Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
AL123 skrev (8 minutter siden):

Det er jo det som er så avslørende med dere som har fått mesteparten av bilkunnskapen fra YouTube. Dere ser flashy skjermer, apper og oppkopling fra betalte promoteringer og tror det er det vanskelige med å bygge bil. Det er hva som er under skallet som er krevende, og der ligger Europa fremdeles i tet. I tillegg er det man tror skal være enkelt, slik som dører vinduer og viskere utrolig vanskelig, og er litt av grunnen til at mange kinesiske produsenter sliter voldsomt med kvaliteten.

Neppe, de fleste europeiske produsenter har for lengst funnet ut at de sliter noe veldig, hvis det er så enkelt og utkonkurrere ut Tesla og kinesiske produsenter på software og elektronikk så er det merkelig at de ikke bare fikser det, VW har brukt en haug med milliarder Euro på og prøve og henge med i konkurransen, de har vel innsett at de må redesigne nesten alt, at gårsdagens løsninger er bare og skrote, det vil aldri kunne holdes oppdatert i forhold til kundenes forventninger.

Og du må huske på at vi ikke snakker om S-klassr o.l, vi snakker om biler som snart vil koste under 200000,-. Prisen på EVer vil falle kraftig, så man regnet med batteriprisene ville synke med 50 prosent i år og man forventer samme prisfall neste år, dette var på det kinesiske markedet.

Så de europeiske produsentene må ha tilgang på store mengder kapital for og konkurrerer, og så kommer problemet med patenter, med en så vanvittig satsning på forskning og utvikling som foregår i Kina vil de sitte på mye teknologi som de eier rettighetene til.

 

  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
agvg skrev (6 minutter siden):

Neppe, de fleste europeiske produsenter har for lengst funnet ut at de sliter noe veldig, hvis det er så enkelt og utkonkurrere ut Tesla og kinesiske produsenter på software og elektronikk så er det merkelig at de ikke bare fikser det,

 

Vi kan jo snu på den flisa. Hvis det er så enkelt å utkonkurere europeiske merker, hvorfor er det da ingen kinesiske bilmodeller blant de 25 mest solgte elbilene i Europa i år? Og hvorfor er det kun en kinesisk bilmodell blant de 50 mest solgte bilmodellene totalt sett (og den er designet og delvis utviklet i england)? Og hvorfor sliter 80% av kinesiske bilmodellene å selge mer en 100 biler pr måned i hele europa?

agvg skrev (6 minutter siden):

Og du må huske på at vi ikke snakker om S-klasse

 

Ikke? Det er premiummodellene som er de mest høyteknologiske, og som gir den beste fortjenesten. , og igjen, for 3 eller 4. gang. Hvilke kinesiske bilmodeller er mer høyteknologiske enn feks i7, iX eller EQS?

  • Liker 1
Skrevet

At f.eks Tesla og Volvo/polestar bygges i Kina er nok også en stor fordel for dem. Da har de full tilgang til å kopiere siste nytt der og. 

Får kjøpt billige uorginale deler til f.eks Tesla fra kina - som egentlig er orginale deler bare uten Tesla sitt klistremerke. Fabrikkene produserer nok bare litt ekstra som de setter unna.

Har ikke intrykk av at det er så dårlig kvalitet på kinesiske biler med unntak av de billige. Men de billige europeiske bilene er jo enda værre..

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (8 timer siden):

Det er en avsporing. 
Diskusjonen går på at de er overlegne i dag.

Nå skal ikke jeg påberope meg fagbrev i Kinesiske biler, men av de jeg har prøvd er de kun overlegne på pris. Alt annet er enten gjort bedre eller like bra om jeg kan velge fritt. Det jeg føler det har skortet på er infotainment og kanskje spesielt ergonomi. 

Skrevet (endret)
DrAlban3000 skrev (15 minutter siden):

Nå skal ikke jeg påberope meg fagbrev i Kinesiske biler, men av de jeg har prøvd er de kun overlegne på pris. Alt annet er enten gjort bedre eller like bra om jeg kan velge fritt. Det jeg føler det har skortet på er infotainment og kanskje spesielt ergonomi. 

Har ikke påstått at bilene er overlegne. Selv om mange kanskje er det i 2025,  målt mot europeiske og amerikanske i samme prissegment. Det jeg forsøkte å få frem er at "kineserne" er overlegne og har tatt igjen vesten (i produksjonen, smartness, effektivitet, teknologi, fabrikkene ...)

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (8 minutter siden):

Har ikke påstått at bilene er overlegne. Selv om mange kanskje er det i 2025,  målt mot europeiske og amerikanske i samme prissegment. Det jeg forsøkte å få frem er at "kineserne" er overlegne og har tatt igjen vesten (i produksjonen, smartness, effektivitet, teknologi, fabrikkene ...)

Kina bilene fremstår på ingen måte som noe dårligere enn Europeiske. Snarere tvert imot vil jeg si. 

Skrevet
agvg skrev (8 timer siden):

Neppe, de fleste europeiske produsenter har for lengst funnet ut at de sliter noe veldig, hvis det er så enkelt og utkonkurrere ut Tesla og kinesiske produsenter på software og elektronikk så er det merkelig at de ikke bare fikser det, VW har brukt en haug med milliarder Euro på og prøve og henge med i konkurransen, de har vel innsett at de må redesigne nesten alt, at gårsdagens løsninger er bare og skrote, det vil aldri kunne holdes oppdatert i forhold til kundenes forventninger.

Og du må huske på at vi ikke snakker om S-klassr o.l, vi snakker om biler som snart vil koste under 200000,-. Prisen på EVer vil falle kraftig, så man regnet med batteriprisene ville synke med 50 prosent i år og man forventer samme prisfall neste år, dette var på det kinesiske markedet.

Så de europeiske produsentene må ha tilgang på store mengder kapital for og konkurrerer, og så kommer problemet med patenter, med en så vanvittig satsning på forskning og utvikling som foregår i Kina vil de sitte på mye teknologi som de eier rettighetene til.

 

Det en del analytikere har sagt om batteripriser er at innen 2026 så vil batteripakke-prisen falle med 50% i forhold til 2023. I Kina har de fått veldig mye av den reduksjonen. Der har prisen falt enormt allerede. Litt synd for amerikanerne som innfører høye toll-satser mot dem, men også i Europa har de høye tollsatser mot de fleste elbilene Kina, avhengig av hvordan de synes selskapene har brutt konkurranse-reglene. Mange europeiske biler benytter kinesiske batterier og kan dermed dra nytte av de lavere batteriprisene, men klart, sånn som BYD har jo tatt enorme markedsandeler i Europa.

Det som er litt skummelt å se nå er at kinesiske hybrid-biler ikke har fått samme tollsatser i Europa, sånn at nå har europeere mer grunn til å velge hybrid enn elbil.

Skrevet
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Nå skal ikke jeg påberope meg fagbrev i Kinesiske biler, men av de jeg har prøvd er de kun overlegne på pris. Alt annet er enten gjort bedre eller like bra om jeg kan velge fritt. Det jeg føler det har skortet på er infotainment og kanskje spesielt ergonomi. 

Jeg synes du undervurderer pris som et gyldig teknologisk forsprang. Det er absolutt høyteknologi å klare å produsere til lav pris. Lavere enn tilsvarende komponenter, eller hele biler fra Europa og USA. Det krever effektive produksjonsmetoder (underbetalte arbeidere er ikke lengre et gyldig argument) og effektiv utnyttelse av de kg med råstoffer som inngår. Og få kvaliteten til å overgå konkurrentenes biler i samme prisklasse.

Høyere kvalitet for samme pris eller samme kvalitet for lavere pris er egentlig to sider av samme mynt.

Tesla-fansen har ofte fått med seg hva f.eks gigapress og store enkeltstøp gjør for pris og kvalitet. Det samme med octovalve. Ikke at dette er unike gullkort fra Teslas side, men de er nå kjent for det i hvert fall. BYD og Co holder på på samme måte bare med andre komponenter og produksjonsmetoder. Hele bransjen holder på sånn, men kontintentalt så ligger jo amerikanerne generelt ganske langt bak og har gjort det lenge.

Skrevet
11 hours ago, Duriello said:

Liten vintertest av rekkevidde gjennomført av "privatpersoner" da Renault ikke lånte ut testbil til NAF-testen.

 

https://elbilforum.no/index.php?topic=67942.0

Bleh. Dette er jo bare typisk. ~64% av WLTP-rekkevidde på vinter er jo ganske så elendig, men hadde jo regnet med noe slikt siden de ikke ville delta i vintertesten. Litt sleip praksis og usikker om jeg vil støtte det. Men er få biler jeg finner med 500km++ (reell) rekkevidde i en relativt liten bil. Kan hende jeg må bite i det sure eplet og kjøpe Kia EV3, som virker som alt jeg ser etter, bare dyr. 

  • Hjerte 1
Skrevet
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Jeg synes du undervurderer pris som et gyldig teknologisk forsprang. Det er absolutt høyteknologi å klare å produsere til lav pris. Lavere enn tilsvarende komponenter, eller hele biler fra Europa og USA. Det krever effektive produksjonsmetoder (underbetalte arbeidere er ikke lengre et gyldig argument) og effektiv utnyttelse av de kg med råstoffer som inngår. Og få kvaliteten til å overgå konkurrentenes biler i samme prisklasse.

Det gjør jeg nok, men jeg har kjørt mange av disse bilene. For meg er det kun pris som er spesielt bra, ellers er ikke kvaliteten eller bruksverdi noe høyere.

Underbetalte arbeidere er et argument, et annet er miljøaspektet, et annet er sikkerhet. Ulovlig å nevne dette når vi snakker om hvorfor Kina er en utfordrer? Det er jo et idiotisk utsagn som kunne kommet fra en av disse selskapene. 

Det er under 6 mnd siden en av de største Kinesiske bilprodusentene ble dømt for "slavery like conditions" ved et av sine produksjonssteder. Men underbetalte arbeidere er ikke et argument? Utrolig svakt av deg å bare svelge all propagandaen rått. Du bør lese deg opp litt.

 

 

 

  • Liker 1
Skrevet
oophus skrev (På 26.5.2025 den 16.55):

Fra min "ungdom" så var skjellsordene mot franske biler stort sett rettet mot vanskeligheten det var for vanlige folk uten et ordentlig verksted i å skru på dem. 

Så de bilene som først endte opp på verksted hadde mikk-makk av noen merkelige løsninger hentet fra hobby-mekanikere. 

Den har jeg også hørt. "Demontere halve motorrommet for å skifte en pære". Vet ikke hvilke modeller det gjelder men vet at franskmenn ikke er de eneste som pakker motorrommet som en slags 3D-puslespill IQ-leke.

  • Liker 1
Skrevet
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Det gjør jeg nok, men jeg har kjørt mange av disse bilene. For meg er det kun pris som er spesielt bra, ellers er ikke kvaliteten eller bruksverdi noe høyere.

Underbetalte arbeidere er et argument, et annet er miljøaspektet, et annet er sikkerhet. Ulovlig å nevne dette når vi snakker om hvorfor Kina er en utfordrer? Det er jo et idiotisk utsagn som kunne kommet fra en av disse selskapene. 

Det er under 6 mnd siden en av de største Kinesiske bilprodusentene ble dømt for "slavery like conditions" ved et av sine produksjonssteder. Men underbetalte arbeidere er ikke et argument? Utrolig svakt av deg å bare svelge all propagandaen rått. Du bør lese deg opp litt.

Lønnsutgiftene i Kina har steget kraftig det siste tiåret og arbeidere har det mye lettere på arbeidsmarkedet så de kan velge bort slavelignende forhold mye bedre nå enn før. Så det argumentet viskes sakte men sikkert ut. Europeiske produsenter bruker jo også relativt mye rimelig arbeidskraft fra f.eks Øst-Europa, Sørøst Asia etc til småkomponent-produksjon og halvfabrikata, så vi er jo ikke noen helgen her heller.

Ja, miljø er også et argument.

Men jeg synes du undervurderer at Kina har bygget opp en svært kostnadseffektiv produksjon ut over disse lite anerkjente metodene. Intellektuell kapasitet (ingeniører, komponentdesignere etc) er ikke bare importert fra Europa, men dette vokser også voldsomt i Kina. Både kvantum og kvalitet.

Skrevet
toro6 skrev (15 timer siden):

Hei, noen som vet om nye MGS5 har samme varmeanlegg som MG4? Veldig interessant bil, men ikke hvis den er slitsom på vinteren... 

Det vil jeg tro. Er jo bare en forvokst og mer kjedelig mg4 med oppdatert interiør.

Hatt mg4 i to år og lurer på hva som er problemet på vinteren? Bortsett ifra at det er høyt strømforbruk (som gir kort rekkevidde) og at det må stilles til 26c for å få 22c har jeg hatt null problem med varmen, selv ved -15.

  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Men jeg synes du undervurderer at Kina har bygget opp en svært kostnadseffektiv produksjon ut over disse lite anerkjente metodene. Intellektuell kapasitet (ingeniører, komponentdesignere etc) er ikke bare importert fra Europa, men dette vokser også voldsomt i Kina. Både kvantum og kvalitet.

Det er mulig, hva tror du de ansatte hos BYD synes? De som lå på et nivå vi kaller slaveri? Det var i desember i fjor... Whataboutism om østeuropeere hopper jeg over, jeg tror du forstår forskjellen av en dårlig betalt jobb og faktisk slaveri.

Det er to forskjellige diskusjoner, men ja. Kina var tidlig ute med moderne produksjonsmetoder, de utvikler seg videre og tjener på dette. Jeg undervurderer ikke dette, men setter det i sammenheng med de andre aspektene av et mulig kinabilkjøp og vurderer det helhetlig. 

Det er ihvertfall verdt å ta med i diskusjonen, og det jeg reagerte på var utsagnet ditt om at dette var et ikke-tema. Det er det absolutt, og du sprer feilinfo ved å benekte dette.

 

Skrevet
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Det er under 6 mnd siden en av de største Kinesiske bilprodusentene ble dømt for "slavery like conditions" ved et av sine produksjonssteder. Men underbetalte arbeidere er ikke et argument? Utrolig svakt av deg å bare svelge all propagandaen rått. Du bør lese deg opp litt.

Det jeg fant om dette gjaldt byggingen av en BYD-fabrikk, underbetalte bygningsarbeidere er ikke noe spesielt kinesisk fenomen, er ikke mange år siden folk som jobbet for Statnett som underleverandør fikk 25kr timen...

Skrevet
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Det er mulig, hva tror du de ansatte hos BYD synes? De som lå på et nivå vi kaller slaveri? Det var i desember i fjor... Whataboutism om østeuropeere hopper jeg over, jeg tror du forstår forskjellen av en dårlig betalt jobb og faktisk slaveri.

Det er to forskjellige diskusjoner, men ja. Kina var tidlig ute med moderne produksjonsmetoder, de utvikler seg videre og tjener på dette. Jeg undervurderer ikke dette, men setter det i sammenheng med de andre aspektene av et mulig kinabilkjøp og vurderer det helhetlig. 

Det er ihvertfall verdt å ta med i diskusjonen, og det jeg reagerte på var utsagnet ditt om at dette var et ikke-tema. Det er det absolutt, og du sprer feilinfo ved å benekte dette.

 

Det er ingen tvil om at de lave prisene hos Kinesisike produsenter hovedsakelig skyldes lønns og arbeidsforhold. Det samme gjelder, om ikke i like stor grad hos Tesla.

  • Liker 1
Skrevet
agvg skrev (25 minutter siden):

Det jeg fant om dette gjaldt byggingen av en BYD-fabrikk, underbetalte bygningsarbeidere er ikke noe spesielt kinesisk fenomen, er ikke mange år siden folk som jobbet for Statnett som underleverandør fikk 25kr timen...

Det var et eksempel, tenker du at det ikke er slaveri i Kina får du heller vise til det?

https://thebulletin.org/2024/10/how-modern-slavery-in-china-and-elsewhere-undermines-the-fight-against-existential-threats/

Det er så mye av det at USA med Biden i spissen lagde Uyghur Forced Labor Prevention Act. Dette skjedde i 2021 og skulle sikre at Amerikanske forbrukere ikke handlet varer laget av slaver i Kina. 

Det er slaver i Kina, mange av de jobber i bilindustrien og det er en av hovedgrunnene til at Kinesiske biler kan selges billigere. Dette er ikke noe som skjedde for 10-20-30 år siden, det skjer nå.

Vi kan ikke stille spørsmålet "hvordan får de det til" uten å svare dette helt først.

Skrevet
Falfal skrev (2 timer siden):

Bleh. Dette er jo bare typisk. ~64% av WLTP-rekkevidde på vinter er jo ganske så elendig, men hadde jo regnet med noe slikt siden de ikke ville delta i vintertesten. Litt sleip praksis og usikker om jeg vil støtte det. Men er få biler jeg finner med 500km++ (reell) rekkevidde i en relativt liten bil. Kan hende jeg må bite i det sure eplet og kjøpe Kia EV3, som virker som alt jeg ser etter, bare dyr. 

Litt rart at det ikke er mer snakk om det i div. bilmedia. 🙂

Det er synd ja, dette kombinert med "ingen lokal Renault forhandler" gjør den no-go for min del. Meget pen bil. 👍

 

 

Skrevet

 

Synes NIO ET9 er et godt eksempel på at Kina tar igjen også i luksussegmentet.

Men det kommer nok til å ta litt tid før Fritz sitter på country club'en ved Zell am See og skryter av den nye NIO'en sin.

12 hours ago, AL123 said:

Vi kan jo snu på den flisa. Hvis det er så enkelt å utkonkurere europeiske merker, hvorfor er det da ingen kinesiske bilmodeller blant de 25 mest solgte elbilene i Europa i år? Og hvorfor er det kun en kinesisk bilmodell blant de 50 mest solgte bilmodellene totalt sett (og den er designet og delvis utviklet i england)? Og hvorfor sliter 80% av kinesiske bilmodellene å selge mer en 100 biler pr måned i hele europIkke? Det er premiummodellene som er de mest høyteknologiske, og som gir den beste fortjenesten. , og igjen, for 3 eller 4. gang. Hvilke kinesiske bilmodeller er mer høyteknologiske enn feks i7, iX eller EQS?

  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...