Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

3 minutes ago, ozone said:

"CREEP" betyr at bilen aldri vil stanse helt hvis sjåføren besvimer eller ikke har korrekt situasjonsforståelse når vedkommende tror at bilen står i ro...

Med kryping så vil føreren kondisjoneres til å alltid ha foten på bremsen når du mener å stå stille. Da er det langt mindre feil som kan skje siden når foten er på bremsen er det i alle fall ikke på eller i nærheten av gassen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ozone skrev (4 minutter siden):

"CREEP" betyr at bilen aldri vil stanse helt hvis sjåføren besvimer eller ikke har korrekt situasjonsforståelse når vedkommende tror at bilen står i ro...
Jeg velger "HOLD", for da vil bilen alltid stanse til stillestående på en rolig og kontrollert måte, og deretter med full brems på alle fire hjul, når man først slipper gassen.

Problemet oppstår når du rygger en bil med 600hk og bilen er kraftig nok til å gi bilen 1 G i akselerasjon. Sitter du ikke fast i sete da vil kroppen bli slengt mot gasspedalen og ikke bremsen. Mange bruker ikke sikkerhetsbelte ved manøver i garasje eller på parkeringsplasser. Er man ikke 20år og har venstrefoten klar i torpedoveggen kan det lett bli full fart akterover. Statistikken og forsikringspremie er vel fasit på hvor viktig dette er

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (12 minutter siden):

Med kryping så vil føreren kondisjoneres til å alltid ha foten på bremsen når du mener å stå stille. Da er det langt mindre feil som kan skje siden når foten er på bremsen er det i alle fall ikke på eller i nærheten av gassen.

Og hvis man sitter med foten på bremsen og kommer i skade for å trykke litt hardere enn tiltenkt så fyker ikke bilen rett inn i nærmeste handlevogn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (13 minutter siden):

Fra og med 2026 skal krasjtest-instituttet Euro NCAP innføre krav om fysiske knapper i interiøret, for at bilprodusentene skal oppnå full score i deres tester.

https://www.tv2.no/broom/innforer-ny-regel-darlig-nytt-for-tesla/16510955/?fbclid=IwAR0GW67LTQfZWN-3rKd-9fR_C1DamqPOk39Rnb882jEFpN2CczT45t6oRtg

La ut tilsvarende melding i Tesla-caféen før jeg nå så at du la den ut her... ;) 

Lenke til kommentar

Slik eg leser det så skjønner eg ikke at blinklys skal bli berørt av dette? Det blir påbudt med knapp eller kontroller. Da må de faktisk spesifisere type på f.eks blinklys, at den SKAL ha gammeldags arm, hvis kravet blir slik artikkelen omtaler det så er jo tesla i henhold på blinklys.

Vindusviskere vet eg ikke koss det er på nye teslaer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Særlig at bremsene forårsaker mer støv enn ICE-biler i følge artikkelen røper nok en del.

Sitat

It found that EVs are 30 percent heavier on average than gas-powered vehicles, which causes the brakes and tire treads to wear out faster than standard cars and releases tiny, often toxic particles into the atmosphere.

🙄

  • Liker 6
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (12 timer siden):

Dette vil spare liv på veiene så det er utelukkende bra.

 

Jeg syns ikke de går langt nok i det hele tatt. Samtlige biler tilfredsstiller vel de få kravene der i dag uansett, de bør heller gjøre en vurdering av andre, mindre kritiske funksjoner, og gi en score på «føreroppmerksomhet» eller noe. Da kan man snakke om at det sparer liv.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (11 minutter siden):

Den rapporten må være laget av anti-ev folk. 🤣🙈

Erfaringsmessig slites bremser nesten ikke på ev pga regen bremsing.

Min erfaring er at skivene ruster og man må bremse hardt bare for å holde dem rene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (51 minutter siden):

Særlig at bremsene forårsaker mer støv enn ICE-biler i følge artikkelen røper nok en del.

🙄

Poenget er vel de vi har sett at partikler fra dekk blir rimelig dominerende. At dekkstøv blir proporsjonalt med vekt er heller ikke overraskende. Men at elbiler lager mere bremsestøv er rart. Det finnes el biler med relativ svak regenerations effekt (tesla har vel 60-70KW) mens andre har det doble. Full brems på en 2 tonns bil er vel fort 1000KW så bremser man elbilen hardt og har liten regenerering 70-80KW blir det nok slitasje. Kjører man pent blir det mindre dekk og bremseslitasje. Min bil bremser 110KW og det er litt knapt. 

Lenke til kommentar

 

 

OC-Freak skrev (9 timer siden):

Den rapporten må være laget av anti-ev folk. 🤣🙈

Erfaringsmessig slites bremser nesten ikke på ev pga regen bremsing.

Men de byttes, og de byttes hyppigere enn på fossilbiler. De ruster istykker vanligvis. Artikkelen er nok laget av anti-ev folk, men faktum er at elbiler bytter bremser oftere enn fossile. 

Det finnes mange måter å holde dette i sjakk, så det er jo ikke veldig vanskelig å unngå.

https://www.tv2.no/broom/dette-sliter-mange-elbil-eiere-med/8653003/

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Det finnes mange måter å holde dette i sjakk, så det er jo ikke veldig vanskelig å unngå.

 

Tesla har løst det fint. De foretar bare plutselige kraftige nedbremsinger uten forvarsel. Ingen fare for rustne bremser der i gården.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Trestein said:

Min erfaring er at skivene ruster og man må bremse hardt bare for å holde dem rene. 

Det er ikke min erfaring. Bremsene på min ix er nesten like blanke nå som da de var nye. Ingen tegn til rust på de, og jeg gjør ingenting selv for holde de rene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 timer siden):

Min erfaring er at skivene ruster og man må bremse hardt bare for å holde dem rene. 

Det er min erfaring også, det er jo naturlig da jeg brukte mye mer brems i fossilbil. Med hybrid og el så tar jeg en moderat oppbremsing hver tur, tipper det holder.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, sverreb said:

Det er ikke min erfaring. Bremsene på min ix er nesten like blanke nå som da de var nye. Ingen tegn til rust på de, og jeg gjør ingenting selv for holde de rene.

En del elbiler har bremser fra Bosch? som har en selvrens eller tørke funksjon. Dersom de oppdager fukt så aktiveres bremsekivene nok under kjøring til at de skaper nok friksjon til å bli tørre igjen uten at det merkes nevneverdig.

 

https://faq.bmw.com.au/s/article/Driving-dynamics-Brake-system-Dry-by-applying-brake-Operating-principle-1PirQ?language=en_AU

 

Dette hjelper antageligvis med å holde bremseskivene fine selv om det selvsagt sliter litt mer på skivene. God tradeoff siden det også er er et sikkerhetsaspekt inne i bildet. Når jeg vasker min Tesla Model S 2014 så må huske å bruke bremsene godt før jeg parkerer ellers forblir de våte.

 

Jeg vet ikke om denne bremse teknologien som finnes i enkelte biler baserer seg på fuktsensor, vindusviskeraktivering eller værmelding men kult er det.

Endret av Locrin
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Tesla har løst det fint. De foretar bare plutselige kraftige nedbremsinger uten forvarsel. Ingen fare for rustne bremser der i gården.

Good one!☺️
Bård Tufte Johansen klasse over den der!👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...