Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Drunkenvalley skrev (29 minutter siden):

Eksempelvis BMW setevarmere,

FYI: Dette var aldri på bordet for Norge og Norden. Ei heller i USA. Og ble helt og holdent terminert i 2023.
Men observerer at det blir brukt i norske forum om BMW.
 

bmw-heated-seats.jpg

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
32 minutes ago, Syar-2003 said:

FYI: Dette var aldri på bordet for Norge og Norden. Ei heller i USA. Og ble helt og holdent terminert i 2023.
Men observerer at det blir brukt i norske forum om BMW.

Veit det. Eg veit og at hvis BMW hadde hatt bedre suksess med forsøket så ville me sett det her og. 

  • Liker 1
Skrevet
4 minutes ago, Drunkenvalley said:

Veit det. Eg veit og at hvis BMW hadde hatt bedre suksess med forsøket så ville me sett det her og. 

Du vet at du også kunne kjøpe funksjonen akkurat som før. Det var meg bekjent aldri på bordet å bare tilby leie.

Leie kan gi mye mening for noen som ikke egentlig har behov for setevarmere men som så vil ta en ferietur til kaldere strøk.

  • Liker 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (16 minutter siden):

Veit det. Eg veit og at hvis BMW hadde hatt bedre suksess med forsøket så ville me sett det her og. 

Det tror jeg ikke.
Men det er lov å være uenige om ting.

Skrevet (endret)
11 minutes ago, Drunkenvalley said:

Me treng ikkje spekulere i kva fremtida ville vore, for me har sett allereie på software sida generelt at "du kan alltids kjøpe det i stedet" berre ville vore midlertidig.

Alle kan potensiellt implementere alt mulig som en tjeneste. Det blir meningsløst å spekulere i hypotetiske fremtidige situasjoner (for det er akkurat det du gjør nå) for å bruke det som noe slags argument. Realiteten har så langt vært at leie av fysiske egenskaper av biler har vært et supplement til å kjøpe ikke til erstatning for å kunne kjøpe.

Endret av sverreb
Skrevet
5 minutes ago, sverreb said:

Alle kan potensiellt implementere alt mulig som en tjeneste. Det blir meningsløst å spekulere i hypotetiske fremtidige situasjoner (for det er akkurat det du gjør nå) for å bruke det som noe slags argument. Realiteten har så langt vært at leie av fysiske egenskaper av biler har vært et supplement til å kjøpe ikke til erstatning for å kunne kjøpe.

Eg våge påstå at det ikkje er spekulasjon ein gong. Det er berre fremtida. Den er berre ikkje i biler til samme grad som andre steder enda. Me veit det kjem med mindre me tar tiltak.

  • Liker 1
Skrevet
8 minutes ago, Drunkenvalley said:

Eg våge påstå at det ikkje er spekulasjon ein gong. Det er berre fremtida. Den er berre ikkje i biler til samme grad som andre steder enda. Me veit det kjem med mindre me tar tiltak.

Det er spekulasjon. 

Reguleringer er siste utvei om markedsmekanismer ikke har tilstrekkelig effekt, og jeg ser absolutt ingen grunn til å tro at det skulle være tilfelle i et så kompetetivt marked som bilindustrien.

  • Liker 1
Skrevet
kremt skrev (15 minutter siden):

7 år gammel golf hadde rustet hall på batteriet

Ganske dyre feil på en del biler som ikke er SÅ gamle. Kanskje ikke den beste levetiden. 

Lurar på om slike ting blir sjekka ved såkalla "utvida inspeksjon". Min 2020 e-Golf var inne til service for slik inspeksjon og det kosta 3800kr.
Så kom bremseveske service til rett over 1000kr.

Og den verste var nye bremseskiver og klossar bak pga rust. Kosta meg ca 5300kr.
Var skremmande dårlege bremser utan at eg var klar over det. Merka det når eg fekk att bilen kor mykje betre dei var.
Den gjekk akkurat gjennom EU kontrollen i fjor pga rundt 50% rust på skivene bak.

Så til alle som ikkje køyrer mykje og/eller eventuelt brukar mykje regen, det er ikkje verdt innsparinga på straumforbruket.

Skrevet
Gazer75 skrev (13 minutter siden):

Lurar på om slike ting blir sjekka ved såkalla "utvida inspeksjon". Min 2020 e-Golf var inne til service for slik inspeksjon og det kosta 3800kr.
Så kom bremseveske service til rett over 1000kr.

Og den verste var nye bremseskiver og klossar bak pga rust. Kosta meg ca 5300kr.
Var skremmande dårlege bremser utan at eg var klar over det. Merka det når eg fekk att bilen kor mykje betre dei var.
Den gjekk akkurat gjennom EU kontrollen i fjor pga rundt 50% rust på skivene bak.

Så til alle som ikkje køyrer mykje og/eller eventuelt brukar mykje regen, det er ikkje verdt innsparinga på straumforbruket.

Viktig å bremse, hardt og ofte! (Pass på om det er bil bak) min elbil passerte nettopp eu-kontroll, for første gang slapp eg å bytte bremser bak

  • Liker 1
Skrevet
Gazer75 skrev (13 minutter siden):

Så til alle som ikkje køyrer mykje og/eller eventuelt brukar mykje regen, det er ikkje verdt innsparinga på straumforbruket.

Dette er veldig lett å unngå: Sett bilen i fri i nedoverbakke og ta én kraftig oppbremsing hver dag.
Det har holdt mine bremser blanke og fine i tre år nå og klossene kommer uansett til å vare ut bilens levetid, siden regen står for nesten all retardasjon med min kjørestil.

Og er man litt nevenyttig så er det gjort på ti minutt pr. hjul å fjerne gammel lube på glide-endene på klosser, og på caliper-pinner, og påføre ny. Jeg gjør dette hver gang jeg skifter hjul. Det sørger for at klosser og skiver ikke bli skevslitt og må byttes altfor tidlig.

Skrevet (endret)
ozone skrev (22 minutter siden):

Dette er veldig lett å unngå: Sett bilen i fri i nedoverbakke og ta én kraftig oppbremsing hver dag.

Er fortsatt regen på e-Golf.
Er eit triks med å pumpe for å slå av regen, men har ikkje heilt fått det til konsekvent.
Ein på tappe på bremsen kjapt ein gong før ein trykker den inn hard.

Problemet er vel også at bilen vert lite brukt. Køyrer vel 6-8k i året kanskje. Heller ingen bakkar å snakke om der eg brukar bilen.

Har verken armar eller plass til å fikse bremser sjølv. Har ikkje ein gong kunna byte hjul siste 5+ åra pga helsa. På det verste køyrde eg knapt bil heller. Var vel eit år eg brukte kun ein tank diesel 😛
Ikkje at eg har hatt interesse av å mekke sjølv sidan eg var tenåring og fikla med mopeden :)

Endret av Gazer75
  • Hjerte 1
Skrevet
Gazer75 skrev (29 minutter siden):

Er fortsatt regen på e-Golf.

En bil som ikke triller fritt når du setter den i fri, kan vel kalles feildesignet.

Ellers ser det ut som det fleste andre omstendigheter også sørger for at bremsene dine skal ruste ja...😉👌

  • Liker 1
Skrevet
Gazer75 skrev (1 time siden):

Lurar på om slike ting blir sjekka ved såkalla "utvida inspeksjon". Min 2020 e-Golf var inne til service for slik inspeksjon og det kosta 3800kr.
Så kom bremseveske service til rett over 1000kr.

Og den verste var nye bremseskiver og klossar bak pga rust. Kosta meg ca 5300kr.
Var skremmande dårlege bremser utan at eg var klar over det. Merka det når eg fekk att bilen kor mykje betre dei var.
Den gjekk akkurat gjennom EU kontrollen i fjor pga rundt 50% rust på skivene bak.

Så til alle som ikkje køyrer mykje og/eller eventuelt brukar mykje regen, det er ikkje verdt innsparinga på straumforbruket.

Ble nye regler for skiver bak i 2022 - at tillatt rustdannelse ble økt fra 25% til 50%. Det har nok vært utslagsgivende for at mange slipper å bytte.
Foran er grensen den samme (25%)

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 hours ago, Drunkenvalley said:

Hugse når eg skulle berekne kva eg kunne få igjen for å kjøpe elbil så brukte eg 26000 kr i året på drivstoff, og elbil var ca 2400 kr - nesten uavhengig av kva elbil det var. Så sjølv om eg kjøpte bil på relativt dyrt lån gjekk eg ein del i pluss.

Eneste problemet nå er at eg ikkje køyre i nærleiken så mykje, hehe. Så hadde eg vore skikkelig så hadde eg nok solgt bil og nedgradert til noko mykje billigere. Men det er jo litt tapsprosjekt det og.

Jeg bytta fra 4.0 V8 som brukte 3,5l på bykjøring til elbil. Gjorde under for økonomien!

1 hour ago, kremt said:

7 år gammel golf hadde rustet hall på batteriet

Ganske dyre feil på en del biler som ikke er SÅ gamle. Kanskje ikke den beste levetiden. 

At det står i dommen at man ikke kan forvente elbilbatterier til å vare noe særlig over 10 år er litt 😦 

  • Liker 1
Skrevet
24 minutes ago, ozone said:

En bil som ikke triller fritt når du setter den i fri, kan vel kalles feildesignet.

Ellers ser det ut som det fleste andre omstendigheter også sørger for at bremsene dine skal ruste ja...😉👌

Mjo, men da er det mange feildesignede biler der ute. Elbiler md PMSM (permanentmagnet synkronmotor) , som jo er mange, vil trenge en mekanisk clutch for å kunne trille fritt mens bilen er av. En slik motor må ha en aktiv motorkontroll som matcher magnetfeltet til rotoren for at motoren ikke skal bremse av seg selv når du prøver å dra den rundt. Ikke så mange biler med slike motorer som har clutch. 

Dette er gjerne grunnen til at man ikke får mulighet til å ha null regen i en del biler.

Ang bremser og regen så har de fleste nyere biler funksjonalitet til å legge på bremsene av og til bare for å holde de rene så det er ikke sikkert at du egentlig trenger å gjøre tiltak selv. 

Skrevet
sverreb skrev (4 minutter siden):

Elbiler md PMSM (permanentmagnet synkronmotor) , som jo er mange, vil trenge en mekanisk clutch for å kunne trille fritt mens bilen er av. En slik motor må ha en aktiv motorkontroll som matcher magnetfeltet til rotoren for at motoren ikke skal bremse av seg selv når du prøver å dra den rundt. Ikke så mange biler med slike motorer som har clutch. 

Min TM3 RWD med kun sin ene PM-motor triller jo helt fritt når jeg setter den i fri...
Jeg trodde jo bestemt at når man ikke belaster en generator så løper den mer eller mindre fritt?

Men jeg har jo ikke studert hvordan den meget avanserte motoren bak i Teslaer funker på detaljnivå, så fullt mulig de bruker en clutch ja... Men jeg hører ingen klonk-klank når jeg velger "N", bare merker at bilen plutselig ikke "blir holdt igjen" lenger

Skrevet (endret)
7 minutes ago, ozone said:

Min TM3 RWD med kun sin ene PM-motor triller jo helt fritt når jeg setter den i fri...
Jeg trodde jo bestemt at når man ikke belaster en generator så løper den mer eller mindre fritt?

Men jeg har jo ikke studert hvordan den meget avanserte motoren bak i Teslaer funker på detaljnivå, så fullt mulig de bruker en clutch ja... Men jeg hører ingen klonk-klank når jeg velger "N", bare merker at bilen plutselig ikke "blir holdt igjen" lenger

Er du sikker på at den triller nå du skrur av bilen? Mens den er på kan man styre motorkontrolleren til å ha null slippvinkel mellom stator og rotor da triller bilen fritt, men uten aktiv kontroll vil du oppleve motstand. (Og verre: prøver man å dytte raskt kan man produsere så høye spenninger på motorterminalene at det kan forårsake problemer)

Det er riktig at når terminalene er flytende vil det induserte magnetfeltet i statoren ikke rekke å bli veldig stort, men det blir fortsatt merkbar motstand, men p.g.a. problemet ovenfor med potenssialet for fysisk skade er det ikke sikkert at fullt ut flytende terminaler er akseptabelt. Har man dioder el.lign. for å begrense spenning flyter plutsselig strøm igjen og motstanden øker dramatisk.

Endret av sverreb
Skrevet
sverreb skrev (4 minutter siden):

Er du sikker på at den triller nå du skrur av bilen? Mens den er på kan man styre motorkontrolleren til å ha null slippvinkel mellom stator og rotor da triller bilen fritt, men uten aktiv kontroll vil du oppleve motstand. (Og verre: prøver man å dytte raskt kan man produsere så høye spenninger på motorterminalene at det kan forårsake problemer)

Det er riktig at når terminalene er flytende vil det induserte magnetfeltet i statoren ikke rekke å bli veldig stort, men det blir fortsatt merkbar motstand, men p.g.a. problemet ovenfor med potenssialet for fysisk skade er det ikke sikkert at fullt ut flytende terminaler er akseptabelt. Har man dioder el.lign. for å begrense spenning flyter plutsselig strøm igjen og motstanden øker dramatisk.

Jeg har en helt annen motor på min men slipper jeg gassen i D modus uten regen bremser den mere enn om jeg setter bilen i N. På BMW kan man uansett holde på bremsen å gi gass. Trykker man begge i bånn stopper bilen. Bremsene er mye sterkere enn el motoren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...