Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
frohmage skrev (16 minutter siden):

Hvorfor har vi mva på klokker om det ikke koster staten (oss) noe å kutte den? 

Om ingen vil kjøpe varen du selger til 100 kroner, mens mange vil kjøpe om den koster 80 kroner. Har du da tapt 20 kroner per enhet du har solgt for 80, eller har du tjent 80 minus kostpris?

Hvor mye tjener du på å selge 0 varer til 100 i forhold til å selge alle 100 enhetene til 80, om kostpris er f.eks. 40 kroner?

I regnestykket for hva det har kostet, antar man at man ville solgt alle 100 enheter til 100 kroner, men at man taper 20x100=2000 dersom man selger 100 til 80 kroner stykket, ikke at man har tjent 40x100=4000 på å selge alle 100 enhetene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Om ingen vil kjøpe varen du selger til 100 kroner, mens mange vil kjøpe om den koster 80 kroner. Har du da tapt 20 kroner per enhet du har solgt for 80, eller har du tjent 80 minus kostpris?

Det er ikke staten som selger elbiler.

  • Liker 2
Skrevet
frohmage skrev (18 minutter siden):

Det er ikke staten som selger elbiler.

Jeg formoder at du forstod at det var en forenkling for å vise hvordan man skaper et papirtap som ikke eksisterer.

Jeg nekter selvsagt ikke for at Staten har tapt avgiftskroner fordi vi har kunne kjøpe elbiler hvor det i starten ikke var avgifter. Men mye av tapet skyldes og at ice-biler også fikk solid avgiftskutt da man kastet hk-avgiften over bord, selv om vektavgiften, CO2-avgiften og NOx-avgiften tok tilbake litt av det. Men mange godt motoriserte biler ble ganske mye billigere. Tildels så mye billigere at man måtte selge en god del flere "norgesmodeller" (svakt motoriserte biler) for å dekke opp for tapet av avgifter påen slik "utslippsversting".

Så også med å beregne avgifter på elbiler i den tro at man ville betalt 500K + avgifter for en bil, når vi kjøpte en 500K elbil uten avgifter. Som jeg skrev lengre opp, nei det ville vi ikke gjort. Vi ville neppe betalt mer enn 500K inkludert avgifter, antageligvis enda lavere. Så da kan man heller ikke beregne avgifter på en netto 500K elbil og tro all avgiften den ville ført til, er et faktisk tap.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Så også med å beregne avgifter på elbiler i den tro at man ville betalt 500K + avgifter for en bil, når vi kjøpte en 500K elbil uten avgifter. Som jeg skrev lengre opp, nei det ville vi ikke gjort. Vi ville neppe betalt mer enn 500K inkludert avgifter, antageligvis enda lavere. Så da kan man heller ikke beregne avgifter på en netto 500K elbil og tro all avgiften den ville ført til, er et faktisk tap.

frohmage skrev (8 timer siden):

Neida, jeg tror mange ville kjøpt en bil til 500k enten den hadde avgifter eller ei. MVA-kostnaden for staten burde regnes utifra det.

Det har jeg allerede sagt meg enig i.

 

 

Skrevet

Jeg synes det er mange spennende biler i 450-550kr klassen nå. Jeg har nevnt det før, men står fremfor et bilskifte til høsten, da garantien snart går ut på min model3. Jeg vurderer følgende biler, med tilnærmet lik spec. Noen forskjeller vil det bli selvfølgelig, men i hovedsak er det snakk om sort bil, hengerfeste, AWD + vinterdekk. 

  • TMY 578.000kr - rekkevidde på 581 km
  • TM3 480.000kr - rekkevidde på 629 km
  • Elroq RS 511.000kr - rekkevidde på 560 km
  • Enyaq 525.000kr - rekkevidde 537 km
  • BMW IX1 494.000kr (kampanjepris) - rekkevidde på 430 km
  • Toyota HCR+ ??? Kanskje den mest spennende bilen som kommer, men mangler priser og tester
  • Toyota NYE BZ4X ??? samme som HCR+

Klarer ikke å bestemme meg. 

Skrevet
PanserJohan skrev (37 minutter siden):

Jeg synes det er mange spennende biler i 450-550kr klassen nå. Jeg har nevnt det før, men står fremfor et bilskifte til høsten, da garantien snart går ut på min model3. Jeg vurderer følgende biler, med tilnærmet lik spec. Noen forskjeller vil det bli selvfølgelig, men i hovedsak er det snakk om sort bil, hengerfeste, AWD + vinterdekk. 

  • TMY 578.000kr - rekkevidde på 581 km
  • TM3 480.000kr - rekkevidde på 629 km
  • Elroq RS 511.000kr - rekkevidde på 560 km
  • Enyaq 525.000kr - rekkevidde 537 km
  • BMW IX1 494.000kr (kampanjepris) - rekkevidde på 430 km
  • Toyota HCR+ ??? Kanskje den mest spennende bilen som kommer, men mangler priser og tester
  • Toyota NYE BZ4X ??? samme som HCR+

Klarer ikke å bestemme meg. 

Kva med ID4?

Skrevet
41 minutes ago, PanserJohan said:

Jeg synes det er mange spennende biler i 450-550kr klassen nå. Jeg har nevnt det før, men står fremfor et bilskifte til høsten, da garantien snart går ut på min model3. Jeg vurderer følgende biler, med tilnærmet lik spec. Noen forskjeller vil det bli selvfølgelig, men i hovedsak er det snakk om sort bil, hengerfeste, AWD + vinterdekk. 

  • TMY 578.000kr - rekkevidde på 581 km
  • TM3 480.000kr - rekkevidde på 629 km
  • Elroq RS 511.000kr - rekkevidde på 560 km
  • Enyaq 525.000kr - rekkevidde 537 km
  • BMW IX1 494.000kr (kampanjepris) - rekkevidde på 430 km
  • Toyota HCR+ ??? Kanskje den mest spennende bilen som kommer, men mangler priser og tester
  • Toyota NYE BZ4X ??? samme som HCR+

Klarer ikke å bestemme meg. 

Peugeot 3008 har kommet med lansering pris på awd, kanskje være noe og.

Nesten full speccet for 499 900.

image.png.356ac86dae139cce3f188fdd618b734a.png

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
9 minutes ago, onkel_jon said:

Peugeot 3008 har kommet med lansering pris på awd, kanskje være noe og.

Nesten full speccet for 499 900.

image.png.356ac86dae139cce3f188fdd618b734a.png

Eller E-5008 til 40.000,- mer

image.png.842f9245792262a4b0b65fd51af9d7fe.png

Endret av Fantomtegningen
Skrevet
52 minutes ago, PanserJohan said:

Jeg synes det er mange spennende biler i 450-550kr klassen nå. Jeg har nevnt det før, men står fremfor et bilskifte til høsten, da garantien snart går ut på min model3. Jeg vurderer følgende biler, med tilnærmet lik spec. Noen forskjeller vil det bli selvfølgelig, men i hovedsak er det snakk om sort bil, hengerfeste, AWD + vinterdekk. 

  • TMY 578.000kr - rekkevidde på 581 km
  • TM3 480.000kr - rekkevidde på 629 km
  • Elroq RS 511.000kr - rekkevidde på 560 km
  • Enyaq 525.000kr - rekkevidde 537 km
  • BMW IX1 494.000kr (kampanjepris) - rekkevidde på 430 km
  • Toyota HCR+ ??? Kanskje den mest spennende bilen som kommer, men mangler priser og tester
  • Toyota NYE BZ4X ??? samme som HCR+

Klarer ikke å bestemme meg. 

Synes jeg leste at Bz4X skal koste det samme som den forrige? Så om man liker Toyota så virker jo det som en no-brainer, om de leverer det de siser de skal levere på specs.

  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Synes jeg leste at Bz4X skal koste det samme som den forrige? Så om man liker Toyota så virker jo det som en no-brainer, om de leverer det de siser de skal levere på specs.

Skulle gjerne sett noen tester som viser hva den nye klarer i rekkevidde, sammenlignet med det de påstår. For den første utgaven klarte jo ikke i det hele tatt dette, for WLTP-testen var inkludert bufferen som aldri var tilgjengelig for sjåføren.

Ble vel bedre etter første oppdatering, men oppfattet det slik at de fremdeles ikke klarte WLTP-tallet. Ikke i nærheten engang. Jeg er derfor meget skeptisk til at det er endret på nå, slik at min initielle tanke er "dream on" når de presenterer forlenget WLTP-rekkevidde.

Men godt mulig jeg ikke har fått med meg relevante tester, så tar gjerne imot lenker til tester som kan vise til at man nå når oppgitt rekkevidde på en godværsdag...

  • Liker 1
Skrevet
PanserJohan skrev (1 time siden):

Jeg synes det er mange spennende biler i 450-550kr klassen nå. Jeg har nevnt det før, men står fremfor et bilskifte til høsten, da garantien snart går ut på min model3. Jeg vurderer følgende biler, med tilnærmet lik spec. Noen forskjeller vil det bli selvfølgelig, men i hovedsak er det snakk om sort bil, hengerfeste, AWD + vinterdekk. 

  • TMY 578.000kr - rekkevidde på 581 km
  • TM3 480.000kr - rekkevidde på 629 km
  • Elroq RS 511.000kr - rekkevidde på 560 km
  • Enyaq 525.000kr - rekkevidde 537 km
  • BMW IX1 494.000kr (kampanjepris) - rekkevidde på 430 km
  • Toyota HCR+ ??? Kanskje den mest spennende bilen som kommer, men mangler priser og tester
  • Toyota NYE BZ4X ??? samme som HCR+

Klarer ikke å bestemme meg. 

Tipper du faller tilbake på tesla. Vanskelig å velge noe annet når man har prøvd noe moderne, med mindre du skal vesentlig opp i pris eller i en annen klasse. 

  • Hjerte 2
Skrevet
PanserJohan skrev (1 time siden):
  • TMY 578.000kr - rekkevidde på 581 km
  • TM3 480.000kr - rekkevidde på 629 km
  • Elroq RS 511.000kr - rekkevidde på 560 km
  • Enyaq 525.000kr - rekkevidde 537 km
  • BMW IX1 494.000kr (kampanjepris) - rekkevidde på 430 km
  • Toyota HCR+ ??? Kanskje den mest spennende bilen som kommer, men mangler priser og tester
  • Toyota NYE BZ4X ??? samme som HCR+

Klarer ikke å bestemme meg. 

Vil du ha hjelp til ytterligere filtrering? Først bør du vurdere om 430 km er godt nok. Hvis nei, fjern den fra lista.

Deretter fjern listen over rekkevidde. Det bare forvirrer mer enn det hjelper. Alle de du står igjen med på lista har ok rekkevidde og da blir det litt meningsløst å rangere godt nok mot godt nok.

Deretter vurder om TM3 har den innvendige plassen du trenger. De andre på lista er jo vesentlig romsligere. Hvis ikke, så stryker du den.

Deretter prøvekjør de som er mulig å booke nå. Vurder bilene mot hverandre og stryk de som er klart underlegen en annen på lista.

Håper du får nytte av tipsene og sitter igjen med en kortere liste.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
PanserJohan skrev (1 time siden):

Jeg synes det er mange spennende biler i 450-550kr klassen nå. Jeg har nevnt det før, men står fremfor et bilskifte til høsten, da garantien snart går ut på min model3. Jeg vurderer følgende biler, med tilnærmet lik spec. Noen forskjeller vil det bli selvfølgelig, men i hovedsak er det snakk om sort bil, hengerfeste, AWD + vinterdekk. 

  • TMY 578.000kr - rekkevidde på 581 km
  • TM3 480.000kr - rekkevidde på 629 km
  • Elroq RS 511.000kr - rekkevidde på 560 km
  • Enyaq 525.000kr - rekkevidde 537 km
  • BMW IX1 494.000kr (kampanjepris) - rekkevidde på 430 km
  • Toyota HCR+ ??? Kanskje den mest spennende bilen som kommer, men mangler priser og tester
  • Toyota NYE BZ4X ??? samme som HCR+

Klarer ikke å bestemme meg. 

Husk også at WLTP bare går på de fineste dagene av året, resten av året har en redusert rekkevidde slik at 430 er godt ned på 300 tallet. Hadde aldri vurdert noe slik og kommer vell "ny klasse" snart om du ønsker bmw? ellers bør du også se på utstyr, mange biler mangler mye utstyr slik at den faktiske prisen øker ganske godt. En kompis klarte å kjøpe en Enyaq med manuelt bagasjerom, han byttet den med en gang han fikk den med "rett" pakke. Dog ble det dyrere... Men andre biler(tesla feks) har nesten 0 ekstra utstyr og kommer med slik standard. Men de mangler også mye utstyr som feks bmw leverer ift farger, interiør osv. 

 

Lykke til!

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
PanserJohan skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er mange spennende biler i 450-550kr klassen nå. Jeg har nevnt det før, men står fremfor et bilskifte til høsten, da garantien snart går ut på min model3. Jeg vurderer følgende biler, med tilnærmet lik spec. Noen forskjeller vil det bli selvfølgelig, men i hovedsak er det snakk om sort bil, hengerfeste, AWD + vinterdekk. 

  • TMY 578.000kr - rekkevidde på 581 km
  • TM3 480.000kr - rekkevidde på 629 km
  • Elroq RS 511.000kr - rekkevidde på 560 km
  • Enyaq 525.000kr - rekkevidde 537 km
  • BMW IX1 494.000kr (kampanjepris) - rekkevidde på 430 km
  • Toyota HCR+ ??? Kanskje den mest spennende bilen som kommer, men mangler priser og tester
  • Toyota NYE BZ4X ??? samme som HCR+

Klarer ikke å bestemme meg. 

Vil du bytte ut Model 3’en kun pga at garantien snart går ut? Regner med at du da snakker om nybilgarantien?  Uansett så er det mye å velge i den prisklassen du nevner ja. Som skrevet over er det nok lort å filtrere enda litt hardere ift hva du trenger, minimum rekkevidde om vinteren osv.

F.eks BMW X1 sin 430km WLTP blir fort snaut om vinteren, men alt avhenger av bruk så klart. Trenger du ikke plassen til f.eks TMY, ville jeg nok gått for TM3. Du får nok bedre innbytte hos Tesla også, dersom du ikke vil selge den gamle Model 3’en din privat. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...