Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Zeph skrev (2 timer siden):

Då er spørsmålet om ein får kjøpt solbriller til bilen, samt om dei bør vere prgressive eller ei.

Zeiss har utviklet noe de kaller Drivesafe med fokus på bilkjøring for å komme bla. blending til livs, og de må ikke nødvendigvis være solbrille. https://www.zeiss.no/vision-care/oyehelse-og-pleie/kjoring-mobilitet/utviklingen-av-brilleglass-for-kjoring.html

Endret av Syar-2003
Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 8/13/2025 at 12:16 AM, sverreb said:

Jeg kan imidlertid ikke minnes at lav oppdateringfrekvens noen gang har vært et problem. I dusinvis av leiebiler med diverse systemer har aldri det vært opplevd som noe problem. 

Tek.no la ut test av MG S5 i dag.

"Den 12,8 tommer store infotainmentskjermen har fargegjengjvelse som kan minne litt om et billig Android-nettbrett, og maskinvaren virker også å bare være akkurat tilstrekkelig for å drive MGs infotainmentsystem, som stort sett hele tiden har en ørliten forsinkelse hver gang du sveiper eller gjennomfører en kommando.

Det er ikke alvorlig eller veldig irriterende, men det er neppe så mye kraft til overs her for nye funksjoner eller fremtidige oppdateringer. Selv Apples Carplay (tilgjengelig trådløst) oppleves litt ekstra seigt her versus i en del andre biler vi har kjørt i det siste"

For meg ville det vært både alvorlig og veldig irriterende at en ny bil i 2025 har så svak hardware at den såvidt klarer å kjøre systemet den blir levert med..

  • Liker 3
Skrevet
Complexity skrev (3 minutter siden):

For meg ville det vært både alvorlig og veldig irriterende at en ny bil i 2025 har så svak hardware at den såvidt klarer å kjøre systemet den blir levert med..

Ikke så rart. Du har jo vært grundig bortskjemt siden 2019. 😉

Me too, siden 2022.

  • Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Complexity said:

Tek.no la ut test av MG S5 i dag.

"Den 12,8 tommer store infotainmentskjermen har fargegjengjvelse som kan minne litt om et billig Android-nettbrett, og maskinvaren virker også å bare være akkurat tilstrekkelig for å drive MGs infotainmentsystem, som stort sett hele tiden har en ørliten forsinkelse hver gang du sveiper eller gjennomfører en kommando.

Det er ikke alvorlig eller veldig irriterende, men det er neppe så mye kraft til overs her for nye funksjoner eller fremtidige oppdateringer. Selv Apples Carplay (tilgjengelig trådløst) oppleves litt ekstra seigt her versus i en del andre biler vi har kjørt i det siste"

For meg ville det vært både alvorlig og veldig irriterende at en ny bil i 2025 har så svak hardware at den såvidt klarer å kjøre systemet den blir levert med..

De er ikke eneste, teslabjørn slet veldig med citroen e-c3. Skjønner ikke at man sparer mye penger på å bruke dårlig hardware, kanskje de regner med at alle skal bruke carplay eller android auto.

  • Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Complexity said:

Tek.no la ut test av MG S5 i dag.

"Den 12,8 tommer store infotainmentskjermen har fargegjengjvelse som kan minne litt om et billig Android-nettbrett, og maskinvaren virker også å bare være akkurat tilstrekkelig for å drive MGs infotainmentsystem, som stort sett hele tiden har en ørliten forsinkelse hver gang du sveiper eller gjennomfører en kommando.

Det er ikke alvorlig eller veldig irriterende, men det er neppe så mye kraft til overs her for nye funksjoner eller fremtidige oppdateringer. Selv Apples Carplay (tilgjengelig trådløst) oppleves litt ekstra seigt her versus i en del andre biler vi har kjørt i det siste"

For meg ville det vært både alvorlig og veldig irriterende at en ny bil i 2025 har så svak hardware at den såvidt klarer å kjøre systemet den blir levert med..

Den slags legger man bare merke til når bilen er ny og du sitter der og blar gjennom alle menyer. Etter det er bilen stort sett ferdig konfigurert og infotainment systemet sitter der og viser kart og/eller hva som spilles på musikkanlegget. Dette er en typisk reviewer hangup som har veldig lite betydning for faktiske brukere.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Zeph skrev (6 timer siden):

Då er spørsmålet om ein får kjøpt solbriller til bilen, samt om dei bør vere prgressive eller ei.

Det bør være mulig for et kamera å ha filter som filtrer godt. Spørsmålet er om biler har like gode kamera som kinesiske mobiltelefoner?

Skrevet
1 minute ago, sverreb said:

Dette er en typisk reviewer hangup som har veldig lite betydning for faktiske brukere.

Det er tydeligvis også mange elbil-eiere (her) som ser på bilen som et kjørbart infotainment-system.

  • Liker 2
Skrevet

Nytt kina merke/modell som jeg i alle fall ikke har hørt om tidligere. 
Skal visstnok være en "design perle". 
Forhadlere er p.t Motorforum Drammen og Oslo.
changan_1.thumb.jpg.50bf369718c37c18e440660aee78d12c.jpg

Deepal (Shenlan)
Deepal (kinesisk navn Shenlan) er et elbilmerke som eies av Changan Automobile. 
Selskapet het opprinnelig Chongqing Changan New Energy Automobile Technology, grunnlagt i 2018 og har blitt et uavhengig merke siden 2023.

I juli 2025 ble China Changan Automobile Group Co., Ltd., Changan Automobiles nye juridiske uavhengige juridiske enhet etter å ha blitt utskilt, etablert. Selskapet ble det 100. sentrale statseide selskapet, det tredje bilforetaket under SASAC ( the State-owned Assets Supervision and Administration Commission of the State Council is a special commission of the State Council of the People's Republic of China ) og det første sentrale statseide selskapet i Chongqing. Det nye selskapet ble registrert i Chongqing med en kapital på 20 milliarder yuan. Zhu Huarong, tidligere president i Changan Automobile, ble utnevnt til juridisk representant og styreleder.

Skrevet
1 hour ago, Syar-2003 said:

Nytt kina merke/modell som jeg i alle fall ikke har hørt om tidligere. 
Skal visstnok være en "design perle". 
Forhadlere er p.t Motorforum Drammen og Oslo.
changan_1.thumb.jpg.50bf369718c37c18e440660aee78d12c.jpg

Deepal (Shenlan)
Deepal (kinesisk navn Shenlan) er et elbilmerke som eies av Changan Automobile. 
Selskapet het opprinnelig Chongqing Changan New Energy Automobile Technology, grunnlagt i 2018 og har blitt et uavhengig merke siden 2023.

I juli 2025 ble China Changan Automobile Group Co., Ltd., Changan Automobiles nye juridiske uavhengige juridiske enhet etter å ha blitt utskilt, etablert. Selskapet ble det 100. sentrale statseide selskapet, det tredje bilforetaket under SASAC ( the State-owned Assets Supervision and Administration Commission of the State Council is a special commission of the State Council of the People's Republic of China ) og det første sentrale statseide selskapet i Chongqing. Det nye selskapet ble registrert i Chongqing med en kapital på 20 milliarder yuan. Zhu Huarong, tidligere president i Changan Automobile, ble utnevnt til juridisk representant og styreleder.

De samarbeider med mazda, den nye mazda 6e er egentlig en Deepal SL03, deepal S07 deler plattform med mazdaen og.

Men som med mazdaen så er ladehastigheten tragisk dårlig, 90kw peak. 

Men de kommer med en s05 som lader raskere og får awd og.

Skrevet
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Nytt kina merke/modell som jeg i alle fall ikke har hørt om tidligere. 
Skal visstnok være en "design perle". 
Forhadlere er p.t Motorforum Drammen og Oslo.
changan_1.thumb.jpg.50bf369718c37c18e440660aee78d12c.jpg

Deepal (Shenlan)
Deepal (kinesisk navn Shenlan) er et elbilmerke som eies av Changan Automobile. 
Selskapet het opprinnelig Chongqing Changan New Energy Automobile Technology, grunnlagt i 2018 og har blitt et uavhengig merke siden 2023.

I juli 2025 ble China Changan Automobile Group Co., Ltd., Changan Automobiles nye juridiske uavhengige juridiske enhet etter å ha blitt utskilt, etablert. Selskapet ble det 100. sentrale statseide selskapet, det tredje bilforetaket under SASAC ( the State-owned Assets Supervision and Administration Commission of the State Council is a special commission of the State Council of the People's Republic of China ) og det første sentrale statseide selskapet i Chongqing. Det nye selskapet ble registrert i Chongqing med en kapital på 20 milliarder yuan. Zhu Huarong, tidligere president i Changan Automobile, ble utnevnt til juridisk representant og styreleder.

hvor mange bilmerker har egentlig kina på lager? 😛

 

Skrevet
onkel_jon skrev (1 minutt siden):

De samarbeider med mazda, den nye mazda 6e er egentlig en Deepal SL03, deepal S07 deler plattform med mazdaen og.

Men som med mazdaen så er ladehastigheten tragisk dårlig, 90kw peak. 

Men de kommer med en s05 som lader raskere og får awd og.

Okay :thumbup:
Uansett er den ikke "my cup of tee" . Selv om de i annonsen kaller den en designperle :p
changan_2.thumb.jpg.cf2babebb774be4745ea054cef0c447e.jpg

Skrevet
onkel_jon skrev (2 timer siden):

De samarbeider med mazda, den nye mazda 6e er egentlig en Deepal SL03, deepal S07 deler plattform med mazdaen og.

Men som med mazdaen så er ladehastigheten tragisk dårlig, 90kw peak. 

Men de kommer med en s05 som lader raskere og får awd og.

Ladehastigheten med det store batteriet er tregt. For den med det minste batteriet, er derimot dette en annen sak. 

"Batteripakken er på 68,8 kWt, noen som skal gi en rekkevidde på inntil 479 kilometer.

Og legger du på noen ganske få tusenlapper til 371.000 kroner, får du bilen med et 80 kWt-batteri som skal gi rekkevidde på hele 552 kilometer. 

Ulempen er at sistnevnte har svakere maks ladeeffekt, 90 kW mot 165 kW på det minste batteriet. Det merkes på ladetiden, som er oppgitt til 24 minutter fra 10-80 prosent på det minste batteriet, og hele 47 minutter på det store."

https://www.tv2.no/broom/sa-billig-at-vi-matte-sjekke-prislisten-to-ganger/17564273/

Forøvrig, jeg synes Mazdaen hovedsakelig er dritpen og spesielt innvendig, bare så synd de krøllet det til med det store batteriet, og at det er en Kina-bil stort sett tvers gjennom. Ellers hadde den seilet opp som favoritten til å bli neste bil for min del, selv om den ikke helt fyller alle ønsker ellers..

Mazda-DNA'et har de tildels fått godt inn på design-siden, men testere synes ikke den lever helt opp på det kjøremessige. Jeg har ikke testet den, men vil ikke si jeg er helt forundret...

Deepal'en ser heller ikke så verst ut, men den har en lukket grill som ikke prøver å være en ice-grill slik som Mazda har gjort. Det liker jeg forøvrig. Her kunne Mazda prøvd litt mer for å designe inn Mazda i en elektrisk stil. Jeg er sikker på at de hadde fått det til, om de ville, for design er de gode på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...