Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

AL123 skrev (10 minutter siden):

Tror ikke det er noe problem.

Sikkert ikke på papiret, men jeg skulle bare trolle han og klarte det med glans. :) Det er bare gøy å være publikummer på sånne treff men jeg hadde ikke prøvd å infiltrere gjengen med "dildobilen". Det hadde vært rimelig mismatch med miljøet. I hvert fall mine bekjente der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (38 minutter siden):

Var jo et par som dukket opp på Right On treffet et par år  med Model X. Slapp inn, men ble vel stort sett møtt med hoderisting og spørsmål om de har kommet feil. Nye familiebiler har ikke noe på entusiasttreff og veteranbiltreff å gjøre. 

Når familiebilen blåser alt det andre som er utstilt så er kanskje saken en annen?

Det er mange kids som tar bilder av mine biler for å si det slik, jeg tror det endrer seg med generasjonsskifte som sagt.

 

Veteran blir såklart feil da de er i motsatt ende😅

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
AL123 skrev (34 minutter siden):

Kunne godt tenkt meg det samme med en liten og lett klassiker med mindre interessant originalmotor. Da ville det i såfall vært med egenbygget batteripakke og elektronikk. Desverre har Statens Vegvesen foreløpig satt foten ned for konvertering til elektrisk, så med mindre det blir press fra interessegrupper ( og det ser desverre dårlig ut foreløpig) så er den døren lukket. Det er mulig å få godkjent elektrisk amatørbygg så vidt jeg vet, men det blir litt for omfattende med den tiden jeg har tilgjengelig foreløpig.

Ja jeg håper det blir bedre med tiden. Eget bygg hadde vært interessant, men tror det blir vanskelig å godkjenne. Men om de lager en standard for dette så blir det kanskje bedre?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Når familiebilen blåser alt det andre som er utstilt så er kanskje saken en annen?

Bilinteresse er heldigvis mer enn 0-100. Kjenner ingen som bryr seg særlig om dette. Man mister førerkortet raskt nok uansett og det er farlig og uansvarlig å drive med svinkjøring overalt.

Lenke til kommentar
kremt skrev (10 minutter siden):

Bilinteresse er heldigvis mer enn 0-100. Kjenner ingen som bryr seg særlig om dette. Man mister førerkortet raskt nok uansett og det er farlig og uansvarlig å drive med svinkjøring overalt.

Min bil blåser det meste over 100 også, når vell 200 på 7 sekund og 300 på 17 om jeg husker rett. 4 sekund mellom 100 og 200. Det er ett annet monster enn de pleide å være.

Usikker på hvor du får svinkjøring i fra, men jeg bedriver ikke med slikt.

 

Edit: men uansett handler jo ikke slike treff om fart og spenning. Bilene står jo bare der. Men en kan jo kle ut en elbil også, det er jo mange rare biler på ett slikt treff. Ikke alle som lager bilene finere..

Men så er det jo dette momentet av lyd, det mister en jo helt.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (32 minutter siden):

Sikkert ikke på papiret, men jeg skulle bare trolle han og klarte det med glans. :) Det er bare gøy å være publikummer på sånne treff men jeg hadde ikke prøvd å infiltrere gjengen med "dildobilen". Det hadde vært rimelig mismatch med miljøet. I hvert fall mine bekjente der.

Joda, men forskjell på treff og være med i organisasjonen Amcar, som er en meget bra organisasjon med mange tilbud. Amcartreff er uinteressant uansett. Kjedelige biler og masse ensporede folk som påfallende sjelden har peiling på bil.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (31 minutter siden):

Når familiebilen blåser alt det andre som er utstilt så er kanskje saken en annen?

Det er mange kids som tar bilder av mine biler for å si det slik, jeg tror det endrer seg med generasjonsskifte som sagt.

 

Nei, tror ikke det har noe fokus på de treffene som har vært på Haugalandet de siste helgene. 

Lenke til kommentar

Det virker i hvert fall å ha skjedd et skifte blant analytikerne og bilfabrikantene i USA over de siste 12 månedene. 

Selv konservative analytikere virker nå å tro på at skifte til batterielektriske personbiler faktisk kommer til å skje. Det er veldig spennende å kunne være med på å se en revolusjon på hvordan biler bygges, og får fremdrift. 

Jeg misunner morgendagens 18åringer som kan ta seg råd til 400 hk og 4 hjulstrekk, og få klapp på skuldra for at de kjører en trygg bil!

Norske bilavgifter har ligget som et lokk på entusiasmen. Enhver modell som kunne minne om noe som var bittelitt morsomt ble kvalt av en HK og senere Co2 avgift som gjorde bilene med litt hestekrefter absurd dyre. Og hvis de ikke hadde tak, ja da kom det luksusavgift i tillegg!

Så elbilene har virkelig kommet og reddet oss fra avgiftene, om enn bare for en stakket stund, frem til de igjen strammer igjen skruen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Nei det er sant, lite fart og morro.

Spørs jo hva man regner som fart og moro, men disse treffene er hovedsaklig for entusiastbiler som man gjerne har lagt mye tid og arbeid ned i, Ikke for familiebiler som brukes til og fra jobb, uansett hvor fort man kjører til jobb.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Og hvis de ikke hadde tak, ja da kom det luksusavgift i tillegg!

Nå er det 29 år siden "luksusavgiftene" forsvant da, men ser poenget ditt. Så får man se hvordan fremtidens bilentusiaster omfavner dagens biler.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 minutter siden):

Spørs jo hva man regner som fart og moro, men disse treffene er hovedsaklig for entusiastbiler som man gjerne har lagt mye tid og arbeid ned i, Ikke for familiebiler som brukes til og fra jobb, uansett hvor fort man kjører til jobb.

Tja, når jeg ser på bilene som står der så stemmer det ikke nødvendigvis. Står en del familiebiler der les RSX osv.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Tja, når jeg ser på bilene som står der så stemmer det ikke nødvendigvis. Står en del familiebiler der les RSX osv.

Hvis du med RSX mener Honda Integra, så er jo det en kjøremaskin av de sjeldne. De ble sjelden solgt som familiebiler når de var nye, og i dag fungerer de som entusiastbiler for mange unge. Blir jo det samme med en gammel Granada. Var familiebil for 40 år siden, men har en annen funskjon i dag.

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 minutter siden):

Hvis du med RSX mener Honda Integra, så er jo det en kjøremaskin av de sjeldne. De ble sjelden solgt som familiebiler når de var nye, og i dag fungerer de som entusiastbiler for mange unge. Blir jo det samme med en gammel Granada. Var familiebil for 40 år siden, men har en annen funskjon i dag.

Nei jeg mente forskjellige versjoner av Audi sine biler:) helt enig at integra er noe helt annet!

Lenke til kommentar
eintotre skrev (33 minutter siden):

Når det gjelder småbiler kunne jeg tenkt meg en Zoe ned samme gata som Clio V6. Nå kommer jo MG4 med firhjulstrekk og 450~ hester neste år, men skulle gjerne sett en enda mindre bil være sporty.

Kan jo hende det etterhvert kommer en Alpineversjon av Renault 5 da, selv om foreløpig info tyder på at den er ment å være en billigelbil. Ellers kan det jo hende at nye Mini Cooper i elektrisk utgave blir litt sportslig, selv om utseendet foreløpig ikke imponerer. Er fremdeles sur på Mini for at det ikke ble noe av Mini Rocketman.. En litt mindre bil en Cooper med i3 sin karbonteknologi Det er deverre vanskelig å lage en god forretningsplan for en premiumsmåbil.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Nei jeg mente forskjellige versjoner av Audi sine biler:) helt enig at integra er noe helt annet!

Jojo, men det er jo heller ikke helt nye biler, vanligvis, og de har gjerne motorer som appellerer til entusiastene, selv om jeg selv ikke er noe fan. Er en del biler som kommer i grenseland, ikke minst en del ganske nye, ordinære amcar, men slik vil det alltid være. Alltid noen som har høyere tanker om bilene sine enn det andre har, ref. Model X på Right-On treff.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Kunne godt tenkt meg det samme med en liten og lett klassiker med mindre interessant originalmotor. Da ville det i såfall vært med egenbygget batteripakke og elektronikk. Desverre har Statens Vegvesen foreløpig satt foten ned for konvertering til elektrisk, så med mindre det blir press fra interessegrupper ( og det ser desverre dårlig ut foreløpig) så er den døren lukket. Det er mulig å få godkjent elektrisk amatørbygg så vidt jeg vet, men det blir litt for omfattende med den tiden jeg har tilgjengelig foreløpig.

Var noen som fikk fikset dette tidligere, men med korrigering av regelverket som gjorde at man måtte påkoste svindyre tester for å bekrefte at dette var safe, selv om det var hentet ut fra annen elbil der den samme drivlinja var godkjent, så ble det stortsett kroken på veggen for det alternativet. Selv bare det å bytte til nye og sikrere type batterier, ble regelrett avspist. 

Skal du få godkjent noe i Norge nå, så må det ha fått godkjenning i EU/EØS-området først og fått skilter der, og så kan man importere det. Dermed blir det fort til at man må få tak i en utenlandskregistrert, og betale andre for jobben om man ikke har et landsted i Sverige eller noe sånt, der man kan pusle med dette selv.

Dette hadde vært en fin måte å redde endel bygg på, der motor er gått dukken og det er alt for stor jobb å få tak i en brukt motor (eller splitter ny, men da er det ikke det samme) eller endel andre vitale deler for drivlinja. Da hadde det i mine øyne vært helt greit å fått satt in en elektrisk drivlinje, og man kunne ellers nytt utseendet og stilen. Men dessverre, må nok langt større press på vegmyndighetene som i praksis utformer reglementet for dette.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Var noen som fikk fikset dette tidligere, men med korrigering av regelverket som gjorde at man måtte påkoste svindyre tester for å bekrefte at dette var safe, selv om det var hentet ut fra annen elbil der den samme drivlinja var godkjent, så ble det stortsett kroken på veggen for det alternativet. Selv bare det å bytte til nye og sikrere type batterier, ble regelrett avspist. 

Skal du få godkjent noe i Norge nå, så må det ha fått godkjenning i EU/EØS-området først og fått skilter der, og så kan man importere det. Dermed blir det fort til at man må få tak i en utenlandskregistrert, og betale andre for jobben om man ikke har et landsted i Sverige eller noe sånt, der man kan pusle med dette selv.

Dette hadde vært en fin måte å redde endel bygg på, der motor er gått dukken og det er alt for stor jobb å få tak i en brukt motor (eller splitter ny, men da er det ikke det samme) eller endel andre vitale deler for drivlinja. Da hadde det i mine øyne vært helt greit å fått satt in en elektrisk drivlinje, og man kunne ellers nytt utseendet og stilen. Men dessverre, må nok langt større press på vegmyndighetene som i praksis utformer reglementet for dette.

Det er neppe en måte å redde en bil på, da det vanligvis er mye billigere med en brukt motor, og det kan man få tak i til det aller meste, og det til en pris som er brøkdelen av en konvertering. 

Det er heller ingen selvfølge å få godkjent en bil som er bygget om i et annet EU/EØS-land, med mindre den har typegodkjenning. De enkelte EU/EØS-land er ikke pålagt å godkjenne biler som er enkeltgodkjent etter andre EU/EØS-land sine særregler. Mao sitte rman igjen med noen få biler som er konvertert før reglene ble strammet inn, evt bygge en bil etter amatørbyggereglene.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 timer siden):

Må være dyrt for dem og irriterende for kundene å måtte levere inn bilen hele tiden. Tar det 7 timer å installere denne oppdateringen som før? Får man isåfall leiebil? 

Synes det er irriterende nok til tider at bilen min krever wifi dekning for å laste ned oppdateringer, men er glad jeg slipper å levere den inn iallefall.

Det kjem så sjeldan oppdateringar at det går nok greit. 😄

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...