Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det tragiske er at det nok er mange av de med fossil-bil som har hjulpet frem dette med sitt gnål om urettferdighet og what not. Akkurat som om de trodde diesel skulle gå ned i pris samtidig som elbil ble dyrere. Her hadde man mulighet til å slippe noen avgifter og så var det galt også. Og hvorfor skal EU bestemme at vi i Norge ikke kan få momsfritak etter 2026? Latterlig og provoserende.

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er skrevet sånn at det er lett å misforstå. Jeg ser "maks effekt 174,4 kW" ett sted og uttalelser om ladetid ved 100 og 300 kW. Det må bety på en hurtiglader som er kapabel til hhv 100 og 300 kW. Dvs, man når jo ikke maks effekt på den 300 kW-laderen, derfor er heller ikke ladetida på 300 kW laderen 3 ganger så rask som på 100 kW laderen.

Og ladetider og sånt henger jo heller ikke på greip, sikkert fordi effekten faller mot slutten. F.eks oppgis batteriet til 80,6 kWh mens ladetid på 11 kW er hele 10 timer og 20 minutter. Hadde den ladet på full guffe hele tida ville den forsøkt å dytte 113,7 kWh inn i et batteri på 80,6 kWh. Hvis det skal stemme må faktisk ladeffekt synke mye mot slutten. Det samme gjelder hurtiglading.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

11 kW er brutto ladeeffekt, ikke netto. Alle prosesser innebærer noe tap, lading på AC typisk 10-15 % tap i trafo og likeretter. Det er heller ikke sikkert den lader akkurat på 11 kW, kan f.eks bli 10.5 kW ved variasjon i spenning etc. 

Skrevet
bzzlink skrev (6 timer siden):

Hvis det er et mål å få ned flyttrafikken, så burde man bygget veg mellom Oslo og Bergen på tidlig 90-tall. 

Hvis vi hadde bygget veier slik som f.eks Østerrike så ville kjøretiden vært [...]

Østerrike er et svært viktig transittland både for privat- og tungtransport i Sentral-Europa, strekningen mellom Oslo og Bergen er ikke sammenliknbar med hovedtransportårene i Østerrike. De har dessuten også godt utbygd jernbane på de samme strekningene.

 

Skrevet (endret)
kremt skrev (25 minutter siden):

Helt umulig å si. Husk også at absolutt ingenting av dette er vedtatt, kun foreslått av noen som har mindretall og må forhandle / hestehandle. Kanskje blir det et tilbakefall i elbilers salg når folk ser at de kan få mer for pengene i en fossil eller phev bil. Kjøp billig velholdt japansk bil, skru på den selv, ikke kjør mer enn nødvendig. Det er mange som tror de må punge ut 600-700 tusen for en ok bil og attpåtil tror at de skal spare penger på dette. Norsk bilbransje er nok svært glad om dagen, en lokal aktør her meldte at telefonene begynte å ringe 15 minutter etter budsjettforslaget var lagt frem, og atter andre har begynt å snakke opp prisene og roper "Kjøp nå". Er nok mange som får tømt lagrene som har hopet seg opp over flere år. 

Problemet for de som vurderer både fossil og el, er at prisene på fossilbiler allerede er høye, og har økt også på bruktmarkedet. Jeg er litt i samme båt som Falfal, har sittet lenge på gjerdet, men nå må jeg snart bytte, skulle hatt helst el pga. antatt lavere brukskostnader. Modeller jeg har sett på virker overpriset på bruktmarkedet, samtidig som å kjøpe ny bil til rundt 500k oppleves som å kaste penger ut av vinduet, kjøpe noe jeg egentlig ikke trenger.

Blir også spennende å se om det blir noen endringer i forslaget før desember, når det endelige statsbudsjettet skal vedtas. Kan jo hende at kampanjer på nyåret vil være like gode som pris i slutten av 2025 på f.eks. biler rundt 350-400k.

 

Endret av mandela
Skrevet
kremt skrev (9 minutter siden):

11 kW er brutto ladeeffekt, ikke netto. Alle prosesser innebærer noe tap, lading på AC typisk 10-15 % tap i trafo og likeretter. Det er heller ikke sikkert den lader akkurat på 11 kW, kan f.eks bli 10.5 kW ved variasjon i spenning etc. 

Jeg vet, men det er ikke 3200 watt varmetap i den prosessen. Da hadde jo bilen vært veldig varm et eller annet sted.

Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg vet, men det er ikke 3200 watt varmetap i den prosessen. Da hadde jo bilen vært veldig varm et eller annet sted.

Min 64 kWh Kona lader fra nesten tomt til 100 % på rundt 8 timer på 7,2 kW effekt. Tilsvarende/nyere modell med støtte for 11 kW ville kommet på ca 5 og en halv time etter det jeg har lest meg til. Men 16-20 kWh mer kapasitet, skulle den teoretisk/praktisk klart det på rundt samme tid som min, med 7-8 timer.

Men det ville jo vært praktisk å lade med den effekten om natta mens man samtidig bruker energi til å holde det behagelig varmt med Camper Mode, om den har slikt. Men er nok ikke plass å sove inni kupéen på dn for annet enn barn. Dog må sjekkes ut, om det er plass for lille meg på 1,70m... 🤞😎🤞

Skrevet
Simen1 skrev (56 minutter siden):

Det er skrevet sånn at det er lett å misforstå. Jeg ser "maks effekt 174,4 kW" ett sted og uttalelser om ladetid ved 100 og 300 kW. Det må bety på en hurtiglader som er kapabel til hhv 100 og 300 kW. Dvs, man når jo ikke maks effekt på den 300 kW-laderen, derfor er heller ikke ladetida på 300 kW laderen 3 ganger så rask som på 100 kW laderen.

Og ladetider og sånt henger jo heller ikke på greip, sikkert fordi effekten faller mot slutten. F.eks oppgis batteriet til 80,6 kWh mens ladetid på 11 kW er hele 10 timer og 20 minutter. Hadde den ladet på full guffe hele tida ville den forsøkt å dytte 113,7 kWh inn i et batteri på 80,6 kWh. Hvis det skal stemme må faktisk ladeffekt synke mye mot slutten. Det samme gjelder hurtiglading.

Godt poeng Simen. Det er nok heller ikke så ofte man faktisk når max ladehastighet, spesielt ikke om vinteren. Men fordel å kunne hurtiglade på si 150 kW kontra 100 eller mindre. Spesielt når rekkevidden er knappe 400 km WLTP. Det om vinteren på en pickup som KGM sin, kan fort bli litt i det minste laget skal man på langtur om vinteren. Men hjelper selvsagt på dersom bilen har en god varmepumpe og forvarming av batteri.

Skrevet
Femtekolonne skrev (1 time siden):

Bruktprisene følger nybilprisene og tilbud/etterspørsel så de stiger tilsvarende. Og jeg kjenner flere som bytter bil hvert år eller annenhver år, og de driter fullstendig i hvordan de behandler batteriet (og resten av bilen) da de likevel skal selge. For meg som ser bilkjøp som ett tiårs prosjekt så er det viktig å gjøre ting så riktig som mulig. Er nok litt Elling på noen områder.

Jeg er egentlig som deg. Hadde tenkt til å beholde min Model 3 i mange mange år, men nå kommer jeg mest sannsynlig til å kvitte meg med den allerede etter 4 år. Skulle ha hengerfeste som jeg ikke fikk og som ikke var mulig å ettermontere. I tillegg til altfor mange feil og mangler som jeg skal fikse oppi før den blir solgt.

Så ja, ikke alltid ting går etter planen. Men med en så ettertrakta og forholdsvis ny bil, kunne det vært mye verre. Får nok solgt den ganske så enkelt, til lett pris så klart. Synes dog valget av neste elbil ikke er så enkelt.

Skrevet
mandela skrev (57 minutter siden):

Problemet for de som vurderer både fossil og el, er at prisene på fossilbiler allerede er høye, og har økt også på bruktmarkedet. Jeg er litt i samme båt som Falfal, har sittet lenge på gjerdet, men nå må jeg snart bytte, skulle hatt helst el pga. antatt lavere brukskostnader. Modeller jeg har sett på virker overpriset på bruktmarkedet, samtidig som å kjøpe ny bil til rundt 500k oppleves som å kaste penger ut av vinduet, kjøpe noe jeg egentlig ikke trenger.

Blir også spennende å se om det blir noen endringer i forslaget før desember, når det endelige statsbudsjettet skal vedtas. Kan jo hende at kampanjer på nyåret vil være like gode som pris i slutten av 2025 på f.eks. biler rundt 350-400k.

 

Uhm, hvorfor er å kjøpe ny bil til rundt 500k som å kaste penger ut av vinduet? Det er jo gjerne det mange nye elbiler koster idag? Da får du gjerne en solid og god elbil som du kan ha i mange mange år. Men ja, enig i at det blir spennende. Blir nok gjerne litt dyrere priser på brukte elbiler generelt fremover nå ja. Kommer til å gjør det samme selv dersom jeg skal selge i år. Spent på kampanjer generelt selv i starten av neste år dersom det nye vedtaket går gjennom. 

Skrevet
agvg skrev (20 timer siden):

Det burde være fullt mulig og drifte Norge mer effektivt,

Selvfølgelig er det det. Problemet er jo at "ingen" har noen interesse av det. Offentlig ansatte er kjernevelgerne til AP, så de har egeninteresse av å se at offentlig sektor eser ut. Sosialøkonomene ønsker også all næringsvirksomhet over på offentlig eierskap og styring.

Før Høyre/Erna kom til makten så lovte de å slanke det offentlige byråkratiet som AP hadde bugd opp over mange år. Det motsatte skjedde. Det viste seg at også Høyre ønsket de offentlig ansatte som velgere.

Hurra for Norge, 17. mai og olje, og alt det dærre der (fritt etter Prima Vera). Ble kanskje litt O.T. dette...

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Før Høyre/Erna kom til makten så lovte de å slanke det offentlige byråkratiet som AP hadde bugd opp over mange år. Det motsatte skjedde. Det viste seg at også Høyre ønsket de offentlig ansatte som velgere.

Høyre valgte ostehøvel som metode, i Norge har politikerne angst for og styre og prioritere.

Skal du kutte byråkrati må man aktivt fjerne grunnlaget, fjerne grunnen til dets eksistens.

Og bare redusere pengene i den tro dette gjør noe mot byråkrati er helt idiotisk, byråkrati skjermer seg selv mot kutt, de kuttet alt annet.

Og så må vi akseptere større frihet, vi må slutte og tro på at reguleringer og regler ned på detaljnivå løser alt, at ikke alt må dokumenteres, skrives rapporter

Vi må tro at folk flest faktisk tar gode beslutninger i sine egne liv uten at byråkratiet ble være med.

En del politikere mener absolutt alt i samfunnet er politikk, og den logiske slutningen på en slik tro er jo alt må styres, kontrolleres i detalj.

  • Liker 2
Skrevet
Gazer75 skrev (16 timer siden):

Tog mellom dei store byane med dobbelt spor må til for å få ned flytrafikken.
Hadde toget mellom Oslo og Bergen kunne køyrd i minst 160 heile vegen på dobbelt spor så kunne ein vel kutta eit par timar i reisetid.

Jeg har lest at togreisen mellom Oslo og Bergen tar lenger tid nå en den gjorde på 70-tallet. Aner ikke om det stemmer, men det hadde ikke overrasket meg.

  • Liker 1
Skrevet

Nye Leaf starter på 360 tusen med lite batteri, 400 tusen med stort batteri? Hhv 440 og 622 kilometer, fwd. Innstegsmodell med minste utstyr. 

Jeg tipper dette ikke blir noen voldsom salgssuksess, eller har det norske folk et så godt forhold til Leaf-navnet at de kjøper uansett. 

  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Hanhijnn said:

Før Høyre/Erna kom til makten så lovte de å slanke det offentlige byråkratiet som AP hadde bugd opp over mange år. Det motsatte skjedde. Det viste seg at også Høyre ønsket de offentlig ansatte som velgere.

Dette har vel ein egentlig enklere orsak.

La oss sei ein meine at eit byrå kaster bort penger? Korleis skal du finna kor det går bort? Sjølvsagt, du må betale nokon som kan feilsøke og finna kor pengene forsvinn. Så finn me oftest ut at det er ein god grunn til at pengene forsvinn, og at det er vanskelig å avvikle det uten uønskede konsekvenser.

...Åja, vent, nå la me meir penger inn i det, ikkje mindre.

Dette gjentar seg i nesten all "optimalisering" om ein kjem utenfra med antagelser. 🙃

  • Liker 1
Skrevet

Planen min var å beholde bilen min (Model Y) så lenge som mulig. Men må innrømme at jeg savner å kjøre noe annet enn familiefrakter. Så kan være at jeg går mot mitt eget råd jeg gir til de som blander fornuft og følelser når de skal kjøpe bil. (Ikke bland, kjøp fornuftig bil og ufornuftig motorsykkel)

Noe som holder meg tilbake fra å bytte nå som den er snart 3 år gammel: Jeg tror ikke vi har sett det verste verditapet på elbiler enda. Det ligger i kortene, at verditapet kommer til å ligge i størrelsesorden «stor TV» her snart. For teknologien kan ta store steg fremover.

Hvis man tror på CATL, så er det en liten revolusjon i anmarsj, og den kan lande allerede i år / neste år. 

De lover batterier som er MYE billigere. Og de lager hybridbatterier, med to forskjellige kjemier, en som kan brukes i kaldt vær, og en som kan brukes når man trenger ekstra rekkevidde.

 

Skrevet
kremt skrev (30 minutter siden):

Nye Leaf starter på 360 tusen med lite batteri, 400 tusen med stort batteri? Hhv 440 og 622 kilometer, fwd. Innstegsmodell med minste utstyr. 

Jeg tipper dette ikke blir noen voldsom salgssuksess, eller har det norske folk et så godt forhold til Leaf-navnet at de kjøper uansett. 

I utgangspunktet for dyrt, spesielt siden de har solgt Aryia basis-modellen for ca 360K en stund nå.

Men, mange har god erfaring med de 2 forrige generasjonene av Leaf, spesielt på driftssikkerheten. Så se ikke bort fra at den likevel selger i bøtter og spann. 360K er nesten det jeg ga for min Kona med vinterdekk og alle oppgraderinger inkl. skinnseter og soltak (372K), så det er sånn sett ikke ublu mengde kroner.

Men gamle Leaf fikk du vel fra 250-300K det meste av tiden. Tror de burde ligge der for minste batteriet, og rundt 360K for LR. TM3 er tross alt en konkurrent til denne...

Skrevet (endret)

Leaf priser seg ut, husker at 60 versjonen var dyr når den kom men så kom priskutt ganske kjapt, skjer nok ganske kjapt vil jeg tippe. Toyota ch-r+ blir jo en sterk konkurent og, Toyota navnet står høyere enn nissan.

Endret av onkel_jon
Skrevet
onkel_jon skrev (14 minutter siden):

Leaf priser seg ut, husker at 60 versjonen var dyr når den kom men så kom priskutt ganske kjapt, skjer nok ganske kjapt vil jeg tippe. Toyota ch-r+ blir jo en sterk konkurent og, Toyota navnet står høyere enn nissan.

Det burde det ikke gjøre når det gjelder elbil, men mulig at kundegruppen ikke ser den siden av saken.

  • Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, Hanhijnn said:

Det burde det ikke gjøre når det gjelder elbil, men mulig at kundegruppen ikke ser den siden av saken.

Med tanke på hvor bra bz4x selger og de er helt utsolgt for bil ut 2025 så er det for mange som har god erfaring med toyota ice og er trofast.

Men de har jo blant de beste batteri garantien og, 10 år, 1 million km.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...