Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

ozone skrev (2 timer siden):

Da må laderen vite hva total effektbruk er i huset til enhver tid!
Og for å få dét til må ladeboksen støtte dette, og man må ha dongle i HAN-porten på strømmåleren, og man må ha et smarthus system som både billaderen og strømmåleren inngår i. Teknisk sett er det fullt mulig, men de aller fleste som kjøper en billader med denne muligheten, bruker den ikke. Men burde sikkert...

En 3kW billader og en 2kW varmtvannsbeholder som kicker inn av og til, er nok til å tippe over 5kW trinnet. iallefall med en ovn her og en varmekabel der i tillegg. Så for de fleste holder det lenge med en stikkontaktlader godt nedskrudd, bortsett fra når det virkelig haster.
Synd med denne effekt-trinn prisingen... den ødela mye for elbil skiftet!

Er ikke så avansert, med zaptec lader trenger en bare en zaptec sense koblet til HAN porten så får en lastbalansering av lader helt uten noe smarthus system. Sikkert og andre ladere som kan styres av eksempelvis tibber appen ved hjelp av tibber pulse HAN med lastbalansering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trikola skrev (52 minutter siden):

Sant nok.

Men Tesla har det og jeg mener å vite at @Jens Kr. Kirkebø har Tesla. Dette var nok triggeren for mitt innlegg

Ikke noe innebygd system for det på Tesla. Det må settes opp selv med et smarthussystem. Tesla har tilgjengelige API-er, men det er ikke noe mannen i gata kan gjøre. Med Easee-lader kan egentlig hvem som helst klare det.

For min del holder det lenge å sette tidsinnstilling og maks-effekt i bilen. Eneste ulempen er at jeg «må» plugge i typ annenhver dag.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (4 minutter siden):

Det krever også at bilen har trådløs kopling til nett. Mange garasjer har nada mobildekning, og det er vel ikke så mange som gidder å utvide wifi til garasje.

Min Kona har ikke Wifi/app-løsning, men jeg kan endre på ladefart ved både AC-lading og DC-lading direkte i bilen. Stiller inn om den skal ha lav, moderat eller full fart. Dessverre ikke noe fast effekttrinn, så det blir begrensning fra hvilken fart som er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snowleopard said:

Min Kona har ikke Wifi/app-løsning, men jeg kan endre på ladefart ved både AC-lading og DC-lading direkte i bilen. Stiller inn om den skal ha lav, moderat eller full fart. Dessverre ikke noe fast effekttrinn, så det blir begrensning fra hvilken fart som er tilgjengelig.

Sammenhengen her var å styre ladehastigheten automatisk fra tilgjengelig kapasitet som lest av fra måleren. D.v.s. at bilen må dynamisk endre ladefart basert på informasjon den får fra en ekstern kilde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (13 minutter siden):

Sammenhengen her var å styre ladehastigheten automatisk fra tilgjengelig kapasitet som lest av fra måleren. D.v.s. at bilen må dynamisk endre ladefart basert på informasjon den får fra en ekstern kilde.

Poenget var vel å få begrenset effekten for å unngå unødvendig effektavgift, og jeg visste da til at dette har noen løst slik at det fungerer uten smartlader, eller noe annet "krimskrams" som koster mye penger i innkjøp og/eller bruk. Ei heller er Wifi eller app-baserte "triks" et must, som du tydeligvis mente var nødvendig. Derav mitt svar til deg!

For Kona'er som er nyere enn 2019, så fikk de appløsning. Uten at jeg har dobbeltsjekket, så tipper jeg det er noe man kan endre i appen på samme som @trikola nevnte:

trikola skrev (2 timer siden):

Feil. Jeg gjør jo det: styringen (av - på - ladestrømstyrke) ligger jo i bilen, ikke i ladeboksen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (58 minutter siden):

Ikke noe innebygd system for det på Tesla.

 

sverreb skrev (1 time siden):

Det krever også at bilen har trådløs kopling til nett. Mange garasjer har nada mobildekning, og det er vel ikke så mange som gidder å utvide wifi til garasje.

Sier du at du også mister mobildekning i mange garasjer?

Hele sekvensen begynte (for min del) med at Tesla sin UMC ikke kan styres eksternt, men (en del) ladebokser kan.

WiFi trenger du da også om du skal styre ladeboksen.

Eller for å laste ned OTA-oppdateringer.for den saks skyld. Du trenger derimot ikke WiFi til å styre laderen - det fungerer også over mobilnettet.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
15 minutes ago, trikola said:

Sier du at du også mister mobildekning i mange garasjer?

Hele sekvensen begynte (for min del) med at Tesla sin UMC ikke kan styres eksternt, men (en del) ladebokser kan.

WiFi trenger du da også om du skal styre ladeboksen.

Eller for å laste ned OTA-oppdateringer.for den saks skyld. Du trenger derimot ikke WiFi til å styre laderen - det fungerer også over mobilnettet.

Mange garasjer er betongkonstruksjoner under bakken. Man bør ikke bli overrasket over å ikke ha noen mobildekning der. 

En fastmontert ladeboks kan fint ha kablet kommunikasjon. Det kan man ikke med bilen. (Vel man kan via ladekabelen, men ingen støtter dette på AC ladere)

Man har også andre kommunikasjonsprotokoller som er bedre egnet til denne typen oppgaver i vanskelige miljøer som zigbee/802.15.4 eller sub1GHz RF. Laderen trenger bare data fra HAN porten, ikke fra noe eksternt.

OTA oppdateringer er vel ikke noe man må tenke på selv. Om bilen ikke kan laste de ned mens den er parkert antar jeg den laster de ned når du er ute på tur og mobildekningen er grei. 

Lenke til kommentar
50 minutes ago, Snowleopard said:

Poenget var vel å få begrenset effekten for å unngå unødvendig effektavgift, og jeg visste da til at dette har noen løst slik at det fungerer uten smartlader, eller noe annet "krimskrams" som koster mye penger i innkjøp og/eller bruk. Ei heller er Wifi eller app-baserte "triks" et must, som du tydeligvis mente var nødvendig. Derav mitt svar til deg!

For Kona'er som er nyere enn 2019, så fikk de appløsning. Uten at jeg har dobbeltsjekket, så tipper jeg det er noe man kan endre i appen på samme som @trikola nevnte:

Igjen sammenhengen her var en diskusjon om å dynamisk styre ladeeffekten på bilen for å utnytte at resten av husstandens forbruk varierer. 

Ekstern styring av bilen viser da til noe som er utenfor bilen. Det må ikke være over internett, du trenger bare data fra målerens HAN port, men dette er da fortsatt eksternt for bilen.

At man manuellt kan sette ladeeffkten så lavt at man ikke krysser den effektgrensen man så ser for seg å holde seg under er en helt annen diskusjon. Det kan man fint gjøre og er det da nok ladeffkt er det jo ingen grunn til å gjøre mer, men om man vil optimere ladeeffekten uten å krysse maksgrenser for totaleffekt så må man til med dynamisk styring og da er det å manuellt sette den i bilen ikke så relevant.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Evil-Duck said:

Er ikke så avansert, med zaptec lader trenger en bare en zaptec sense koblet til HAN porten så får en lastbalansering av lader helt uten noe smarthus system. Sikkert og andre ladere som kan styres av eksempelvis tibber appen ved hjelp av tibber pulse HAN med lastbalansering.

Gjør samme greia med Tibber Pulse og Easee. Tibber Pulse får man vanligvis for ca. 500 kr, mens Zaptec Sense koster vel tregangeren.

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (9 minutter siden):

Gjør samme greia med Tibber Pulse og Easee. Tibber Pulse får man vanligvis for ca. 500 kr, mens Zaptec Sense koster vel tregangeren.

Samme her. Problemet mitt er at Tibber klarer ikke redusere ladestrøm på Teslaen. Kun utsette til billigste tidspunkt.

Løst det med home assistant for den klarer sette hvilken som helst ladestrøm i bilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (24 minutter siden):

Gjør samme greia med Tibber Pulse og Easee. Tibber Pulse får man vanligvis for ca. 500 kr, mens Zaptec Sense koster vel tregangeren.

Ja vet at TIbber har lignende løsning så nevnte det, men har ikke personlig erfaring med hvordan det funker så gikk ikke så dypt i det da jeg selv ikke er Tibber kunde :)

Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Samme her. Problemet mitt er at Tibber klarer ikke redusere ladestrøm på Teslaen. Kun utsette til billigste tidspunkt.

Løst det med home assistant for den klarer sette hvilken som helst ladestrøm i bilen. 

Interessant! For meg reiser det et spørsmål: Skjer dette via ladeboksen din? Og er denne strømreguleringen dynamisk? Slik at ladestrømmen i bilen endrer seg underveis i ladingen, uten å stoppe/starte ladingen?
Jeg trodde at når man plugget i hvilken som helst lader, så fortalte laderen bilen hva som er maks strøm, og så forholdt bilen seg til det til ladingen var over, (eller man tok ut og plugget inn igjen)

Litt på siden av det, så kan jo jeg sitte i sofan og justere ned og opp ladestrømmen via appen akkurat som jeg vil! (dessverre bare ned til 5A både på én-fase og 3-fase) så en kobling mellom en kraftselskap app og Tesla appen ville jo løst det meste her...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan styre ladeefekten på Easee boksen via Tibber appen mens lading pågår, det fungerer helt fint med min Cupra Born

Her er det 150kr ekstra å gå fra 0-5kw til 5-10kw, kan klare å holde meg under 5, spesielt på sommeren, men det krever såpas mye planlegging at det er ikke verdt det for å spare 150kr pr måned. Slik strømprisen er nå spare jeg noe på å lade raskest mulig i det billigste timene så den reelle kosten er lavere en 150kr også

Edit: Dette må fungere på alle biler, hvis ikke hadde jo ikke ladeanlegg med dynamisk lastdeling fungert

Endret av Selle
Lenke til kommentar
Selle skrev (26 minutter siden):

Dette må fungere på alle biler, hvis ikke hadde jo ikke ladeanlegg med dynamisk lastdeling fungert

Hvis den "dynamiske ladingen" betyr strøm AV eller PÅ, så funker det nok med alle biler ja...
Trikset er jo å få bilen til å trekke mer eller mindre strøm. Jeg har ikke sett noen lader klare å endre strømmen mens ladingen pågår... men at jeg ikke har sett det trenger jo ikke bety at det ikke finnes😉
Jeg vet at appen og bilen klarer det, men "laderen" på veggen er det jeg spør om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, ozone said:

Hvis den "dynamiske ladingen" betyr strøm AV eller PÅ, så funker det nok med alle biler ja...
Trikset er jo å få bilen til å trekke mer eller mindre strøm. Jeg har ikke sett noen lader klare å endre strømmen mens ladingen pågår... men at jeg ikke har sett det trenger jo ikke bety at det ikke finnes😉
Jeg vet at appen og bilen klarer det, men "laderen" på veggen er det jeg spør om.

Det er jo nettopp det ladeanlegg med lastdeling gjør. De er ikke bare av eller på. EVSE har en veldig enkel protokoll* for å styre strømmen til bilen og det må bilen respektere i.h.t. standarden.

*) Den består simpelten i et PWM signal på en av lederne i mennekes pluggen. Dette indikerer en ladestrøm på mellom 6 og 64A. Bilen må påse at den trekker mindre enn den indikerte maksstrømmen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (3 timer siden):

Interessant! For meg reiser det et spørsmål: Skjer dette via ladeboksen din? Og er denne strømreguleringen dynamisk? Slik at ladestrømmen i bilen endrer seg underveis i ladingen, uten å stoppe/starte ladingen?
Jeg trodde at når man plugget i hvilken som helst lader, så fortalte laderen bilen hva som er maks strøm, og så forholdt bilen seg til det til ladingen var over, (eller man tok ut og plugget inn igjen)

Litt på siden av det, så kan jo jeg sitte i sofan og justere ned og opp ladestrømmen via appen akkurat som jeg vil! (dessverre bare ned til 5A både på én-fase og 3-fase) så en kobling mellom en kraftselskap app og Tesla appen ville jo løst det meste her...

Tibber sin styring kan av en eller annen grunn ikke sette strømstyrken i teslaen. Selv om det går helt fint å gjøre det med rette tilganger. Mistenker det har noe med tesla å gjøre i dette tilfellet. 

HomeAssistant har tilgang til å styre dette. Har ikke gjort det mer avansert enn at hvis teslaen lader og eg ligger an til å knekke over 10kwh (dette vet tibber og dermed HA) så reduserer den ladestrømmen til gitt strømstyrke. Hvis den er redusert og eg fortsatt ligger an til å knekke over stopper den ladingen helt til neste time er igang. Sistnevnte har aldri skjedd....

Leafen som ikke har mulighet til styring av strømstyrke måtte eg løse på annet vis. EVlink boksen min har mulighet til å redusere til forhåndsinntilt redusert strøm hvis eg legger et signal inn på en digital inngang. Dette gjør eg med et rele via HA. Funker da likt som med teslaen. 

Ingen stopp i lading, den reduserer og øker igjen. Skjer typisk et par tre ganger om natten for VVB slår seg på i de billigste timene. Og da kan det blir rett over 10Kwh. Har spart meg for x antall mnd med 150 kroner i ekstra pris :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...