Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Gavekort said:

Problemet er legacy, da mesteparten av bilindustrien fortsatt lager komponenter (airbag, forsterkere, lykter, diverse moduler) på 12V. Det andre problemet er som nevnt muligheten til å koble fra høyspentbatteriet når bilen er slått av, eller bryte det hvis man skulle ende i en kollisjon uten å miste all strøm til nødvendige ting som nødblink, SOS call osv.

Det er mye mer en legacy som tilsier at man ikke designer andre ting enn drivlinjen for spenningen til hovedbatteriet. Selve den aktive elektronikken utover enkelte sensorer og lykter bruker 0.9-5V og en regulator fra 400V som har lav hvilestrøm til lave spenninger kan ikke være billig. En regulator fra 5-40V er derimot både billig og bruker veldig lite strøm i seg selv.

Det er sannsynligvis billigere og mer energiøkonomisk over tid å ha et lavspent batteri for å holde elektronikken i live fremfor å kontinuerlig forsyne den fra hovedbatteriet.

26 minutes ago, freddy85 said:

Men de har en 12 V omformer til å lade blybatteriet så hvorfor de ikke bare eliminere batteriet å kun kjører omformeren hele tiden vet jeg ikke. Muligens bms trekker mye strøm slik at de ønsker å skru mest mulig av.

En spenningsregulator, om den nå er LDO (ikke prøv det her) eller DC/DC vil ha en hvilestrøm. Dette er en strøm som vil gå i den uansett last. Hvor mye hvilestrøm man får er gjerne knyttet til hvor fysisk stor regulatoren er (som stort sett bare er relevant i slike ekstreme tilfeller som her) og hvor mye maksimal strøm den kan levere.

Så en regulator som kan forsyne alt av lys og on-board datamaskiner (varme antar jeg bruker høyspent), som fint kan komme opp hundretalls watt kommer til å ha et egetforbruk på 3-10W (minst). I tilegg til å produsere masse varme vil noe slikt ta flere kWh fra hovedbatteriet i uka. Kanskje ikke et kjempeproblem for biler i daglig bruk, men biler må også tåle å stå uvirksomme i lang tid uten å selvdestruere, så på et tidspunkt må denne regulatoren skrus av, og uten en annen lavspent spenningskilde er da bilen totalt død. Uten klokker og uten RKE (Så du bør ha en fysisk nøkkel å åpne den med og en fysisk knapp å restarte den med) Alt som ikke har blitt lagret til NVM vil være tapt. 
I tilegg vil en slik regulator ha et ekstremt levetidkrav. Å lage elektronikk som tåler10W og som har 200000 timer POH er ikke triviellt.
Man kan tenke seg å lage en spesialisert regulator som bare forsyner nok til lette standbyjobber og med det kanskje komme ned i noen mW, men hvor realistisk dette er fra 400V eller mer er jeg ikke sikker på, se det med fysisk størrelse, og da begynner vi raskt å legge til noe som er dyrere enn et 12V batteri.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, sverreb said:

Det er mye mer en legacy som tilsier at man ikke designer andre ting enn drivlinjen for spenningen til hovedbatteriet. Selve den aktive elektronikken utover enkelte sensorer og lykter bruker 0.9-5V og en regulator fra 400V som har lav hvilestrøm til lave spenninger kan ikke være billig. En regulator fra 5-40V er derimot både billig og bruker veldig lite strøm i seg selv.

Det er sannsynligvis billigere og mer energiøkonomisk over tid å ha et lavspent batteri for å holde elektronikken i live fremfor å kontinuerlig forsyne den fra hovedbatteriet.

En spenningsregulator, om den nå er LDO (ikke prøv det her) eller DC/DC vil ha en hvilestrøm. Dette er en strøm som vil gå i den uansett last. Hvor mye hvilestrøm man får er gjerne knyttet til hvor fysisk stor regulatoren er (som stort sett bare er relevant i slike ekstreme tilfeller som her) og hvor mye maksimal strøm den kan levere.

Så en regulator som kan forsyne alt av lys og on-board datamaskiner (varme antar jeg bruker høyspent), som fint kan komme opp hundretalls watt kommer til å ha et egetforbruk på 3-10W (minst). I tilegg til å produsere masse varme vil noe slikt ta flere kWh fra hovedbatteriet i uka. Kanskje ikke et kjempeproblem for biler i daglig bruk, men biler må også tåle å stå uvirksomme i lang tid uten å selvdestruere, så på et tidspunkt må denne regulatoren skrus av, og uten en annen lavspent spenningskilde er da bilen totalt død. Uten klokker og uten RKE (Så du bør ha en fysisk nøkkel å åpne den med og en fysisk knapp å restarte den med) Alt som ikke har blitt lagret til NVM vil være tapt. 
I tilegg vil en slik regulator ha et ekstremt levetidkrav. Å lage elektronikk som tåler10W og som har 200000 timer POH er ikke triviellt.
Man kan tenke seg å lage en spesialisert regulator som bare forsyner nok til lette standbyjobber og med det kanskje komme ned i noen mW, men hvor realistisk dette er fra 400V eller mer er jeg ikke sikker på, se det med fysisk størrelse, og da begynner vi raskt å legge til noe som er dyrere enn et 12V batteri.

Varme benytter høyspent ja. Ellers går vel dette under kallenavnet "vampire drain" hos Tesla iallefall. Om spenningen blir for lav på 12V batteriet kobles kontaktoren inn for å aktivere DC-DC converteren og lade det. Jeg har bilen min utenfor soveromsvinduet og dette skjer ofte midt på natten og avgir ett stort "klunk" så lett å høre når det gjøres.

Er vel dette mange biler har feilet på, og blybatteriet har blitt tømt alt for mye.

Taycan er vel en av bilene med lavest "Vampire drain". Porche har tenkt at disse bilene mest sansynlig står lenge uten å bli brukt og tatt god høyde for dette i utviklingen.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 30.5.2021 den 18.36):

Eg har i dag ein to år gamal Kodiaq på bensin som bla. vart valgt pga. suveren plass innvendig og i bagasjerommet, rykte til Skoda og at dei gjer det bra på diverse statistikkar. Av bilane eg testa var det den beste.

Kunne nok skifta til elbil, men hadde då mista ein del liter bagasjeromsplass. I tillegg kunne eg helst tenkt meg å ikkje kjøpe førsteutgåve av ein elbil, og dei mest aktuelle er gjerne det.

Det eg er mest usikker på er bruktmarknaden for bensin 2-3 år fram i tid. Då går garantien på bilen ut og det blir meir aktuelt å vurdere elbil. Til den tid kan det derimot ha kome avgifter på elbilar som gjer elbilen dyrare òg.

Det største verditapet er allereie tatt, men eg er usikker på om det vil vere eit stort tap av å vente nokre år til ift. å skifte i år, enten til ny eller brukt elbil. Køyrer ikkje så mykje i året, 5-7000 km med dagens bruk, men det kan endre seg på sikt avhengig av jobbsituasjon.

Veit ikkje kva eg kunne fått for bilen i dag, men med eit forsiktig anslag antar eg den kunne finansiert minst 80% av ein ny elbil.

Det gjer meg ingenting å kjøre bensin og for vår bruk er Kodiaqen meir praktisk, men hadde nok gått greit med elbil òg. Det er mest den økonomiske sida som har fått meg til å vurdere det.

Testa ein Enyaq i dag. Fin bil det, men eit hakk ned ift. Kodiaq på det meste mtp. våre behov. Kan kanskje få mellom 525-550k for bilen, ev. 475k i innbytte. Hadde eg kjøpt ny Enyaq ville den nok havna på rundt 550k. Økonomisk hadde det gått fint, men foreløpig har eg ikkje sett eit godt nok alternativ til bilen me har i dag, samt at marknaden i SUV-segmentet er litt for ferskt. Med 800V-batteri og bilar med meir kapasitet på trappene så er eg ikkje heilt klar.

Å køyre elbil eg meir behageleg enn bensin, men det er ikkje akkurat ein 20 år gamal bil me har i dag, og Kodiaq er veldig god å køyre. Det er ikkje stor nok forskjell til at det blir ein avgjerande faktor.

Ein ting eg merka var at Enyaq hadde ein god del tyngre ratt. Mogleg det har med vekta å gjere sidan den er nokre hundre kilo tyngre.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Zeph said:

Testa ein Enyaq i dag. Fin bil det, men eit hakk ned ift. Kodiaq på det meste mtp. våre behov. Kan kanskje få mellom 525-550k for bilen, ev. 475k i innbytte. Hadde eg kjøpt ny Enyaq ville den nok havna på rundt 550k. Økonomisk hadde det gått fint, men foreløpig har eg ikkje sett eit godt nok alternativ til bilen me har i dag, samt at marknaden i SUV-segmentet er litt for ferskt. Med 800V-batteri og bilar med meir kapasitet på trappene så er eg ikkje heilt klar.

Å køyre elbil eg meir behageleg enn bensin, men det er ikkje akkurat ein 20 år gamal bil me har i dag, og Kodiaq er veldig god å køyre. Det er ikkje stor nok forskjell til at det blir ein avgjerande faktor.

Ein ting eg merka var at Enyaq hadde ein god del tyngre ratt. Mogleg det har med vekta å gjere sidan den er nokre hundre kilo tyngre.

Når du regner pris burde du ta med at elbilen er omtrent gratis i bruk (med tanke på drivstoff) og service koster en brøkdel.

Det med rattet regner jeg med man kan justere i menyen. Min bil har iallefall 4 instillinger for hvor tungt rattet skal være, og det er bra for jeg liker å ha det tyngst mulig og dama liker å ha det kjempelett.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

Når du regner pris burde du ta med at elbilen er omtrent gratis i bruk (med tanke på drivstoff) og service koster en brøkdel.

Klar over det. Med ein så ny bil og lite bruk er det ikkje så alt for store forskjellar. Uansett er det største poenget at eg ikkje finn ein elbil eg vil ha, og då vil eg heller ha ein super bensinbil nokre år til mens elbilane blir utvikla enn å kjøpe ein elbil eg eigentleg ikkje er så gira på.

Å skifte ut ein to år gamal bil med ein ny er uansett ikkje så økonomisk.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Zeph said:

Klar over det. Med ein så ny bil og lite bruk er det ikkje så alt for store forskjellar. Uansett er det største poenget at eg ikkje finn ein elbil eg vil ha, og då vil eg heller ha ein super bensinbil nokre år til mens elbilane blir utvikla enn å kjøpe ein elbil eg eigentleg ikkje er så gira på.

Å skifte ut ein to år gamal bil med ein ny er uansett ikkje så økonomisk.

Nei det er det ikke. Men du burde ikke vente alt for lenge i tilfelle staten plutselig skal ha skatt på elbiler.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (51 minutter siden):

Nei det er det ikke. Men du burde ikke vente alt for lenge i tilfelle staten plutselig skal ha skatt på elbiler.

Momsen er sjølvsagt eit stort usikkerhetsmoment, men det får bli som det blir. I verste fall kan eg ha bensinbilen i nokre år til for å få meir ut av kjøpet, så får elbilen koste det den kostar når den tid kjem. Er òg meir bruktbilar i framtida.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 5/31/2021 at 10:18 PM, Complexity said:

Ja, Tesla gjorde dette med Roadster i 2008.

Men det hadde noen ulemper så den fikk 12V batteri den og etterhvert.

Hovedproblemet var vel at de cellene i batteripakken som leverte 12V fikk mye mere juling enn resten og det ble ubalanse i batteripakken. Også var det vel ett sikkerhetsaspekt ved at hovedbatteriet alltid måtte være tilkoblet.

Elbiler i dag kobler fra batteriet fysisk når bilen er parkert, og 12V batterier er alt som holder den i live. Ved en ulykke vil bilen også koble ut hovedbatteriet raskt for å hindre brann osv.

Er det Park mode som sørger for utkoblingen eller "tenningen"? Man hører jo en slags relé lyd når man slår på tenningen.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Er det Park mode som sørger for utkoblingen eller "tenningen"? Man hører jo en slags relé lyd når man slår på tenningen.

Du tenker kanskje på parkeringsbremsen som aktiveres når man setter bilen i park eller i gir. Den lager en liten lyd når den slipper bremsen bak.

Kontaktoren bruker å slå seg inn når jeg tar i dørhandtaket på min bil. Er bare ett klunk.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Du tenker kanskje på parkeringsbremsen som aktiveres når man setter bilen i park eller i gir. Den lager en liten lyd når den slipper bremsen bak.

Kontaktoren bruker å slå seg inn når jeg tar i dørhandtaket på min bil. Er bare ett klunk.

Interessant, må sjekke dette ved neste kjøretur :) Jeg hører et klunk (som jeg antok var dørlåsen) når jeg tar i dørlåsen fra utsiden. Men når jeg åpner døren fra innsiden kan jeg ikke si jeg har lagt merke til noe slik.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Theo343 said:

Interessant, må sjekke dette ved neste kjøretur :) Jeg hører et klunk (som jeg antok var dørlåsen) når jeg tar i dørlåsen fra utsiden. Men når jeg åpner døren fra innsiden kan jeg ikke si jeg har lagt merke til noe slik.

Etter at bilen har stått noen timer stå utenfor bilen og åpne appen. Er ofte den da også kobler inn kontaktoren.

Om der ikke skjer noe prøv å starte klimaanlegget fra appen. Da skal den iallefall slå inn kontaktoren.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Complexity said:

Etter at bilen har stått noen timer stå utenfor bilen og åpne appen. Er ofte den da også kobler inn kontaktoren.

Om der ikke skjer noe prøv å starte klimaanlegget fra appen. Da skal den iallefall slå inn kontaktoren.

Sjekkes. Har Leaf 2019 med varmepumpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...