ikke like mye" er ikke underverker. Jeg har bilen min stående i oppvarmet garasje, så bilen holder innetemp året rundt. Luftmotstanden er en betydelig del av den dårligere rekkevidden. Vinterdekk er også mindre effektive.

Skrevet
Nimrad skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det feil? "ikke like mye" er ikke underverker. Jeg har bilen min stående i oppvarmet garasje, så bilen holder innetemp året rundt. Luftmotstanden er en betydelig del av den dårligere rekkevidden. Vinterdekk er også mindre effektive.

Å få forbruket 30% --> 40% ned vinterstid betyr jo en del..Og det er jo dette nivået vi snakker om. Har hatt et titall elbiler siden 2013 og utfordringen har alltid vært at i kaldt vær går forbruket mye opp..i størrelsesorden slik jeg skisserer mot optimalt sommeforbruk. Jeg bor slik til at vi ser 30 minus på vinteren. Varme i kupé utgjør ikke den store forskjellen,men den indre motstanden i kjemien til batteriene blir skyhøyt ved sterk kulde. Derfor vil bedre kjemi som ikke er like sårbar for kulde bety mye

Skrevet (endret)
obygda skrev (12 minutter siden):

Å få forbruket 30% --> 40% ned vinterstid betyr jo en del..Og det er jo dette nivået vi snakker om.

Hva er kilden din? For det er helt utenfor hva jeg forventer er realistisk. Hvis det faktisk er tilfelle så er jeg enig med deg i at det vil gjøre underverker. Jeg ville tenkt at kaldt batteri kanskje 15% av merforbruket vinterstid. Hvis bilen bruker ca 250wh/km i -10 og 150 sommerstid så vil batteriteknologi senke forbruket til 235wh/km sommerstid. Det er noe i den duren jeg har estimert. Da ser jeg litt bort fra korte småturer. Hvis du reduserer min bils forbruk med 40% vinterstid så er du nede på sommerforbruk.

obygda skrev (12 minutter siden):

Jeg bor slik til at vi ser 30 minus på vinteren. Varme i kupé utgjør ikke den store forskjellen,men den indre motstanden i kjemien til batteriene blir skyhøyt ved sterk kulde.

På disse ekstreme dagene vil det ha mye å si. Men de er det ikke flust av. Vi må nesten se litt på snittet her.

Endret av Nimrad
Skrevet
obygda skrev (2 timer siden):

Den lavere rekkevidden om vinteren er jo i all hovedsak pga økt forbruk.

Problemet med batteriene i dag er jo ikke at energien går tapt i kulden, bare at den er vanskeligere å få inn og ut av batteriet (det må bare gå litt saktere). Den er der fremdeles når batteriet blir varmere under kjøring.

Hvis man slipper helt å varme Sodium batteriene, så vil jo det selvsagt hjelpe på totalen.
Men den ekstremt dårlig isolerte kupeen gir nok fremdeles det største energitapet om vinteren.

Skrevet
Nimrad skrev (3 timer siden):

Rullemotstanden er vel en betydelig større negativ påvirkning på rekkevidden på vinterstid. Særlig merkbar på elbiler dessverre. Snø, slaps, ja selv regn har stor påvirkning på rullemotstanden.

Luftmotstanden er vel ikke større på vinteren...?

Skrevet
Hanhijnn skrev (13 minutter siden):

Rullemotstanden er vel en betydelig større negativ påvirkning på rekkevidden på vinterstid. Særlig merkbar på elbiler dessverre. Snø, slaps, ja selv regn har stor påvirkning på rullemotstanden.

Luftmotstanden øker dess kaldere det er, fordi molekylene fortetter seg og beveger seg mindre, eller som man sier, har høyere massetetthet. Men de faktorene du nevner, har nok mer å si i lave hastigheter, mens luftmotstand betyr mer dess raskere man kjører.

Uansett, kombinasjonen av alle effektene de enkelte elementene har, inkludert de innad i batteriet, er med på å øke energiforbruket på vinteren.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (13 minutter siden):

Jo, det er definitivt større luftmotstand på vinteren. Merkes spesielt godt ved høye hastigheter. Jeg vet ikke hva som betyr mest altså. Men det jeg vet er at jeg har en bil som står temperert året rundt. Tilnærmet samme starttemperatur på batteri og bil. Og det er åpenbart at flere ting spiller inn her.

Skrevet

Angående lading i kuldegrader.

Det anbefales at man forvarmer batteriet før lading. Nå har ikke min bil mulighet til dette.

Vil det være best om jeg starter lading etter at bilen har stått stille noen timer hjemme i en oppvarmet garasje (10-15 grader), eller om jeg kjører noen mil til jobb og starter lading når jeg setter fra meg bilen utendørs (-10 til 0 grader)? I sistnevnte tilfelle har vel batteriet rukket å oppnå en viss temperatur?

Både laderen på jobb og hjemme er ganske vanlige hjemmeladere.

Lader gratis på jobb, så foretrekker i utgangspunktet det, hvis det ikke skader batteriet.

Skrevet
Complexity skrev (21 timer siden):

Og i andre sammenhenger brukes det gjerne NMC batterier også - så tilsvarende kjemi også. Det som er litt bekymrende.
Slo meg forøvrig at dronen min også nekter å lade batteriene sine om de er for kalde, så selv de har tenkt på beskyttelse mot dette.
Mens visse elbiler kjører på.

Tro om de fleste vet at batterigarantien de gjerne har bare gjelder degradering over 70% noe som er veldig mye

Fikk tilfeldigvis denne videoen i feeded min; Lading med LFP batteri på -3.5 grader

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Duriello skrev (2 minutter siden):

Eller at de fleste handla seg ferdig i desember. 👍😄

2 sider av samme sak, da de handla seg ferdige pga de nye mva-reglene! 😎

Skrevet
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

2 sider av samme sak, da de handla seg ferdige pga de nye mva-reglene! 😎

Tankerekka fikk hikke der. 👍😄

Skrevet
4 hours ago, Nukleosid said:

Det anbefales at man forvarmer batteriet før lading. Nå har ikke min bil mulighet til dette.

Vil det være best om jeg starter lading etter at bilen har stått stille noen timer hjemme i en oppvarmet garasje (10-15 grader), eller om jeg kjører noen mil til jobb og starter lading når jeg setter fra meg bilen utendørs (-10 til 0 grader)? I sistnevnte tilfelle har vel batteriet rukket å oppnå en viss temperatur?

Lader gratis på jobb, så foretrekker i utgangspunktet det, hvis det ikke skader batteriet.

Lade != lynlading 
Så lenge BMS ikke er helt galt oppsatt, skal BMS ha en formening om batteritemp, og dermed klare å få batteritempen til fungerende.

Ser også mye av samme forvirring rundt "forvarming(bil)" og "forvarming(lynlading)". Poenget med den førstnevnte er å ha nesten full regen på tilnærmet fult batterie, poenget med den andre er å få grei hastighet når du lynlader. 
Og de 2 begrepene har dermed ingenting med hverandre å gjøre, men de heter det samme.

• Liker 1
Skrevet
Nukleosid skrev (13 timer siden):

Lading hjemme i en oppvarmet garasje gir jo litt "lunk" i batteriet, og det er positivt for lading.

Lading på jobb utendørs i mange minusgrader etter å ha kjørt noen mil, fra en oppvarmet garasje, er heller ikke noe problem. Da batteriet vel ikke rekker å kjøle seg mye ned på turen.

Jeg vil si at du har to helt greie ladeplasser, og jeg hadde nok også valgt den som er gratis.

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (8 minutter siden):

Lading hjemme i en oppvarmet garasje gir jo litt "lunk" i batteriet, og det er positivt for lading.

Lading på jobb utendørs i mange minusgrader etter å ha kjørt noen mil, fra en oppvarmet garasje, er heller ikke noe problem. Da batteriet vel ikke rekker å kjøle seg mye ned på turen.

Jeg vil si at du har to helt greie ladeplasser, og jeg hadde nok også valgt den som er gratis.

Så lenge batteriet er over 0 grader så er det null stress å AC lade uansett batterikjemi. Blir temperaturen under 3-4 grader så vil BMS i bilen uansett beskytte batteriet og forvarme det ved behov. Det er derimot en del forskjeller mellom ulike biler og batterier mhp når de har behov for forvarming og hvor effektiv denne er. Dette er et forsømt kapittel hos bilprodusentene og man får som kunde aldri vite hva som gjelder på din bil..Fokus er hurtiglading..ikke AC lading og du finner ingen influenser der ute som tester AC lading i kulde. Selv ikke Tesla Bjørn gidder dette. 

10-15 grader er bra for AC lading vil jeg mene. Effekten er ikke så stor og det er innenfor de temperaturene som regnes som bra ved AC lading. DC lading må man opp en del høyere i temperatur for å finne den optimale ladetemp.

Jo lavere effekt man har tilgjengelig for AC lading jo mer utfordrende er det å lade i sterk kulde er min erfaring.

Tommelfingerregel sier at man bør over 5-6 kw i sterk kulde. Har man lavere effekt så vil man bruke mye energi på å holde varmen oppe og lite energi vil gå inn i batteriet. Men her er det store variasjoner mellom ulike biler og batteriprodusenter..og ingen opplyser noe om dette heller er min erfaring. Egentlig burde alle produsenter levere en ladekurve ved ulik effekt både ved AC og DC lading og ulik batteritemperatur. 

Norge skal liksom være et pionerland for elbiler..men vi har ingenting å si i EU mhp å definere krav til dokumentasjon på lading av elbiler.

Vi er fortsatt bare test dummies som må prøve oss frem...

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...