Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (11 minutter siden):

Ang. Leaf som kjører i 90 på 110 flerfeltsvei. Jeg ser ikke  hvorfor dette skulle være trafikkfarlig da mange lastebiler setter cruisecontrollen på 90 og legger seg i høyre fila nettopp for å spare drivstoff. At det tilfeldigvis skulle være en Leaf som gjør det samme ser jeg ikke problemet med. 

Har man rekkeviddeangst bør man legge seg i normal/trygg avstand bak et vogntog (på 4-felts eller mer). De gir utrolig godt dragsug og kan øke rekkevidda voldsomt. Har selv opplevd mer enn en halvering av forbruk med denne metoden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På grunn av endret familiesituasjon ser vi oss nødt til å bytte ut vår trofaste MG ZS EV. Hovedkravene våre er 4-hjulstrekk og mulighet til å kjøre ~400km uten å bunnskrape batteriet på sommerstid samt minnefunksjon på førersetet da vi sitter veldig forskjellig. Budsjettet er cirka 530 gærninger. HUD og hengerfeste er noe synes er store pluss, men ingen dealbreaker. De bilene jeg har funnet fram til er:

  • Tesla Y
  • ID4 GTX
  • Skoda Enyaq
  • Huyndai Ioniq 5
  • KIA EV6

Har sett på Byd og Nio, men det virker som om de blir hakket for dyre. 

Er det noen jeg glemmer? Leveringstid holder de fleste andre enn Tesla tett til brystet. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Har man rekkeviddeangst bør man legge seg i normal/trygg avstand bak et vogntog (på 4-felts eller mer). De gir utrolig godt dragsug og kan øke rekkevidda voldsomt. Har selv opplevd mer enn en halvering av forbruk med denne metoden.

Bra tips. Hadde vore interessant å sett ein test av det med ulike avstandar til lastebilen og ulike hastigheiter.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Simen1 said:

Har man rekkeviddeangst bør man legge seg i normal/trygg avstand bak et vogntog (på 4-felts eller mer). De gir utrolig godt dragsug og kan øke rekkevidda voldsomt. Har selv opplevd mer enn en halvering av forbruk med denne metoden.

Har gjort det selv i tidligere dager med 24kWh Leaf. Men siden tailgating ikke verdsettes i særlig grad har jeg kun gjort det ved virkelig behov (fåtall ganger). Riktignok bruker jeg 3 sekunder på ACCen ofte bak slike når jeg skal på langtur - der det er mulig :)

PS.
Klar over at tailgating ikke er trygg avstand som du nevner.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Zeph skrev (19 minutter siden):

Bra tips. Hadde vore interessant å sett ein test av det med ulike avstandar til lastebilen og ulike hastigheiter.

Kort fortalt gir dragsuget en medvind på flere titalls km/t. Det gir "fratrekk" i luftmotstanden på samme antall km/t. Kjører man i 90 kan man få luftmotstand tilsvarende kanskje 60. Dragsug-sonen blir lengre jo høyere hastigheten er, men man skal også ligge lengre bak for å overholde tresekunders-regelen så de to faktorene går vel omtrent mot hverandre. Uansett, min nokså uoffisielle praktiske måling på strekninga Berkåk-Nebbenes var 93 Wh/km med en 2013 model S på sommerføre med lite trafikk, bak samme trailer i bortimot 5 timer. Det er ca 350 km langt og jeg brukte under halve batterikapasiteten på det. Offisiell EPA rekkevidde er 426 km.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (17 minutter siden):

Bra tips. Hadde vore interessant å sett ein test av det med ulike avstandar til lastebilen og ulike hastigheiter.

Testet og kan bekrefte at det stemmer - fikk langt lavere forbruk. Endte på 54 mil på sommerferie (WLTP er 45), da hadde jeg liggi stort sett bak alle lastebilene jeg fant - og brukt de knepene jeg kan for å begrense forbruket.

Lenke til kommentar
2 hours ago, eintotre said:

På grunn av endret familiesituasjon ser vi oss nødt til å bytte ut vår trofaste MG ZS EV. Hovedkravene våre er 4-hjulstrekk og mulighet til å kjøre ~400km uten å bunnskrape batteriet på sommerstid samt minnefunksjon på førersetet da vi sitter veldig forskjellig. Budsjettet er cirka 530 gærninger. HUD og hengerfeste er noe synes er store pluss, men ingen dealbreaker. De bilene jeg har funnet fram til er:

  • Tesla Y
  • ID4 GTX
  • Skoda Enyaq
  • Huyndai Ioniq 5
  • KIA EV6

Har sett på Byd og Nio, men det virker som om de blir hakket for dyre. 

Er det noen jeg glemmer? Leveringstid holder de fleste andre enn Tesla tett til brystet. 

Siden det virker som om du har fokus på budsjett så ville jeg også tenkt på driftsutgifter. Kan skille en god del i forsikring og servicepriser på de ulike modellene.

Ioniq 5 har årlig service. ID4/Enyaq service hvert 2 år, og har trommelbremser bak (sparer deg for bremservice). Jeg tipper også at ID4/Enyaq har lavest forsikringspris grunnet treg aks.

Edit: Da mener jeg årlig bremseservice. Mulig de tar bremsene på framhjulene hvert 2. år.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Wisd0m said:

Siden det virker som om du har fokus på budsjett så ville jeg også tenkt på driftsutgifter. Kan skille en god del i forsikring og servicepriser på de ulike modellene.

Ioniq 5 har årlig service. ID4/Enyaq service hvert 2 år, og har trommelbremser bak (sparer deg for bremservice). Jeg tipper også at ID4/Enyaq har lavest forsikringspris grunnet treg aks.

Det visste jeg ikke. Veldig god info! Da får vi prøvekjøre begge og se hva slangene sier om leveringstid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Wisd0m said:

Siden det virker som om du har fokus på budsjett så ville jeg også tenkt på driftsutgifter. Kan skille en god del i forsikring og servicepriser på de ulike modellene.

Ioniq 5 har årlig service. ID4/Enyaq service hvert 2 år, og har trommelbremser bak (sparer deg for bremservice). Jeg tipper også at ID4/Enyaq har lavest forsikringspris grunnet treg aks.

Ioniq 5 har ikke bare årlig service, men de har også en hinnsides pris på noen av dem da batterivannet må byttes. 3 års servicen er vel på 12 tusen eller så.

Tesla har ingen påkrevd service for å beholde garantien så det blir gjerne billigere der. Er man litt nevenyttig klarer man å bytte viskerne og kupefilter selv.

Forsikring burde og sjekkes litt. Er som oftest en del dyrere om bilen har Performance eller lignende i navnet sitt. Men er man med i noe forbund eller lignende får man gjerne ordnet en god pris på de fleste biler.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det er ting som bør gjøres på Model Y også hvert år. Bremservice i norsk klima er anbefalt og hjulstillingskontroll. Ut ifra hva jeg har sett på min Model 3 så vil jeg si at prisene ligger på 2500 kr hvert odetallsår og 6000 kr på partallsår. Forventer nok at Enyaq er litt billigere servicemessig grunnet bremseopplegget og mykere understell som tåler norsk "veikvalitet" bedre. Mellom Y og Enyaq er det nok uansett forsikringskostnadene som utgjør største forskjell.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Wisd0m said:

Det er ting som bør gjøres på Model Y også hvert år. Bremservice i norsk klima er anbefalt og hjulstillingskontroll. Ut ifra hva jeg har sett på min Model 3 så vil jeg si at prisene ligger på 2500 kr hvert odetallsår og 6000 kr på partallsår. Forventer nok at Enyaq er litt billigere servicemessig grunnet bremseopplegget og mykere understell som tåler norsk "veikvalitet" bedre. Mellom Y og Enyaq er det nok uansett forsikringskostnadene som utgjør største forskjell.

Selvfølgelig ting som burde gjøres, men det er ikke påkrevd for å beholde garantien slik det er hos andre, så man står fritt frem til å ordne det selv, eller la naboen fikse det.

Bremseservice på Model 3 (og sannsynligvis model Y) er forøvrig utrolig enkelt så det klarer man også helt fint selv. Er vel 59kr for en tube caliperfett på biltema.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (56 minutter siden):

Siden det virker som om du har fokus på budsjett så ville jeg også tenkt på driftsutgifter. Kan skille en god del i forsikring og servicepriser på de ulike modellene.

Ioniq 5 har årlig service. ID4/Enyaq service hvert 2 år, og har trommelbremser bak (sparer deg for bremservice). Jeg tipper også at ID4/Enyaq har lavest forsikringspris grunnet treg aks.

Edit: Da mener jeg årlig bremseservice. Mulig de tar bremsene på framhjulene hvert 2. år.

Jeg har hatt mange biler med trommelbremser bak, og kan garantere deg at de krever minst like mye vedlikehold som skivebremser i norsk klima. Og de er som regel vanskeligere å utføre service på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det varierer nok ein del. Eg hadde trommelbrems på ein 98-modell og i løpet av 12 år var det aldri noko utgifter med dei.

Angåande val av bil, så merk at mange kan ha ganske lang leveringstid. Har sett folk bestille Enyaq i dag og fått over to års leveringstid. Det finnes bruktbilar, men så lenge det er så lang leveringstid så er relativt nye bilar på Finn fleire titals tusen dyrare enn nybil.

Du kan alltids ta kontakt med fleire forhandlarar og høyre om dei har eldre kontraktar du kan overta.

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (11 minutter siden):

Det er ting som bør gjøres på Model Y også hvert år. Bremservice i norsk klima er anbefalt og hjulstillingskontroll. Ut ifra hva jeg har sett på min Model 3 så vil jeg si at prisene ligger på 2500 kr hvert odetallsår og 6000 kr på partallsår. Forventer nok at Enyaq er litt billigere servicemessig grunnet bremseopplegget og mykere understell som tåler norsk "veikvalitet" bedre. Mellom Y og Enyaq er det nok uansett forsikringskostnadene som utgjør største forskjell.

Man MÅ ta den hjulstillingssjekken, om ikke kjører du mest sannsynlig med en bil som både har dårligere kjøreegenskaper og bruker mer dekk. En sesong med helt feil vinkel kan fint kjøre ned det dekket.

Med tanke på brukerne her inne som reagerte på 8K kjølevannsbytte på Kona hvert 3. år - Blir en ganske liten utgift satt i sammenheng

Lenke til kommentar
12 minutes ago, DrAlban3000 said:

Man MÅ ta den hjulstillingssjekken, om ikke kjører du mest sannsynlig med en bil som både har dårligere kjøreegenskaper og bruker mer dekk. En sesong med helt feil vinkel kan fint kjøre ned det dekket.

Med tanke på brukerne her inne som reagerte på 8K kjølevannsbytte på Kona hvert 3. år - Blir en ganske liten utgift satt i sammenheng

Enig. Derfor jeg sier at man bør budsjettere med kostnad på 2000-2500 kr for oddetall-servicene. Noen tar sjansen, men med dekk til 2000kr/stk blir det fort en dyr praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Plages Y så fælt med hjulstillingen da?

Min 3 ble levert med feil hjulstilling 😅 men siden den da fikk kontroll har den slitt dekk helt jevnt og ser ikke noe grunn til å ta en ny sjekk enda iallefall. Ser forøvrig at TOCN (Tesla Owners Club Norway) har rabattavtale hos dekkman med firehjulskontroll for en tusenlapp. Er kansje enda bedre tilbud der ute også. Får lete en dag om det blir behov. Men det er helt klart billigere enn å måtte handle dekk hele tiden.

En bekjent bytta styrestag på en Volvo engang og justerte dem bare sånn ca på øyemål etter de gamle før bilen måtte brukes. Ble en dyr kjøretur etterpå for dekkene var utslitte på bare noen få mil 😅

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Kort fortalt gir dragsuget en medvind på flere titalls km/t. Det gir "fratrekk" i luftmotstanden på samme antall km/t. Kjører man i 90 kan man få luftmotstand tilsvarende kanskje 60. Dragsug-sonen blir lengre jo høyere hastigheten er, men man skal også ligge lengre bak for å overholde tresekunders-regelen så de to faktorene går vel omtrent mot hverandre. Uansett, min nokså uoffisielle praktiske måling på strekninga Berkåk-Nebbenes var 93 Wh/km med en 2013 model S på sommerføre med lite trafikk, bak samme trailer i bortimot 5 timer. Det er ca 350 km langt og jeg brukte under halve batterikapasiteten på det. Offisiell EPA rekkevidde er 426 km.

Veldig riktig dette. Det er derfor vi sykler slik fuglene flyr på langturer fordi det gjør at man sparer opptil 30% energi og ved å veksle på hvem som er i front kan man holde en vesentlig høyere fart og/eller spare mye energi.

Selv fiskestimer og fisk generelt bruker dette konseptet :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Plages Y så fælt med hjulstillingen da?

Min 3 ble levert med feil hjulstilling 😅 men siden den da fikk kontroll har den slitt dekk helt jevnt og ser ikke noe grunn til å ta en ny sjekk enda iallefall. Ser forøvrig at TOCN (Tesla Owners Club Norway) har rabattavtale hos dekkman med firehjulskontroll for en tusenlapp. Er kansje enda bedre tilbud der ute også. Får lete en dag om det blir behov. Men det er helt klart billigere enn å måtte handle dekk hele tiden.

Det er et veldig vanlig problem på 3 og Y, faktisk så vanlig at noen lager egne rutiner for å unngå det.

Men, det er et stort skille imellom hvem som opplever det da - noen har ingen problemer, andre får alle problemene. Er nok bedre å se på statistikk enn å kikke under egen bil i den vurderingen. Jeg har en sånn firkanta fartshump utenfor huset, om jeg kjører i kjørefeltet mitt legger jeg innsiden av felg på 45graders sidene i fartshumpa.

Jeg tipper at om jeg kliner inn i den litt fort kan jeg slå ting ut av posisjon, så noe kan skje pga veikvalitet også. Er jo bare å følge med litt, er jo som nevnt ikke en stor utgift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...