Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Jotun skrev (3 minutter siden):

Husk nå at man ikke nødvendigvis er Tesla boy selv om man har et ørlite mikroskopisk ankepunkt not en bmw.

Eller det er kanskje ikke mulig å finne noe som ikke er perfekt?

IMG_2985.jpeg.83d1399c964313eb5f68e49480af139e.jpeg

Det er påpekt at dette er ironisk ment 😂

Videoannonse
Annonse
Skrevet
OddZen skrev (1 time siden):

De er for seint ute ift. levering, mva påslag og vil koste over 200 000 mer enn de Teslaene som nå fyker ut av bilforhandlerne. Rentekampanje på linje med Tesla har de heller ikke. 
Da får det bare være at den har en marginalt bedre kjøreopplevelse.

Dette er de tingene som faktisk betyr noe for de fleste.

 

I dagens marked har ting stablisert seg. Tesla får ikke noe mere for bilene enn det folk syntes dem er vert. Akkurat det samme med BMW. At de kan selge ut 2026 produksjonen til en pris 200 000kr øyere enn tesla y og flere andre betur bare at folk syntes det er en fair pris for en slik bil. Kroner pr rekkevidde er den jo billigere enn model y. Hvordan den holder seg i pris er jo også et tema. Jeg tror at Høy ladefart og lag rekkevidde vil stå seg. Spesielt i markeder med høye reisehastigheter 130km/h +. Der vil dette blir viktig. Hvordan den nye 3 serien blir kan man bare drømme om. 100km ekstra rekkevidde?

Det er også andre faktoer som gjør at folk kjøper slike biler. Det å kunne velge litt andre løsninger en naboen(Farger på interiør og eksteriør) samt interiør generelt. Mange biler er nidtriste inni. Det er tross alt der man oppholder seg

Skrevet

For min del har eg lite overens med Tesla, men eg skal innrømme at irritasjonsmomenter som grunnleggende komfort, osv, er ein større innvirkning for meg enn "kjøreopplevelse". Mange biler eg valgte vekk alene fordi infotainment systemet var lite imponerende, eller fordi den ikkje hadde gode måter å justere creep mode, osv.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Vi får nesten se på salgstallene for bilene som faktisk selges og leveres ila det neste halvåret/året, og sammenligne dem med tallene Tesla leverer. BMW vil jo ikke dele konkrete salgstall, ifølge Mil etter mil-podcasten.

Jeg kunne gjerne tenkt meg å prøve den nye BMW iX3, men den er jo ikke med i konkurransen for de som skal ha bil nå.

Jeg har for øvrig ikke Tesla per i dag, men det kan fort bli det. Har ikke landet helt ennå, og jeg har prøvd stort sett alle bilene i denne klassen. Akkurat nå står det mellom Model Y som gir en god pakke til en god pris og finnansieringsvilkår, og nye Toyota bZ4X som har steppa up gamet og gir mange år med bekymringsfritt bilhold og med det som jeg tror vil gi bedre videresalgsverdi.

Endret av OddZen
Skrevet (endret)
5 hours ago, bzzlink said:

Hva er egentlig «driving experience» og hvor viktig er det? Er det å ikke svette på ryggen halve året, eller måtte manuelt stille på rattet en del av driving experience? Jeg vil si: Ja.

Dette setter søkelyset på hva biljournalistene er veldig gode på, og hva de er dårlige på. 

De er veldig gode på å sammenligne hvordan en bil er å kjøre, og hvordan førsteinntrykket er av den i forhold til alle andre biler i klassen. De har kjørt alle biler, og kan sammenligne inntrykk bedre enn noen andre. 

Det de derimot er veldig dårlige på er å vite eller formidle hvordan det er å leve med en bil. De tester bilen i noen timer, og så henger de seg opp i ting som «man må inn på skjermen for å stille inn speilene, jeg liker det bedre når det er knapp og hjul i døra»

Så det å kunne se på YouTube testere, som faktisk har levd med bilen over tid, gir utrolig god info, og noe som biljournalistene ikke har forutsetninger om å kunne formidle.

Et eksempel her på Lucid

 

Denne viser også hvor viktig bra software er. Han eide en Model 3 før som han solgte grunnet Musk, og nesten alle problemene han har med Luciden var ikke på Teslan hans.. og nesten alle problemene er software relatert.

4 år siden den bilen ble sluppet og det er forsatt så ille bugs at bilen må taes factory reset på innimellom bare for å kunne brukes..

Endret av Complexity
Skrevet

Æsj, fikk ikke til å komme til noe valg på ny bil i år. Ser det kommer noen fra VAG med forhåpentligvis ok pris neste år. Skoda Epiq ser ut til å krysse av på alle ønskene mine. Har folket noen tro på den eller må jeg vente på at kina-importørene beveger seg fra kjempe-suv og ned i B segmentet?  Må vel kjøpe noe med levering før 2027 så da begynner det vel å haste.

Skrevet
Syar-2003 skrev (7 timer siden):

IMG_2985.jpeg.83d1399c964313eb5f68e49480af139e.jpeg

Det er påpekt at dette er ironisk ment 😂

Yeah i know. Og allikevel har jo akkurat slike ting som dette vært en av grunnene til at Tesla har sugd balle. Bmw'ene kan man jo tilpasse akkurat som man vil.

Blir litt snodig at de legger inn ai styrt ladeluke men ikke gir mulighet til elektrisk ratt?

Ix3 er svært aktuell for min del, blir nok derimot brukt. Men slike ting trodde eg at eg slapp å tenke på. Gjerne at det var tilvalg, det er vel omtrent bare karosseriet som ikke er ekstrautstyr, men at det var mulig. 3 serien er liksom regnet for å være kjipa bmw? 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...