Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
20 hours ago, minim said:

Hmm jeg tolket det som at man kunne kommunisere direkte med wall connector via wifi Uten API også. Du bruker ikke det? Løsningen med API via sky er det jeg helst vil unngå siden jeg liker å bygge opp iot systemet mitt "autonom" så det virker uten tilkobling til Internett eller tredjepart. 

Meg bekjent går alt styring gjennom bilen - i alle fall om bilen er en Tesla. TWC bygger riktignok opp en egen nettside, men jeg har ikke sett noe hvordan den kan styres. Men nå har jeg ikke undersøkt dette nærmere heller.

Selv om jeg nå har en veggboks er det tenkelig at jeg går tilbake til kladden TMC og WiFi-styrt (Smart Home) bryter. Ladestrømsøkningen som TWC gir utover 10 A er for meg helt uviktig - ville uansett bare ødelegge for Elvias avgifter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Fantomtegningen skrev (25 minutter siden):

Ventet lenge og spent på EV5, ser ut at den heldigvis ikke svarer til forventningene mine. Spekulerer den blir overkant dyr med AWD og utstyr.

Skulle svært gjerne hatt den i RWD-utgave, men med 800V-arkitektur og 100 kg taklast, samt noe mere tilhengervekt (15-1600 kg hadde passet glimrende), så hadde den stort sett passet meg fint.  Men var dessverre klar over 400V-arkitektur og FWD, så da blir det ev. å vente på AWD-versjonen. Eller noe annet gromt som dukker opp, som krysser av flere punkter.

Dessverre virker det som de har endret fra rad til rekke på koppholderne fremme, og det liker jeg absolutt ikke. Har det slik på min Kona, og det irriterer meg. Ikke mye, men nok. Så er jeg og skuffet over at de ikke kommer med 40-20-40-delt baksete.

Det får man på nye Kona, som er en billigere bil. Og den har dessuten 100 kg taklast. Men den er mindre, selv om de påstår ca samme plass i bagasjerommet, 460 vs 466 liter må sies å være identisk. Men jeg mistenker at EV5 likevel er i praksis større. Virker ihvertfall slik, og virker og mer praktisk. Tror de har inkludert plassen under plata på Kona'en, men ikke på EV5. Ladehastigheten er jo bedre på KIA'en, men ikke med så veldig mye virker det som, men høyere toppfart.

EDIT: Jeg må ha blandet tallene fra EV3 som har 460 kg (men det andre jeg skrev om bagasjeromsplassen stemmer nok og bedre på EV3), jamfør TEK sin artikkel, er jo bagasjerommet hele 566 liter, så 100 liter mere, og nok langt mer praktiske liter og....

Dette er en KIA, og importøren ønsker tydeligvis mest mulig for bilene sine, så selv med 7 års garanti, tenker jeg at jeg like greit hadde gått for en Ioniq 5. Tror den fort kommer likt ut, men virker som en minst like god bil, og med bedre plass og likevel virker mindre utvendig (optisk illusjon). Da får jeg tross alt 800V og V2L samt HUD i en bil som er stor nok for mitt behov. Mulig den og, etter facelift, er vel så aerodynamisk i 110-120 km/t. Dermed kan det godt hende den i praksis har bedre rekkevidde. Uansett går jo lading langt kjappere!

Endret av Snowleopard
Rettet opp en diger feil!
  • Liker 2
Skrevet
trikola skrev (2 timer siden):

Mye symbol-politik i dette ja. Noe å smykke hatten sin med i land som ikke KAN produsere nok fornybar kraft fordi de mangler elver og høydebassenger osv.

Opprinnelsesgarantier KAN heller ikke knyttes til den strømmen du forbruker fordi et garantidokument blir først klar til salgs når strømmen allerede er produsert  (og forbrukt) og gjerne et annet sted i Europa. Men garantisalget gir ekstra inntekter til kraftverk som produserer fornybar kraft. Kull- og gasskraftverk har ikke disse inntektene.

Jeg vil jo påstå at det er svindel å garantere opphav over 100twh til utalandske bedrifter som kjøper disse og bruker dette i sitt co2 regnskap. Samtidig så vi bruker strømmen i norge. Vi burde ikkje solgt mere enn de vi eksporterer.  

Skrevet
4 hours ago, Snowleopard said:

Skulle svært gjerne hatt den i RWD-utgave, men med 800V-arkitektur og 100 kg taklast, samt noe mere tilhengervekt (15-1600 kg hadde passet glimrende), så hadde den stort sett passet meg fint.  Men var dessverre klar over 400V-arkitektur og FWD, så da blir det ev. å vente på AWD-versjonen. Eller noe annet gromt som dukker opp, som krysser av flere punkter.

Dessverre virker det som de har endret fra rad til rekke på koppholderne fremme, og det liker jeg absolutt ikke. Har det slik på min Kona, og det irriterer meg. Ikke mye, men nok. Så er jeg og skuffet over at de ikke kommer med 40-20-40-delt baksete.

Det får man på nye Kona, som er en billigere bil. Og den har dessuten 100 kg taklast. Men den er mindre, selv om de påstår ca samme plass i bagasjerommet, 460 vs 466 liter må sies å være identisk. Men jeg mistenker at EV5 likevel er i praksis større. Virker ihvertfall slik, og virker og mer praktisk. Tror de har inkludert plassen under plata på Kona'en, men ikke på EV5. Ladehastigheten er jo bedre på KIA'en, men ikke med så veldig mye virker det som, men høyere toppfart.

EDIT: Jeg må ha blandet tallene fra EV3 som har 460 kg (men det andre jeg skrev om bagasjeromsplassen stemmer nok og bedre på EV3), jamfør TEK sin artikkel, er jo bagasjerommet hele 566 liter, så 100 liter mere, og nok langt mer praktiske liter og....

Dette er en KIA, og importøren ønsker tydeligvis mest mulig for bilene sine, så selv med 7 års garanti, tenker jeg at jeg like greit hadde gått for en Ioniq 5. Tror den fort kommer likt ut, men virker som en minst like god bil, og med bedre plass og likevel virker mindre utvendig (optisk illusjon). Da får jeg tross alt 800V og V2L samt HUD i en bil som er stor nok for mitt behov. Mulig den og, etter facelift, er vel så aerodynamisk i 110-120 km/t. Dermed kan det godt hende den i praksis har bedre rekkevidde. Uansett går jo lading langt kjappere!

Ev6 har jo lignende pris som ioniq 5 så det logiske blir at ev5 blir billigere men så har du grådigheten til bos/kia, ev3 blir jo fort en halv mill med stort batteri og utstyr.

  • Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (2 timer siden):

Jeg vil jo påstå at det er svindel å garantere opphav over 100twh til utalandske bedrifter som kjøper disse og bruker dette i sitt co2 regnskap. Samtidig så vi bruker strømmen i norge. Vi burde ikkje solgt mere enn de vi eksporterer.  

Finn deg en egnet tråd for dette vaset

  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
onkel_jon skrev (11 minutter siden):

Ev6 har jo lignende pris som ioniq 5 så det logiske blir at ev5 blir billigere men så har du grådigheten til bos/kia, ev3 blir jo fort en halv mill med stort batteri og utstyr.

Prisspekulasjonen er det jo BoS som står for, de mener den nok vil komme et sted mellom EV3 og EV6, så reporteren landet da på å gjette startprisen til den jeg skrev på innstegsversjonen. Så kommer selvsagt tillegg for utstyrsklasser, og etterhvert for 4WD-versjonen når den kommer engang til neste år. Jeg regnet derfor med at en 4WD med full pakke fort vil komme på greit over 600K, og da har jeg utelukket GT-versjonen, ikke GT-Line-versjonen. GT-versjonen kan fort komme opp i 700K-iklassen++.

Endret av Snowleopard
la til " på innstegsversjonen" for å presisere hva som ville komme til den prisen!
  • Liker 2
Skrevet
bzzlink skrev (9 timer siden):

Det er vel opptil Volvo å forklare, som nå skal kjøre en software oppdatering slik at bilene får bremser igjen.

De kjører brake-by-wire, det skal jo være en mekanisk backup der ved total powerloss kan man håpe, men hendelsene kan jo tyde på at det ikke funker så bra.

For at mekaniske bremser skal fungere, så må en ventil åpnes slik at hydraulikkbackupen fungerer. Kanskje det er dette som ikke fungerer?

Screenshot2025-07-09at10_53_37.thumb.png.a2ee294f867ccfec43a1e14a23f4a24e.png

https://chatgpt.com/share/686e2e17-5728-8012-9af0-347155b28a9c

Jeezes..

Skrevet (endret)

Hva med å heller forklare hva som er feil? Og gjerne hvordan det funker. Så kan vi lære noe annet enn at du anser alle som idioter osv....

Eg kunne veldig gjerne tenke meg å vite hva og hvordan.

Endret av Jotun
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, AL123 said:

Jeezes..

Siden du gir inntrykk av at du sitter på informasjon som gjør mine og ChatGPT sine spekuleringer til skamme, så setter jeg pris på innsikten din.

Har flere venner med Volvoer som jeg ikke har lyst til å miste

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

ChatGPT er kun en LLM. 
LargeLanguageModule stilt inn med en temperatur. 
Med temperatur menes "hvor enig skal jeg være med deg for å ikke provosere". ChatGPT er ganske vennlig, andre LLMer kan være mer aggresive. LargeLanguageModule betyr kun at systemet (fortsatt bare en datamaskin) analyserer hva du har skrevet, skreller seg  igjennom store mengder tekst (fra internett) og setter sammen det LLMen "tror" harmonerer mest med det du spør etter.  

Det ikke kunstig intelligens, det er fortsatt "if-then-do-that" som datamaskiner alltid har vært.

Bare ikke stol blindt på Ki og bruk det som en sannhet. 

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Kan vi slutte med dramaet her inne og heller snakke bil, please? Av faktiske nyheter kan det nevnes at Bjørn Nyland (Tesla Bjørn) har fått testa Zeekr 7a. For en flott bil og med rå lading. Ny bestetid på 1000 km med en SUV :)

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
bzzlink skrev (24 minutter siden):

Siden du gir inntrykk av at du sitter på informasjon som gjør mine og ChatGPT sine spekuleringer til skamme, så setter jeg pris på innsikten din.

Har flere venner med Volvoer som jeg ikke har lyst til å miste

1. Volvo er fremdeles verdens tryggeste biler, og det er vanskelig å se at det vil endre seg med det første, så du trenger ikke bekymre deg for vennene dine.

2. Det finnes ingen reelle brake by wire systemer for bil pr nå. Alle biler har et hydraulisk system som er koplet direkte til pedal. Elektroniske støttesystemer, uansett type, kan overstyre deg og bremse selv om du ikke ønsker det, men de kan ikke hindre deg i å bremse.

3. Hadde du vært interessert i noens innsikt, så hadde du tatt til deg noe av informasjonen som kommer frem evt. spurt, men du fortsetter å ture på med dine argumenter og ignorere alt annet. 

4. Det er totalt uinteressant å diskutere med noen som er så lite interesserte eller så late at de bruker chatGTP til å svare for seg. Hvorforikke heller diskutere noe som interesserer deg, evt sette deg inn i temaet før du begynner å krangle?

  • Liker 1
Skrevet
54 minutes ago, AL123 said:

2. Det finnes ingen reelle brake by wire systemer for bil pr nå. Alle biler har et hydraulisk system som er koplet direkte til pedal. Elektroniske støttesystemer, uansett type, kan overstyre deg og bremse selv om du ikke ønsker det, men de kan ikke hindre deg i å bremse.

Fra beskrivelsen ovenfor later det til å være et tilsvarende system som i audi e-tron hvor premsepedalens hydraulikk er frikoplet fra bremsesystemets hydraulikk under normal operasjon, adskilt med en ventil. Denne åpnes om noe er unormalt, som så kopler pedalen direkte til bremsekretsen. Hva som skal til for at denne ventilen skal åpnes har jeg ikke funnet detaljer på, men det vil måtte være temmelig fail-safe. Jeg gjetter den åpnes med bare tilstrekkelig trykk på pedalen i tilegg til at bilens faildsafe elektronikk vil åpne den om den detekterer en feil.

Min antagelse av problemet i volvoen er at bremsene ikke sviktet totalt, men at de ble tyngre enn ventet, omtrent som når en bremsekraftforsterker svikter kanskje fordi det er et problem med bremsekraftgenereringen i kombinasjon med feil i feildetekteringen.

Desverre skjer det at førere ikke tråkker tilstrekkelig hardt på bremsene i krisesituasjoner, så en uventet hard bremsepedal kan nok forårsake problemer.

  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Syar-2003 said:

ChatGPT er kun en LLM. 
LargeLanguageModule stilt inn med en temperatur. 
Med temperatur menes "hvor enig skal jeg være med deg for å ikke provosere". ChatGPT er ganske vennlig, andre LLMer kan være mer aggresive. LargeLanguageModule betyr kun at systemet (fortsatt bare en datamaskin) analyserer hva du har skrevet, skreller seg  igjennom store mengder tekst (fra internett) og setter sammen det LLMen "tror" harmonerer mest med det du spør etter.  

Det ikke kunstig intelligens, det er fortsatt "if-then-do-that" som datamaskiner alltid har vært.

Bare ikke stol blindt på Ki og bruk det som en sannhet. 

Helt bortsett fra at det heter Large Language Model er forskjellen til en vanlig datamaskin epler og pærer.

Forskjellen er at LLM er et programsystem på en 'vanlig' datamaskin som skreller seg igjennom store mengder tekst (fra internett) i opplæringsfasen og det gjør andre dataprogrammer ikke, selv om de også kjører på en vanlig datamaskin.

Og derfor er det en forskjell. Og forskjellen er enorm.

  • Liker 1
Skrevet
trikola skrev (5 minutter siden):

Helt bortsett fra at det heter Large Language Model er forskjellen til en vanlig datamaskin epler og pærer.

Forskjellen er at LLM er et programsystem på en 'vanlig' datamaskin som skreller seg igjennom store mengder tekst (fra internett) i opplæringsfasen og det gjør andre dataprogrammer ikke, selv om de også kjører på en vanlig datamaskin.

Og derfor er det en forskjell. Og forskjellen er enorm.

Ok . Feilsitering Large Language Model

Uansett mitt poeng står
Merk under fallgruve #2 av 5.

Her er noen av ChatGPT (og andre chatboter) sine begrensninger:
*Hallusinasjoner (gir feilinformasjon).
*Dikter opp referanser og sitater.
*Finner på ting som ikke har skjedd.

Gratisversjonene av AI-verktøy bruker ofte eldre AI-modeller. Disse hallusinerer mer enn de nye modellene. 
 

https://aiavisen.no/fallgruver-generativ-ai/

Skrevet
trikola skrev (10 timer siden):

Meg bekjent går alt styring gjennom bilen - i alle fall om bilen er en Tesla. TWC bygger riktignok opp en egen nettside, men jeg har ikke sett noe hvordan den kan styres. Men nå har jeg ikke undersøkt dette nærmere heller.

Selv om jeg nå har en veggboks er det tenkelig at jeg går tilbake til kladden TMC og WiFi-styrt (Smart Home) bryter. Ladestrømsøkningen som TWC gir utover 10 A er for meg helt uviktig - ville uansett bare ødelegge for Elvias avgifter.

 

Er det denne du bruker? https://www.home-assistant.io/integrations/tesla_wall_connector/

Så bare kjapt igjennom github uten å sette meg inn idet, men det ser ut som den søker opp hostnavn/mac adresse i lokal nettet og legger den til uten IOT. 

https://github.com/home-assistant/core/blob/dev/homeassistant/components/tesla_wall_connector/manifest.json

Skrevet
sverreb skrev (1 time siden):

Fra beskrivelsen ovenfor later det til å være et tilsvarende system som i audi e-tron hvor premsepedalens hydraulikk er frikoplet fra bremsesystemets hydraulikk under normal operasjon, adskilt med en ventil. Denne åpnes om noe er unormalt, som så kopler pedalen direkte til bremsekretsen. Hva som skal til for at denne ventilen skal åpnes har jeg ikke funnet detaljer på, men det vil måtte være temmelig fail-safe. Jeg gjetter den åpnes med bare tilstrekkelig trykk på pedalen i tilegg til at bilens faildsafe elektronikk vil åpne den om den detekterer en feil.

Det stemmer, jeg er ikke 100% sikker på hvilken leverandør Volvo bruker, men siden de har brukt det noen år, så er det mest sannsynlig Continental sitt system, som også bla E-tron bruker. Bosch har utviklet presentert et system der pedalen ikke har forbindelse til hydraulikken, men når det kommerpå markedet, og om det i det hele tatt er mulig å få systemet gjennom en typegodkjenning i dag er jeg usikker på. Uansett, Conti sitt system har hovedsylinder som før, og man bygger opp hydraulikktrykk ved å trå inn pedalen. Alikevel vil trykket som sendes til bremsene bli utført av en aktuator, koplet til en annen sylinder. Dersom denne ikke skulle gi trykkoppbygging når pedalen trykkes inn, vil hydraulikkkretsen mellom hovedsylinder og bremser stå åpen. Mao man er ikke avhengig av en elektronisk ventil.

sverreb skrev (1 time siden):

Min antagelse av problemet i volvoen er at bremsene ikke sviktet totalt, men at de ble tyngre enn ventet, omtrent som når en bremsekraftforsterker svikter kanskje fordi det er et problem med bremsekraftgenereringen i kombinasjon med feil i feildetekteringen.

Desverre skjer det at førere ikke tråkker tilstrekkelig hardt på bremsene i krisesituasjoner, så en uventet hard bremsepedal kan nok forårsake problemer.

Min også, og det er ikke noe ukjent fenomen. Har opplevd mange ganger at kunder forteller om bremser som "forvant". Enten ved har oppstått lekkasje i bremsekraftforsterker, eller ved at spenningen har forsvunnet. Selv nå, 40 år etter at bilene fikk ABS, så er det heller ikke uvanlig at førere i ren refleks slipper opp bremsepedalen når de kjenner vibrasjonene fra ABS systemet i pedalen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...