Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ut som eneste fyllestasjonen i Norge som fremdeles er (delvis, etter avtale) åpen for private, er den hos Asko i Trondheim. Er visstnok og en for utelukkende for Ruter sine hydrogenbusser i Oslo-området.

Men de to som var i Oslo-området, ser ut til å være stengt nå. Så i Norge ser det ikke ut som man kommer seg rundt med bil som er avhengig av hydrogen. Heller ikke i Sverige ser det så veldig lyst ut. Og de som er rundt i Europa, ser og ut til å være alt for få og for spredt rund om kring, så det birker å være lite praktisk å eie hydrogenbil i det meste av Europa.

Jeg betviler sterkt at BMW kommer til å bygge Hydrogen-fyllestasjoner, og Toyota+Hyundai tror jeg heller ikke er veldig villig til å investere i slikt lenge.

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (8 timer siden):

Ser ut som eneste fyllestasjonen i Norge som fremdeles er (delvis, etter avtale) åpen for private, er den hos Asko i Trondheim. Er visstnok og en for utelukkende for Ruter sine hydrogenbusser i Oslo-området.

Men de to som var i Oslo-området, ser ut til å være stengt nå. Så i Norge ser det ikke ut som man kommer seg rundt med bil som er avhengig av hydrogen. Heller ikke i Sverige ser det så veldig lyst ut. Og de som er rundt i Europa, ser og ut til å være alt for få og for spredt rund om kring, så det birker å være lite praktisk å eie hydrogenbil i det meste av Europa.

Jeg betviler sterkt at BMW kommer til å bygge Hydrogen-fyllestasjoner, og Toyota+Hyundai tror jeg heller ikke er veldig villig til å investere i slikt lenge.

Den største og mest brukte er Hynion på Høvik, og de har også en i Porsgrunn som åpner snart. I våre naboland, og resten av Europa er det langt flere stasjoner.

Skrevet (endret)
14 minutes ago, Jalla21 said:

Den største og mest brukte er Hynion på Høvik, og de har også en i Porsgrunn som åpner snart. I våre naboland, og resten av Europa er det langt flere stasjoner.

Høvik har vært stengt en stund nå 

Quote

:Oppdatering 26. mai: Stasjonen i Høvik er fortsatt midlertidig stengt. Vi arbeider nå med å få den gjenåpnet og styrket, og dette skjer i lys av de siste hendelsene i Sverige. Vi planlegger å gi mer konkret informasjon så snart det er klart. Takk for forståelsen og støtten! Hynion Viktig informasjon til våre kunder: Merk, nytt telefonnummer til Vakttelefon fra 1. mai.

 

Endret av onkel_jon
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Den på Hvam er permanent nedlagt, den på Åsane i Bergen er permanent nedlagt (ble den noen gang åpnet?) og den i Sandvika eksploderte og er permanent nedlagt. Uno-X trakk seg fra samarbeidet med NEL og ?.

Apropos våre nabolands "langt flere stasjoner" så har:

Finland 0 stk.

Sverige har 1 stk i Mariestad i drift, 1 med ukjent status i Umeå og 2 på Arlanda og Gøteborg som kanskje bare er midlertidig tomme.

Danmark har 0 i drift

Island har 0 stk

SUM for hele Norden: 1 (fordelt på 28 millioner innbyggere)

Ser du litt til venstre på kartete så ser du UK. La oss ta med Irland i samme slengen. Der er det 4 stk som er lukket bak medlemskap og ukjent-status. Dvs. 0 stk som er offentlig tilgjengelig med kjent status, fordelt på 73 millioner innbyggere. Det er stort sett bare i Tyskland det finnes stasjoner. Landet med en feilet energipolitikk, styrt av suppegjøker. I tillegg er det en del i Nederland, Belgia, Sveits og et par stusselige i Østeuropa og Italia.

Summerer vi Norden, UK, Irland, Spania og Portugal får vi 1 operativ stasjon fordelt på 160 millioner mennesker.

Screenshot2025-07-07at09-32-18H2.LIVEHydrogenStationsinGermanyEurope.thumb.png.443329fd1b20ab6cf3f51426a3ce1495.png

Både i Sverige, Norge, Danmark og Baltikum er det riktignok flere stasjoner som har status som "framtidig", med antatt ferdig-datoer enten i 2024 eller 2025. Jeg vet ikke om det betyr at kartet er veldig utdatert eller om det betyr at "framtid" er skjøvet ut i det blå.

Link til H2 live-kartet

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
42 minutes ago, Simen1 said:

Den på Hvam er permanent nedlagt, den på Åsane i Bergen er permanent nedlagt (ble den noen gang åpnet?) og den i Sandvika eksploderte og er permanent nedlagt. Uno-X trakk seg fra samarbeidet med NEL og ?.

Apropos våre nabolands "langt flere stasjoner" så har:

Finland 0 stk.

Sverige har 1 stk i Mariestad i drift, 1 med ukjent status i Umeå og 2 på Arlanda og Gøteborg som kanskje bare er midlertidig tomme.

Danmark har 0 i drift

Island har 0 stk

SUM for hele Norden: 1 (fordelt på 28 millioner innbyggere)

Ser du litt til venstre på kartete så ser du UK. La oss ta med Irland i samme slengen. Der er det 4 stk som er lukket bak medlemskap og ukjent-status. Dvs. 0 stk som er offentlig tilgjengelig med kjent status, fordelt på 73 millioner innbyggere. Det er stort sett bare i Tyskland det finnes stasjoner. Landet med en feilet energipolitikk, styrt av suppegjøker. I tillegg er det en del i Nederland, Belgia, Sveits og et par stusselige i Østeuropa og Italia.

Summerer vi Norden, UK, Irland, Spania og Portugal får vi 1 operativ stasjon fordelt på 160 millioner mennesker.

Screenshot2025-07-07at09-32-18H2.LIVEHydrogenStationsinGermanyEurope.thumb.png.443329fd1b20ab6cf3f51426a3ce1495.png

Både i Sverige, Norge, Danmark og Baltikum er det riktignok flere stasjoner som har status som "framtidig", med antatt ferdig-datoer enten i 2024 eller 2025. Jeg vet ikke om det betyr at kartet er veldig utdatert eller om det betyr at "framtid" er skjøvet ut i det blå.

Link til H2 live-kartet

Og bare for å vri kniven rundt i et ferdig salta sår; Så er dette kartet over NIO sine operative batteribyttestasjoner

Screenshot2025-07-07at10_23_16.png.4b7114b0043c648e88a95b356a6debc5.png

Som gjør akkurat samme nytten som en hydrogenfyllestasjon. + at den kan serve maaaange flere biler i døgnet og har mindre sjans for å eksplodere

Politikerne må seriøst slutte å subsidiere hydrogen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
HF- skrev (10 timer siden):

Problemet er hydrogenet, det er dyrt og vanskelig tilgjengelig. Og no innser dei fleste at elbil har vunnet teknologi kappløpet så då vil ikkje tilgjengeligheita bedre seg heller

Prisen på grønnt Hydrogen heng nok ofte sammen med strømprisen. Nan bruker ca 50kWh på å lage en kilo hydrogen. En kilo er nok til ca 100km

Så koster strømmen 50ørepr kwh bruker en 25kr på 100km og el bilen ca 10kr. Hurtiglader du el bilen blir regnestykket . 

Hydrogen kostet 100kr kiloen sist det var tilsalgs her på vestlandet. Det tilsvarer ca 3kr pr kwh.

Skrevet
Jalla21 skrev (1 time siden):

Den største og mest brukte er Hynion på Høvik, og de har også en i Porsgrunn som åpner snart. I våre naboland, og resten av Europa er det langt flere stasjoner.

Som du fikk svar under på, den virker å være stengt den og. Jeg sjekket kartet som @Simen1 linket til i sitt grundige svar, før jeg la ut posten i går, men jeg klikket ikke like nøye på alle steder, og ihvertfall ikke utenfor Norge. Bare så det for det meste var ganske spredt ellers i Europa og.

Grønt Hydrogen virker i utgangspunktet å være et fremtidig drømmeprosjekt, som er avhengig av strømprisen ved slik produksjon, og som vi allerede vet, man må putte 3 kWh for å få i praksis 1 kWh til fremdrift om man regner fra produksjon til det havner i elmotoren.

Hydrogen ellers, laged fortrinnsvis basert på naturgass fra olje/gass-produksjon, men må renses før den er brukbar. Og for langtids lagring, er det som ammoniakk det virker å være eneste brukbare løsningen på, for ellers går det for mye i å holde lagrene/gassen kjølig nok til å være flytende i seg selv.

Det er vel nesten bare Japan som har en tanke om at Hydrogen faktisk er brukbart, basert på forbruk og produksjon av strøm innenlands, og at hydrogen i form av ammoniakkgass kan importeres i større mengder. Jeg har dog troen på at de heller smeller opp flere atomanlegg i tillegg til vind og solfarmer for å få tak sol og vindenergi til sitt behov. Alternativt, flytter endel mere bilproduksjon ut av landet, for på den måten unngå å øke energibehovet mer enn nødvendig.

Elbil-batterier og batterier til energilagring vil nok i stor grad bli langt billigere (er på gang allerede), og spesielt til energilagring vil nok sodiumbattterier bli svært viktig til å backe opp strømnettet for kortere utfall av vind og sol-energi, mens i hovedsag atomenergi som vil stå for brorparten av energibehovet. Ikke Hydrogen...

Som man sier, hydrogen er fremtidens energiform, og det vil den mest sannsynlig fortsette å være i fremtiden.

Skrevet
Trestein skrev (26 minutter siden):

Prisen på grønnt Hydrogen heng nok ofte sammen med strømprisen. Nan bruker ca 50kWh på å lage en kilo hydrogen. En kilo er nok til ca 100km

Så koster strømmen 50ørepr kwh bruker en 25kr på 100km og el bilen ca 10kr. Hurtiglader du el bilen blir regnestykket . 

Hydrogen kostet 100kr kiloen sist det var tilsalgs her på vestlandet. Det tilsvarer ca 3kr pr kwh.

Sist jeg sjekket, var hydrogen godt subsidiert. De kan ikke selge hydrogen i stor skala basert på kostprisen, det gjør de jo heller ikke med vanlig strøm. Produsentene må tjene på dette, og den kostnaden virker det som at Staten i stor grad tar nå.

Ved søk, så antydes det ca 60 kr/kg, og da er det kun selve gassen, ikke alle andre kostnader ved produksjon og transport, eller kostnaden for å drive hydrogenfyllestasjoner. Så skal altså fortjenesten legges oppå der igjen.

https://www.ocean24.no/2023/06/22/ny-rapport-kostnad-opp-mot-60-kroner-for-en-kg-hydrogen/

https://energiwatch.no/nyheter/olje_gass/article16788799.ece

Skrevet (endret)
46 minutes ago, Trestein said:

Prisen på grønnt Hydrogen heng nok ofte sammen med strømprisen. Nan bruker ca 50kWh på å lage en kilo hydrogen. En kilo er nok til ca 100km

Så koster strømmen 50ørepr kwh bruker en 25kr på 100km og el bilen ca 10kr. Hurtiglader du el bilen blir regnestykket . 

Hydrogen kostet 100kr kiloen sist det var tilsalgs her på vestlandet. Det tilsvarer ca 3kr pr kwh.

Prisen idag (dersom stasjonen hadde fungert da) er 349,- kg

Så det blir kr10,50 pr kwh da...

Den er grønn da, eller hvordan kan de garantere det egentlig? Er den laget på kun sol?

 

 

Screenshot 2025-07-07 at 11.29.08.png

Endret av bzzlink
Skrevet
bzzlink skrev (6 minutter siden):

Prisen idag (dersom stasjonen hadde fungert da) er 349,- kg

Så det blir kr10,50 pr kwh da...

Den er grønn da, eller hvordan kan de garantere det egentlig? Er den laget på kun sol?

Vi kan i stor grad utelukke at dagens hydrogengass er grønn. Det som selges på disse stasjonene, er nok "reformert" fossilgass, aka naturgass aka metangass.

https://www.sintef.no/siste-nytt/2023/gjor-gront-hydrogen-enda-gronnere/

"Om lag fire prosent av hydrogenet vi bruker i dag er såkalt grønt hydrogen og andelen er økende. I Norge produseres det ca. 225 000 tonn grå hydrogen per år. Kun en liten mengde grønt hydrogen produseres i Norge i dag."

Skrevet
bzzlink skrev (51 minutter siden):

Ser ut til at Volvo har litt problem med brake-blend i programvaren sin. 

https://carup.se/ny-volvo-tappar-bromsarna-helt-holl-pa-att-do/

Ganske ekkel følelse vil jeg tippe.

 

Volvo har jo startet en ny trend..Drep kunden og skyld på kunden. Denne Sandvika fadesen pluss en haug med andre lignende saker viser jo at Volvo har totalt mistet grepet på sikkerhet. Ingen kommentar,fører feil og la oss dumpe beviset i bakgården er det man får høre fra Volvo om dagen. Hva slags ledelse er det egentlig man har fått i Volvo? Som Volvo entusiast kjennes det helt ned i magen.

  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Jeg synes at typegodkjenning skulle kreve at det ikke var regen på bremsepedalen. 

 

Hvorfor? Her i Volvo-saken er det gasspedal/registrering av bruk av gasspedal som er problematisk. Virker ikke som regen via bremsepedal er noe sak.

Skrevet
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Jeg synes at typegodkjenning skulle kreve at det ikke var regen på bremsepedalen. 

 

Hva er rasjonalen for dette? Toyota hadde dette systemet allerede på slutten av 90 tallet med Toyota Prius og det har ikke vært ett problemområde såvidt jeg vet.  Så det er ikke ett nytt og uprøvd system. 

Skrevet
bzzlink skrev (41 minutter siden):

Prisen idag (dersom stasjonen hadde fungert da) er 349,- kg

Så det blir kr10,50 pr kwh da...

Den er grønn da, eller hvordan kan de garantere det egentlig? Er den laget på kun sol?

Jeg pratet med leverandøren av hydrogen til stasjonen på Høvik i 2019 og fikk opplyst om at det var kjørt fra Porsgrunn og på det tidspunktet var det naturgassbasert. Det er godt mulig de har endret produksjonen der i ettertid.

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Jeg pratet med leverandøren av hydrogen til stasjonen på Høvik i 2019 og fikk opplyst om at det var kjørt fra Porsgrunn og på det tidspunktet var det naturgassbasert. Det er godt mulig de har endret produksjonen der i ettertid.

Å produsere gass via elektrisitet er ekstremt tullete om man ikke har ekstremt overskudd av elektrisitet.  

Endret av obygda
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Det er flere aktører som har forsøkt seg på såkalte fuel-cell biler. Personlig mener jeg at de har noe for seg i nisjemarkeder men er helt på linje med de som sier at det har enorme utfordringer på flere områder og egner seg best til andre bruksområder. Men likevel er jeg glad for at noen likevel jobber videre med teknologien også for persontransport.

Endret av Theo343
Skrevet

Jeg ser iallefall ingen fordel med å bruke hydrogen til mitt bruk. 

Betale langt mer og i tillegg må jeg dra til en plass jeg ikke ønsker å dra til. 

Men for de som kjører ekstremt mye, langtransport etc. Absolutt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...