Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Polestar 4 er faktisk en bil jeg kan tenke meg å kjøpe. Men som litt synshemmet med presbyopi (bruker av progressive briller) er jeg litt skeptisk til fravær av bakrute og kamera-skjerm basert «bakspeil». 
 

Les hva : Rune Brautaset, professor i optometri ved Karolinska Institutet, mener om Polestars løsning.
https://www.elbil24.no/nyheter/forby-dritten-na/80938045

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (17 minutter siden):

Tror du husker litt feil. Tesla var kansje bedre før med 60kwh batteriet kom litt senere. Tror de første het 85 med 80 kwh batteri

 

Fra wiki

. august 2013 ble de 15 første Tesla Model S med en rekkevidde på nærmere 500 km levert til norske kjøpere fra forhandleren på Alnabru.[10] Ved lanseringen i Norge startet prisen på kr 446 600.[11] Mot slutten av 2013 steg prisene for alle modeller, og den rimeligste kostet etter dette kr 466 200.[12] 87 prosent av norske Model S-eiere har brukt bilen på ferietur med minst én overnatting.[13]

Nei, her roter du nok selv. De første TMS kom faktisk med 40 kWh batteri, og kom ca samtidig med 60 kWh batteri (LR), og man kunne velge å betale ekstra for dobbel AC-lader som gjorde at man fikk 22 kW AC-lading istedet for 11 kW.

Husker selv jeg drev å sammenlignet prisen for disse med nettopp Passaten. Men selv om Tesla var dyrere, ble den billigere i totale kostnader pga de lave driftsutgiftene.

Etterhvert økte batteristørrelsene. Først fra 60 kWh til 70 kWh, så 75 kWh  for SR-modellene som erstattet 60 kWh. LR kom relativt raskt som 85 kWh-modeller, men utviklet seg senere til 90 kWh og til slutt kom de med "grom-modellene" med 100 kWh på LR.

https://tesla-info.com/blog/tesla-model-history.php?model=MS&search=

Endret av Snowleopard
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Nei, her roter du nok selv. De første TMS kom faktisk med 40 kWh batteri, og kom ca samtidig med 60 kWh batteri (LR), og man kunne velge å betale ekstra for dobbel AC-lader som gjorde at man fikk 22 kW AC-lading istedet for 11 kW.

Husker selv jeg drev å sammenlignet prisen for disse med nettopp Passaten. Men selv om Tesla var dyrere, ble den billigere i totale kostnader pga de lave driftsutgiftene.

Etterhvert økte batteristørrelsene. Først fra 60 kWh til 70 kWh, så 75 kWh  for SR-modellene som erstattet 60 kWh. LR kom relativt raskt som 85 kWh-modeller, men utviklet seg senere til 90 kWh og til slutt kom de med "grom-modellene" med 100 kWh på LR.

https://tesla-info.com/blog/tesla-model-history.php?model=MS&search=

Man klarer ikke 500km på et 40kWh batteri De første hadde ca 500km rekkevidde. Om du går inn på finn finner du mange 2013 85S tilsalgs . De har 85kWh .60 modellen kom i 2014 P100 100kWh kom vel i 2016 og siden har det skjedd lite med rekkevidde annet enn på papiret

Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Man klarer ikke 500km på et 40kWh batteri De første hadde ca 500km rekkevidde. Om du går inn på finn finner du mange 2013 85S tilsalgs . De har 85kWh .60 modellen kom i 2014 P100 100kWh kom vel i 2016 og siden har det skjedd lite med rekkevidde annet enn på papiret

Les linken jeg la ved. Der får du svarene og tilnærmet kronologisk rekkefølge, fremfor å synse! ;)

Ja, 85 kWh LR-modeller kom tidlig, men de var altså ikke først!

Regner med at 40 og 60-modellene som ikke holdes av samlere, er solgt ut av landet. Bruktkjøperne vil nok gå for 85 kWh-modellene, nettopp for den lengre rekkevidden, spesielt siden prisen ikke var veldig forskjellige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
PgUp skrev (2 timer siden):

Nesten komisk hvor mye negative følelser tesla skaper blant de som misliker el

Tror nok det er flust med negative følelser rundt tesla for de som eier og kjører el også, ikke pga bilmerket så mye, men mest pga rotehuet som eier majoriteten av selskapet bak bilmerket og de mange utspillene til nevnte rotehue.

Nylig plukket opp en Ariya fra Nissan forhandleren min og den er helt nydelig å kjøre på vinteren. Gikk fra Leaf (første Leaf kjøpte jeg i 2018, så 2021 nå har jeg gjort overgangen til Ariya).

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Les linken jeg la ved. Der får du svarene og tilnærmet kronologisk rekkefølge, fremfor å synse! ;)

Ja, 85 kWh LR-modeller kom tidlig, men de var altså ikke først!

Regner med at 40 og 60-modellene som ikke holdes av samlere, er solgt ut av landet. Bruktkjøperne vil nok gå for 85 kWh-modellene, nettopp for den lengre rekkevidden, spesielt siden prisen ikke var veldig forskjellige.

Jeg hadde en av de første ikke-signature S som kom til landet, i august 2013. 85kWh. 40kWh ble presentert, men aldri produsert. 60kWh kom senerer enn 85kWh. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Les linken jeg la ved. Der får du svarene og tilnærmet kronologisk rekkefølge, fremfor å synse! ;)

Ja, 85 kWh LR-modeller kom tidlig, men de var altså ikke først!

Regner med at 40 og 60-modellene som ikke holdes av samlere, er solgt ut av landet. Bruktkjøperne vil nok gå for 85 kWh-modellene, nettopp for den lengre rekkevidden, spesielt siden prisen ikke var veldig forskjellige.

Som sagt så finner jeg flere svar. Noe steder står det at de ble lansert samtidig. At de første bilene til norge hadde 500km rekkevidde og ble levert 07.08.2013. Som sagt det betyr lite Bilene som kom til norge første tiden var P85. Teslabørn hadde vel en slik

Lenke til kommentar
7 hours ago, Trestein said:

Som sagt så finner jeg flere svar. Noe steder står det at de ble lansert samtidig. At de første bilene til norge hadde 500km rekkevidde og ble levert 07.08.2013. Som sagt det betyr lite Bilene som kom til norge første tiden var P85. Teslabørn hadde vel en slik

Ja han har den jo tildels enda. Eller Marcus Bil eier den vel akkurat nå men han får låne den når han vil.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Syar-2003 said:

Polestar 4 er faktisk en bil jeg kan tenke meg å kjøpe. Men som litt synshemmet med presbyopi (bruker av progressive briller) er jeg litt skeptisk til fravær av bakrute og kamera-skjerm basert «bakspeil». 
 

Les hva : Rune Brautaset, professor i optometri ved Karolinska Institutet, mener om Polestars løsning.
https://www.elbil24.no/nyheter/forby-dritten-na/80938045

Skjønner det kan være problem for visse synshemminger, men ser ikke problemet heller.

Det er nok av biler uten bakrute i det hele tatt allerede, stort sett (alltid?) i form av arbeidsbiler. Varebiler og minibusser er ikke uvanlig å ikke ha bakrute eller brukenes bakrute. 

Men har vel fremdeles også sidespeil

Lenke til kommentar
5 minutes ago, big_glasses said:

Skjønner det kan være problem for visse synshemminger, men ser ikke problemet heller.

Det er nok av biler uten bakrute i det hele tatt allerede, stort sett (alltid?) i form av arbeidsbiler. Varebiler og minibusser er ikke uvanlig å ikke ha bakrute eller brukenes bakrute. 

Men har vel fremdeles også sidespeil

Bakruter i biler er generelt ganske dårlige i personbiler også. Hjelper ikke at mange kommer sotet fra fabrikken heller.

Teslabjørn var imponert over kvaliteten på videofeeden i speilet. Virker å være bra bilde og høy framerate - men dette var jo en test innendørst med god belysning da. Får se når kunder får bilene.

En stor fordel med kamera er jo at man slipper å bli blendet fra biler bak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
big_glasses skrev (40 minutter siden):

Skjønner det kan være problem for visse synshemminger, men ser ikke problemet heller.

Det er nok av biler uten bakrute i det hele tatt allerede, stort sett (alltid?) i form av arbeidsbiler. Varebiler og minibusser er ikke uvanlig å ikke ha bakrute eller brukenes bakrute. 

Men har vel fremdeles også sidespeil

Greit at du ikke ser problemet for din egen del. Men så og si alle rammes av presbyopsi fra 40+ og for disse er dette en dårligere løsning enn om de hadde beholdt bakrute. 
Men det gjenstår å få prøvd det ut når bilen er tilgjengelig for prøvekjøring.  

En god sjåfør bruker innvendig speil hele tiden for å følge med på trafikk bak seg (regelen for å titte i bakspeilet er hvert tredje sekund). Dette PS4 speilet har ikke visuell dybde-funkjson til objektet bak deg siden det er en liten PC skjerm 30-40cm fra ansiktet.
Polestar 4 er en SUV/Coupe og ikke en varebil med blokkerte viduer bakover (slike varebiler "har" dårlig sikt bakover pr.design)


Sitat: 
Når man kjører bil er øynene tilpasset langsyn, musklene i øyet slapper av og linsen blir tynn og innstilt for objekter langt borte. Dette gjelder uansett om man ser ut gjennom frontruten eller i et av bilens speil. Når man trenger å se på noe nært, trekker musklene seg sammen slik at linsen blir tykk, og øynene konvergerer. Problemet som oppstår når man har en skjerm til bakspeil, er at øynenes fokus og konvergens stadig må endres når man veksler mellom å se ut gjennom frontruten og i kamerabakspeilet som egentlig er en skjerm som sitter veldig nær ansiktet .

 

Jeg er fremdeles litt skeptisk (for egen del).
Og progressive briller har gjerne + korreksjon kun i nedre del av linsen så man ser godt dashbordet og instrumenter med slike. Men bakspeilet er høyt oppe til høyre og der er ikke slike briller tilpasset det som er nærme.
Sitat:
Prøv å kjøre med progressive briller, helt umulig å se noe på en høyt plassert skjerm. Det hadde vært perfekt å få en bakspeilskjerm i instrumentpanelet, følger en annen opp med i kommentarfeltet under.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Complexity skrev (19 minutter siden):

Bakruter i biler er generelt ganske dårlige i personbiler også. Hjelper ikke at mange kommer sotet fra fabrikken heller.

Teslabjørn var imponert over kvaliteten på videofeeden i speilet. Virker å være bra bilde og høy framerate - men dette var jo en test innendørst med god belysning da. Får se når kunder får bilene.

En stor fordel med kamera er jo at man slipper å bli blendet fra biler bak.

Største fordelen er jo at man kan fylle bilen til taket, og likevel se ut. Derfor får jo mange varebiler dette som tilleggsutstyr eller endog som standard på visse utstyrsnivå.

Men klart, har man synsproblemer så vil jo fremdeles et vanlig speil kunne være bedre. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Syar-2003 said:

Man har da autodimmende speil både innvendig og utvendig som motvirker blending. Jeg har hatt det innvendig på mine biler de siste 15 årene.

Ja det er sant det. Har det i de utvendige speilene mine og men det er faktisk ganske mange biler som har manuell hendel til dette selv av nyere sort.
Problemet er iallefall helt borte med kameraspeil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 12.2.2024 den 1:09 PM):

De elbilene jeg har kjørt med FWD så har det ikke nyttet å være lett på foten. Men noen biler er mye bedre der enn andre.
Leafen min er ganske grusom på det der, men den har bedre grep enn mange andre FWD elbiler.

Jeg kjører selv leaf e+ (mulig litt mer vekt enn din bil) og den er da god og stabil på glatta med piggfri. Kjører med Gislaved soft frost 200.

Må så klart kjøre med ECO for å få lenger pedall vandring, med enpedallskjøring er det enda lenger vandring. antispinn slår inn så tidlig at den kryper nesten uansett. Jeg har kjørt FWD i snart 13år med både pigg og piggfri.

 

Om det med speil, kamera er mye bedre enn autodimmende speil. Det er litt uvant i starten. Leaf med Tekna spec har skjerm som kan bytte til speil som normalt.

Endret av Saltkorn
Lenke til kommentar
Complexity skrev (43 minutter siden):

Ja det er sant det. Har det i de utvendige speilene mine og men det er faktisk ganske mange biler som har manuell hendel til dette selv av nyere sort.
Problemet er iallefall helt borte med kameraspeil.

Ja , sikkert billigbiler som ikke har innvendig speil som koster noen tusenapper ;) 
Som sagt har jeg hatt det i samtlige biler (Volvo og BMW)  jeg har hatt (siden 2012) , da er det også slik jeg tolker det vanlig utstyr i et visst segment.

Lenke til kommentar
51 minutes ago, Saltkorn said:

Jeg kjører selv leaf e+ (mulig litt mer vekt enn din bil) og den er da god og stabil på glatta med piggfri. Kjører med Gislaved soft frost 200.

Må så klart kjøre med ECO for å få lenger pedall vandring, med enpedallskjøring er det enda lenger vandring. antispinn slår inn så tidlig at den kryper nesten uansett. Jeg har kjørt FWD i snart 13år med både pigg og piggfri.

 

Om det med speil, kamera er mye bedre enn autodimmende speil. Det er litt uvant i starten. Leaf med Tekna spec har skjerm som kan bytte til speil som normalt.

Den er vel sånn 10 år nyere enn min Leaf, og selv om det i bunn å grunn er samme bilen så har de vel gjort litt endringer får man håpe.
Min spinner ganske så lenge før antispinn i det heletatt reagerer..

Litt imponert over at leaf kom med kameraspeil. De kom vel ca samtidig med justerbart ratt så det sier jo litt hvilket nivå det var på.. 

6 minutes ago, Syar-2003 said:

Ja , sikkert billigbiler som ikke har innvendig speil som koster noen tusenapper ;) 
Som sagt har jeg hatt det i samtlige biler (Volvo og BMW)  jeg har hatt (siden 2012) , da er det også slik jeg tolker det vanlig utstyr i et visst segment.

Speil + ledningsnett til å forsyne dem x antall biler så blir det jo en sum noen ikke vil ha..
Jeg hadde det på min 2006 Ford. Men de har jo alltid likt litt sånne features. Var varmetråder i frontruta på min 89 modell ford, samt automatisk start av bakvisker om det regnet og man satt bilen i revers. Og ABS bremser og sentrallås. Skikkelig teknologibombe for sin tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (21 minutter siden):

Speil + ledningsnett til å forsyne dem x antall biler så blir det jo en sum noen ikke vil ha..
Jeg hadde det på min 2006 Ford. Men de har jo alltid likt litt sånne features. Var varmetråder i frontruta på min 89 modell ford, samt automatisk start av bakvisker om det regnet og man satt bilen i revers. Og ABS bremser og sentrallås. Skikkelig teknologibombe for sin tid.

Hva har varmetråder i rute , ABS og sentrallås med saken å gjøre. 

Innerspeil med automatisk avblending er en nødvendighet og koster uansett mindre enn en PC-Skjerm og remote kamera løsning (som også krever mere ledningsnett). Et slikt speil, med lys sensor og elektronikk innebygd og trenger kun en tynn rød +12v tilførsel (som vil være der uansett for andre ting).
Om det er slik at Tesla i Model 3 (som du har) og Y har innerspeil man må klikke manuelt eller vippe for å avblende er jeg mildt sagt målløs (men ikke overrasket) :ohmy:

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (13 minutter siden):

Om det er slik at Tesla i Model 3 (som du har) og Y har innerspeil man må klikke manuelt eller vippe for å avblende er jeg mildt sagt målløs :ohmy:

Husker jeg hadde det i en bil fra 80-tallet. Funket fint, men vippesaken var litt hard så noen ganger løsnet sladrespeilet fra frontruten og måtte limes fast på nytt. 

Enklere tider.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Syar-2003 said:

Hva har varmetråder i rute , ABS og sentrallås med saken å gjøre. 

Innerspeil med automatisk avblending er en nødvendighet og koster uansett mindre enn en PC-Skjerm og remote kamera løsning (som også krever mere ledningsnett). Et slikt speil, med lys sensor og elektronikk innebygd og trenger kun en tynn rød +12v tilførsel (som vil være der uansett for andre ting).
Om det er slik at Tesla i Model 3 (som du har) og Y har innerspeil man må klikke manuelt eller vippe for å avblende er jeg mildt sagt målløs :ohmy:

Bare for å nevne at Ford var glad i duppeditter og kansje hadde dette tidligere.

Hehe, nei Model 3 og Y har nok ikke manuelle speil. Ville vært litt snodig da det befinner seg 4 kamera og varmeelement i festet til speilet. 
Men dimmingen har jeg aldri tenkt over da jeg har barn og derfor sotet bakruten så den er ubrukelig. Men dimmingen i sidespeilene er praktisk til tider.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...