Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Iterion skrev (9 timer siden):

Da har jeg fått testa Musso EV’en noen timer både på grus, litt bakker og på vanlig motorvei. Synes bilen er god å kjøre og må si det er deilig å sitte så høyt. Lite med støy, komfortable seter og ikke noe knirking eller den slags. Veldig god demping. God plass baki også for folk på over 180. 

Det er dog noen veldig store minus. Et av de er at fjernlysa er svake, det piper i ett sett, selv om man får slått av mesteparten av varslingene, uten om den som gjelder fart virker det som. I tillegg tror jeg ikke den har mulighet til forvarming via app. Så er det forbruk/rekkevidde da. En ting til, skjermen er forholdsvis treg, spesielt når man kommer fra Tesla. Men utenom det så virka den veldig bra må jeg si! 

Greit å tam ed seg, så takk for info. Tenker en LED-Bar bør være med i bestillingen da. ;)

Test av bilen hos Broom, der er ladingen mer i tråd med oppgitte tall... Elbilforeningen fikk jo noe sinnsvakt tregt ladersultat om jeg ikke husker helt feil!

https://www.tv2.no/broom/denne-kan-fa-nordmenn-til-a-tenke-nytt/18156945/

Hugo_Hardnuts skrev (4 timer siden):

Subaru stilte ikke med e-Outback der? Den er jeg veldig spent på og hvis den faktisk oppleves som en Outback med elmotor, er det en soleklar favoritt som neste bil for min del.

Nei, det var egentlig CH-R-tvillingen, ikke BZ4X-stasjonsvogna som jeg feilaktig tenkte da jeg var der. Den som @PanserJohan lenket til.

PanserJohan skrev (3 timer siden):

 

onkel_jon skrev (2 timer siden):

Er ikke sikker på om det er samme bilen, virker på meg som det blir en annen modell, men aner ikke. Er litt tynt med info ennå. 

Duriello skrev (1 time siden):

Må si at lang rekkevidde ikke er førsteprioritet her heller, etter en viss magisk grense. Førsteprioritet er setekomfort og hvor lett det er for meg å komme inn og ut uten at jeg får vondt. (Rygg)

Så kommer ting som f.eks plug n charge uten å tenke mer over det. (Noen som er gode på dette utenom Tesla?) Hater det styret som er når kontoen imedlertidig reserveres for beløp dersom lading stopper og må restartes osv. 🙄 (Kople  Tolga *grøss*)

Tenker og at for de fleste, så er man dekket med 5-600 km rekkevidde, og pase rask lading så det kan skje mens man uansett tar en pause uansett. Det gjør jo at man kan ta lading ved tissepauser, og derved mindre behov for dedikerte ladestopp. Da kan man fort ta vanlige pauser utenom rene ladestasjoner.

Er vel bare for de med tilhenger som trenger noe særlig mere rekkevidde, for å klare 4-5 timer kjørestrekk før en lengre pause som inkluderer spisestopp.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
sverreb skrev (57 minutter siden):

Tja de kinabilene jeg har vært i (Diverse taxier) har stort sett hatt tvilsomt oppheng, middelmådig setekomfort og gjerne mye støy.

Det er naturligvis et stort antall produsenter der ute men jeg har altså fortsatt til gode å se en kinabil som jeg har syntes var noe særlig å sitte på med. 

Tesla hadde jo mange biler produsert i Kina og som ble levert her til lands. De fikk mer skryt enn de som kom fra USA. 

Ellers er det skjedd enormt med kvaliteten det siste året. Har prøvekjørt noen nye kina merker og er veldig imponert over kvalitetsfølelsen og kjørekomfort. Det er dog en del forskjeller mellom ulike merker. Flere bygger nå opp produksjonskapasitet i Europa også..Noen designes i Europa..Noen er delvis Europa eid osv..synes hele bilbransjen er internasjonal og i bunn og grunn vanskelig å definere mhp hvor penger havner. Klart at kjøper du Kina merker så havner en del av kronene i Kina..men en del havner i Europa også. Det er ikke svart/hvitt alt.

Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Greit å tam ed seg, så takk for info. Tenker en LED-Bar bør være med i bestillingen da. ;)

Test av bilen hos Broom, der er ladingen mer i tråd med oppgitte tall... Elbilforeningen fikk jo noe sinnsvakt tregt ladersultat om jeg ikke husker helt feil!

https://www.tv2.no/broom/denne-kan-fa-nordmenn-til-a-tenke-nytt/18156945/

 

Absolutt. Men jeg synes bilen ble altfor dyr med det ekstrautstyret man gjerne vil ha med. Vi snakker nærmere 600k, inkl. vinterhjul. Montering av hardtop koster 40k, mens rullelokk koster nærmere 22k. Når bilen i tillegg ikke har en app med muligheter for forvarming og en wltp på under 400 km, blir det for snaut for min del. 

  • Liker 1
Skrevet
Iterion skrev (23 minutter siden):

Absolutt. Men jeg synes bilen ble altfor dyr med det ekstrautstyret man gjerne vil ha med. Vi snakker nærmere 600k, inkl. vinterhjul. Montering av hardtop koster 40k, mens rullelokk koster nærmere 22k. Når bilen i tillegg ikke har en app med muligheter for forvarming og en wltp på under 400 km, blir det for snaut for min del. 

Slikt pickup-utstyr ER dyrt. Men du får vel ikke brukt både rullelokk og hardtop samtidig, så jeg tipper jeg hadde klart meg fint med bare rullelokk.

Mest spent på om de vil oppgradere SW med forvarmings-løsning, for det vil definitivt hjelpe på både vinter-rekkevidden og ladetid om vinteren. Er er steg tilbake med den rekkevidden, når man er vant med liten bil med grei rekkevidde. Men om sommeren er det jo halve ladetiden nesten, så det hjelper på.

Ellers så ser jeg få/ingen alternativer, som har spesielt bedre rekkevidde og samme prlasen og praktikaliteten. Men klart, når man slenger mellom 5 og 600K på en bil, så må man se an behovene, og om man heller velger en mer begrenset bil men med mer rekkevidde.

Ioniq 5 gir f.eks. 530-540 km rekkevidde på AWD, og 570 km med bare bakhjulstrekk. Den er i tillegg lynkjapp på lading, ihvertfall om man forvarmer. Den vet jeg at jeg får grei plass i til å sove i, og vil sove komfortabelt med "utility mode" (Hyundai/Kia sin versjon av camper mode). Den vil og klare seg bedre på motorvei (mindre rekkeviddetap i % og km?), og er likeverdig priset ca.

Så er selvsagt stor usikkerhet på hva jeg egentlig vil trives best med, og om rekkevidden blir i praksis så liten at det hemmer meg på de turene jeg nå tar med min Kona, som til gjengjeld er litt vel liten plass i for min del. Og lader drit-tregt, dog merker sjeldent noe til merkbart tregere lading om vinteren. Noe lengre tid, men den er rask med å varme batteriet når man er plugget inn, om det ikke er alt for kaldt, og man rekker å kjøre 30-60 minutter før man plugger i.

Skrevet (endret)
3 hours ago, Drunkenvalley said:

Nja, nei, der må eg sei meg stort sett uenig.

Mogleg den kan gjøre den rekkevidden, men det blir litt overfladisk. Eg syns det er meir viktige ting å vurdere straks du har rekkevidde i boks. Skjønt eg skal ikkje påstå at eg kjøpte Polestar 2 fordi den var "bedre" på noko helhets-nivå, men fordi eg falt litt pladask for bilen. 🤣

Men likevel, mange biler eg unngikk når eg skulle kjøpe bil var ein kombinasjon av ting:

  • Størrelse.
  • Opplevd kvalitet.
  • Kjørekomfort.
  • Infotainment-systemets kvalitet.
  • Hengerfestevekt.
  • m.mer.

Forøvrig så skal eg ikkje påstå at Tesla er lavt på listen generelt her ass, ei at nye Leaf vil vera suksess, men straks eg har nok rekkevidde føle eg at meir rekkevidde er ekstremt lav prioritet.

Så det irriterer deg ingenting at Polestar 2 også ble mye mere effektiv etter de bytta motorene? Er vel en 100km lenger wltp på dem og nå kontra før.

Jeg irriterer meg veldig hver gang jeg kjører en nyere modell av min egen bil og jeg ser hvor mye mere effektiv den er. Spesielt på vinteren er det veldig stor forsjell. Og selv om rekkevidden er nok på min for meg tenker jeg av og til på at jeg hadde sluppet unna diverse ladinger med en nyere utgave..

Hurtiglader aldri da men låner en stikk innimellom når man drar på besøk.

Endret av Complexity
Skrevet

Må sies, at hadde jeg hatt plass til å "parkere tilleggsutstyr", så vil man jo med en pickup kunne kjøpe camper-modul til å stå på planet, men som og kan stå på stativ når det er av, så kan man jo ev. ha den stående et sted der man har tilgang til strøm og den så kan fungere som gjesterom eller hytte" når den ikke settes på bilen. 😎

F.eks. noe sånt som denne med tak som kan poppes oppover for mer ståhøyde når det er ønskelig!

 

Skrevet
Just now, Complexity said:

Så det irriterer deg ingenting at Polestar 2 også ble mye mere effektiv etter de bytta motorene? Er vel en 100km lenger wltp på dem og nå kontra før.

Jeg irriterer meg veldig hver gang jeg kjører en nyere modell av min egen bil og jeg ser hvor mye mere effektiv den er. Spesielt på vinteren er det veldig stor forsjell. Og selv om rekkevidden er nok på min for meg tenker jeg av og til på at jeg hadde sluppet unna diverse ladinger med en nyere utgave..

Altså eg kan vel irritere meg at eg betalte meir for mindre kanskje. 🤣 Men, nei, egentlig hefter det meg ikkje meir utover det. Og ein skal vera bitter kjedelig lenge om ein skal sutre over at neste versjon av produktet du eig endte opp med å vera bedre.

Skrevet
PanserJohan skrev (4 timer siden):

Nei, ikke utover at den blir for liten for min del. Men jeg synes jo generelt at det er bra at både Toyota og Subaru melder seg på med nye elbilmodeller. Jeg har langt mer tillit til japanske bilprodusenter enn kinesiske.

onkel_jon skrev (4 timer siden):

Stemmer. Det blir sikkert ikke verdens mest spennende bil på landevei, men jeg liker virkelig det å kjøre en høy stasjonsvogn som du virkelig må jobbe for å sette fast.

Skrevet
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Jeg er veldig langt påvei enig med konklusjonen din. Den fordelen som jeg ser med lang rekkevidde er at man slipper å tenke på det. Bare å kjøre. Man trenger ikke å tenke/planlegge lading. Man står helt fritt til å kjøre dit man vil, når man vil. Bilen sier fra tilslutt når den trenger å lade. Og da vet den også hvor den kan lade.

Jeg har ikke kjørt noe særlig annet på elbilfronten enn Tesla, men hvordan er andre biler mtp ruteplanlegging? I en Tesla legger du jo bare inn hvor du skal, pluss ev. ønsket minimum batteriprosent når du kommer frem, også beregner bilen hvor du må legge inn ladestopp og hvor lenge du må lade. Jeg regner jo nesten med at andre elbiler, i hvert fall av de nyere, har samme funksjonen, men er det jeg som tar for mye for gitt?

Skrevet
7 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Jeg har ikke kjørt noe særlig annet på elbilfronten enn Tesla, men hvordan er andre biler mtp ruteplanlegging? I en Tesla legger du jo bare inn hvor du skal, pluss ev. ønsket minimum batteriprosent når du kommer frem, også beregner bilen hvor du må legge inn ladestopp og hvor lenge du må lade. Jeg regner jo nesten med at andre elbiler, i hvert fall av de nyere, har samme funksjonen, men er det jeg som tar for mye for gitt?

Fungerer tilsvarende i BMW. Legg inn destinasjon så beregnes en rute med ladestopp og hvor mye du trenger å lade hvert stopp. Du konfigurerer hvor mye reserve du vil ha ved ladestopp og hvor mye du vil ha ved destinasjon. Du kan velge om bilen skal hensynta alle ladere eller bare de som er del av BMW charging

 

  • Liker 1
Skrevet
22 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Jeg har ikke kjørt noe særlig annet på elbilfronten enn Tesla, men hvordan er andre biler mtp ruteplanlegging? I en Tesla legger du jo bare inn hvor du skal, pluss ev. ønsket minimum batteriprosent når du kommer frem, også beregner bilen hvor du må legge inn ladestopp og hvor lenge du må lade. Jeg regner jo nesten med at andre elbiler, i hvert fall av de nyere, har samme funksjonen, men er det jeg som tar for mye for gitt?

Fungerer vel greit i dag på mange nyere biler - men har intrykk av at det fort blir litt mindre intuitivt når man blander inn Carplay eller Android Auto som ikke har tilgang til bilens SOC eller live forbruk.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
55 minutes ago, Drunkenvalley said:

irritere meg at eg betalte meir for mindre kanskje.

At en ny bil for 400 tusen går 75 mil MÅ etter hvert få en stor innvirkning på eldre bilers verdi.

Det frister svært lite å betale 300 tusen for 5 år gammel bil som såvidt går 40 mil

Spoiler

image.png.bbb7bb151bbfbe3ad082d1a9a1967001.png

 

 

 

Endret av kremt
  • Liker 1
Skrevet
trikola skrev (18 minutter siden):

https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/

Markedscap er iaf helt på topp.

Den sier veldig lite om salgstallene for ett marked, som det var snakk om her. Selvsagt viktig for Tesla (eller andre selskaper som får svikt i ett marked) om de klarer å holde inntektene opp. På den annen side, de kunne jo kanskje vært enda høyere uten salgssvikt i Europa.

Men jeg ser ikke noe til at du svarer på det jeg lurte på, om man tror Tesla sin nedgang i salgstalle for Euopa nå er i ferd medå snu, eller om det som sagt bare er et midlertidig blaff. Noen tanker om det?

Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Den sier veldig lite om salgstallene for ett marked, som det var snakk om her. Selvsagt viktig for Tesla (eller andre selskaper som får svikt i ett marked) om de klarer å holde inntektene opp. På den annen side, de kunne jo kanskje vært enda høyere uten salgssvikt i Europa.

Men jeg ser ikke noe til at du svarer på det jeg lurte på, om man tror Tesla sin nedgang i salgstalle for Euopa nå er i ferd medå snu, eller om det som sagt bare er et midlertidig blaff. Noen tanker om det?

https://www.gurufocus.com/news/3163419/tesla-europe-sales-fall-105-as-byd-expands-market-share

Skrevet
kremt skrev (10 minutter siden):

At en ny bil for 400 tusen går 75 mil MÅ etter hvert få en stor innvirkning på eldre bilers verdi.

Det frister svært lite å betale 300 tusen for 5 år gammel bil som såvidt går 40 mil

Det du beskriver angående betalingsvilje for den 5 år gamle bilen kan oversettes til: Ekstraordinært høyt verditap.

Med natrium-batterier like om hjørnet tipper jeg på høye verditap også de neste 5 årene. Kanskje så mye som 15-17 %/år generelt for mange populære elbiler.

Skrevet
Trestein skrev (18 minutter siden):

Den artikkelen ser ut til å sammenstille salget hittil i år, men nevner med en bisetning det som var grunnlaget for spørsmålet, nemlig at Tesla smalt tilbake på topp for siste måned i Europa. Altså blir det et goddagmann-økseskaft-svar på spørsmålet. Altså et ikke-svar...!

Skrevet
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Den artikkelen ser ut til å sammenstille salget hittil i år, men nevner med en bisetning det som var grunnlaget for spørsmålet, nemlig at Tesla smalt tilbake på topp for siste måned i Europa. Altså blir det et goddagmann-økseskaft-svar på spørsmålet. Altså et ikke-svar...!

Tesla's regional market share fell to 3.2% from 4.0%. However, September sales improved from August's total of 14,831 units, reflecting a modest monthly rebound.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...