Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Det er stort sett sparefanter som kjører elbiler, svært få (nesten 0%) var bilentusiast før. Det er svært få entusiaster her på forumet, er gjerne folk fra Ocravia/Passat/Golf med amå diselmotorer. Det er ikke slik at siden elbiler går fort rett frem så er man entusiast, det er en naturlig utvikling av effektiviteten. Om du velger samme bilen alle andre gjør fordi den er praktisk, billig å eie, sparsommelig laget og enkel å operere - da er du fakrisk på andre siden. Da er du anti-bil entusiast. , er endel Top Gear innslag om dette (med Corolla i hovedsete veldig ofte)

Blir ikke bilentusiast av å kjøre en 316/318D, som fort er alternativet for alle disse "entusiastene" som absolutt skal ha dieselbil og stadig uttaler seg negativt om elbiler. Jeg velger å kalle de hatere, da det er mer dekkende. Forøvrig er det i mine øyne tafatt å snakke om entusiasme og dieselbil i samme setning. 🙃

Det du glemmer, er at folk gjerne ikke kan ha flust med biler stående, og ikke alle definerer det å mekke på et håpløst dyrt prosjekt for å holde en hverdagsbil i live, for entusiasme. Å eie en velfungerende, moderne bil med ekstra futt i, kan og være pga bilentusiasme.

Jeg har sansen for de som gjør dette ut av ren kjærlighet for en bestemt modell, men den store mengden av folk har bil fordi de trenge bil i hverdagen. Og da blir det i svært sjelden grad en "entusiastbil" men en sliten hverdagsbil.

Mange som er entusiastisk til bil og til spesielle biler, selv om de ikke får realisert det med å ha "gliset" i egen garasje (de bor kanskje i leilighet og ikke har slik luksus som en garasje). Men valg av bil kan fort si noe hvor eieren er på skalaen. Om man velger bil kun av praktiske og økonomiske hensyn, eller om man velger en bestemt bil fordi den gir i seg selv eieren den spesielle gleden med å ha akkurat den bilen.

Så er det og flere i tråden som både har plass og råd, og som har en spesiell bil i garasjen stående for interessen sin skyld. Men de kjører elbil i hverdagen, og er her inne bl.a. for å diskutere diverse aspekter rundt både bruks og driftsaspekter og for tips og kunnskaper om andre biler enn det man tilfeldigvis selv har.

Forøvrig, når man føler sterkt behov for å tråkke på andre for å fremheve hva som er entusiasme rundt bil, da stiller man fort i en mindre heldig kategori. Jeg synes synd på mennesker som føler slike sterke behov...!

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Marzo said:

Blientusiaster kjører vanligvis noen av de mest håpløse bilene som er laget :)

Definitivt noen av den sorten som er masochister, typ kjøre gammel engelsk eller italiensk bil som bruker mye mer tid på verksted enn på veien. 

Må være rom for å ha bilglede av en bil som faktisk går mesteparten av tiden og ikke koster en formue å drifte? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (2 timer siden):

Entusiasme handler om å være interessert i bilen sin. Om det er en TM3, gammel amerikaner eller flett ny AMG av noe slag er likegyldig. Men velger man en TM3 av grunnene som @DrAlban3000 nevner over her er nok valget ikke basert på entusiasme. 

Jeg kan selvfølgelig si at jeg er en skikkelig reisefrik som bare MÅ oppleve alle land og kulturer - og så reise til Svinesund hvert år. 

Men da må det også være lov å si at man kanskje ikke er det allikevel? Blir det samme med bilentusiaster med elbiler. Elbiler mangler rett og slett sjel, og det gjelder alle sammen. Bilmerkene har mistet identiteten sin og det har eierne og.
 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 time siden):

Blientusiaster kjører vanligvis noen av de mest håpløse bilene som er laget :)

Tja, ofte er vedlikehold på gamle biler ganske kostbart og tidkrevende. Ekte entusiaster redder sommeren for oss bilglade - takk til de.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (57 minutter siden):

Blir ikke bilentusiast av å kjøre en 316/318D, som fort er alternativet for alle disse "entusiastene" som absolutt skal ha dieselbil og stadig uttaler seg negativt om elbiler. Jeg velger å kalle de hatere, da det er mer dekkende. Forøvrig er det i mine øyne tafatt å snakke om entusiasme og dieselbil i samme setning. 🙃

Hvorfor er det alternativet for denne bilentusiasten? Du blander med «kunde som trenger fremkomstmiddel». Og det er helt greit det, men han er ikke entusiast. 

Jeg hater dieselbiler, nesten mer enn elbiler. Ødela all moroa for et tiår siden, og idag er de fleste som elsker diesel nær hjernedøde. Dette mener jeg er karma. De kan oppsøkes idag i alle facebookinnlegg om elbil.

Jeg har elbil idag, hatt det siden 2019 - mange faktisk. 

Da fikk jeg ryddet etpar misforståelser av veien i innlegget ditt.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (15 minutter siden):

Elbiler mangler rett og slett sjel, og det gjelder alle sammen.

Siden du også misliker dieselbiler, men liker bensin, så må vi vel kunne anta at sjelen sitter i coil, tennplugger eller bensinpumpe?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har nok rett i at de fleste bilentusiaster holder seg langt vekk fra elbiler @DrAlban3000. De fleste av dem foretrekker forbrenningsmotor som lager litt lyd og hvor man kan mekke og fikse det meste selv. Mange av disse er enten proff mekanikere eller hobby mekanikere. Og helt greit det :) Sånnsett er jeg kanskje ikke en bilentusiast, men vil fortsatt påstå at jeg er over gjennomsnittet interessert i bil, bilpleie og bilnyheter.  Hadde bare aldri noen interesse for mekking, derfor jeg gikk over til elbil også.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er det alternativet for denne bilentusiasten? Du blander med «kunde som trenger fremkomstmiddel». Og det er helt greit det, men han er ikke entusiast. 

Jeg hater dieselbiler, nesten mer enn elbiler. Ødela all moroa for et tiår siden, og idag er de fleste som elsker diesel nær hjernedøde. Dette mener jeg er karma. De kan oppsøkes idag i alle facebookinnlegg om elbil.

Jeg har elbil idag, hatt det siden 2019 - mange faktisk. 

Da fikk jeg ryddet etpar misforståelser av veien i innlegget ditt.

Det var et eksempel, altså folk som kjører bil av "rett merke", men som sitter der med en relativ dau og traurig motorisering, gjerne med null grad av vakker motorlyd, men som har sterke meninger mot folk som i all hovedsak kjører sprekere biler enn det. 

Forøvrig så var det en forsiktig antydning om at det å gå inn i en elbil-tråd og messe om at man ikke er entusiast om en velger seg en elbil over en ice-bil, er på grensen til patetisk, og egentlig ikke har noe i denne tråden å gjøre da. Hat og/eller forutinntatte meninger om andres entusiasme eller mangel på sånt, er kun et desperat forsøk på å skape en flamewar. 

Finnes masse elbiler man kan velge som gjør at man dyrker sin form for bilentusiasme. Noen ville jo elsket å hive elektrisk drivlinje i endel gamle klassikere, for å få det beste av 2 verdener, men norske sær-regler dreper jo all slags inspirasjon til å drive med nettopp slikt.

Og valg av en TM3P for å kunne slå av diverse hjelpemidler, og så sitte igjen med en rask og motorsterk bil som man kan ha mye bilglede med og leke seg på bane med, er nettopp en type bil man kan si at man er entusiast for å ha skaffet seg. Ikke alle må ha lukta av dårlig brent olje og bensin, og vrælende motorer for å virkelig kose seg!

Man kan også mene at denne er direkte vakker sammenlignet med masse annet, nettopp fordi det dyrker effektivitet. Selv synes jeg Highland er pen og se på, og helt oppe om ikke over endel biler som ice-entusiaster elsker å fremheve.

Jeg er likevel helt åpen for at andre kan ha et helt annet syn på den. Det er jo tross alt de som elsker Fiat Multipla også...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (4 minutter siden):

Siden du også misliker dieselbiler, men liker bensin, så må vi vel kunne anta at sjelen sitter i coil, tennplugger eller bensinpumpe?

Sjelen sitter i en motor som består av hundrevis av mekaniske deler som bokstavlig talt vekkes til live når en vrir på tenningsnøkkelen. Dernest at motoren faktisk høres ut til å trives med å bli brukt (hvilket utelukker diesel) , hvordan man faktisk må jobbe sammen med bilen for å utnytte potensialet maksimalt, samt med forståelsen av hvordan alle disse delene jobber sammen for å få alt til å fungere. 

Nå er jeg hellig overbevist om at en elbil både kan være entusiastbil og ha sjel, men det er en kode ingen desverre ennå har klart å knekke. Jeg har imidlertid sett et par motorsykler som har vært veldig nære.

Lenke til kommentar
Iterion skrev (8 minutter siden):

Du har nok rett i at de fleste bilentusiaster holder seg langt vekk fra elbiler. 

De første jeg kjente som handlet seg elbil (hvis man utelukker tidlige forsøk som Think) var genuine bilentusiaster, med grombiler i garasjen. 100% av de kjøpte i3 og elsket bilene.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (2 timer siden):

Entusiasme handler om å være interessert i bilen sin. 

Nei, det er ikke nok til  å kalle seg bilentusiast. De fleste som investerer i ny eller nyere bil har en viss interesse for bil, men det er ikke det samme som å være bilentusiast. 

Jeg vil faktisk si at man ikke trenger å eie en bil i det hele tatt for å være bilentusiast, men et minimumskriterie er at man må være glad i bil generellt. Ellers bør ha en viss kunnskap om hvordan en bil fungerer, har en viss interesse for bilhistorie og bilens kulturelle betydning samt være litt opptatt av industridesign. 

Når det er sagt, så skrev jeg ikke mitt opprinnelige innlegg for å disse de som kjører elbil. Innlegget var et direkte svar til vedkommende som hevdet at hvis man "hater man penger, miljø, luftkvalitet osv. kjøper man fossil", samt at de som kjøpte forsilbiler utelukkende var teknologiaverse pensjonister. Jeg synes det var en litt vel cocky uttalelse når nesten halvparten av de bensinbilene som ble solgt i Norge i fjor var sportsbiler eller andre former for entusiastbiler, spesiellt fra en som ble bilinteressert for ca 5 minutter siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg identifiserer meg selv som bilentusiast, selv om jeg av økonomiske grunner har måtte eid ett par kjedelige biler oppigjennom. Akkurat nå vil jeg si at jeg trolig eier den mest entusiast orienterte bilen jeg har eid i min bilkarriere, og den er elektrisk 🫢

Gode sunne bilentusiast miljøer tillater alle å delta i hobbyen uavhengig av om en kjører elbil, diesel, LNG, bio eller bensin så frem bilinteressen ligger der. Miljøer med aktiv gatekeeping (sett bort fra merkespesifikke klubber) er som regel så toxic og fylt av selvopptatte fjols at det ikke er verdt å delta aktiv uansett. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (8 minutter siden):

De første jeg kjente som handlet seg elbil (hvis man utelukker tidlige forsøk som Think) var genuine bilentusiaster, med grombiler i garasjen. 100% av de kjøpte i3 og elsket bilene.

Godt å høre det :) Mange av de bilentusiastene jeg kjenner kjører enten gamle amerikanske pickuper som RAM og veteranbiler fra både USA og Japan. Men godt det er lov å kjøre elbil og allikevel være bilentusiast da! :)

Lenke til kommentar
Marzo skrev (2 timer siden):

Blientusiaster kjører vanligvis noen av de mest håpløse bilene som er laget :)

Det mest praktiske på gårdsplassen er også entusiastbilen her i huset, så er nok uenig i deg. Eneste bakdelen er bensinforbruket, alt annet vil jeg si er langt bedre enn på bruksbilen.

Men selvfølgelig faller det ganske naturlig at om et kjøretøy er særdeles upraktisk og håpløst at det er kun entusiaster som vil ha de.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Jeg kan selvfølgelig si at jeg er en skikkelig reisefrik som bare MÅ oppleve alle land og kulturer - og så reise til Svinesund hvert år. 

Men da må det også være lov å si at man kanskje ikke er det allikevel? Blir det samme med bilentusiaster med elbiler. Elbiler mangler rett og slett sjel, og det gjelder alle sammen. Bilmerkene har mistet identiteten sin og det har eierne og.
 

Jeg skjønner egentlig ikke hva du prøver å få frem her med eksempelet ditt. Man kan både velge en TM3 og være likegyldig til bil som å velge samme bilen, men fordi man er interessert i teknologien bak, kreftene, kjøreegenskapene, komforten og tiden man selv greier å sette rundt Rudskogen. Sistnevnte vil jeg kalle en entusiast. 

Det er ganske mange av bilene som i dag anses som entusiastkjøretøy som faktisk ikke var noe annet enn en bil når de kom ut fra fabrikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (36 minutter siden):

Nei, det er ikke nok til  å kalle seg bilentusiast. De fleste som investerer i ny eller nyere bil har en viss interesse for bil, men det er ikke det samme som å være bilentusiast. 

Jeg vil faktisk si at man ikke trenger å eie en bil i det hele tatt for å være bilentusiast, men et minimumskriterie er at man må være glad i bil generellt. Ellers bør ha en viss kunnskap om hvordan en bil fungerer, har en viss interesse for bilhistorie og bilens kulturelle betydning samt være litt opptatt av industridesign. 

Interessert i bil er vel kanskje en litt for generell og lett beskrivelse på en entusiast, det skal jeg være enig i. Men er faktisk uenig i flere av dine minimumskriterier her da disse bærer preg av å luke ut folk som kanskje ikke har den samme entusiasmen rundt kjøretøy som en selv.

Lærer du deg litt mer om bilen enn hva som trengs for å få den til å gå frem- og bakover og skru av og på radio/klima så er du på god vei til å bli entusiast. Kombiner dette med å sette eget preg på kjøretøyet eller å legge til rette for å faktisk eie det aktuelle kjøretøyet en dag så er du strengt tatt interessert nok til å kalles entusiast i min bok.

AL123 skrev (36 minutter siden):

Når det er sagt, så skrev jeg ikke mitt opprinnelige innlegg for å disse de som kjører elbil. Innlegget var et direkte svar til vedkommende som hevdet at hvis man "hater man penger, miljø, luftkvalitet osv. kjøper man fossil", samt at de som kjøpte forsilbiler utelukkende var teknologiaverse pensjonister. Jeg synes det var en litt vel cocky uttalelse når nesten halvparten av de bensinbilene som ble solgt i Norge i fjor var sportsbiler eller andre former for entusiastbiler, spesiellt fra en som ble bilinteressert for ca 5 minutter siden.

Jeg svarte i utgangspunktet på det samme med at entusiasme handler om å være interessert i kjøretøyet sitt uavhengig av drivstoff.

Folk som kommer med slike grunner fremlagt med såpass sterke ord som hater har for min del allerede tapt diskusjonen, for høyst trolig er slike personer kraftig farget av sine interesser og totalt blåst for faktisk kunnskap.

Lenke til kommentar

Kjører Tesla 3 i jobb. Imponerende bil på mange måter, udugelig på andre.

Å pakke ut og inn av denne er noe skikkelig dritt. Må leke tetris i bagasjerommet, og hvis man ikke tar seg jobben med å rydde bakluka for snø har man fylt rommet og alt som ligger der etter åpning. Bagasjerommet er ganske stort, men med liten åpning.

Den er ekkel å stige ut og inn av, og er bråkete på motorvei.

Og infotainment er generelt veldig bra, men jeg savner Android Auto og tilgang til mobilen min sine apper slik jeg får i privatbilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (29 minutter siden):

Kjører Tesla 3 i jobb. Imponerende bil på mange måter, udugelig på andre.

Å pakke ut og inn av denne er noe skikkelig dritt. Må leke tetris i bagasjerommet, og hvis man ikke tar seg jobben med å rydde bakluka for snø har man fylt rommet og alt som ligger der etter åpning. Bagasjerommet er ganske stort, men med liten åpning.

Den er ekkel å stige ut og inn av, og er bråkete på motorvei.

Og infotainment er generelt veldig bra, men jeg savner Android Auto og tilgang til mobilen min sine apper slik jeg får i privatbilen.

Ja bagasjerommet er håpløst! Hadde denne noen måneder med nyfødt baby, det var krevende med vogn. Så ble model Y ganske kjapt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...