Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Andrè den gode said:

Har ikke sagt det er bevis.

Du la det frem som en indikasjon på at månelandingene var forfalsket

Quote

Ser man bort fra din kommentar. Så lyder buzz på spm fra 8 åringen, "we did not go there" han fomler vel litt og skal hente seg inn igjen...så da blir det usammenhengende svar.

Min kommentar tar meg seg hele svaret, fremfor å klippe ut enkeltsetninger for å konstruere en eller annen virkelighet man vil forfekte.
Slutten av samme svar tar jo utgangspunkt i at den første månelandingen faktisk skjedde, så jeg ser ikke helt hvordan dette skal være noe ... ikke bevis da, siden du ikke direkte sier det er bevis, og av en eller annen grunn synes det er verdifult, men hva enn du vil kalle det du mener skal underbygge din påstand om at månelandingen var falsk.

Quote

Du kan være født inn i en sekt og "tror " på dens forklaringen om verden. 

Det er selvsagt mulig, men det er en ganske dårlig forklaringsmodell når den tas ut av tynne luften første gang noen sier deg i mot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Andrè den gode skrev (2 timer siden):

Ja man har alle forklaringene hvorfor 50 år med vitenskap og utallige milliarder med dollar og et ikke finnes et eneste beviselig video om det skulle være fra 1969 eller i 2020 av noen som helst farkost som har forlatt jordens lavere høyder(fra start) og utover.

Det kan minne om de som tror på forklaringene er medlem av en sekt. Fordi når man er medlem der, så er man ikke klar over det selv. Nordmenn generelt er et at de mest konforme land i verden(adlydene til autoriteter) av 33 land, så er norge på 6 plass (samme som pakistan,og flere asia land) så alt henger godt sammen og det viser seg gjeldene .

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å se helt bort fra de uomtvistelige bevis på at jorda er rund. På er rund jord er syd ei bestemt retning, nemlig mot sydpolen, og over der står Sydkorset. På samme måte som Nordstjerna står over nordpolen. På ei flat jord er syd i alle mulige retninger, og hvis det fantes 100-vis av Sydkors, må jo noen ha sett det. 

På ei flat jord er alle avstander sør for ekvator fullstending feil, og sør i Argentina ville man aldri se sola i sørlig retning fordi den hele tida ville sirkle nord for f.eks. Ushuaia (som er en by sør i Argentina) 

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å se bort fra slike fakta. Har du noen gang tenkt over problemet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
matteus skrev (24 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å se helt bort fra de uomtvistelige bevis på at jorda er rund. På er rund jord er syd ei bestemt retning, nemlig mot sydpolen, og over der står Sydkorset. På samme måte som Nordstjerna står over nordpolen. På ei flat jord er syd i alle mulige retninger, og hvis det fantes 100-vis av Sydkors, må jo noen ha sett det. 

På ei flat jord er alle avstander sør for ekvator fullstending feil, og sør i Argentina ville man aldri se sola i sørlig retning fordi den hele tida ville sirkle nord for f.eks. Ushuaia (som er en by sør i Argentina) 

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å se bort fra slike fakta. Har du noen gang tenkt over problemet?

Nord stjerna står rett over nord polen, hvor er det beviset, det var jo min greie. Hvor er bildet av de som var der og tok det bildet?

Det er bare så absurde beregniner og avstander som heliosentrisme modellen har, at du ikke fatter det. At alt liv skjedde ved et pang og når fortsetter alt støvet og virvle rundt og rundt og havner på samme plass hver kveld siste 5000 år ..

Du er  lever altså på en meteor svevende noen millioner kilometer i uka, vet du snart hvor dumt dette er eller ?

Ordet " sekt " er så dekkende at det er en innertier. Dette kommer fra psykologer/folk som har jobbet på plasser jeg ikke nevner som har vurdert hvordan man reagerer på autoriteter.

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Andrè den gode skrev (14 minutter siden):

Nord stjerna står rett over nord polen, hvor er det beviset, det var jo min greie. Hvor er bildet av de som var der og tok det bildet?

Det er bare så absurde beregniner og avstander som heliosentrisme modellen har, at du ikke fatter det. At alt liv skjedde ved et pang og når fortsetter alt støvet og virvle rundt og rundt og havner på samme plass hver kveld siste 5000 år ..

Du er  lever altså på en meteor svevende noen millioner kilometer i uka, vet du snart hvor dumt dette er eller ?

Ordet " sekt " er så dekkende at det er en innertier. Dette kommer fra psykologer/folk som har jobbet på plasser jeg ikke nevner som har vurdert hvordan man reagerer på autoriteter.

Du reagerer lynraskt med bevege deg over i komfortsonen med Nordstjerna og jorden som meteor og hvor dumme vi er som ikke tenker selv, men stoler på autoriteter.

Tør du ikke tenke over de problemstillingene jeg reiste med Sydkorset og alt det andre som er umulig på ei flat jord? Hva med å komme med ei forklaring utfra et flatjordperspektiv, så det går an å få til en diskusjon?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jøss, utifra denne diskusjonens lengde skjønner at det var mange som sov på skolen og at "QAnon" og "Flat Earth" og diverse kvasi-religioner har mange å rekruttere fra.  Litt morsomt, men samtidig litt skummelt.

 

Men OK prøver meg på et lite argument imot hjernevaskede "Flat-Earthers"

Animasjon av flat jord og sol https://www.shutterstock.com/nb/video/clip-1018410754-flat-earth-3d-model-day-night-animation

Men så hva med sesongvariasjoner ?  Det betyr at solen må bevege seg nærmere sentrum når det er sommer i nord og motsatt ved vinter.  Men hva er det som får solen til å bevege seg slik?  Her må man komme opp med en meget komplisert forklaring.

Den enkle forklaringen er at jorden er rund med en viss helning på aksen den snurrer rundt (ett døgn pr rotasjon) og sirkler rundt en rund sol (et år pr rotasjon) - helningen gir forskjellen i lysintensitet og vinter og sommer. (Og nevnes ikke i videoen, men forklarer også forskjellen i lengde på natt og dag... kort periode dagslys er vel så medvirkende til vinter f.eks.)

https://www.youtube.com/watch?v=b25g4nZTHvM

Endret av Rune_says
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Andrè den gode skrev (2 timer siden):

Det er bare så absurde beregniner og avstander som heliosentrisme modellen har, at du ikke fatter det. At alt liv skjedde ved et pang og når fortsetter alt støvet og virvle rundt og rundt og havner på samme plass hver kveld siste 5000 år ..

Du er  lever altså på en meteor svevende noen millioner kilometer i uka, vet du snart hvor dumt dette er eller ?

Du viser tydelig at du ikke er redelig nok til å argumentere mot den faktiske globen, men mot en tullestråmannversjon.

Du kunne jo gjerne komme med konkrete ting du mener ikke stemmer med det vi kan måle og observere med globen, eller svare på noen av alle de konkrete observasjonene som viser at jorda ikke er flat. 

At du unngår å snakke om alle slike konkrete mål og observasjoner viser vel tydelig at du selv vet at flatjordideen bare er tull. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har et forslag som dere flart-earpers bør gå sammen om å gjøre.

Nå vil den gamle  flystasjonen på Andøya omgjort til rakettbase for utskyting av satelitter.

Mitt forslag er at dere går sammen om å finansiere et par oppskytninger med tilhørende utstyr for å overføre sendinga direkte til bakken. Da kan dere med selvsyn kontrollere at ingen mystiske vesener eller makter gjør magiske ting med linsa slik at firkantede/flate ting fremstår som runde.

Dere bør også leie et stort vacuum-kammer for å kontrollere at kamerautstyret ikke forvrenger bildene i vacuum.

 

Når dere har fått gjort disse testene for egne penger, bevitnet og dokumentert begivenheten - da først kan dere komme tilbake på banen så kan vi fortsette å diskutere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (3 timer siden):

Når dere har fått gjort disse testene for egne penger, bevitnet og dokumentert begivenheten

Det finnes allerede private bilder av hvor rakettene ender hen.. de skyter oppover i noen sekunder, for deretter å kurve nedover ut mot havet. Og de ender i havet like utenfor Andøya SpacePort. Proff forurensing...

Lenke til kommentar
Budeia skrev (39 minutter siden):

Det finnes allerede private bilder av hvor rakettene ender hen.. de skyter oppover i noen sekunder, for deretter å kurve nedover ut mot havet. Og de ender i havet like utenfor Andøya SpacePort. Proff forurensing...

Oppskytingsmodulene som kun har som oppgave å få selve romfergen/satellitten ut i rommet, ramler av og faller ned igjen når deres oppgave er fullført og neste trinn begynner, det er korrekt.

Modulen i spissen av raketten, satellitten eller hva det måtte være, eller romferga som sitter på siden av raketten, fortsetter utover mot og forbi grensen mellom atmosfæren og rommet. Disse faller ikke ned sammen med oppskytingsmodulene da hele poenget er at de skal ut i rommet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Andrè den gode said:

Nord stjerna står rett over nord polen, hvor er det beviset, det var jo min greie. Hvor er bildet av de som var der og tok det bildet?

Det er bare så absurde beregniner og avstander som heliosentrisme modellen har, at du ikke fatter det. At alt liv skjedde ved et pang og når fortsetter alt støvet og virvle rundt og rundt og havner på samme plass hver kveld siste 5000 år ..

Du er  lever altså på en meteor svevende noen millioner kilometer i uka, vet du snart hvor dumt dette er eller ?

Ordet " sekt " er så dekkende at det er en innertier. Dette kommer fra psykologer/folk som har jobbet på plasser jeg ikke nevner som har vurdert hvordan man reagerer på autoriteter.

 

 

 

 

 

 

Hvordan forklarer du Foucalts pendel? Hvorfor roterer den rundt med en forskjellig hastighet ettersom hva breddegraden er?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 timer siden):

Det finnes allerede private bilder av hvor rakettene ender hen.. de skyter oppover i noen sekunder, for deretter å kurve nedover ut mot havet. Og de ender i havet like utenfor Andøya SpacePort. Proff forurensing...

Hvorfor snakker du om raketter? Jorda var jo beviselig rund for 100 år siden, før det fantes raketter også? 

Hva med å snakke om alle tingene vi faktisk kan måle og observere selv, som alle beviser at jorda ikke er flat, men en globe? 

Jeg skjønner jo godt hvorfor hverken du eller @Andrè den gode vil snakke om noe av disse konkrete observasjonene, for er beviser jo at dere snakker tullball. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
10 hours ago, Budeia said:

Det finnes allerede private bilder av hvor rakettene ender hen.. de skyter oppover i noen sekunder, for deretter å kurve nedover ut mot havet. Og de ender i havet like utenfor Andøya SpacePort. Proff forurensing...

Rakettene beveger seg så klart *rundt* jorden. De vil forsvinne over kurven, akkurat som skip, fjell, osv.

Hvis du tror de faller ned i havet, så kan du samarbeide med noen om å observere en oppskytning fra nært oppskytningsstedet, og f.eks 300 km ut til sjøs. Da vil den første observatøren se at raketten går opp i luften og så ned mot horisonten, mens den andre observatøren vil noen titalls sekunder senere se at raketten kommer over horisonten og passerer over himmelen. Når den første observatøren ser raketten "falle i havet" vil den andre observatøren se at raketten fortsatt er høyt i himmelen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Hvis du tror de faller ned i havet, så kan du samarbeide med noen om å observere en oppskytning fra nært oppskytningsstedet, og f.eks 300 km ut til sjøs. Da vil den første observatøren se at raketten går opp i luften og så ned mot horisonten, mens den andre observatøren vil noen titalls sekunder senere se at raketten kommer over horisonten og passerer over himmelen. Når den første observatøren ser raketten "falle i havet" vil den andre observatøren se at raketten fortsatt er høyt i himmelen.

Raketter som går i ballistisk (sub-orbital) bane ramler ned igjen. Det er bare raketter og nyttelaster som sendes opp i bane som blir værende igjen i bane (minus de første drivtrinnene til rakettene, som selvfølgelig ramler ned igjen fordi de ikke skal være med hele veien opp). Det har så langt ikke blitt sendt opp ting i bane fra norsk jord.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Arve Synden said:

Raketter som går i ballistisk (sub-orbital) bane ramler ned igjen. Det er bare raketter og nyttelaster som sendes opp i bane som blir værende igjen i bane (minus de første drivtrinnene til rakettene, som selvfølgelig ramler ned igjen fordi de ikke skal være med hele veien opp). Det har så langt ikke blitt sendt opp ting i bane fra norsk jord.

Det du sier stemmer, men jeg skjønte det slik at han/hun snakket om tidligere satellittoppskytninger fra andre steder enn Norge. Observerer man en oppskytning fra nær oppskytningsstedet vil det se ut som raketten går høyt opp, og så ned mot horisonten. Slik som dette (lang lukkertid.):

spacer.png

(Dette er en Falcon 9 oppskytning.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
matteus skrev (19 timer siden):

Du reagerer lynraskt med bevege deg over i komfortsonen med Nordstjerna og jorden som meteor og hvor dumme vi er som ikke tenker selv, men stoler på autoriteter.

Tør du ikke tenke over de problemstillingene jeg reiste med Sydkorset og alt det andre som er umulig på ei flat jord? Hva med å komme med ei forklaring utfra et flatjordperspektiv, så det går an å få til en diskusjon?

Når du nevner sør korset, så nevner jeg nord stjerna da den er endel av din spinnende meteors teori hvor du blaster gjennom galaksene akkuratt nå sammen med dine andre kompiser som kommenterer her. Det vitner om sofistikert sosial engineering og kognitiv krigføring som er meget mer spennende enn et kors som skal bevise jordens form, som man på ingen måte kan se fra månen da månen er som solen en selvlysende himmelegme. Det finnes ingen video av turen fra jorden til månen, hverken time lapse eller noe som virkelig gir mening. 

Hele heliosentrismen kollapser på seg selv og absurditeten i hvor langt ting er fra hverandre i galaksene er kun et regnestykke man ble fortalt for å ikke forstå hvor mange trillioner km ting er unna. De har bare laget dette for å forvirre. 

Alt startet rundt år 1550-1600 med Copernicus sin teori for den som er int. De gikk da fra at jorden var non rotating, til at alt spant rundt solen 

utdrag fra historien.

Copernican system | Definition, Description, & Facts | Britannica

The Copernican Revolution was the paradigm shift from the Ptolemaic model of the heavens, which described the cosmos as having Earth stationary at the center of the universe, to the heliocentric model with the Sun at the center of the Solar System.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Andrè den gode skrev (13 minutter siden):

Når du nevner sør korset, så nevner jeg nord stjerna da den er endel av din spinnende meteors teori hvor du blaster gjennom galaksene akkuratt nå sammen med dine andre kompiser som kommenterer her. Det vitner om sofistikert sosial engineering og kognitiv krigføring som er meget mer spennende enn et kors som skal bevise jordens form, som man på ingen måte kan se fra månen da månen er som solen en selvlysende himmelegme. Det finnes ingen video av turen fra jorden til månen, hverken time lapse eller noe som virkelig gir mening. 

Det er ingen som er uenige i nordstjerna, så det er helt irrelevant i denne sammenhengen, men i og med at du ser Sydkorset rett i sør samme hvor du er sør for ekvator, må sør være i ei bestemt retning overalt, les sydpolen. Jeg greier ikke å se for meg at det er mulig på annet enn ei rund jord. Hvis det skal være mulig på ei flat, må du gjerne forklare. Det hadde vært spennende, for ingen andre har greid det. Ikke engang dine autoriteter som du følger slavisk (Jeranism, Rob Skiba, Phuket Word, DITHR, Odd TV, Christian Paaske osv.) greier å forklare det, men de er flinke til å unngå temaet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Andrè den gode skrev (23 minutter siden):

Når du nevner sør korset, så nevner jeg nord stjerna da den er endel av din spinnende meteors teori hvor 

Det finnes ingen teori hvor jorda er en meteor. Dette er en barnslig stråmann fra din side. 

Andrè den gode skrev (23 minutter siden):

 Det vitner om sofistikert sosial engineering og kognitiv krigføring som er meget mer spennende enn et kors som skal bevise jordens form, 

Så du klarer ikke å svare på konkrete spørsmål om sydkorset eller om andre ting hvem som helst kan måle eller observere, men velger heller abstrakte konspirasjonsteorier. 

Resten av innlegget ditt unngår alle referanser til det vi kan måle og observere. Det er tydelig at du unngår alle konkrete fakta, siden de beviser at du snakker tull. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Andrè den gode said:

Hele heliosentrismen kollapser på seg selv og absurditeten i hvor langt ting er fra hverandre i galaksene er kun et regnestykke man ble fortalt for å ikke forstå hvor mange trillioner km ting er unna. De har bare laget dette for å forvirre.

Altså hadde jeg rett - dette blir for store tall til at du klarer å forstå dem, og du forstår heller ikke den nokså enkle fysikken som beskriver prinsippet (sånn ca fysikk på videregående nivå). Og siden du ikke klarer å forstå det, så må det jo være feil. Ergo en uformell slutningsfeil av typen argument fra personlig vantro.

Endret av Arve Synden
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...