Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Så solen forandrer ikke størrelse på en solnedgang. Hvert eneste filmklipp hvor de har zoomet litt inn og tatt ned innstillingene så du ser solen som en rund kule, viser dette.

 

Det er ikke uvanlig å se veggplakater fra sydhavsøyer, der sola ser ut til å fylle nesten halve plakaten. Hvordan forklarer en dette hvis lyset ikke er påvirket av en glasskuppel rundt verden?

Stor sol i solnedgang ved sydhavsøy:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRd7Mr3xh9rJt7Xm2SWrcRRKbyf5zhU-b-XkX7lgXplZ7B7OY9a

 

"Se på en perspektivtegning igjen. Skal ting «forsvinne», må de bli mindre og mindre, til de bare blir en prikk, før prikken forsvinner. Hvis ikke dette skjer, forsvinner de ikke, men de går bak noe (f.eks et fjell)."

 

Et forsvinningspunkt innebærer også at ting blir så langt borte at de forsvinner bak terrenget. En båt kan forsvinne bak selve grensen mellom hav og himmel, bak horisonten. 

Horisonten er egentlig en imaginær greie, da horisonten alltid vil være på lang avstand. 

 

Delvis skrev:

 

"Er det ikke sånn at det da er en kuppel over den flate jorden, der sol (og måne) er noen slags lykter som er festet på kuppelen, altså ikke så spesielt langt unna?"

 

Eller går i baner et stykke under kuppelen, og ikke spesielt langt unna. 

 

 

"Hva er sagt før? Skulle den forsvinne eller gå ned, altså nedenfor den flate jordskorpa et sted?"

 

Det ser ut som sola går ned, men den fjerner seg bare og forsvinner etter hvert bak horisonten.

 

"Men hvis man da befinner seg lenger mot en kant  av flatjorden, da skulle det vel bli forskjell på størrelsen. etter hvor man er ift solopp/nedgang. "

 

Det er ikke lett å måle med øynene hvor stor sola er, men det kan vel gjøres med filter eller noe. Sola ser vel litt annerledes ut fra Antarktis, på bilder ser det ut som den mangler strålene som kommer ut fra midten. Det ser ut som strålene bare går oppover og nedover. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde å svare på det tidligere, at det er et bedrag som gagner frimurerne. Og de er styrt av krefter som ønsker å sende folk til helvete.

:blink:  What?

 

Unnskyld at jeg sier det, men det makes no sense.

 

Hvordan kan det at folk tror verden er rund, gagne frimurerne? Og hva har det med å sende folk til helvete å gjøre?

Uansett godt gjort å få med seg så mange (faktisk alle) fysikere og forskere og astronauter osv... med på det.

 

 

En annen teori jeg kom over, går ut på at ikke bare jorden, men hele universet inkludert alt i det, er helt flatt. Altså faktisk todimensjonalt som et bilde, men at det oppleves tredimensjonalt fordi vi ser det som et hologram. Denne teorien er utarbeidet av seriøse fysikere på blant annet det tekniske universitetet i Wien, universitetet i Edinburgh, og Harvard, og er understøttet av andre fysikere, og er av den grunn mer sannsynlig og troverdig enn teorien fremsatt av flatjordere.

 

Link

Link

 

Men i denne teorien, så er jorden fortsatt rund i hologrammet vi visstnok lever i. Merk at "flat" ikke nødvendigvis er det samme som todimensjonalt. Selv flatjordere mener at vi lever i en tredimensjonal verden.

 

 

Kom nettopp hjem fra en tur nå, beklager mye for det :) At jeg ikke satt her hele tida og svarte på deres spørsmål.

Jo, du har å innfinne deg her hele tiden, og svare på alle våre spørsmål innen 5 minutter ;)

Lenke til kommentar

 

Det jeg enda ikke har fått noe svar på, etter å ha spurt flatjordere her i tråden 4-5 ganger, er hvorfor de tror at så mange ønsker å hjernevaske oss alle til å tro at jorden er rundt? Hva er motivet? Hvem tjener noe som helst på det, enten det er økonomisk eller makt?

 

Flatjordere klarer aldri å svare på det, og det er egentlig litt komisk. Hvordan kan de tro på noe, når det ikke finnes noe motiv for det?

Prøvde å svare på det tidligere, at det er et bedrag som gagner frimurerne. Og de er styrt av krefter som ønsker å sende folk til helvete. 

Men du aksepterte vel ikke det svaret.

 

Siden spørsmålet var "hvorfor" og ikke "hvem" så må vi regne svaret som "[de] ønsker å sende folk til helvete".

Jeg ser ikke logikken. Hvis du lurer noen så vil de som blir lurt bli sendt til helvete? Javel...

 

Det er ikke uvanlig å se veggplakater fra sydhavsøyer, der sola ser ut til å fylle nesten halve plakaten. Hvordan forklarer en dette hvis lyset ikke er påvirket av en glasskuppel rundt verden?

Photoshop for å gjøre det mer tiltalende?

 

"Se på en perspektivtegning igjen. Skal ting «forsvinne», må de bli mindre og mindre, til de bare blir en prikk, før prikken forsvinner. Hvis ikke dette skjer, forsvinner de ikke, men de går bak noe (f.eks et fjell)."

 

Et forsvinningspunkt innebærer også at ting blir så langt borte at de forsvinner bak terrenget. En båt kan forsvinne bak selve grensen mellom hav og himmel, bak horisonten.

Dette er en fysisk umulighet. Det eneste som kan gjøre det du sier der er at terrenget faktisk går imellom.

Man kan jo også legge til at utallige folk har forsøkt å gjenskape denne effekten på en flate men alle, absolutt alle, har feilet. Rare greier. Kanskje det ikke er slik da.

 

Horisonten er egentlig en imaginær greie, da horisonten alltid vil være på lang avstand.

Hvorfor kan man på en globe og i virkeligheten regne ut nøyaktig hvor den er da? Og matematikken man benytter er høyde over bakken på en sirkel. Det stemmer alltid. Høres ikke veldig imaginært ut. Hvorfor det tro?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Hvis du lurer noen så vil de som blir lurt bli sendt til helvete? Javel..."

 

Disse folkene blir drevet av både seg selv og demoner, og det kan være vanskelig å vite nøyaktig når de handler ut fra seg selv eller ut fra det de er kontrollerte av. Fra demonenes side er hensikten klar - de ønsker å torturere folk så mye som mulig her i den flate verden, for å bringe dem til et virkelig torturkammer i helvete der de selv bor. 

 

"Høres ikke veldig imaginært ut. Hvorfor det tro?"

 

Alle vet vel at horisonten er både målbar og imaginær. Målbar fordi den kan måles, og imaginær fordi at hvis vi går de kilometrene bortover vil vi ikke finne noen linje der. Fordi linja vil ha flyttet seg like langt vekk fra oss.

Det blir det samme som å løpe etter regnbuen eller gryta med gull under regnbuen. 

 

En fast formel for å regne ut horisonten på en ball, vil vel feile så snart den kommer borti de pæreformede delene av kloden.  

Lenke til kommentar

"Hvis du lurer noen så vil de som blir lurt bli sendt til helvete? Javel..."

 

Disse folkene blir drevet av både seg selv og demoner, og det kan være vanskelig å vite nøyaktig når de handler ut fra seg selv eller ut fra det de er kontrollerte av. Fra demonenes side er hensikten klar - de ønsker å torturere folk så mye som mulig her i den flate verden, for å bringe dem til et virkelig torturkammer i helvete der de selv bor. 

 

"Høres ikke veldig imaginært ut. Hvorfor det tro?"

 

Alle vet vel at horisonten er både målbar og imaginær. Målbar fordi den kan måles, og imaginær fordi at hvis vi går de kilometrene bortover vil vi ikke finne noen linje der. Fordi linja vil ha flyttet seg like langt vekk fra oss.

Det blir det samme som å løpe etter regnbuen eller gryta med gull under regnbuen. 

 

En fast formel for å regne ut horisonten på en ball, vil vel feile så snart den kommer borti de pæreformede delene av kloden.  

Helvete er visst avlyst.

 

https://www.cnsnews.com/blog/michael-w-chapman/pope-francis-there-no-hell

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hmm..

https://i0.wp.com/wishmeme.com/wp-content/uploads/2017/05/Go-To-Hell-Memes-01.jpg?resize=648%2C486

 

Skal ha vært en Space X-oppskyting i kveld som blant annet ble sendt på NRK. Bare en oppskytning som imponerer folkemassene, før raketten setter kursen mot et verdenshav og går til bunns der, selvsagt...

 

 

SpaceX Launches Resupply Mission - Monday April 2, 2018 | CNBC

 

Du veit ikke en dritt dessverre, som vanlig.

Det er seint, gå å legg deg å les i eventyret om skjeggapen din.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Hvis du lurer noen så vil de som blir lurt bli sendt til helvete? Javel..."

 

Disse folkene blir drevet av både seg selv og demoner, og det kan være vanskelig å vite nøyaktig når de handler ut fra seg selv eller ut fra det de er kontrollerte av. Fra demonenes side er hensikten klar - de ønsker å torturere folk så mye som mulig her i den flate verden, for å bringe dem til et virkelig torturkammer i helvete der de selv bor.

Så... De som tror på flat jord blir drevet av både seg selv og demoner? Jaja. Det er sjelden man får så klar tale fra en flat jorder.

 

"Høres ikke veldig imaginært ut. Hvorfor det tro?"

 

Alle vet vel at horisonten er både målbar og imaginær. Målbar fordi den kan måles, og imaginær fordi at hvis vi går de kilometrene bortover vil vi ikke finne noen linje der. Fordi linja vil ha flyttet seg like langt vekk fra oss.

Det blir det samme som å løpe etter regnbuen eller gryta med gull under regnbuen.

Det er så mye feil i det du skrev der at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne da det er helt umulig å si hva som er det egentlige problemet her. Konseptene "horisont" og "imaginær" er åpenbart problematiske, men jeg mistenker det ligger noe mer under.

 

En fast formel for å regne ut horisonten på en ball, vil vel feile så snart den kommer borti de pæreformede delene av kloden.

Hyggelig at du vil forsikre deg om at vi vet det, men at du sliter med forholdstallene i disse størrelsene har vi allerede skjønt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hmm..

https://i0.wp.com/wishmeme.com/wp-content/uploads/2017/05/Go-To-Hell-Memes-01.jpg?resize=648%2C486

 

Skal ha vært en Space X-oppskyting i kveld som blant annet ble sendt på NRK. Bare en oppskytning som imponerer folkemassene, før raketten setter kursen mot et verdenshav og går til bunns der, selvsagt...

Selvsagt. For da hele verden på live TV kunne se at det ikke skjedde med forrige rakett så... ja hvem vet hvorfor du sier slike ting.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Så solen forandrer ikke størrelse på en solnedgang. Hvert eneste filmklipp hvor de har zoomet litt inn og tatt ned innstillingene så du ser solen som en rund kule, viser dette.

 

 

Det er ikke uvanlig å se veggplakater fra sydhavsøyer, der sola ser ut til å fylle nesten halve plakaten. Hvordan forklarer en dette hvis lyset ikke er påvirket av en glasskuppel rundt verden?

Stor sol i solnedgang ved sydhavsøy:

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRd7Mr3xh9rJt7Xm2SWrcRRKbyf5zhU-b-XkX7lgXplZ7B7OY9a

Jeg har lest alle innleggene i denne tråden siden den ble startet, og utrolig nok blir jeg mer oppgitt for hver side jeg leser selv om jeg burde blitt vant til dette nå.

Du kan se sola hvis du titter ut av vinduet. Du kan også se månen og stjernene, med et teleskop kan du også se andre planeter for en billig penge.

Du trenger ikke se til veggplakater, YouTube-videoer, tegnefilmer eller Donald Duck for informasjon om solen. Du kan observere selv at solen forsvinner under horisonten, og at den ikke blir mindre før den forsvinner.

 

Folk har kommet med utallige eksempler på ting flatjordere kan gjøre selv uten at man må være avhengige av "eliten". Dere kan jo også sende opp en værballong, prisen er absolutt ikke høy med tanke på at dere da kan få avslørt sannheten dere er så sikre på blir holdt skjult.

Dere kan jo til og med spleise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Så solen forandrer ikke størrelse på en solnedgang. Hvert eneste filmklipp hvor de har zoomet litt inn og tatt ned innstillingene så du ser solen som en rund kule, viser dette.

 

Det er ikke uvanlig å se veggplakater fra sydhavsøyer, der sola ser ut til å fylle nesten halve plakaten. Hvordan forklarer en dette hvis lyset ikke er påvirket av en glasskuppel rundt verden?

Stor sol i solnedgang ved sydhavsøy:

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRd7Mr3xh9rJt7Xm2SWrcRRKbyf5zhU-b-XkX7lgXplZ7B7OY9a

Jeg har lest alle innleggene i denne tråden siden den ble startet, og utrolig nok blir jeg mer oppgitt for hver side jeg leser selv om jeg burde blitt vant til dette nå.

Du kan se sola hvis du titter ut av vinduet. Du kan også se månen og stjernene, med et teleskop kan du også se andre planeter for en billig penge.

Du trenger ikke se til veggplakater, YouTube-videoer, tegnefilmer eller Donald Duck for informasjon om solen. Du kan observere selv at solen forsvinner under horisonten, og at den ikke blir mindre før den forsvinner.

 

Folk har kommet med utallige eksempler på ting flatjordere kan gjøre selv uten at man må være avhengige av "eliten". Dere kan jo også sende opp en værballong, prisen er absolutt ikke høy med tanke på at dere da kan få avslørt sannheten dere er så sikre på blir holdt skjult.

Dere kan jo til og med spleise.

 

 

Klart de ikke vil gjøre dette, det vil jo slå beina under hele fantasiverdenen deres. Fakta kan være en hard nøtt å svelge, sånn sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt. For da hele verden på live TV kunne se at det ikke skjedde med forrige rakett så... ja hvem vet hvorfor du sier slike ting.

 

Klart de ikke vil gjøre dette, det vil jo slå beina under hele fantasiverdenen deres. Fakta kan være en hard nøtt å svelge, sånn sett.

Et stikkord her er kognitiv dissonans:

 

The creation and establishment of psychological consistency allows the person afflicted with cognitive dissonance to lessen his or her mental stress by actions that reduce the magnitude of the dissonance, realised either by changing with or by justifying against, or by being indifferent to the existential contradiction that is inducing the mental stress.[1] In practice, people reduce the magnitude of their cognitive dissonance in four ways:

  • Change the behavior or the cognition ("I'll eat no more of this doughnut.")
  • Justify the behavior or the cognition, by changing the conflicting cognition ("I'm allowed to cheat my diet every once in a while.")
  • Justify the behavior or the cognition by adding new cognitions ("I'll spend thirty extra minutes at the gymnasium to work off the doughnut.")
  • Ignore or deny information that conflicts with existing beliefs ("This doughnut is not a high-sugar food.")

(mine uthevinger)

 

Legg spesielt merke til punkt 4, som er spesielt relevant her. Punkt 2 er også relevant, ved at flatjorderne bevisst jukser for å prøve å få inn noen poenger (som for eksempel maxRPM sitt sitatjuks).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eksemplet med smultring gjelder slanking, da. 

 

Tror fokkeslasken at horisonten er ei konkret linje som en kan gå bort å finne, siden han mener at linja ikke på noe vis er imaginær?

 

Opplysninger fra flere kilder tyder på at de verste stormene som finnes er ved Antarktis. Innrømmer at det kanskje høres tvilsomt ut at det skal være bunnen av en kuppel like ved siden av. 

På den annen side skal det være fire verdenshjørner der ved verdens ende, der de fire vinder har sitt utspring. 

Da norsk-engelske Borchgrevink var i Victoria Land, ble de stadig truet av ekstreme stormer. Etter hvert lærte de å bolte fast veggene til hytta fra utsida, og de lærte at pingvinene la seg flate med nebbene i samme retning, når det var storm i anmarsj. 

 

Slike stormer kan sikkert også lett forklare det hvis Berserk først sank, og sjømennene senere ble blåst ut av livbåten. 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Katabatic_wind

 

Lenke til kommentar

Og så? Det var bare et eksempel ment å illustrere et poeng. Dersom det gjorde at du ikke forstod, så er du enda dummere enn jeg trodde. Men egentlig mistenker jeg at du rett og slett bare kverulerer.

 

 

Kognitiv dissonans ble nevnt allerede tidlig i denne tråden. Men hvordan konkret skal disse eksemplene gjøres om til å passe med en flatjorder?

 

  • Change the behavior or the cognition ("I'll eat no more of this doughnut.")
  • Justify the behavior or the cognition, by changing the conflicting cognition ("I'm allowed to cheat my diet every once in a while.")
  • Justify the behavior or the cognition by adding new cognitions ("I'll spend thirty extra minutes at the gymnasium to work off the doughnut.")
  • Ignore or deny information that conflicts with existing beliefs ("This doughnut is not a high-sugar food.")

 

1. "Jeg skal ikke se på flere videoer om flat jord". 

2. "Jeg har lov til å jukse av og til". 

3. "Jeg kan lese et vitenskapsblad etterpå". 

4. "Denne videoen er ikke en kunnskapsfiendtlig video" ??

 

Blir ganske snålt, spør du meg.

Lenke til kommentar

Disse folkene blir drevet av både seg selv og demoner, og det kan være vanskelig å vite nøyaktig når de handler ut fra seg selv eller ut fra det de er kontrollerte av. Fra demonenes side er hensikten klar - de ønsker å torturere folk så mye som mulig her i den flate verden, for å bringe dem til et virkelig torturkammer i helvete der de selv bor.

Ok, denne diskusjonen dreide nettopp over i en slik retning at jeg ikke lenger klarer å diskutere saklig. Så da trekker jeg meg heller fra videre uttalelser, og får heller holde det jeg tenker for meg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kognitiv dissonans ble nevnt allerede tidlig i denne tråden. Men hvordan konkret skal disse eksemplene gjøres om til å passe med en flatjorder?

For jeg legge til at en flat jorder ikke er en som ser på videoer om flat jord. Det er en som tror jorden er flat.

 

Change the behavior or the cognition ("I'll eat no more of this doughnut.")

1. "Jeg skal ikke se på flere videoer om flat jord".

Sette seg inn i andre ting enn bare flat jord.

 

Justify the behavior or the cognition, by changing the conflicting cognition ("I'm allowed to cheat my diet every once in a while.")

2. "Jeg har lov til å jukse av og til".

Eliten lurer oss med feilinformasjon. Altså - inbille seg at informasjon i konflikt egentlig er løgn.

 

Justify the behavior or the cognition by adding new cognitions ("I'll spend thirty extra minutes at the gymnasium to work off the doughnut.")

3. "Jeg kan lese et vitenskapsblad etterpå".

Atmosfæren har en linseeffekt som gjør at det ser ut som ting går bak horisonten.

 

Ignore or deny information that conflicts with existing beliefs ("This doughnut is not a high-sugar food.")

4. "Denne videoen er ikke en kunnskapsfiendtlig video" ??

Solen står ikke opp rett øst over hele verden ved gjevndøgn.

Båter kan seile forbi perspektivets forsvinningspunkt.

Perspektiv tillater lengre sikt høyere opp.

Noe som er over blir under bare det kommer langt nok unna.

På en flate kan noe 10cm høyt skjule noe 4m høyt bare det er langt nok unna.

...listen er meget lang så jeg stopper der.

 

Blir ganske snålt, spør du meg.

Det virker ganske midt i blinken syntes jeg. Endret av fokkeslasken
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Tror fokkeslasken at horisonten er ei konkret linje som en kan gå bort å finne, siden han mener at linja ikke på noe vis er imaginær?

Tror festus at det er en linje?

 

 

 

Det er faktisk en ting de fleste yngre folk kan undersøke, å anta hvor langt unna horisonten er, og gå dit og se om det er en linje... 

Jeg tipper at det ikke er noen linje der når vi kommer fram. 

 

Man kan med rette bli forbauset over hvordan frimurere kan ha fått en slik dominans. 

Varslere kan være jukse-varslere. Men denne varsleren snakker om at en del forskere ble ryddet av veien tidligere. 

 

Antar også at de har brukt ulike kriger til å rydde normale mennesker av veien. Rykter sier at Bill Clinton skal ha etterlatt seg et "trail of dead bodies" på veien til sitt presidentskap. Og selv om dette høres skremmende ut, må vi jo innrømme at det vil være virksomt for en som ønsker seg til topps, å rett og slett rydde vekk motstanderne. Slik maktkamp har det vært i alle generasjoner tidligere, men i dag skal vi tro at alle er så snille.. Forresten har jeg fått tilbud om å møte noen i en selvbygd ubåt, er det noe jeg burde takke ja til?

Vel, til intervjuet med varsleren:

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...