Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Nå er det ikke alle som kan dyrke ren lidenskap, enten pga økonomiske eller praktiske årsaker (har f.eks. bare en parkeringsplass, eller gateparkering). Da må man balansere dette. Altså må praktiske funksjoner komme høyt opp på prioriteringslisten, og ting som har liten praktisk betydning, må eller kan nedtones.

Så er det og slik at smaken er som baken, og som jeg antydet over, jeg liker personlig ikke dekk under 40-profil. Det ser IMO ikke pent ut. Når det heller ikke gir noen praktiske fordeler men derimot ulemper (dårligere komfort og lavere rekkevidde), så går det glatt ut.

Hva jeg gjør dersom Euro-jackpot'en slår inn, er en annen sak. ;) Har f.eks. veldig sansen for den garasjen i "Ferry Buellers...". Der hadde det helt klart blitt plass til minst en grombil og en gromsykkel. For min del hadde det muligens gått en engelsk klassiker inn der. Er ikke så keen på verken Italienske supersportbiler eller Japanske klenodier som passer i Fast & Furious"-filmene.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (38 minutter siden):

Noen vil ha så små felger som mulig for å øke rekkevidde og komfort, jeg går for større felger 😶‍🌫️. Det infernalske fokuset på rekkevidde gidder jeg ikke å la ødlegge bilgleden :D 

image.thumb.png.5d4c126a33565a372711fd7703ed4ee1.png

Henger ? Alle får disse hjulene inni bilen med baksetet lagt ned.
Ser du har night gold 868 , og det er jo ikke de største men "bare" 245/35R20 på 8.5" felg foran og 255/35 R20 på 9" felg  bak (samme som BMW sine andre air performance 862 20 tommer)
868M fra fabrikk har 255/35 på 8.5" foran og 285/30 på 10" felg bak , og folk har jo fått disse også baki.

Ps! Det er noen som ikke har skjønt at slike hjul for high performance biler også er tilpasset maksimale dymamikk, kjøreegenskaper og svingkjøring.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (26 minutter siden):

Henger ? Alle får disse hjulene inni bilen med baksetet lagt ned.
Ser du har night gold 868 , og det er jo ikke de største men "bare" 245/35R20 på 8.5" felg foran og 255/35 R20 på 9" felg  bak (samme som BMW sine andre air performance 862 20 tommer)
868M fra fabrikk har 255/35 på 8.5" foran og 285/30 på 10" felg bak , og folk har jo fått disse også baki.

Ps! Det er noen som ikke har skjønt at slike hjul for high performance biler også er tilpasset maksimale dymamikk, kjøreegenskaper og svingkjøring.

Jepp, er de litt mer pinglete utgaven av 868M. Hadde nok fått plass til de i bilen, men er jo slik at når en har henger ser en etter alle unnskyldninger for å bruke den 😁

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Jepp, er de litt mer pinglete utgaven av 868M. Hadde nok fått plass til de i bilen, men er jo slik at når en har henger ser en etter alle unnskyldninger for å bruke den 😁

Ja , og disse du har (jeg har samme dimensjoner på felgene og samme dekk) påvirker ikke rekkevidde nevneverdig i forhold til 19" med 245/255 med ordinære Hankook Evo dekk 

Smidde felger (ikke støpte) har lav vekt og den største rekkeviddetyven blir i rullemotstand og ikke rotasjonskraft og skyldes dekkenes vekt/bredde/stivhet/gripeevne/gummiblanding.

Dette ser man i BMW i4 M50 SC med hjulvalgene
*Se spesifikt på 861M felg med to ulike typer dekk at det skiller 40km i WLTP som kan tilskrives kun dekkvalg. 
 

1) 18" Lettmetallfelger M Air Performance 858M  245/255 (Hankook Evo) WLTP 499km.

2) *19" Lettmetallfelger M Y-spoke 861M 245/255 (Hankook Evo) , WLTP 497km
3) *19" Lettmetallfelger M Y-spoke 861M 245/255 (Performance dekk) ,  (Pirelli P-Zero)WLTP 456km
4) 19" Lettmetallfelger M Air Performance 860M 245/255 WLTP 498km (Hankook Eco)
 

5) 20" Lettmetallfelger BMW Individual Air Perfromance 862 245front/255rear (Goodyear Eagle F1 Asym 5 ) , WLTP 474km
6) 20" Lettmetallfelger M Double-spoke 868M 8.5" + 10" (Performance dekk 255f/285r) (Pirelli P-Zero) , WLTP 416km

Man kan også her se at 20" i opsjon 5) faktisk gir lengre rekkevidde enn 19" i opsjon 3) 

bmwi4M50-SC.png

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Vi har jo alle hver våre demoner her i dette livet, min er bilinteresse og ett ønske om å kjøre noe som skiller seg litt ut i mengden. Om en bil er først og fremst ett fremkomstmiddel og noe en ikke er lidenskapelig interessert i så forstår jeg godt at det ikke er det helt store å bruke penger på slikt :) 

Njaa, det kan jo godt være at den som foretrekker de minste felgene er den som er mest lidenskaplig interessert i bil da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Hva jeg gjør dersom Euro-jackpot'en slår inn, er en annen sak. ;) Har f.eks. veldig sansen for den garasjen i "Ferry Buellers...". Der hadde det helt klart blitt plass til minst en grombil og en gromsykkel. For min del hadde det muligens gått en engelsk klassiker inn der. Er ikke så keen på verken Italienske supersportbiler eller Japanske klenodier som passer i Fast & Furious"-filmene.

Nå var bilen i far til Camerons garasje bare en dårlig kopi som så grei ut på avstand, men en ska ha en relativt grei eurojackpotgevinst for å sikre seg en original.  Sist gang jeg så en Ferrari 250 GT Spyder med Passo Cortochassis og Pininfarinakarosseri til salgs endte den opp med å gå for 18 mill dollar. Var vel omtrent på den tiden dollaren rundet 12 kroner.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Evil-Duck said:

Noen vil ha så små felger som mulig for å øke rekkevidde og komfort, jeg går for større felger 😶‍🌫️. Det infernalske fokuset på rekkevidde gidder jeg ikke å la ødlegge bilgleden :D 

image.thumb.png.5d4c126a33565a372711fd7703ed4ee1.png

Jo, men da har du sikkert også sterke meninger om hvordan felgene skal se ut og kan kjøpe akkurat de du vil i ettermarkedet. Gir mindre mening å pushe digre felger på oss som ikke bryr oss like mye, vi tar heller noe konfortabelt og er ikke interessert i å betale ekstra for å kjøpe mindre felger. Så standardfelger bør være litt trauste og kjedelige, IMHO. 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, AL123 said:

Njaa, det kan jo godt være at den som foretrekker de minste felgene er den som er mest lidenskaplig interessert i bil da.

Tja, jeg ville heller satt pengene på at felginteresse og "størst mulig" har høyere korrelasjon enn motsatt. 

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (11 minutter siden):

Tja, jeg ville heller satt pengene på at felginteresse og "størst mulig" har høyere korrelasjon enn motsatt. 

Spørs hva du legger i korrelasjon. Flest "bilinteresserte" vil du nok finne blant de som liker store felger, mens de mest bilinteresserte finner du nok i den andre leiren.  

Lenke til kommentar
frohmage skrev (14 minutter siden):

Det kan jeg ikke huske at de nevnte, men det ville jo vært spesielt om de brukte en original.

Det nevnes selvsagt ikke i filmen, for bilen er ment å være uerstattelig, men det er altså en Ferrari "California"-kopi fra et firma i El Cajon som kalte seg Modena Design &Development. Ganske vanlig å bruke dyre originalbiler i film, for så å bytte den ut i en chrashsene. I de mest legendariske filmene der biler er sentralt er det gjerne slik, feks Rush, Le Mans, Italian Job etc.

Lenke til kommentar
5 hours ago, sk0yern said:

Finnes det egentlig gode tester som viser forskjellen i rekkevidde på like biler men med forskjellig hjul?
Jeg ser at ved kjøring med mye akslerasjon og bremsing så vil mindre hjul komme godt ut.
Ved typisk landeveiskjøring klarer jeg ikke helt å forstå at det er store forskjellen?
Har dekket samme bredde, så bør jo luftmotstanden være ganske lik, hva er det som eventuelt gjør at større dimensjon er negativt ved landeveiskjøring?

Tror Teslabjørn har det for Model 3, og for Taycan om jeg husker riktig. Men ikke vitenskapelig utført. Må jo kjøres av to sjåfører der de kjører etter hverandre for å kunne gjøre det direkte sammenlignbart. Det er såpass få % forskjell at endring av vindretning / temperatur og veibane vil gjøre store utslag. 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (15 minutter siden):

Det kan jeg ikke huske at de nevnte, men det ville jo vært spesielt om de brukte en original.

Spesielt i den scenen der den kjøres ned i juvet! :thumbs:

At man velger å bruke en kopi/replica i en film, eller bare skallet satt på et annet chassis, kan vel så godt være pga tilgang til en slik, ekte utgave av bilen. Eller rett og slett at endel av scenene ville ikke en eier tillat utført på en ekte.

Da tenker jeg på selv så "uskyldig" som å hoppe inn i bilen (i fart? mener jeg å huske). Uansett ikke noe som påvirket filmen i negativ forstand, selv om en kjenner kanskje ser det ut fra enkelte detaljer.

Husker selv jeg kom i snakk med noe folk, derav en som eide en "Ferrari" som stadig ble kjørt gjennom tettstedet der jeg studerte ett år, og jeg bare proklamerte med at dette nok var en kit-car, og ikke ekte greier. Han ble noe overrasket over at jeg hadde oppdaget det, men var jo ikke i nærheten av gromlyd i motoren han hadde.

Forøvrig, husker jeg stod på verandaen og snakket med pappa, og han kommenterte den flotte bilen til naboen, og så spurte han om det var en Mercedes. Da måtte jeg flire, for de hadde en Volvo 244 om jeg ikke husker helt feil! Men pappa hadde aldri lappen, så det var ihvertfall ikke der jeg fikk min bil/motor-interesse fra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (20 minutter siden):

Det nevnes selvsagt ikke i filmen, for bilen er ment å være uerstattelig, men det er altså en Ferrari "California"-kopi fra et firma i El Cajon som kalte seg Modena Design &Development. Ganske vanlig å bruke dyre originalbiler i film, for så å bytte den ut i en chrashsene. I de mest legendariske filmene der biler er sentralt er det gjerne slik, feks Rush, Le Mans, Italian Job etc.

Mener du at de ikke krasjer originale biler i filmene? Jeg føler med besviken 😭 

Når det gjelder størst mulig felg og mins mulig elektriker tape rundt de er eg ferdig med det på bruksbilen. Kommer aldri til å gå for lavprofil igjen.

Da må det være på en bil eg ikke skal bruke daglig. Orker det ikke.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Vi har jo alle hver våre demoner her i dette livet, min er bilinteresse og ett ønske om å kjøre noe som skiller seg litt ut i mengden. Om en bil er først og fremst ett fremkomstmiddel og noe en ikke er lidenskapelig interessert i så forstår jeg godt at det ikke er det helt store å bruke penger på slikt :) 

Jeg er lidenskapelig for bil, men synes for store felger er frastøtende. 18-19 er max for min del. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (47 minutter siden):

Jo, men da har du sikkert også sterke meninger om hvordan felgene skal se ut og kan kjøpe akkurat de du vil i ettermarkedet. Gir mindre mening å pushe digre felger på oss som ikke bryr oss like mye, vi tar heller noe konfortabelt og er ikke interessert i å betale ekstra for å kjøpe mindre felger. Så standardfelger bør være litt trauste og kjedelige, IMHO. 

Du kjenner kanskje ikke til det , men standardfelg til i4M50 og inkludert i prisen er 18 tommer. 19 og 20 tommer er opsjon/tilvalg ( faktisk hele ni ulike hjulvalg for sommer)

Hvermannsen kan jo derimot kjøpe seg en vanlig i4e40. Der er det inkludert standard i prisen på basis utgave :  4 stk sommerhjul med  7.5x17" felg og 225/55 dekk.

Ingen tvinger «noen» til å kjøpe digre dyre felger eller betale ekstra for mindre.

Man velger standard hjulene , eller «oppgraderer» ved kjøp.

17 tommer kan ikke brukes på i4M50 da det ikke er plass over M bremsekalippere.

 


 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Sjørøver said:

Jeg er lidenskapelig for bil, men synes for store felger er frastøtende. 18-19 er max for min del. 

Kommer jo litt an på hvor store hjulene er også. 20" er minimum mulig på min bil og da er dekkdimensjonen 235/60 så ikke akkurat lavprofil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Du kjenner det kanskje ikke til det , men standardfelg til i4M50 og inkludert i prisen er 18 tommer. 19 og 20 tommer er opsjon/tilvalg ( faktisk hele ni ulike hjulvalg for sommer)

Hvermannsen kan jo derimot kjøpe seg en vanlig i4e40. Der er det inkludert standard i prisen på basis utgave :  4 stk sommerhjul med  7.5x17" felg og 225/55 dekk.

Ingen tvinger «noen» til å kjøpe digre dyre felger eller betale ekstra for mindre.

Man velger standard hjulene , eller «oppgraderer» ved kjøp.

17 tommer kan ikke brukes på i4M50 da det ikke er plass over M bremsekalippere.

Nå starta jo denne delen av diskusjonen med at man blir tvunget til å ta med større felger om man vil oppgradere bilen med diverse ting man absolutt vil ha, men man får ikke lov å utelate de store felgpakkene.

Altså må man prøve å få solgt disse eller byttet med noen som fikk originalfelgen, uten å tape alt for mye på det. Og det er det flere av oss som ikke er helt med på. Men kan jo forstå det, da de sikkert har fet fortjeneste på felgene solgt løse, og prisforskjellen hadde fort blitt noe liten om man ba om pakke minus de store dekk/felg-komboene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Nå starta jo denne delen av diskusjonen med at man blir tvunget til å ta med større felger om man vil oppgradere bilen med diverse ting man absolutt vil ha, men man får ikke lov å utelate de store felgpakkene.

Du tenker kanskje på e-3008 ?
Nei , diskusjonen startet med at "jeg" postet bilder av en Tesla Model Y som var senket på 22 toms felger

Nå er det noen som kritiserer og kommer med synsing om BMW i4M50 med 20 tommer og komfort/forbruk . Derav mine siste innlegg som omhandler "kun denne modellen" som jeg håper kan være oppklarende for andre. Spesielt dette med viktigheten av dekkvalg.

 

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...