Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
11 minutes ago, AL123 said:

Må bare kjøpe Xioami for min del, tror det kan bli et interessant eierskap 🙂 

Andre produkter fra Xiaomi har generelt bra finish og byggekvalitet gjennomtenkte løsninger på programvare osv. 

Så kan godt være at dette blir en knallbil

Videoannonse
Annonse
Skrevet
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Andre produkter fra Xiaomi har generelt bra finish og byggekvalitet gjennomtenkte løsninger på programvare osv. 

Så kan godt være at dette blir en knallbil

Ok, jeg har ikke prøvd noen av de, og ikke sett noen troverdige tester heller. Vi får se hvis de evt dukker opp i Europa. Problemet er at det fremdeles er langt fra Kina til europa, og da er man helt prisgitt importør for deler. En ting er at man ender opp med å betale 30000 for et sett med bremser. En annen ting er at dersom importøren gir opp, så kunne man like godt ha eid en Fisker.

  • Liker 1
Skrevet
8 minutes ago, Duriello said:

Volvo har kinesiske eiere, men jeg kommer aldri til å si at volvo er kinabiler.

Ser Zeekr gjør det godt på dagens test, er Zeekr kinabil eller sverigebil? Eller er det en hybrid? 😅

 

Edit* Hmm, nei bare se bort fra posten. Sjekket wiki og fikk det ganske klart da.

Volvo Ex30 fram til de lages i Belgia vil jeg kalle for Kina bil evt hybrid som da zeekr faller inn under, designet i Sverige men bygd i Kina men hva er da model y Berlin og BYD lagd i Ungarn når det en gang blir?

Mest riktige er da kalle en spade for spade, Volvo kinesisk, Tesla amerikansk og BYD kinesisk, Toyota er fortsatt japansk selv om de produseres mest utenfor Japan.

Skrevet
onkel_jon skrev (10 minutter siden):

Mest riktige er da kalle en spade for spade, Volvo kinesisk, Tesla amerikansk og BYD kinesisk, Toyota er fortsatt japansk selv om de produseres mest utenfor Japan.

Hvordan det er å kalle en spade for en spade?

  • Liker 2
Skrevet (endret)
onkel_jon skrev (24 minutter siden):

Mest riktige er da kalle en spade for spade, Volvo kinesisk, Tesla amerikansk og BYD kinesisk, Toyota er fortsatt japansk selv om de produseres mest utenfor Japan.

Jeg kommer nok aldri til å omtale Volvo som kinabiler uansett hvordan man vrir og vrenger på det. 👍😀

Ex30 skal jeg ikke uttale meg om, men volvo har såpass frie tøyler (om jeg har forstått ting rett), at jeg alltid vil se på dem som skandinaviske.

 

Polestar og for den del. 👍 (kinesisk eier, men hovedkvarter og designavdeling fortsatt i sverige)

 

 

 

Endret av Duriello
Skrevet

Volvo EX30 er kinesisk, men Tesla er Amerikansk? Er ikkje mange av bilene deiras bygd andre stader - inklusivt Kina? Syns berre logikken her ikkje er konsistent. 😂

Men det blir vel fort som sportslag, f.eks Dota 2 organisasjon som deltar med to lag... Ein i vest-Europeisk division, andre i øst-Europeisk division, med henholdsvis 100% russiske spillere i vest og alle vestlige spillerne i øst. 😂

  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Men da kjøpte de ikke Toyota

 

Eller ikke ny i hvert fall

Nei de kjøper tesla, senere når de bikker 55 Toyota eller holder seg til Tesla

Det høres ialle fall ut som om de fleste tesla eiere har kjørt en 92model Hilux før de kjøpte tesla

  • Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (3 minutter siden):

Nei de kjøper tesla, senere når de bikker 55 Toyota eller holder seg til Tesla

Det høres ialle fall ut som om de fleste tesla eiere har kjørt en 92model Hilux før de kjøpte tesla

Stor forskjell på hva man har kjørt, og hva man har kjøpt splitter nytt. Og ikke minst ved hvilken alder man kjøper hva som nybil. Det er jo det man måler på for å se alderssammensetningen av nybil-kjøperne!

  • Liker 1
Skrevet
7 minutes ago, Trestein said:

har kjørt en 92model Hilux

De har vel neppe kjørt en bil av så høy kvalitet. Mer vanlig er nok Mondeo og Passat med 110 hk diesel. De har vel tatt det beste valget for folk som ikke er interessert i biler

Skrevet
kremt skrev (2 minutter siden):

De har vel neppe kjørt en bil av så høy kvalitet. Mer vanlig er nok Mondeo og Passat med 110 hk diesel. De har vel tatt det beste valget for folk som ikke er interessert i biler

Sist jeg leste om dette, i "tidsalderen" for TMS og TMX, så var de fleste Tesla-eierne tidligere BMW-folk! Men som med alderssammensetningen, er vel også hvilke biler/bilmerker de kommer fra, endret seg med at TM3 og TMY er blitt introddusert. Tross alt langt billigere biler sammenlignet med konkurrentene, på de modellene!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Sist jeg leste om dette, i "tidsalderen" for TMS og TMX, så var de fleste Tesla-eierne tidligere BMW-folk! Men som med alderssammensetningen, er vel også hvilke biler/bilmerker de kommer fra, endret seg med at TM3 og TMY er blitt introddusert. Tross alt langt billigere biler sammenlignet med konkurrentene, på de modellene!

Husk at dollaren var på 5-6 tallet når model S kom. Den var ganske billig. Med en dollarkurs på 6kr ville en M3 kostet ca 216 kkr og en model y LR 4wd 300 kkr. De hadde nok solgt bra i Europa nå også om dollaren var på 6kr

  • Liker 2
Skrevet
Trestein skrev (4 minutter siden):

Husk at dollaren var på 5-6 tallet når model S kom. Den var ganske billig. Med en dollarkurs på 6kr ville en M3 kostet ca 216 kkr og en model y LR 4wd 300 kkr. De hadde nok solgt bra i Europa nå også om dollaren var på 6kr

Siden de fleste biler ble handlet i USD inn til landet, så gjorde det seg temmelig likt for de fleste biler. Er vel bare litt senere at Europeiske biler ble kjøpt i Euro, så vidt jeg har fått med meg.

Uansett, både Euro, GBP og USD er langt dyrere i dag enn de var i det tidsrommet TMS kom. Før det, var f.eks. GBP rundt 13-14 NOK som den er i dag og. Det gjør at bilene er endel dyrere i dag, enn prisene var i det tidsrommet.

Ja, det var gode tider for å importere selv, uansett hva man kjøpte stort sett, eller å reise utenlands. Selv har jeg fått endel mer i lønn i forhold til da, så kjøpekraften på importerte varer er vel ganske lik. Bare at mye annet er blitt langt dyrere i den samme perioden, så totalt er vel kjøpekraften kanskje svekket.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

I 2013 var Euroen 7-8 NOK , den er 11 NOK i dag.
USD var 5-6 kr og har nesten doblet seg ift i dag. Ganske stor forskjell på 90% og 50% økning.

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Skrevet
Syar-2003 skrev (5 minutter siden):

I 2013 var Euroen 7-8 NOK , den er 11 NOK i dag.
USD var 5-6 kr og har nesten doblet seg ift i dag. Ganske stor forskjell på 90% og 50% økning.

Legg merke til at jeg og nevnte kursene før de ble så lave. Altså de fleste kursene vi har sammenlignet oss med før, har vært lavt nede i en periode på tidlig 2000-tallelet, til de begynte å gå tilbake til historiske verdier i de senere årene. Vendepunktet var 2014.

Men de valutaene vi har sammenlignet oss i mange år, er relativt lik hva de var før, valutaer som USD og GBP. Euroen er litt spesiell, siden den ble introdusert i 1999, og som sedler og mynter i 2002, altså i en tid hvor USD og GBP allerede var rimelig i forholdt til historiske verdier.

Dessverre vanskelig å finne kursene mot NOK fra før Y2K på nett nå, men for de av oss som har opplevd disse, så er vi stort sett på "Status Quo" nå. Og Euro eksisterte altså ikke på den tiden, så da må man finne frem kursene på Deutsche Mark, Franske Franc etc, for å se hvordan de lå an mot NOK.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (43 minutter siden):

Legg merke til at jeg og nevnte kursene før de ble så lave. Altså de fleste kursene vi har sammenlignet oss med før, har vært lavt nede i en periode på tidlig 2000-tallelet, til de begynte å gå tilbake til historiske verdier i de senere årene. Vendepunktet var 2014.

Men de valutaene vi har sammenlignet oss i mange år, er relativt lik hva de var før, valutaer som USD og GBP. Euroen er litt spesiell, siden den ble introdusert i 1999, og som sedler og mynter i 2002, altså i en tid hvor USD og GBP allerede var rimelig i forholdt til historiske verdier.

Dessverre vanskelig å finne kursene mot NOK fra før Y2K på nett nå, men for de av oss som har opplevd disse, så er vi stort sett på "Status Quo" nå. Og Euro eksisterte altså ikke på den tiden, så da må man finne frem kursene på Deutsche Mark, Franske Franc etc, for å se hvordan de lå an mot NOK.

Før år 2000 er helt uinteressant i elbil sammenheng. Man snakket her om introduksjonen av Tesla Model S i Norge.

Tesla Model S ble lansert i Norge 7. august 2013, og de første leveransene ble gjort til norske kunder fra forhandleren på Alnabru. Bilen ble et "game changer" i det norske bilmarkedet, med sin store skjerm, rekkevidde på nesten 500 km og en pris på 446 600 kroner. 

Detaljer om introduksjonen: 

Dato: 7. august 2013. 

Sted: Alnabru, Oslo. 

Første leveranser: 15 Tesla Model S-er. 

Pris: Startet på 446 600 kroner, men steg mot slutten av året. 

Rekkevidde: Nærmere 500 kilometer. 

Effekt på markedet: Bilen ble en sensasjon og markerte starten på en ny æra for elbiler i Norge. 
 

Euro ble innført i Tyskland i 2002.

Skrevet
Trestein skrev (1 time siden):

Nei de kjøper tesla, senere når de bikker 55 Toyota eller holder seg til Tesla

Det høres ialle fall ut som om de fleste tesla eiere har kjørt en 92model Hilux før de kjøpte tesla

Morsomt å lese hvordan dere holder på med den billigste bmw'en med manuelle seter og null teknologi påstå at tesla eiere er de kjipe...

  • Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Morsomt å lese hvordan dere holder på med den billigste bmw'en med manuelle seter og null teknologi påstå at tesla eiere er de kjipe...

Hmm? 🤔🤔

Skrevet
Syar-2003 skrev (8 minutter siden):

Før år 2000 er helt uinteressant i elbil sammenheng. Man snakket her om introduksjonen av Tesla Model S i Norge.

Tesla Model S ble lansert i Norge 7. august 2013, og de første leveransene ble gjort til norske kunder fra forhandleren på Alnabru. Bilen ble et "game changer" i det norske bilmarkedet, med sin store skjerm, rekkevidde på nesten 500 km og en pris på 446 600 kroner. 

Detaljer om introduksjonen: 

Dato: 7. august 2013. 

Sted: Alnabru, Oslo. 

Første leveranser: 15 Tesla Model S-er. 

Pris: Startet på 446 600 kroner, men steg mot slutten av året. 

Rekkevidde: Nærmere 500 kilometer. 

Effekt på markedet: Bilen ble en sensasjon og markerte starten på en ny æra for elbiler i Norge. 
 

Euro ble innført i Tyskland i 2002.

Sikkert uinteressant for deg, detr skal jeg ikke nekte for.

Den siste setningen skjønte jeg ikke hvorfor du måtte ha med, den er i tråd med det jeg skrev. Mynter og sedler ble introdusert fra årsskiftet 01.01.02. Den ble dog digitalt introdusert 01.01.1999, som gjorde at man på børs kunne begynne å handle Euro.

Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Sikkert uinteressant for deg, detr skal jeg ikke nekte for.

Den siste setningen skjønte jeg ikke hvorfor du måtte ha med, den er i tråd med det jeg skrev. Mynter og sedler ble introdusert fra årsskiftet 01.01.02. Den ble dog digitalt introdusert 01.01.1999, som gjorde at man på børs kunne begynne å handle Euro.

Jeg vet ikke hvorfor du må ha med deg valuta i forrige århundre når man diskuterer prisnivå på Tesla model S importert i $ pr 2013 og senere vs biler importert i Euro i samme tidsperiode 😛
Makes no sense.

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Skrevet
12 minutes ago, Salvesen. said:

billigste bmw'en med manuelle seter og null teknologi påstå at tesla eiere er de kjipe...

Det er ikke enkelt når staten skal ha hundretusener i moms og avgifter. Selv ribbede BMW-er koster en god del. Elektriske biler slipper slike straffeavgifter og det er derfor salgstallene er som de er i dette landet. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...