Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Hanhijnn skrev (2 timer siden):
freedomseeker skrev (9 timer siden):

Moms er ikke en avgift, men en skatt.

Det er ingenting som heter "moms", annet enn Bamsemums fra Freia.

M.v.a. er rett betegnelse, og det står for Mer Verdi Avgift, ergo kaller myndighetene det for en avgift, så da er det nok en avgift.

Begrepet Moms er en forkortelse for meromsetningavgift, men senere omdøpt til merverdiavgift. Altså rett og slett et tidligere begrep som har satt seg, og som det nok ikke er så lett å bli  kvitt (som mva... Jupp, pun intended).

Alle avgifter Staten tar inkludert toll, er en form for skatt, så @freedomseeker har delvis rett. Men du har også helt rett at det nå heter mva! 😊

obygda skrev (2 timer siden):

Opples som MERVERDI AV GIFT.

Det oppleves nemlig som gift..noe som dreper eller ødelegger.

Denne er dessverre morsom. Og, ja, mva er til dels handelshindrende, for forhåpentligvis kunne man heller brukt sine egne penger som nå går til mva og andre avgifter, til å kjøpe andre varer. Eller spare.

Dog, pengene skal gå til å betale for tjenester som Staten utfører for egne borgere og inntekter til Kongen og hans hoff, kalt apanasje i våre dager.

Mva alene er ikke værre enn at de fleste av oss tåler det, og aksepterer det. Men man kan jo vurdere om ikke det tradisjonelle "en tiende", altså 10 % burde være nok. Summen av alle avgifter og våre skatter på personlig inntekt, utgjør temmelig mye, og for oss bileiere har Staten i alle tider vært svært grådig.

Jeg har derfor elsket at vi har fått litt igjen ved at elbilene har vært stort sett mva og avgiftsfritt, bortsett fra panten, som man får igjen når bilen etterhvert skrotes, og derfor er ikke en avgift. Og ikke minst at man i en tid slapp helt den forferdelige, skjevfordelte bompengekostnaden. Den er dog tatt igjen, samtidig som de har økt den videre for ice-biler og dieselbiler spesielt.

Man kunne håpt at Staten, gjennom de folkevalgte politikerne, så at man kan klare seg uten å tyne dens innbyggere med så mye unødvendige kostnader. Vi har nå en moderne bilpark med mye sikkerhet innebygd, som er med på gjøre at vi har færre alvorlige og dødelige ulykker. Selvsagt sammen med mer fokus på veiskille mellom filer i motsatt retning på endel tidligere utsatte strekninger.

Så er det et håp om at man nå fokuserer på både at nye biler skal være greit oppnåelige, men og at man fortsetter satsning på ulykkessikre/ulykkesdempende veier og tiltak, og ikke det ensidige fokuset på bøter og fartshindringer. 110-soner og mer trafikksikre veier viser at det går å ha grei hastighet på veiene, og lite ulykker. Vi må bare få de riktige endringene på stadig flere veier.

  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Dog, pengene skal gå til å betale for tjenester som Staten utfører for egne borgere og inntekter til Kongen og hans hoff, kalt apanasje i våre dager.

Mva alene er ikke værre enn at de fleste av oss tåler det, og aksepterer det. Men man kan jo vurdere om ikke det tradisjonelle "en tiende", altså 10 % burde være nok. Summen av alle avgifter og våre skatter på personlig inntekt, utgjør temmelig mye, og for oss bileiere har Staten i alle tider vært svært grådig.

Jeg har derfor elsket at vi har fått litt igjen ved at elbilene har vært stort sett mva og avgiftsfritt, bortsett fra panten, som man får igjen når bilen etterhvert skrotes, og derfor er ikke en avgift. Og ikke minst at man i en tid slapp helt den forferdelige, skjevfordelte bompengekostnaden. Den er dog tatt igjen, samtidig som de har økt den videre for ice-biler og dieselbiler spesielt.

Man kunne håpt at Staten, gjennom de folkevalgte politikerne, så at man kan klare seg uten å tyne dens innbyggere med så mye unødvendige kostnader. Vi har nå en moderne bilpark med mye sikkerhet innebygd, som er med på gjøre at vi har færre alvorlige og dødelige ulykker. Selvsagt sammen med mer fokus på veiskille mellom filer i motsatt retning på endel tidligere utsatte strekninger.

Så er det et håp om at man nå fokuserer på både at nye biler skal være greit oppnåelige, men og at man fortsetter satsning på ulykkessikre/ulykkesdempende veier og tiltak, og ikke det ensidige fokuset på bøter og fartshindringer. 110-soner og mer trafikksikre veier viser at det går å ha grei hastighet på veiene, og lite ulykker. Vi må bare få de riktige endringene på stadig flere veier.

Jeg stemmer gladelig på deg hvis du stiller til valg. I elbil-partiet! ☺️ God helg snøpus! 😁

  • Liker 1
Skrevet

Moms(mva) er en skatt på forbruk.

Når noen slipper å betale, som for eksempel elbiler, må andre bidra mer, og fritaket fungerer dermed som en økonomisk støtte/subsidie. Det er ikke uten grunn at elbiler har blitt omtalt som “snyltebiler”.

Nå som kronen er svak og norsk velferd er på vei ned, er det mest rettferdig å ha moms på alle biler, uten andre skatter og avgifter. Dette vil gjøre bensinbiler billigere.

  • Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Snowleopard said:

Begrepet Moms er en forkortelse for meromsetningavgift, men senere omdøpt til merverdiavgift. Altså rett og slett et tidligere begrep som har satt seg, og som det nok ikke er så lett å bli  kvitt (som mva... Jupp, pun intended).

Alle avgifter Staten tar inkludert toll, er en form for skatt, så @freedomseeker har delvis rett. Men du har også helt rett at det nå heter mva! 😊

Denne er dessverre morsom. Og, ja, mva er til dels handelshindrende, for forhåpentligvis kunne man heller brukt sine egne penger som nå går til mva og andre avgifter, til å kjøpe andre varer. Eller spare.

Dog, pengene skal gå til å betale for tjenester som Staten utfører for egne borgere og inntekter til Kongen og hans hoff, kalt apanasje i våre dager.

Mva alene er ikke værre enn at de fleste av oss tåler det, og aksepterer det. Men man kan jo vurdere om ikke det tradisjonelle "en tiende", altså 10 % burde være nok. Summen av alle avgifter og våre skatter på personlig inntekt, utgjør temmelig mye, og for oss bileiere har Staten i alle tider vært svært grådig.

Jeg har derfor elsket at vi har fått litt igjen ved at elbilene har vært stort sett mva og avgiftsfritt, bortsett fra panten, som man får igjen når bilen etterhvert skrotes, og derfor er ikke en avgift. Og ikke minst at man i en tid slapp helt den forferdelige, skjevfordelte bompengekostnaden. Den er dog tatt igjen, samtidig som de har økt den videre for ice-biler og dieselbiler spesielt.

Man kunne håpt at Staten, gjennom de folkevalgte politikerne, så at man kan klare seg uten å tyne dens innbyggere med så mye unødvendige kostnader. Vi har nå en moderne bilpark med mye sikkerhet innebygd, som er med på gjøre at vi har færre alvorlige og dødelige ulykker. Selvsagt sammen med mer fokus på veiskille mellom filer i motsatt retning på endel tidligere utsatte strekninger.

Så er det et håp om at man nå fokuserer på både at nye biler skal være greit oppnåelige, men og at man fortsetter satsning på ulykkessikre/ulykkesdempende veier og tiltak, og ikke det ensidige fokuset på bøter og fartshindringer. 110-soner og mer trafikksikre veier viser at det går å ha grei hastighet på veiene, og lite ulykker. Vi må bare få de riktige endringene på stadig flere veier.

Jeg er hjertens enig med deg. Du har min stemme også :)

10 minutes ago, freedomseeker said:

Moms(mva) er en skatt på forbruk.

Når noen slipper å betale, som for eksempel elbiler, må andre bidra mer, og fritaket fungerer dermed som en økonomisk støtte/subsidie. Det er ikke uten grunn at elbiler har blitt omtalt som “snyltebiler”.

Nå som kronen er svak og norsk velferd er på vei ned, er det mest rettferdig å ha moms på alle biler, uten andre skatter og avgifter. Dette vil gjøre bensinbiler billigere.

Alle vi som tar ansvaret for egen transport, og legger ut 60000 - 200000 kr i året av våre allerede skattede penger på å effektivt sørge for produktiviteten i samfunnet burde bli behandlet med litt mer respekt av politikerne ja.

De som reiser kollektivt er de faktiske snylterne. I stedet for å ta ansvar for egen transport så sitter de å sutrer for at transportmidlet deres som er subsidiert med 60% av oss som tar ansvaret for egen transport, er for trangt eller ikke kjører når de vil.

Når det gjelder insentiver for å få persontransporten til å bli elektrisk, så trengs det. Det hadde nok skjedd uansett, men forurensingen i byer (både lyd og smog) har ikke tid til å vente. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (12 minutter siden):

Jeg er hjertens enig med deg. Du har min stemme også :)

Alle vi som tar ansvaret for egen transport, og legger ut 60000 - 200000 kr i året av våre allerede skattede penger på å effektivt sørge for produktiviteten i samfunnet burde bli behandlet med litt mer respekt av politikerne ja.

De som reiser kollektivt er de faktiske snylterne. I stedet for å ta ansvar for egen transport så sitter de å sutrer for at transportmidlet deres som er subsidiert med 60% av oss som tar ansvaret for egen transport, er for trangt eller ikke kjører når de vil.

Når det gjelder insentiver for å få persontransporten til å bli elektrisk, så trengs det. Det hadde nok skjedd uansett, men forurensingen i byer (både lyd og smog) har ikke tid til å vente. 

 

Kollektivreiser i f.eks Oslo er latterlig billig..og bra. Har overrasket meg veldig hvor billig og enkelt det er i Oslo sammenlignet med bygda jeg bor i. I Oslo er det til og med rabatt for familien i helgene..rabatt på en allerede ekstrem lav pris sammenlignet med distriktene. Å reise EN vei med buss inn til Oslo koster like mye som en ukes reise med ruter i Oslo sentrum en hel uke..til fullpris..Og i Oslo så går det hele tiden noe...mens det på bygda f.eks om sommeren i skoleferien ikke går noe som helst..man må pendle med bil til nærmeste større kollektiv punkt..gjerne 2-3 mil..før man der kan hoppe på buss eller tog. Man blir og er avhengig av bil i distriktene..og det er dyrt..veldig dyrt 

Skrevet
5 hours ago, bzzlink said:

Jeg er hjertens enig med deg. Du har min stemme også :)

Alle vi som tar ansvaret for egen transport, og legger ut 60000 - 200000 kr i året av våre allerede skattede penger på å effektivt sørge for produktiviteten i samfunnet burde bli behandlet med litt mer respekt av politikerne ja.

De som reiser kollektivt er de faktiske snylterne. I stedet for å ta ansvar for egen transport så sitter de å sutrer for at transportmidlet deres som er subsidiert med 60% av oss som tar ansvaret for egen transport, er for trangt eller ikke kjører når de vil.

Når det gjelder insentiver for å få persontransporten til å bli elektrisk, så trengs det. Det hadde nok skjedd uansett, men forurensingen i byer (både lyd og smog) har ikke tid til å vente. 

 

Ansvar for egen transport altså. Kjører du kun på egen privat vei? Hvis ikke så lener du deg på skattefiansierte veier, og ikke bare det, bilbruk er det som driver opp behovet for mer vei mest av alt. 

At man bør kunne velge transportform selv er nå en ting, men å prøve å opphøye bilkjøring til noe slags samfunnsmessig mer ansvarlig enn å bruke kollektiv er drøyt. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
5 hours ago, obygda said:

Kollektivreiser i f.eks Oslo er latterlig billig..og bra. Har overrasket meg veldig hvor billig og enkelt det er i Oslo sammenlignet med bygda jeg bor i. I Oslo er det til og med rabatt for familien i helgene..rabatt på en allerede ekstrem lav pris sammenlignet med distriktene. Å reise EN vei med buss inn til Oslo koster like mye som en ukes reise med ruter i Oslo sentrum en hel uke..til fullpris..Og i Oslo så går det hele tiden noe...mens det på bygda f.eks om sommeren i skoleferien ikke går noe som helst..man må pendle med bil til nærmeste større kollektiv punkt..gjerne 2-3 mil..før man der kan hoppe på buss eller tog. Man blir og er avhengig av bil i distriktene..og det er dyrt..veldig dyrt 

Man gjør kollektiv transport i byer rimelig fordi det er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Om alle skulle kjørt bil hadde ting stoppet opp, eller så måtte man brukt enorme resurser (kostnad og areal) på å bygge mer vei. I tynnbefolkede områder så er bil gjerne billigst (Men bil som eneste alternativ forårsaker også isolasjon da ikke alle kan kjøre selv) 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, sverreb said:

Man gjør kollektiv transport i byer rimelig fordi det er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Om alle skulle kjørt bil hadde ting stoppet opp, eller så måtte man brukt enorme resurser (kostnad og areal) på å bygge mer vei. I tynnbefolkede områder så er bil gjerne billigst (Men bil som eneste alternativ forårsaker også isolasjon da ikke alle kan kjøre selv) 

Jeg bor på Jessheim 25-30min til Oslo med bil.
30 dagersbilletteb her for å ta toget til Oslo koster 2510kr per pers

Det jeg finner ut med googling er at kollektivbilletter er subsidiert, man betaler ca. 45% av den virkelige prisen.

Noe skurrer noe veldig. For er det ett sted kollektiv burde lønne seg er det midt i pendlergryta her. Mistenker at vi betaler for togtilbudet i resten av landet. 
 

Vi er to i husstanden som skal innover. Det er billigere å pendle med bil enn tog.
For 5020 kr i mnd så dekker det alle kostnader på en billig bil!

Og vi sparer over 1,5 time hver dag. 
 

På ett eller annet tidspunkt så er det billigere å kjøpe en Tesla Model Y til alle istedenfor å drive med det håpløse togtilbudet.

Folk sier at vi ikke kan bygge veier og det blir bare køer. Nei, dette er ikke Manhattan eller LA. 
 

Ja man trenger T-bane / light rail akkurat i  de 3 byene i vi har i dette landet. Men alle andre steder? Elbiler og busser

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (21 minutter siden):

Jeg bor på Jessheim 25-30min til Oslo med bil.
30 dagersbilletteb her for å ta toget til Oslo koster 2510kr per pers

Det jeg finner ut med googling er at kollektivbilletter er subsidiert, man betaler ca. 45% av den virkelige prisen.

Noe skurrer noe veldig. For er det ett sted kollektiv burde lønne seg er det midt i pendlergryta her. Mistenker at vi betaler for togtilbudet i resten av landet. 
 

Vi er to i husstanden som skal innover. Det er billigere å pendle med bil enn tog.
For 5020 kr i mnd så dekker det alle kostnader på en billig bil!

Og vi sparer over 1,5 time hver dag. 
 

På ett eller annet tidspunkt så er det billigere å kjøpe en Tesla Model Y til alle istedenfor å drive med det håpløse togtilbudet.

Folk sier at vi ikke kan bygge veier og det blir bare køer. Nei, dette er ikke Manhattan eller LA. 
 

Ja man trenger T-bane / light rail akkurat i  de 3 byene i vi har i dette landet. Men alle andre steder? Elbiler og busser

 

Og det hadde vært veldig bra hvis de på sentrale Østlandet hadde klart å kjøre togene i rute, og at det var nok vogner til de som ønsker å kjøre tog. Det er helt utrolig at vi i 2025 ikke engang klarer dette.

  • Liker 3
Skrevet
9 minutes ago, bzzlink said:

Jeg bor på Jessheim 25-30min til Oslo med bil.
30 dagersbilletteb her for å ta toget til Oslo koster 2510kr per pers

Det jeg finner ut med googling er at kollektivbilletter er subsidiert, man betaler ca. 45% av den virkelige prisen.

Ja, akkurat slik veier er subsidiert. Det viser seg at det er lønnsomt å subsidiere transport for da gjør man det mer overkommelig for folk å reise for å skape verdier. 

12 minutes ago, bzzlink said:

Noe skurrer noe veldig. For er det ett sted kollektiv burde lønne seg er det midt i pendlergryta her. Mistenker at vi betaler for togtilbudet i resten av landet. 

Det er det det gjør, det er derfor dere har tog. Mesteparten av landet (målt pr. areal) har nesten ikke kollektivtilbud. Du bor akkurat en av de få plassene hvor det faktisk går tog som er brukendes til daglige reiser. Subsidiere togene til resten av landet? Det er nesten ikke tog i norge utenfor osloområdet.

14 minutes ago, bzzlink said:

På ett eller annet tidspunkt så er det billigere å kjøpe en Tesla Model Y til alle istedenfor å drive med det håpløse togtilbudet.

En bil koster noe mellom 4-15 000 i måneden bare i avskriving. Vedlikehold og energi kommer i tilegg.  Skal alle i oslo-metro området brukt bil ville vi måtte bygd noe i retning av 5x så mye motorvei som vi har i dag. I tilegg ville vi sannsynligvis måttet doble gatearealet, noe som betyr at vi vill måtte kjøpe opp og rive en stor prosentandel av bygningsmassen i området for å gjøre plass til alle veiene og parkeringsplassene. Det neste som da skjer er at avstandene for alle øker fordi så mye areal blir brukt til vei, så nå vil du se at mange av reisene som før ble gjort til fots og med sykkel, plutselig trenger bil, så der øker veibruken enda noen trinn.

Du tømmer oljefondet før du hadde kommet en brøkdel av veien, og dit du er på vei er en betongørken ingen ville likt. Tog og buss er vanvittig mye billigere og mer effektivt.

21 minutes ago, bzzlink said:

Folk sier at vi ikke kan bygge veier og det blir bare køer.

Vi kan bygge vei, men du reduserer ikke kø ved å bygge vei, du vil bare øke trafikken (som kan være gunstig økonomisk sett, men køen forblir). Med folk her antar jeg du mener transportforskere, for dette er velkjent og ukontroversielt. Fenomenet kalles indusert trafikk, og i byomeråder induseres trafikk ca 1:1 pr. enhet vei. I.e. Øk veiarealet 10% da øker trafikken 10%

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
50 minutes ago, sverreb said:

Ja, akkurat slik veier er subsidiert. Det viser seg at det er lønnsomt å subsidiere transport for da gjør man det mer overkommelig for folk å reise for å skape verdier. 

Det er det det gjør, det er derfor dere har tog. Mesteparten av landet (målt pr. areal) har nesten ikke kollektivtilbud. Du bor akkurat en av de få plassene hvor det faktisk går tog som er brukendes til daglige reiser. Subsidiere togene til resten av landet? Det er nesten ikke tog i norge utenfor osloområdet.

En bil koster noe mellom 4-15 000 i måneden bare i avskriving. Vedlikehold og energi kommer i tilegg.  Skal alle i oslo-metro området brukt bil ville vi måtte bygd noe i retning av 5x så mye motorvei som vi har i dag. I tilegg ville vi sannsynligvis måttet doble gatearealet, noe som betyr at vi vill måtte kjøpe opp og rive en stor prosentandel av bygningsmassen i området for å gjøre plass til alle veiene og parkeringsplassene. Det neste som da skjer er at avstandene for alle øker fordi så mye areal blir brukt til vei, så nå vil du se at mange av reisene som før ble gjort til fots og med sykkel, plutselig trenger bil, så der øker veibruken enda noen trinn.

Du tømmer oljefondet før du hadde kommet en brøkdel av veien, og dit du er på vei er en betongørken ingen ville likt. Tog og buss er vanvittig mye billigere og mer effektivt.

Vi kan bygge vei, men du reduserer ikke kø ved å bygge vei, du vil bare øke trafikken (som kan være gunstig økonomisk sett, men køen forblir). Med folk her antar jeg du mener transportforskere, for dette er velkjent og ukontroversielt. Fenomenet kalles indusert trafikk, og i byomeråder induseres trafikk ca 1:1 pr. enhet vei. I.e. Øk veiarealet 10% da øker trafikken 10%

Vel vi har litt å gå på når det gjelder vegbygging i hvertfall.

Pendlerparkeringer nærme byer og over på buss / metrobus / T-bane.

3 passasjerer+ felt på 2 filer inn om morgen og 2 filer ut på ettermiddag

Det kommer faktisk et punkt hvor trafikken ikke øker. Vi er ikke så jævlig mange mennesker. 

Bare det å ha fleksibelt antall filer inn/ut hadde fjernet det bittelille av kø som er inn/ut av oslo nordfra
 

Pendlerparkering og skikkelig kollektivtilbud siste 5-7km for de som skal innenfor Ring2 (helt inn til sentrum)

 

 

IMG_4169.jpeg

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 hours ago, bzzlink said:

Jeg bor på Jessheim 25-30min til Oslo med bil.
30 dagersbilletteb her for å ta toget til Oslo koster 2510kr per pers

Det jeg finner ut med googling er at kollektivbilletter er subsidiert, man betaler ca. 45% av den virkelige prisen.

Noe skurrer noe veldig. For er det ett sted kollektiv burde lønne seg er det midt i pendlergryta her. Mistenker at vi betaler for togtilbudet i resten av landet. 
 

Vi er to i husstanden som skal innover. Det er billigere å pendle med bil enn tog.
For 5020 kr i mnd så dekker det alle kostnader på en billig bil!

Og vi sparer over 1,5 time hver dag. 
 

På ett eller annet tidspunkt så er det billigere å kjøpe en Tesla Model Y til alle istedenfor å drive med det håpløse togtilbudet.

Folk sier at vi ikke kan bygge veier og det blir bare køer. Nei, dette er ikke Manhattan eller LA. 
 

Ja man trenger T-bane / light rail akkurat i  de 3 byene i vi har i dette landet. Men alle andre steder? Elbiler og busser

 

Jobber dere skiftarbeid? De gangene jeg kjører Jessheim-Oslo i rushtiden skal jeg love deg det ikke tar 25-30 minutter.

Og det regnestykket for de 5020,-/mnd på bil vil jeg gjerne se. Hvor lenge varer den "billige" bilen?

  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (7 timer siden):

IMG_4169.jpeg

AI er ikkje til å stole på. Den kan bruke utdaterte kjelder.
Ei spørring i NVDB visar at det er 724 km med motorveg og 463 km med motortrafikkveg. Då er av- og påkøyringsrampar ikkje rekna med. Dei utgjer 249 og 132 km for dei to.

Skrevet (endret)
5 hours ago, Kalle Klo said:

Jobber dere skiftarbeid? De gangene jeg kjører Jessheim-Oslo i rushtiden skal jeg love deg det ikke tar 25-30 minutter.

Og det regnestykket for de 5020,-/mnd på bil vil jeg gjerne se. Hvor lenge varer den "billige" bilen?

Nei det tar ikke 25-30 min i rushen, det tar som regel 45-50

gange - tog - T-bane - gange tar minst 90min for min del 

Legg til at jeg først må kjøre til barnehage og så kjøre hjem igjen for å parkere bilen for så å gå til toget. For de fjernet parkering ved stasjonen i fjor vinter

 Her er bilbudsjettet på en ny rimelig elbil, f.eks en Nammi Box eller Citroen C3 til 200000,- (selv har jeg en citigo som kostet 169000 ny)

https://chatgpt.com/s/t_68f335c283a081919c91213b14883f63
 

3500 - 4000 i mnd koster det alt inkludert

IMG_4170.png
 

edit lenka til ChatGPT funka ikke her er underlaget for utregningen 

La oss sette opp et enkelt og realistisk bilbudsjett for en liten elbil til 200 000 kr, med 15 % restverdi etter 10 år, altså 30 000 kr igjen ved salg.


🔹 Grunnlag

  • Kjøpspris: 200 000 kr

  • Eiertid: 10 år (120 måneder)

  • Restverdi etter 10 år: 15 % = 30 000 kr

  • Avskrivning = 200 000 – 30 000 = 170 000 kr totalt
     1 417 kr/mnd i verdifall


🔹 Vedlikehold og service

Små elbiler har lave servicekostnader, men det kommer bremser, dekk, EU-kontroll osv.
En realistisk snittkostnad over 10 år: 6 000 kr/år = 500 kr/mnd


🔹 Forsikring

Avhenger av fører, selskap og bonus, men typisk for liten elbil:
6 000–8 000 kr/år = 500–670 kr/mnd
→ Vi bruker 600 kr/mnd


🔹 Trafikkforsikringsavgift

Obligatorisk del av forsikringen (ca. 8,38 kr/dag i 2025)
= ca. 250 kr/mnd


🔹 Strøm (lading)

Anta 1,5 kr/kWh og 1,5 kWh/mil, kjøring 1 200 mil/år
= 1,5 × 1,5 × 1 200 = 2 700 kr/år = 225 kr/mnd


🔹 Dekk

Sommer/vinter med utskiftning hvert 5. år
Ca. 15 000 kr for to sett + ett bytte hvert 5. år
→ 15 000 / 10 år = 125 kr/mnd


🔹 Bom, parkering, vask, diverse

Avhenger av bruk, men legg til 300 kr/mnd som lavt snitt.

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, Gazer75 said:

AI er ikkje til å stole på. Den kan bruke utdaterte kjelder.
Ei spørring i NVDB visar at det er 724 km med motorveg og 463 km med motortrafikkveg. Då er av- og påkøyringsrampar ikkje rekna med. Dei utgjer 249 og 132 km for dei to.

Ok, men de andre landene har mer enn dobbelt så mange meter motorvei pr innbygger.

Om vi inkluderer påkjøringsrampene eller hvor mange av de som er i nedoverbakke endrer ikke på det 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (10 timer siden):

Jeg bor på Jessheim 25-30min til Oslo med bil.
30 dagersbilletteb her for å ta toget til Oslo koster 2510kr per pers

Det jeg finner ut med googling er at kollektivbilletter er subsidiert, man betaler ca. 45% av den virkelige prisen.

Noe skurrer noe veldig. For er det ett sted kollektiv burde lønne seg er det midt i pendlergryta her. Mistenker at vi betaler for togtilbudet i resten av landet. 
 

Vi er to i husstanden som skal innover. Det er billigere å pendle med bil enn tog.
For 5020 kr i mnd så dekker det alle kostnader på en billig bil!

Og vi sparer over 1,5 time hver dag. 
 

På ett eller annet tidspunkt så er det billigere å kjøpe en Tesla Model Y til alle istedenfor å drive med det håpløse togtilbudet.

Folk sier at vi ikke kan bygge veier og det blir bare køer. Nei, dette er ikke Manhattan eller LA. 
 

Ja man trenger T-bane / light rail akkurat i  de 3 byene i vi har i dette landet. Men alle andre steder? Elbiler og busser

 

Noen strekninger er veldig dyre å pendle i dette landet. Selv måtte jeg ha puttet 3700 kr på bordet for å pendle offentlig..men selv da ville det ikke fungert rett og slett fordi det ikke finnes buss som går tidlig nok på den ene strekningen. Sånn sett er bil ofte med i regnestykket for pendlere ute i distriktene..og man trenger ikke være så veldig langt vekk fra Oslo heller. Det handler i stor grad om hvor man bor i forhold til offentlige tilbud. Elbil har sånn sett vært svært viktig for å få hverdagen til å gå rundt..Faktisk kan elbil sees på som et godt distriktstilbud for å kunne reise/pendle i distriktene. Nå blir prislappen fort mye høyere..

  • Liker 3
Skrevet

Blir det virkelig så mye dyrere? 50 000 mer velter nok ikke lasset for de som har økonomi til å kjøpe nybil. Full moms blir jo en del ekstra men den bekymringen kan en ta da, kan fort bli utsatt også. I tillegg kommer nok leverandørene til å justere på sin side også slik at det blir mindre. 
men, dette har vi jo bare ventet på. Jeg setter mer pris på tiden vi har hatt enn å irritere meg om fremtiden med avgifter.

Skrevet (endret)

motorveiperinnbygger.png.49fe80a3ecac22740f40273264383b3a.png

Jeg synes punktene ser sånn nogen lunde lineære ut. Striplet linje er lineær trend (200 km per mill innbygger). Husk at det selvsagt er flere faktorer når man designer et veinett. Blant annet spiller geografiske forhold (fjell og fjorder) en rolle, samt landets befolkningsspredning.

Jeg tror oljerikdommen er en vesentlig årsak til at vi har såpass mye motorvei, til tross for at befolkninga er veldig spredt og landskapet er veldig kupert. Sveits er også et fjell-land, men også de er fulle av penger.

Videre så er vi jo klar over hva landskapet har å si for hvor i Norge det bygges motorveier. Det aller meste ligger selvsagt i de flateste delene av landet. Husk også at Oslo er det fylket med minst vei per innbygger i Norge, så svært høy folketetthet betyr ikke nødvendigvis mye motorvei per innbygger. Oslo har jo svært godt nett av jernbane, t-bane, trikk og busser, samt så høy tetthet at mange har gang og sykkel-avstand til det meste. Motorveier har mer hensikt som kommunikasjon mellom byer. Og det er nok den faktoren som virkelig drar opp mengden motorveier på Østlandet, sammen med landskapsmessige fordeler som lav byggekostnad per km, sammenlignet med bruer og tunneller f.eks på vestlandet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
13 hours ago, bzzlink said:

Nei det tar ikke 25-30 min i rushen, det tar som regel 45-50

gange - tog - T-bane - gange tar minst 90min for min del 

Legg til at jeg først må kjøre til barnehage og så kjøre hjem igjen for å parkere bilen for så å gå til toget. For de fjernet parkering ved stasjonen i fjor vinter

 Her er bilbudsjettet på en ny rimelig elbil, f.eks en Nammi Box eller Citroen C3 til 200000,- (selv har jeg en citigo som kostet 169000 ny)

https://chatgpt.com/s/t_68f335c283a081919c91213b14883f63
 

3500 - 4000 i mnd koster det alt inkludert

IMG_4170.png
 

edit lenka til ChatGPT funka ikke her er underlaget for utregningen 

 

La oss sette opp et enkelt og realistisk bilbudsjett for en liten elbil til 200 000 kr, med 15 % restverdi etter 10 år, altså 30 000 kr igjen ved salg.


🔹 Grunnlag

  • Kjøpspris: 200 000 kr

  • Eiertid: 10 år (120 måneder)

  • Restverdi etter 10 år: 15 % = 30 000 kr

  • Avskrivning = 200 000 – 30 000 = 170 000 kr totalt
     1 417 kr/mnd i verdifall


🔹 Vedlikehold og service

Små elbiler har lave servicekostnader, men det kommer bremser, dekk, EU-kontroll osv.
En realistisk snittkostnad over 10 år: 6 000 kr/år = 500 kr/mnd


🔹 Forsikring

Avhenger av fører, selskap og bonus, men typisk for liten elbil:
6 000–8 000 kr/år = 500–670 kr/mnd
→ Vi bruker 600 kr/mnd


🔹 Trafikkforsikringsavgift

Obligatorisk del av forsikringen (ca. 8,38 kr/dag i 2025)
= ca. 250 kr/mnd


🔹 Strøm (lading)

Anta 1,5 kr/kWh og 1,5 kWh/mil, kjøring 1 200 mil/år
= 1,5 × 1,5 × 1 200 = 2 700 kr/år = 225 kr/mnd


🔹 Dekk

Sommer/vinter med utskiftning hvert 5. år
Ca. 15 000 kr for to sett + ett bytte hvert 5. år
→ 15 000 / 10 år = 125 kr/mnd


🔹 Bom, parkering, vask, diverse

Avhenger av bruk, men legg til 300 kr/mnd som lavt snitt.

Ser ikke helt galt ut, men tror det generelt er litt lavt (gamle data, kanskje). Feks. er bompassering 20 kr/passering for elbiler i rushtiden (så blir vel 800 kr/mnd alene). 

En viktig ting er at dette antar at alt går bra, med eget bilhold kan det fort bli dyrere (reparasjoner etc), men neppe billigere. Med månedsbillett vet du akkurat hva du betaler, ingen nedside. Du kan også kjøre kollektivt så mye du vil, mens ekstra bilbruk koster ekstra. 

Klart at kollektiv tar tid (jeg er selv togpendler), og her har du masse nedside på tid pga forsinkelser. Du er litt uheldig med toglinjen du er på; R13 bruker lengre tid til Oslo enn togene på den andre linjen (Kløfta, Eidsvoll Verk), dog bedre enn for 25 år siden, da var det en skikkelig melkerute som ikke kjørte gjennom Romeriksporten. 

 

For de fleste tror jeg det er et spørsmål om tid vs penger vs stress (jeg hater å kjøre i kø). Når man ikke er to, så tror jeg at det er dyrere for de fleste å kjøre bil, men man sparer tid (mye eller lite avhengig av hvor komplisert rute man har). 

  • Liker 1
Skrevet
9 hours ago, Kalle Klo said:

Ser ikke helt galt ut, men tror det generelt er litt lavt (gamle data, kanskje). Feks. er bompassering 20 kr/passering for elbiler i rushtiden (så blir vel 800 kr/mnd alene). 

En viktig ting er at dette antar at alt går bra, med eget bilhold kan det fort bli dyrere (reparasjoner etc), men neppe billigere. Med månedsbillett vet du akkurat hva du betaler, ingen nedside. Du kan også kjøre kollektivt så mye du vil, mens ekstra bilbruk koster ekstra. 

Klart at kollektiv tar tid (jeg er selv togpendler), og her har du masse nedside på tid pga forsinkelser. Du er litt uheldig med toglinjen du er på; R13 bruker lengre tid til Oslo enn togene på den andre linjen (Kløfta, Eidsvoll Verk), dog bedre enn for 25 år siden, da var det en skikkelig melkerute som ikke kjørte gjennom Romeriksporten. 

 

For de fleste tror jeg det er et spørsmål om tid vs penger vs stress (jeg hater å kjøre i kø). Når man ikke er to, så tror jeg at det er dyrere for de fleste å kjøre bil, men man sparer tid (mye eller lite avhengig av hvor komplisert rute man har). 

Ja bompengene som går til å subsidiere kollektivtrafikken er høyere enn i budsjettet

De andre tallene er ganske spot on, forsikringen min er litt billigere enn budsjettet. Betaler 5700,- inkludert vegavgiften.

Også verdt å huske på at man må ha bil her, så budsjettet bør halveres for å reflektere marginalkosten for å bruke den til jobb

Hvis mange nok tar toget så koster mnd billetten 5100 pr person. Det blir bra!

Jeg gjentar at jeg synes vi som tar ansvar for og betaler for egen transport bør behandles med respekt. 

  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...