Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tanker om nye Mercedes CLA folkens? Startpris på 550.000 for bakhjulsdrift versjonen (768 km rekkeviddek), og 600k for firehjulsdrift(747 km). Begynner å bli mye bil for pengene, men kan selvsagt fort overstige disse prisene med ekstrautstyr som AMG styling m.m.

Jeg er dog ikke helt overbevist over utseendet på denne bilen. Er det bare meg? Synes den ser litt vel middelmådig ut fra alle kanter…Interiøret er ikke så ille, men når det gjelder utseendet synes jeg en I4M50/M60 er langt foran. 

Endret av Iterion
skriveleif
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Iterion skrev (49 minutter siden):

Tanker om nye Mercedes CLA folkens? Startpris på 550.000 for bakhjulsdrift versjonen (768 km rekkeviddek)

Målgruppen er nok folk som kjøpte en 4~500 km rekkevidde bil for 4~500k* for ~5 år siden og som vil ha noe nytt før garantien utløper. Jeg tenker at den rivende utviklinga må jo føre til et stort verditap på den bilen de skal bli kvitt.

Konsumprisjustert så tilsvarer 550k i dagens penger 450k i 2020-penger og på den tida fikk man vel ca 4-500 km rekkevidde for den startprisen. Tenker da spesielt på Audi eTron og Jaguar i-Pace som riktig klasse for de som nå vurderer Mercedes CLA. Disse bilene annonseres fra ca 200k nå. Det er et verditap på ~300k eller rundt 17% årlig verditap. Det er ganske mye. Så lenge jeg har fulgt med så ligger normalt verditap på rundt 12 %/år.

Hvis man kjøper en Mercedes CLA, i en tid der det ventes at faststoffbatterier kommer for fullt innen et par år, hva kan vi regne med finnes på markedet om 5 år? Hvor stort vil verditapet på CLA-en bli da? Jeg ser for meg samme prisklasse, KPI-justert og 1000 km rekkevidde i 2030.

Endret av Simen1
Skrevet
Iterion skrev (46 minutter siden):

Tanker om nye Mercedes CLA folkens? Startpris på 550.000 for bakhjulsdrift versjonen (768 km rekkeviddek), og 600k for firehjulsdrift(747 km). Begynner å bli mye bil for pengene, men kan selvsagt fort overstige disse prisene med ekstrautstyr som AMG styling m.m.

Jeg er dog ikke helt overbevist over utseendet på denne bilen. Er det bare meg? Synes del ser det velg middelmådig ut fra alle kanter…Interiøret er ikke så ille, men når det gjelder utseendet synes jeg en I4M50/M60 er langt foran. 

Ikke helt fan av interiøret, det skriker litt "tenåring som har bygd sin første pc, med hovedfokus på lysshow". 😅 Spesielt rundt dash.

Setene og resten er jo typisk mercedes, komfortable.

Utseende så er jeg nok mer fan av shooting brake utgaven. Fortsatt veldig dråpeform på karosseri, ikke helt fan av det.

  • Liker 2
Skrevet
Iterion skrev (54 minutter siden):

Tanker om nye Mercedes CLA folkens? Startpris på 550.000 for bakhjulsdrift versjonen (768 km rekkeviddek), og 600k for firehjulsdrift(747 km). Begynner å bli mye bil for pengene, men kan selvsagt fort overstige disse prisene med ekstrautstyr som AMG styling m.m.

Jeg er dog ikke helt overbevist over utseendet på denne bilen. Er det bare meg? Synes del ser det velg middelmådig ut fra alle kanter…Interiøret er ikke så ille, men når det gjelder utseendet synes jeg en I4M50/M60 er langt foran. 

Jeg synes prisen blir alt før høy når utstyr er på plass. 4Matic versjonen ender raskt på 850k med vinterhjul. Og helt enig i at i4 Mx er en mye penere bil.

Skrevet
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Målgruppen er nok folk som kjøpte en 4~500 km rekkevidde bil for 4~500k* for ~5 år siden og som vil ha noe nytt før garantien utløper. Jeg tenker at den rivende utviklinga må jo føre til et stort verditap på den bilen de skal bli kvitt.

Konsumprisjustert så tilsvarer 550k i dagens penger 450k i 2020-penger og på den tida fikk man vel ca 4-500 km rekkevidde for den prisen. Tenker da spesielt på Audi eTron og Jaguar i-Pace som riktig klasse for de som nå vurderer Mercedes CLA.

Jepp, og jeg er nok i den målgruppen selv. Må ærlig talt si at jeg synes det er vanskelig å velge hva jeg skal erstatte Model 3’en min nå selv om jeg har vært nære kjøp av en I4M50. Blir nok ingen CLA da jeg rett og slett misliker utseendet på den i tillegg til at bagasjerommet blir litt for snevert. 

Skrevet

Du må nok legge på litt mere kroner på den "fra prisen".

Burmeister lydpakke 15.000,-
Kjøreassistent pakke 25.000,-
360 kamera 8.000,-
Premium eller Premium Plus pakke hhv 40.000 eller 58.000,-
AMG Line pakke 40.000,-
Nattpakke 12.000,-
Vinterhjul ?

Skrevet
Jalla21 skrev (3 minutter siden):

Jeg synes prisen blir alt før høy når utstyr er på plass. 4Matic versjonen ender raskt på 850k med vinterhjul. Og helt enig i at i4 Mx er en mye penere bil.

Såpass ja. 850k altså med 4Matic versjon + vinterhjul? Regner med at det er med AMG styling også da men enig i at det blir altfor dyrt. Og bra vi er enige i det. Synes genereltsett at BMW ligger litt foran Mercedes når det gjelder design på elbilene deres. Så jeg holder fortsatt en knapp på BMW her, selv om CLA har lenger rekkevidde enn I4M50/60. 

Skrevet (endret)
Syar-2003 skrev (6 minutter siden):

Du må nok legge på litt mere kroner på den "fra prisen".

Burmeister lydpakke 15.000,-
Kjøreassistent pakke 25.000,-
360 kamera 8.000,-
Premium eller Premium Plus pakke hhv 40.000 eller 58.000,-
AMG Line pakke 40.000,-
Nattpakke 12.000,-
Vinterhjul ?

True. AMG line pakka er et must, imo. Ser altfor tamt og kjedelig ut uten det.  Samme med burmeister anlegg da jeg elsker musikk. Interessant at de tar 8.000 for 360 kamera…Men varme i ratt og sete er inkl håper jeg? 

Endret av Iterion
Skrevet
Iterion skrev (10 minutter siden):

Såpass ja. 850k altså med 4Matic versjon + vinterhjul? Regner med at det er med AMG styling også da men enig i at det blir altfor dyrt. Og bra vi er enige i det. Synes genereltsett at BMW ligger litt foran Mercedes når det gjelder design på elbilene deres. Så jeg holder fortsatt en knapp på BMW her, selv om CLA har lenger rekkevidde enn I4M50/60. 

Nå kommer i3 spesifikasjonene rett etter nyttår, og produksjonen starter sommeren 2026. Den får nok enda bedre rekkevidde hvis det er et must. Jeg vil heller ha ned vekt enn mer enn 800km rekkevidde.

Skrevet (endret)
Iterion skrev (13 minutter siden):

True. AMG line pakka er et must, imo. Ser altfor tamt og kjedelig ut uten det.  Samme med burmeister anlegg da jeg elsker musikk. Interessant at de tar 8.000 for 360 kamera…Men varme i ratt og sete er inkl håper jeg? 

.Hengerfeste er standard utstyr på 350 4Matic. 🤣

Endret av Jalla21
Skrevet
Jalla21 skrev (3 minutter siden):

Nå kommer i3 spesifikasjonene rett etter nyttår, og produksjonen starter sommeren 2026. Den får nok enda bedre rekkevidde hvis det er et must. Jeg vil heller ha ned vekt enn mer enn 800km rekkevidde.

Stemmer det. Kanskje det lønner seg å ha is i magen og vente til neste år før man bytter bil hehe. Er jo ikke noe hast selv om jeg sikler etter noe nytt. Ja 800km rekkevidde trenger jeg egt ikke selv, holder lenge med 550 km ish. Klarer meg fint på 400 km også egt selv om det blir litt snaut om vinteren.

Men ja, blir nok en BMW på meg. Spent på I3’en. Kan fort bli den eller I4M50/M60. Liker nye IX3 også men blir litt vel dyr ny. Ikke så keen på store verditap heller.. 

Skrevet
27 minutes ago, Iterion said:

Ikke så keen på store verditap heller.. 

Da er det vel lurest å kjøpe en brukt bil som allerede har tatt en del av verditapet 😅

Med utviklingen som er i dag kan det fort være man sitter med nesten verdiløs bil plutselig om faststoff dukker opp.

  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (13 minutter siden):

Da er det vel lurest å kjøpe en brukt bil som allerede har tatt en del av verditapet 😅

Med utviklingen som er i dag kan det fort være man sitter med nesten verdiløs bil plutselig om faststoff dukker opp.

Joda er jo vanligvis det men ikke alltid men klarer å vente til en bil man veldig ønsker blir 2-3 år gammel heller hehe. 

Tja verdiløse blir de nok ikke men verditapet kan bli stort iallfall.

  • Liker 1
Skrevet

Veldig høy rekkevidde er ikke interresant før man får bedre energitetthet, synes nå jeg. Selv om batteriene blir billigere er de fortsatt veldig tunge. Å drasse rundt på mange hundre kg ekstra når man kjører sine daglige 8-12 mil, bare for å spare en halvtime på langtur en gang i året, gir ikke mening.

Mer rekkevidde fra effektivitet derimot er jo flott naturligvis, men er grenser for hvor mye man kan hente der.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
On 9/14/2025 at 10:08 PM, Snowleopard said:

Kanskje ikke helt rettferdig å sammenligne med Tesla Model Y, som er i en helt egen klasse i Norge. Man bør egentlig heller se hvordan den selger sammenlignet med de andre konkurrentene.

Ser det er solgt 99 hittil denne måneden, som gir den en 11teplass av alle. 6.plass er Nissan Ariya på 111 biler. For kvartalet ligger den på 16.plass Jeg vil si den derfor selger relativt bra med tanke på at den er relativt kostbar. Men med så mye skryt og interesse som jeg oppfatter at den får, så er det liten tvil i mine øyne at den ville solgt langt mer om den ble satt opp med en mer riktig pris.

Kanskje mer rettferdig å sammenligne med TM3?

Det er solgt dobbelt så mange Tesla Model 3 som ev3 hittil i år.

Skrevet

Ev3 syns jeg er feilpriset, tipper prisen går ned når prisen for ev5 fwd blir annonsert men selv den kan jeg se bikke halv million med stort batteri og en del utstyr, litt snodig når samme forhandler selger smart #5 med awd for rett under 500k.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...