Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

30 minutes ago, bzzlink said:

Man får klosser og slitasjevarselere ink. Monterings sett for ca. 1000 lappen om man går for jalla merke.

Om man velger Textar (som er logoen du finner på Audi og Porsche OEM klosser) så kan man se at de tar seg relativt greit betalt for deler og jobb.

Greit nok at man skal dekke adm og husleie, men når bilen allerede henger på bukken for de andre jobbene, så tar ikke det klosse byttet med enn 30 min.Så sikkert derfor man får den 20% rabatten da :)

(Slo opp hos Eurodel på reg. Nr. fra fakturaen)
 

IMG_1590.jpeg

Ja kansje derfor man får rabatten ja 😅

Plukker ut klossene på Teslan min og smører når jeg bytte hjul, tar type 3 minutter å løsne låseplintene for å ta dem ut. Skal jeg vel å merke bytte klosser må jeg jo gå på service modus å få bilen til å supe inn stemplene så det blir plass. Det tar vel par minutter ekstra.

Vil tro Audi har minst like enkelt og bra system siden så premium, så neppe mere enn 30 minutters jobb.

Klossene mine ser forøvrig helt nye ut enda etter snart 100k kilometer så spørs om jeg noensinne må bytte dem..


Men jeg har dog ikke slitasjevaselsystem som Audi har så får ikke noe varsellampe om de skulle være nedslitt om noen år.. ledningsnettet til slitasjevaslerne e-tron har bruker har og en tendens til å ryke forøvrig og koster rundt 20k og bytte så klarer meg uten

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse

Bremser på e-tron er store. 375x36 foran, 350x28 bak. Skiver bak får man brembo til 1800 per stk. Skiver foran er det fra 1700 for maxgear til 4300 for zimmermann. Så det er klart at det koster litt. På den annen side bør de holde relativt lenge med såpass dimensjoner på dem. Klosser er det ca 1900-2000 for brembo, textar, foran, dette er de dyreste merkene. Man får fint bosch til 1100 foran, 600 bak. En slitasjevarsler koster forøvrig bare 60-150 kroner. Mens parkeringscaliper er 6500.

Det er mange muligheter til å få dyrt bilhold. Når disse bilene kryper ned mot 150-200 tusen er det nok mange uvitende som kan gå på limpinnen og tror de har gjort et godt kjøp. Så spørs det hvor lenge Adam er i paradis. 

kremt skrev (1 time siden):

Bremser på e-tron er store. 375x36 foran, 350x28 bak. Skiver bak får man brembo til 1800 per stk. Skiver foran er det fra 1700 for maxgear til 4300 for zimmermann. Så det er klart at det koster litt. På den annen side bør de holde relativt lenge med såpass dimensjoner på dem. Klosser er det ca 1900-2000 for brembo, textar, foran, dette er de dyreste merkene. Man får fint bosch til 1100 foran, 600 bak. En slitasjevarsler koster forøvrig bare 60-150 kroner. Mens parkeringscaliper er 6500.

Det er mange muligheter til å få dyrt bilhold. Når disse bilene kryper ned mot 150-200 tusen er det nok mange uvitende som kan gå på limpinnen og tror de har gjort et godt kjøp. Så spørs det hvor lenge Adam er i paradis. 

Mange tror at en brukt bil til 300 000 som er 7 år gammel koster det samme som en ny bil til 300 000. De får seg en kalddush på ett eller annet tidspunkt

Jotun skrev (12 minutter siden):

Imponerende engineering der.....

CCS-standarden har visstnok åpning for bidireksjonal lading, men er visst litt opp til hva bilprodusentene har implementert for å støtte dette, ev. valgt å sperre for.

Har og sett andre videoer på folk som har eksperimentert med samme. Var vel en video med en smarting fra et av de tidligere østblokklandene som har laget en løsning som gjør det samme, men av forskjellig grunn.

Skal se om jeg finner den!

Jotun skrev (24 minutter siden):

Jau. Tror eg hadde slått av sikringen heller.....

Da det ennå var ganske få Teslaer i Norge så var det enkelte steder langt ute i distriktet at noen tilbød gratis 11-22 kW lading for Teslaer. Jeg var på et sånt sted, et titalls mil unna nærmeste hurtiglader og satt min på lading. Laderen var merket i offentlige ladekart med "gratis lading for Teslaer". Da jeg kom tilbake etter ca tre timer på shopping, musemum og restaurant så fant jeg ut at noen hadde slått av sikringa kort tid etter at jeg koblet til. Jeg synes det var ganske dårlig gjort da jeg så vidt nådde fram til en hytte der jeg kunne nødlade over natta. Hvis det ikke var meningen at det skulle vært gratis så burde den jo ikke vært annonsert sånn i offentlige ladekart og kanskje til og med merket med tydelig beskjed om de nylig hadde ombestemt seg.

Skrevet (endret)
3 hours ago, Snowleopard said:

Denne har kanskje flere sett før, men den er så fin at den fortjener å sees av de som ikke har sett den!

 

Dette er nok mest sannsynlig oppspinn.

Mange som poster denne typen historier til diverse subreddits for å sanke karma, så blir det plukket opp av diverse low-effort videoprodusenter som dytter det gjennom en stemmegenerator, lager noen AI bilder og poster det til youtube for å sanke noen reklamekroner.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Simen1 skrev (58 minutter siden):

Da det ennå var ganske få Teslaer i Norge så var det enkelte steder langt ute i distriktet at noen tilbød gratis 11-22 kW lading for Teslaer. Jeg var på et sånt sted, et titalls mil unna nærmeste hurtiglader og satt min på lading. Laderen var merket i offentlige ladekart med "gratis lading for Teslaer". Da jeg kom tilbake etter ca tre timer på shopping, musemum og restaurant så fant jeg ut at noen hadde slått av sikringa kort tid etter at jeg koblet til. Jeg synes det var ganske dårlig gjort da jeg så vidt nådde fram til en hytte der jeg kunne nødlade over natta. Hvis det ikke var meningen at det skulle vært gratis så burde den jo ikke vært annonsert sånn i offentlige ladekart og kanskje til og med merket med tydelig beskjed om de nylig hadde ombestemt seg.

Ser hva du skriver men ser ikke helt sammenhengen?

Mener du at hvis eg hindrer deg i å bruke min private lader så er det dårlig gjort? Ser jo at du skriver at det var annonsert at det var gratis, men det gjør da ikke eg?

Hørte du den oppdiktede historien?

Tusen takk for anbefalinger til biler på forrige side! Spesielt den nye Citröen-bilen ser aktuell ut, spent på tester. 

Hva er deres tanker om priser på brukte elbiler? Jeg blar på Finn men syns overraskende mye legges ut nærme nypris, til tross for mer eller mindre omfattende bruk (høy km, opptil flere år gammel). Er det overoptimistiske Finn-selgere som kan prutes på, eller selges prisene ofte for ca. det de legger ut på Finn? Er også ekstremt mange forhandlere som selger elbiler, hadde forventet å finne mer som selges privat. Ser typisk på elbiler opp til 3 år gamle. 

  • Liker 1

Er nok overoptimistiske selgere, som håper på at kjøperne ikke ser så godt på nypris.

Flere har sikkert betalt mer, og så har bilene blitt billigere med tiden, men de sitter gjerne med lån som tilsier at de taper penger om de selger bilen til reell markedspris, så håper som sagt på å få mer enn bilen nå er verdt!

48 minutes ago, Falfal said:

Hva er deres tanker om priser på brukte elbiler? Jeg blar på Finn men syns overraskende mye legges ut nærme nypris, til tross for mer eller mindre omfattende bruk (høy km, opptil flere år gammel). Er det overoptimistiske Finn-selgere som kan prutes på, eller selges prisene ofte for ca. det de legger ut på Finn? Er også ekstremt mange forhandlere som selger elbiler, hadde forventet å finne mer som selges privat. Ser typisk på elbiler opp til 3 år gamle. 

Husk at biler som ligger på finn, nettopp ligger på finn... 

image.png.a5fd46112dcb2a44179456037fc9f393.png 

Mange biler er fullfinansierte og selgere som ikke kan betale seg ut av restgjeld. 
Forhandlere tar mindre innbytte i fare for prisjusteringer, så folk har ikke alternativer.

  • Innsiktsfullt 1

Enig med @Snowleopard at det er fordi folk har høyt lån på bilen, og prisen på biler har gått ned. Så folk har ikke mulighet ti lå ta tapet.

En annen grunn kan være

Endringer i utlånsforskriften gjør at det kan være mere konkurranse i visse prissegment enn det som er naturlig. 

Selv om man ser at det lønner seg å kjøpe ny bil, så er det mange som ikke får de ekstra 100 tusen i lån som kreves. 

Man kan tenke seg at veldig mange får innvilget finansering på en bil til 300000, men betydelig færre får til 450000, det blir det en uforholdsmessig stor kjøpergruppe på elbiler til 300000, og dette kan gjøre at prisene holder seg høyere for attraktive biler. 

https://www.tv2.no/broom/kraftig-okning-disse-far-ikke-billan/16546369/

Vet ikke om jeg fikk forklart skikkelig, men prøvde i hvert fall :)

  • Liker 2
1 minute ago, Marzo said:

Husk at biler som ligger på finn, nettopp ligger på finn... 

image.png.a5fd46112dcb2a44179456037fc9f393.png 

Mange biler er fullfinansierte og selgere som ikke kan betale seg ut av restgjeld. 
Forhandlere tar mindre innbytte i fare for prisjusteringer, så folk har ikke alternativer.

Godt eksempel!

Man får vel en ny pre-facelift Model YP for 470000,- inkl. vinterhjul fra Tesla nå etter det jeg har sett, så da blir det tungt å selge en gammel en for litt mindre

Marzo skrev (24 minutter siden):

Husk at biler som ligger på finn, nettopp ligger på finn... 

image.png.a5fd46112dcb2a44179456037fc9f393.png 

Mange biler er fullfinansierte og selgere som ikke kan betale seg ut av restgjeld. 
Forhandlere tar mindre innbytte i fare for prisjusteringer, så folk har ikke alternativer.

Legger til at mange av bilene er fullfinansierte med ti år. Nå snakker jeg ikke bare om tesla, men det er smått utrolig at så mange velger å nedbetale mindre enn verditapet på bilen.

  • Liker 1
Auto Asmodeus skrev (6 minutter siden):

Legger til at mange av bilene er fullfinansierte med ti år. Nå snakker jeg ikke bare om tesla, men det er smått utrolig at så mange velger å nedbetale mindre enn verditapet på bilen.

Spørs jo hvilken horisont man har for eierskapet!

Selv har jeg kjøpt fullfinansiert over 10 år, men jeg hadde målsetning om å eie bilen i minst 12-14 år, så hva jeg ev. får for bilen da, er å anse som bonus.

Bare pga batteriet, forventer jeg å få fort 30-40K minst for den etter 10 år, som fort er høyere enn tilsvarende priset ice-bil. Og med tanke på resten av gjelden min, som jeg forventer er nedbetalt til samme tid, så tenker jeg at jeg heller kan fleske til litt da, og da ta kortere nedbetalingstid.

Forventer man å selge bilen etter 3-5 år f.eks så er jeg helt enig i at det er galskap å ta 10 års finansiering, om man som sagt ikke har utsikter til å øke nedbetalingen etter hvert, eller uansett tenkte å smekke inn kjøpesummen etter periode med kampanjerente, og derved vil utnytte kampanjerenten og alternativ spareform maks i mellomtiden!

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...