Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
trikola skrev (1 time siden):

Helt bortsett fra at det heter Large Language Model er forskjellen til en vanlig datamaskin epler og pærer.

Forskjellen er at LLM er et programsystem på en 'vanlig' datamaskin som skreller seg igjennom store mengder tekst (fra internett) i opplæringsfasen og det gjør andre dataprogrammer ikke, selv om de også kjører på en vanlig datamaskin.

Og derfor er det en forskjell. Og forskjellen er enorm.

Men det er fremdeles slik at shit in is shit out, og chatGTP sliter med å skille mellom god og dårlig info den finner på nett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AL123 skrev (1 time siden):

Men det er fremdeles slik at shit in is shit out, og chatGTP sliter med å skille mellom god og dårlig info den finner på nett.

Når man spør ChatGPT (gratis versjonen selv om hvorfor det er ai hallusinuasjon) konkluderer den selv med :

AI models like ChatGPT are not connected to reality in the way humans are. They generate responses based on patterns in the data they were trained on, not by understanding truth or fact. When the model doesn’t know something or is asked a complex or ambiguous question, it might:

Guess based on patterns, even if the guess is wrong.
• Fill in gaps with plausible-sounding but false information.
Misremember facts, especially when the topic is niche or confusing.

This is called “hallucination” — when an AI confidently outputs false or made-up information.

Why does this happen?

1. Prediction, not knowledge: AI generates the next word based on probability, not based on checking a database of facts.
2. Lack of real-world grounding: AI doesn’t have senses or real experiences. It can’t verify facts the way a human can.
3. Training limits: If the training data had errors or didn’t cover certain info, the AI might invent details to fill in.
4. No live internet access (unless allowed): Many AI systems don’t look things up in real time, so they can only rely on what they were trained on.

 

 

Here’s a breakdown of why hallucinations happen:

🔹 1. AI Predicts Words, Not Truth

AI like ChatGPT is trained to predict the most likely next word in a sentence based on patterns from huge amounts of text data. It doesn’t “know” what’s true — it just knows what sounds plausible.

For example:

If the training data often says “Albert Einstein discovered relativity,” the AI will learn that pattern.

But if someone asks “Did Einstein invent the light bulb?” the model might respond “Yes,” if it misreads the context or sees similar sentence structures — even though it’s false.

🔹 2. No Direct Connection to Reality

AI doesn’t perceive the world. It can’t:
• Look things up (unless connected to the web),
• Validate information with experiments,
Or use common sense the way humans do.

So when it encounters a gap in knowledge, it fills it in — sometimes incorrectly.

🔹 3. Training Data Has Errors and Biases

The internet contains:

• Incorrect facts(reddit, diskusjon.no, facebook klagegrupper etc)
• Outdated information (reddit, diskusjon.no, facebook klagegrupper etc)
• Biased or conflicting sources (reddit, diskusjon.no, facebook klagegrupper etc)

If the AI was trained on faulty or mixed data, it might reflect that confusion — even inventing facts to “smooth over” the gaps.

 

🔹 4. Ambiguous or Complex Questions

When questions are:

• Vague
Highly technical
• Based on false premises

 

…the model might still try to answer — even if the right answer is, “I don’t know” or “That’s not real.” Instead, it might hallucinate an answer to be helpful.

 

 

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Skrevet
15 hours ago, minim said:

 

Er det denne du bruker? https://www.home-assistant.io/integrations/tesla_wall_connector/

Så bare kjapt igjennom github uten å sette meg inn idet, men det ser ut som den søker opp hostnavn/mac adresse i lokal nettet og legger den til uten IOT. 

https://github.com/home-assistant/core/blob/dev/homeassistant/components/tesla_wall_connector/manifest.json

Med denne kan du kun se status av TWC, ikke styre ladingen. Ladingen styres gjennom bilen. Og denne 'Tesla custom integration for fleet API' fikk vi ikke til å virke.

 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det har vært nevnt litt angående smarte ladebokser.
Home Automation og Tesla Wall Connector.

Jeg sjekket litt hva som støttes med Homey Pro, fra ladebokser testet av NAF.

https://homey.app/no-no/app/com.zaptec/Zaptec/
https://homey.app/da-dk/app/no.easee/Easee-Home/
https://homey.app/da-dk/app/nl.xseth.wallbox/Wallbox-Charger/
https://homey.app/no-no/app/tesla.wall.connector/Tesla-Power-Connect/
https://homey.app/no-no/app/com.softblockrefinery.garo-charger-meter/Garo---GLB/

Jeg ser at disse ikke er laget av selskapet bak ladeboksen, men av andre. Det betyr vel at ladeboksen må ha et åpent API.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
onkel_jon skrev (På 1.7.2025 den 13.25):

https://www.tv2.no/broom/100-kroner-billigere-enn-tvillingmodellen/17862055/
 

kommer nok til å selge bra samt izuzu er vel ute med el pickup selv om den er dyr og Specsa ikke er så mye å rope hurra for, tipper byd kommer til å selge bra.

Isuzu er nok en vinner uansett drivstoff, behovet for kraftige og robuste pickuper er det alltid. Mange av disse vil være helt uaktuelte som EV pga bruksområde og behov for tunge lass og dra tilhengere og ikke være begrenset av ett batteri slik som det er i dag.

Endret av agvg
Skrevet
agvg skrev (22 minutter siden):

Isuzu er nok en vinner uansett drivstoff, behovet for kraftige og robuste pickuper er det alltid. Mange av disse vil være helt uaktuelte som EV pga bruksområde og behov for tunge lass og dra tilhengere og ikke være begrenset av ett batteri slik som det er i dag.

Skjønner ikke helt hva du vil frem til her. Bortsett fra rekkevidde og hva produsenten begrenser hengervekten til, vil en elektrisk pickup gjøre de samme jobbene som sine ice-brødre, endog bedre.

I tillegg ser man jo og at de kan bruke motorplassen til ekstra lasterom, som utvider funksjonaliteten, slik som på F-150 Lightning. Rivian fikk dessuten plass til en genial "gear tunnel", som man neppe vil få se på en ice-versjon.

Nye batterier vil jo bli langt billigere og lettere slik at man kan forsvare å putte inn større batterier etterhvert. Batteriprisene er allerede godt på vei ned allerede. LFP-batteriene sies jo å allerede har halvert seg, og samtidig kommer med kraftig forbedring på vekt og evne til å lades langt raskere (5C og oppover).

Og sammen med at de etterhvert designer de mer aerodynamisk, så det er bare et tidsspørsmål før de har såpass rekkevidde at det blir et teoretisk problem med for kort rekkevidde. Og med den ladefarten som vi ser nye batterier nå kommer med. så vil ladestoppene etterhvert gå like raskt eller raskere enn strekke/tissepausen folk flest uansett tar.

Du kan jo dessuten gå å tisse eller kjøpe kaffe mens den lader seg selv, mens du med ice-bil må være ved bilen og gjerne og må holde på diesel-pistolen da de har fjernet knappen for å låse pistolen på åpen stilling.

Skrevet

@Snowleopard

Tja, som sagt endel slike biler brukes i arbeid og på en slik måte at det ville være upraktisk med batteri, pr dags dato er ikke alle behov dekket med elbil, og dette er jo helt uproblematisk, de aller fleste som kjører ny diesebil i dag har ofte gode grunner. Det er opptil EV-produsenene og produsere kostnadseffektive alternativer, men ofte er kundegruppen liten og lite interessant. Ett annet problem er jo pris og rekkevidde, veldig store batterier er dyrt og veldig tungt.  Dagens førerkortregler er lite tilpasset elbiler med høy egenvekt.

Skrevet
1 hour ago, agvg said:

Isuzu er nok en vinner uansett drivstoff, behovet for kraftige og robuste pickuper er det alltid. Mange av disse vil være helt uaktuelte som EV pga bruksområde og behov for tunge lass og dra tilhengere og ikke være begrenset av ett batteri slik som det er i dag.

Det er en grunn til at det nesten ikke selges pickuper i europa: Varebiler er mer praktiske, og disse er blitt elektriske i stort omfang. Det viser seg at småskale varetransport som disse i hovedsak brukes til, stort sett ikke krever en veldig stor rekkevidde. 

Veldig lite pickuper blir brukt som trekkvogner i europa. Skal man trekke stor henger er det dedikerte trekkvogner som gjelder uansett. 

USA har en noe spesielt marked for pickuper p.g.a proteksjonisme. Ikke forvent at amerikanske pickuper blir noe annet enn en nisje for veldig spesielt intresserte utenfor USA/Canada

Skrevet
agvg skrev (6 minutter siden):

@Snowleopard

Tja, som sagt endel slike biler brukes i arbeid og på en slik måte at det ville være upraktisk med batteri, pr dags dato er ikke alle behov dekket med elbil, og dette er jo helt uproblematisk, de aller fleste som kjører ny diesebil i dag har ofte gode grunner. Det er opptil EV-produsenene og produsere kostnadseffektive alternativer, men ofte er kundegruppen liten og lite interessant. Ett annet problem er jo pris og rekkevidde, veldig store batterier er dyrt og veldig tungt.  Dagens førerkortregler er lite tilpasset elbiler med høy egenvekt.

Ja, for øyeblikket er det problemer med både vekt, forbruk og tilgjengelig batterikapasitet. Det er jeg helt enig i, selv om det kanskje ikke kom like tydelig frem i innlegget over, selv om jeg skrev "bortsett fra rekkevidde".

De problemene mener jeg altså er forbigående, og mest sannsynlig langt raskere enn hva man skule tro. Jeg tenker at innen 5 år vil det største problemet være om pickup-produsentene (nye og gamle) legger nok penger i å utvikle nye modeller som er laget 100 % på basis av elektrisk drivlinje, og ikke vil være elektrifiserte ice-chassis.

Bare det å endre på fronten og runde av karosseriet vil gi store fordeler, for ikke å snakke om å få vekk alle hull og groper under bilen, men får en så glatt (aerodynamisk) underside som mulig. Så vil som sagt det å utnytte BEV-fordelene kunne gi masse spennende valg på utformingen og lagringsplass.

Skrevet
sverreb skrev (31 minutter siden):

Det er en grunn til at det nesten ikke selges pickuper i europa: Varebiler er mer praktiske, og disse er blitt elektriske i stort omfang. Det viser seg at småskale varetransport som disse i hovedsak brukes til, stort sett ikke krever en veldig stor rekkevidde. 

Nå er Norden ett veldig anderledes område enn sentraleuropa, antar markedet for f.eks og ha snøscooterhenger er lite i Nederland, det samme med behovet for robuste biler med terrengegenskaper, vi i scandinavian har ett langt større pickup-marked og endel andre behov.

Skrevet (endret)
11 minutes ago, agvg said:

Nå er Norden ett veldig anderledes område enn sentraleuropa, antar markedet for f.eks og ha snøscooterhenger er lite i Nederland, det samme med behovet for robuste biler med terrengegenskaper, vi i scandinavian har ett langt større pickup-marked og endel andre behov.

Trenger ikke en pickup for å trekke snøskuter. Gjort det mange ganger med helt vanlig bil, og jeg kan ikke se at særlig mange andre med skuter heller kommer med pickup for å frakte de.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Skrevet
agvg skrev (4 minutter siden):

Nå er Norden ett veldig anderledes område enn sentraleuropa, antar markedet for f.eks og ha snøscooterhenger er lite i Nederland, det samme med behovet for robuste biler med terrengegenskaper, vi i scandinavian har ett langt større pickup-marked og endel andre behov.

Her ble og markedet delvis ødelagt pga avgifter for å ha seter i andre rad, og derved ikke kunne brukes som familiens eneste bil. Noe som for mange var nødvendig fordi bil var dyrt, og jo større og mer praktisk, og med kraftige motorer som var nødvendig for å forsere krøtterveiene opp og ned fjellsidene, ble de enda dyrere.

Pickup er jo kjempefleksibelt da man kan velge å kjøre med åpent bake og få plass til høye og/eller breie eller lange gjenstander, eller man kunne ha planlokk eller "hus"(kapell over planet for å beskytte mer mot vær og vind. Det finnes dessuten flere typer campingbygg man kan plassere på planet, så man slipper å dra campingvogn om man ikke trengte den store plassen.

Med strømtilkobling på planet, vil det dessuten være mer aktuelt med madrass og telt på planet, for likevel å kunne sove godt uten fare for å fryse. 

Skrevet
sverreb skrev (2 timer siden):

Trenger ikke en pickup for å trekke snøskuter. Gjort det mange ganger med helt vanlig bil, og jeg kan ikke se at særlig mange andre med skuter heller kommer med pickup for å frakte de.

Nåja, klundrete nok veier så er en pickup en veldig god ting og bruke til og dra tunge hengere, og det er jo lite og diskutere, det er ett mye større marked for slike biler i vår del av Europa enn andre steder i Europa.

Og når det kommer til varebil vs pickup så har de ett nokså forskjellig bruksområde, ICE-varebiler med lettere terrengegenskaper og lavserie er ikke akuratt noe du finner mye av.

Skrevet
agvg skrev (1 minutt siden):

Nåja, klundrete nok veier så er en pickup en veldig god ting og bruke til og dra tunge hengere, og det er jo lite og diskutere, det er ett mye større marked for slike biler i vår del av Europa enn andre steder i Europa.

Og når det kommer til varebil vs pickup så har de ett nokså forskjellig bruksområde, ICE-varebiler med lettere terrengegenskaper og lavserie er ikke akuratt noe du finner mye av.

Markedet er forsvinnede lite i Norge også, kun noen få entreprenører som er kunder. Privatmarkedet er omtrent ikkeeksisterende. Markedet er generellt veldig lite for slike biler utenfor USA, noe som reflekteres i at det omtrent ikke foregår produktutvikling i dette segmentet. De fleste nøyer seg med litt redesign av gamle modeller med 90-tallsteknologi. Izusu er spesiellt bakpå, og selger omtrent ingenting, hverken i Norge eller EU.

Skrevet
AL123 skrev (1 minutt siden):

Markedet er forsvinnede lite i Norge også, kun noen få entreprenører som er kunder. Privatmarkedet er omtrent ikkeeksisterende. Markedet er generellt veldig lite for slike biler utenfor USA, noe som reflekteres i at det omtrent ikke foregår produktutvikling i dette segmentet. De fleste nøyer seg med litt redesign av gamle modeller med 90-tallsteknologi. Izusu er spesiellt bakpå, og selger omtrent ingenting, hverken i Norge eller EU.

Det har vel neppe vært noe stort marked etter pickup-boomen i tiden fra 1982 og noen år utover, spesielt da Nissan kom med sin første utgaven av 720-serien med firehjulstrekk. Det er arbeidsbiler og de har blitt veldig påkostede biler med relativt høye priser.

 

Skrevet
On 7/8/2025 at 12:12 PM, sverreb said:

Kina  innfører regulering av enpedalkjøring. 

Det vil ikke lengre være lovlig med en standardinnstilling som lar bilen stoppe helt uten bruk av bremsepedalen. 

Formålet er å unngå at bilførere utvikler vaner som gjør at de blir tregere til å bruke bremsene og å redusere risiko for pedalforvirring. 

Dette tar effekt for nye typegodkjenninger fra 1.1.2026 og vil gjelde almennt fra 1.1.2027

https://carnewschina.com/2025/07/08/chinas-new-auto-standard-curbs-single-pedal-driving/

 

For å følge opp videre: 

Dette er den første artikkelen jeg har sett som forsøker å sammenligne en og topedalkjøring: 

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0001457524003774

Fra abstraktet (Min utheving): 

Results showed: 1) The regenerative braking system did not affect driver perception and reaction of the lead vehicle braking event and drivers extended throttle release to avoid rapid speed drops when the lead vehicle braked slowly; 2) the one-pedal mode exhibited a longer throttle to brake transition time and increased uncertainty in timing of brake pedal application; 3) the one-pedal mode was safer than the two-pedal mode in low urgency situations but became unsafe in high urgency or uncertain situations due to delayed braking

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...