Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
46 minutes ago, Travellingman said:

Jeg har noen Xiaomi produkter i daglig bruk, tre overvåkingskamera, luftrenser, nettbrett og dashcam. Alle har passert to år med god margin 👍
Min oppfatning av Xiaomi er at de har gjennomgående god kvalitet og velger gjerne de igjen om det er et produkt jeg trenger. 

Samme erfaring her. Sparkesykkelen fra Xiaomi har virkelig levert, og materialvalg inngir kvalitet, god tilgang på deler, bra software. 

den bilen her ser rett og slett dritbra ut. 

 

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Samme erfaring her. Sparkesykkelen fra Xiaomi har virkelig levert, og materialvalg inngir kvalitet, god tilgang på deler, bra software. 

den bilen her ser rett og slett dritbra ut. 

 

Jepp, for det å bygge en bil er omtrent som å bygge en sparkesykkel….

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har brukt Xiaomi i massevis av år. Har nada å utsette på kvalitet i forhold til pris. En bil fra dem ville jeg ikke kimset av.

Finnes dog sinnsykt mye kopier av Xiaomi der ute, så mange har nok blitt lurt og.

De har av å til brukt å ha en strekode på seg man kan sjekke mot nettsiden deres for å se om det er ekte vare eller ei. Kommer produktet i en sammentrykka eske full av skrivefeil er det ikke ekte Xiaomi..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet

Xiaomi lager kjempe mye bra forbruker elektronikk og underholdnings greier, men de lager og temmelig mye dritt 😅. Men det er vel litt slik når de lager alt fra såpedispensere og vaskemaskiner til elektroniske vanngevær og sparkesykler under x antall under merker. 

Det er dog noe annet å bruke noen tusenlapper på elektronikk og å bruke 500k++ på en bil som må ha den oppfølging en bil trenger. 

Jeg er jo generelt sett svært skeptisk til disse kinesiske elbil produsentene, så jo nylig denne videoen til en bil anmelder jeg respekterer på youtube. Tittel med bare store bokstaver og krisemaksimeringen kunne han nok spart seg for om han skulle bli tatt mer seriøst, men er jo likevel noe å ha i tankene når en leser anmeldelser av kinesiske biler. Dette gjelder jo da bare BYD men tror nok det er noe som og smitter over til flere av de store statseide/støttede  konglomeratene i kina. 

 

  • Liker 1
Skrevet

Er overhodet ikke bilkyndig. Trenger en bil nr 2 over sommeren og sett etter en gammel traver som Octavia, Touran etc til 50-60k.

Har levd under en stein og ble ikke kjent med Model Y kampanjen med 0 % rente i 3 år. Ved å ta 10 år nedbetaling med slik ordning og selge etter 3 år, vil ikke der være en svært bra deal?

Får også mindre verkstedusikkerhet og lavere driftskostnader… Må evt kaste meg rundt. Pris er egt nr 1, men brgynte lure på om denne dealen kan bli vel så rimelig sammenlignet med en eldre bil som vil trenge mer pleie…

Liker ikke ta avgjørelser så raskt dog. Input er velkommen!

Skrevet (endret)
BenWhittaker skrev (20 minutter siden):

og sett etter en gammel traver som Octavia, Touran etc til 50-60k.

50-60k er ca verditapet på en model Y første året. Varer Octaviaen eller Touranen lengre enn det så er det ren bonus "gratis" bil.

PS. Sånne biler regner man ikke høye verkstedkostnader på. Blir det dyrt, f.eks over 50% av verdien på bilen, er det normalt å selge den som delebil eller hente vrakpanten og f.eks kjøpe en ny i samme prisklasse. Du kan i teorien kjøre en sånn til vrakpant hvert år og likevel komme billigere ut av det enn å gå for model Y.

Edit: Det kommer veldig an på årlig kjørelengde. Husk at bensin/diesel-biler koster mer i drivstoff og at drivkostkostnaden er proporsjonal med kjørelengden. Kjører du 30 000+ km årlig så vil jeg helhjertet anbefale elbil. Er det i mellom 10 og 20k så bør du finregne på det. Kjører du under 10k så vil bensin/diesel nesten alltid komme bedre ut økonomisk så fremt du sammenligner elbil i prisklassen 1/2 mill med billig bensinbil til 50-60k. Skal du småkjøre mye så vil jeg anbefale bensin framfor diesel.

Edit: Plugin hybrid er også en mulighet. Får du tak i et rimelig eksemplar som f.eks en Outlander 2014-2016 til 100-150k så er det glimrende hvis du har lite mellomdistanse kjøring. Altså enten daglige småturer (2~5 mil) eller sporadiske langturer (hytta etc).

Endret av Simen1
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Ser at innstegsutgaven av Nissan Ariya fås for 349.900 kr, høres i utgangspunktet ut som en god deal. Er det noe å være obs på?

Har prøvesittet i denne, samt MGS5 og Kona. Synes at Ariya hadde klart best opplevd kvalitet. Knapper som sannsynligvis er ganske ubrukelige uten bakgrunnsbelysning i dørene samt utforming av dashbord, lite oppbevaringsrom, frontseter som ikke kan justeres veldig langt bakover trakk ned, men ellers virket det å være en relativt romslig bil for pengene, tilsvarer VW ID3 prismessig med liknende rekkevidde.

 

Endret av mandela
Skrevet
14 minutes ago, mandela said:

Ser at innstegsutgaven av Nissan Ariya fås for 349.900 kr, høres i utgangspunktet ut som en god deal. Er det noe å være obs på?

Har prøvesittet i denne, samt MGS5 og Kona. Synes at Ariya hadde klart best opplevd kvalitet. Knapper som sannsynligvis er ganske ubrukelig uten bakgrunnsbelysning i dørene samt utforming av dashbord og frontseter som ikke kan justeres veldig langt bakover trakk ned, men ellers virket det å være en relativt romslig bil for pengene, tilsvarer VW ID3 prismessig med liknende rekkevidde.

 

Ariya har vel ikke mulighet for å justere ladegrense, så kan bare fullades. Ellers har den vel ikke 1-pedals kjøring, og ikke justering av lyden på anlegget (EQ).vet ikke om det gjelder alle utgaver dog.

Også hurtiglader den litt sakte. Men ellers er det vel greie biler.

Skrevet
mandela skrev (48 minutter siden):

Ser at innstegsutgaven av Nissan Ariya fås for 349.900 kr, høres i utgangspunktet ut som en god deal. Er det noe å være obs på?

Har prøvesittet i denne, samt MGS5 og Kona.

Skoda Elroq? Skal vere rundt same pris på den. Elroq 60 startar vel på 350k.

Skrevet
6 minutes ago, Gazer75 said:

Skoda Elroq? Skal vere rundt same pris på den. Elroq 60 startar vel på 350k.

Ariya har vel mere plass og på elroq bør du helst legge på utstyr til rundt 50 000 ellers så er den veldig basic med manuele seter, manuel bagasjeluke, ikke varmepumpe.

Skrevet (endret)

Korleis overlevde vi før? Har aldri hatt elektrisk sete eller luke og klart meg fint. Er berre meir som kan slutte å virke og bli dyrt å reparere.
Varmepumper kan også blir ein dyr affære om ting sluttar å virke. Er 12700 ekstra på Elroq.

Men klart at skal ein ha elektrisk førarsete og varmepumpe så kostar Elroq 60 over 400k

Endret av Gazer75
Skrevet
onkel_jon skrev (9 minutter siden):

Ariya har vel mere plass

Hmm, har den faktisk det? 🤔

Har vært å sett på begge, jeg synes faktisk at Elroq fremsto litt romsligere. (Mulig grunnet at Ariya var 4x4, hvem vet..)

Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Ariya har vel ikke mulighet for å justere ladegrense, så kan bare fullades. Ellers har den vel ikke 1-pedals kjøring, og ikke justering av lyden på anlegget (EQ).vet ikke om det gjelder alle utgaver dog.

Også hurtiglader den litt sakte. Men ellers er det vel greie biler.

Ser ut som Arya har ganske standard justering av lyd, kanskje ingen dedikert EQ, men det er vel noe de færreste diller med. 

Font Audio equipment Automotive design Automotive tire Screenshot

Ellers har Arya E-Pedal som standard, støtter ikke full strop slik gamle E-Pedal på leaf gjorde, så om det er viktig for en så er det grei informasjon, men foruten om full stop så har alle Arya "1 pedals" kjøring gjennom E-Pedal. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

JAC har vel vært en stund, har en forhandler ikke så alt for langt fra der jeg bor som har tilbydt de bilene i ett par år +- så har sett de bilene rulle rundt her omkring på sunnmøre. Med mindre du tenke på modellspesifikk nyhet, for har ikke så mye kontroll over de forskjellige JAC modellene  😅

Endret av Evil-Duck
Skrevet
mandela skrev (2 timer siden):

Ser at innstegsutgaven av Nissan Ariya fås for 349.900 kr, høres i utgangspunktet ut som en god deal. Er det noe å være obs på?

Har prøvesittet i denne, samt MGS5 og Kona. Synes at Ariya hadde klart best opplevd kvalitet. Knapper som sannsynligvis er ganske ubrukelige uten bakgrunnsbelysning i dørene samt utforming av dashbord, lite oppbevaringsrom, frontseter som ikke kan justeres veldig langt bakover trakk ned, men ellers virket det å være en relativt romslig bil for pengene, tilsvarer VW ID3 prismessig med liknende rekkevidde.

 

Verdt å sjekke Renault scenic også, samme platform som ariya. Jeg syns setene i denne var veldig gode for min rygg ihvertfall, så hadde stått høyt oppe om jeg skulle kjøpe i dag.

  • Liker 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (24 minutter siden):

JAC har vel vært en stund, har en forhandler ikke så alt for langt fra der jeg bor som har tilbydt de bilene i ett par år +- så har sett de bilene rulle rundt her omkring på sunnmøre. Med mindre du tenke på modellspesifikk nyhet, for har ikke så mye kontroll over de forskjellige JAC modellene  😅

Første jeg ser in the wild, mulig vi ikke har forhandler i nærheten😅

 

Skrevet (endret)
Gazer75 skrev (1 time siden):

Elroq er veldig romslig, men har litt lite plass i bagasjerom kanskje. Skal vist kun vere bagasjerommet som er mindre samanlika med Enyaq.

Var bra med plass for meg i Elroq når jeg prøverkjørte den, men likte ikke materialene brukt i kupeen som for meg fremsto som veldig billige, dette inkluderer knapper og ratt. Kanskje må se på den på nytt. Kupeen og setene i Ariya virket å ha "gode" materialer, men savnet oppbevaringsplass i midten og muligheten til å ta førersetet enda lenger bak, samt litt opplevd trangt passasjersete foran pga. utformingen av dashbordet.

Har ellers prøvekjørt Tesla Y, det hadde nok vært mitt valg, da jeg elsker minimalismen, men 500 000 kr blir for mye å binde opp i bil som jeg hovedsaklig bruker som et utilitaristisk transportmiddel på kortere avstander. Tesla 3 har jeg utelukket pga. lavt innsteg (vanskeligere å komme seg inn og ut av bilen).

 

Endret av mandela

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...