Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

31 minutes ago, Arve Synden said:

Altså hadde jeg rett - dette blir for store tall til at du klarer å forstå dem,

Jeg kan ikke egentlig kritisere folk for å ikke forstå tall relatert til verdensrommet. Dette er en svært vanskelig oppgave.

Jeg kan ikke si at jeg *forstår* hvor stort verdensrommet egentlig er. Gjør du det? Om jeg spør deg hvor langt 100.000.000.000.000 km er, klarer du å sette denne avstanden i perspektiv, uten å regne på det eller google det?* Jeg kan si at for min del kan man legge til eller trekke fra f.eks tre nuller uten at det egentlig endrer forståelsen min av avstanden: "veldig stor". Og seks nuller utgjør en ganske stor forskjell!

Selv om man ikke klarer egentlig forstår tallene, så er det mulig å sette de i en slags sammenheng, der man logisk sett klarer å forholde seg til tallene til en viss grad. Men selv det er ganske vanskelig når man f.eks ser på tall relaterte til svarte hull. De tallene er så brutalt store. I det store bildet er menneskeheten så utrolig liten og ubetydelig. Vi er bakterier som bor på et mikroskopisk støvkorn som flyter gjennom rommet.

Men man kan nok si at flatjorderne har i all hovedsak godt under gjennomsnittlig evne til å forstå store tall, og samtidig nekter de å høre på de som kan mer enn seg selv.

* (Ca 10 lysår)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
40 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg kan ikke si at jeg *forstår* hvor stort verdensrommet egentlig er. Gjør du det? Om jeg spør deg hvor langt 100.000.000.000.000 km er, klarer du å sette denne avstanden i perspektiv, uten å regne på det eller google det?* Jeg kan si at for min del kan man legge til eller trekke fra f.eks tre nuller uten at det egentlig endrer forståelsen min av avstanden: "veldig stor". Og seks nuller utgjør en ganske stor forskjell!

Du trenger ikke så store tall for å forstå størrelsen til solsystemet. Da holder det med "bare" noen titalls millioner eller noen milliarder km. Eller å snakke om lysminutter. Eller astronomiske enheter (a.u. - avstanden fra sola til jorda). Eller å sammenligne nedskaleringer med størrelser og avstander mellom objekter vi kan se her nede på landjorda. Og du trenger ikke engang tall for å forstå prinsippet i fysikken som ligger bak. Tallene er som de er - de er store sett i forhold til dagligdagse objekter, men slett ikke umulig å få et visst begrep om, om man får det illustrert på en hensiktsmessig måte og er litt vant til å behandle den slags type informasjon. Her er en fin illustrasjon som viser solsystemets størrelse om månen blir skalert ned til én piksel.

Her er en video som illustrerer lys som propagerer ut fra sola og forbi Pluto (hele videoen er på ca 5 1/2 timer):

 

Endret av Arve Synden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/11/2021 at 3:32 PM, Andrè den gode said:

Nord stjerna står rett over nord polen, hvor er det beviset, det var jo min greie.

Jeg må si jeg ikke skjønner hvorfor du krangler på en av de ytterst få tingene globen og flat jord er enige om.

Absolutt alle på den nordlige halvkule kan gå ut å ta et bilde av polarstjerna mens de holder et kompass foran seg. Når du har et bilde hvor nålen ikke peker mot polarstjerna kan vi fortsette den diskusjonen.

On 10/11/2021 at 3:32 PM, Andrè den gode said:

Hvor er bildet av de som var der og tok det bildet?

Hvor er bildet av de som var der og tok det bildet av de som tok bildet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
matteus skrev (På 12.10.2021 den 11.08):

Det er ingen som er uenige i nordstjerna, så det er helt irrelevant i denne sammenhengen, men i og med at du ser Sydkorset rett i sør samme hvor du er sør for ekvator, må sør være i ei bestemt retning overalt, les sydpolen. Jeg greier ikke å se for meg at det er mulig på annet enn ei rund jord. Hvis det skal være mulig på ei flat, må du gjerne forklare. Det hadde vært spennende, for ingen andre har greid det. Ikke engang dine autoriteter som du følger slavisk (Jeranism, Rob Skiba, Phuket Word, DITHR, Odd TV, Christian Paaske osv.) greier å forklare det, men de er flinke til å unngå temaet.

Matteus, vi har sikkert mye å snakke om. Sydkorset eller polaris. Jeg skal gå inn å sjekke mer ang sydkorset selv om jeg ikke ser på himmelen for å finne ut formen på jorda jeg står på , da ville jeg heller målt landejorda og flatheten. Univ i Kansas har målt at kansas stat er 99,98% flat.

Man har ALDRI forlatt jorden og kan ikke det, derfor har man ikke dratt tilbake dit. Og selv om det er 2021 så kan espen eller andre folk bare forklare seg grønn i specs hvorfor ditten og datten at det er slik og slik fordi atte osv man ikke har video eller noenting enn et bilde fra 1972...(som er debunket for attende tusen gang)  DERE har INGEN håndfaste bevis annet enn overtro og sosial påvirkning gjennom skolen. Kall også meg overtroisk mot flat jord, men det er som det er med det meste i norge, en tregere noe bredbåndslinje med informasjon og mur mot nye saker. Det kommer

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Andrè den gode said:

Man har ALDRI forlatt jorden og kan ikke det, derfor har man ikke dratt tilbake dit. Og selv om det er 2021 så kan espen eller andre folk bare forklare seg grønn i specs hvorfor ditten og datten at det er slik og slik fordi atte osv man ikke har video eller noenting enn et bilde fra 1972...(som er debunket for attende tusen gang)  DERE har INGEN håndfaste bevis annet enn overtro og sosial påvirkning gjennom skolen.

"Ett" bilde? Når har det jo blitt postet titalls om ikke hundretalls bilder fra rommet i denne tråden. Og videoer. Og det er linket til ytterligere tusenvis av bilder.

Problemet er ikke mangelen på bevis. Problemet er at du ikke aksepterer beviset. Du vil bare akseptere en spesifikk type video som ikke har blitt laget hittil, og som jeg ikke vet om noensinne kommer til å bli laget. Det finnes ingen logisk grunn for å lage en video som du sier du ville akseptert som bevis, utover å overbevise deg. Og så viktig er du faktisk ikke.

Det er litt som om jeg bare skulle akseptere at mennesker kunne bli eldre enn 10 år om du kunne vise meg en uklippet sammenhengende video av de 10 første leveårene til en eller annen person. Hvorfor har ikke en slik video blitt laget? Det ville jo være en smal sak. Så hvordan kan jeg vite at mennesker kan bli eldre enn 10 år? Det er jo ikke noe bevis!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har linket dette før, men her er f.eks bildedatabasen til teleskopet EPIC, som er et av instrumentene på DSCOVR. Det er mange tusen fulle bilder av jorden.

https://epic.gsfc.nasa.gov/

(Og så klart kommer flatjordere til å påstå at bildene er fake. Vel, hva med å forsøke å bevise det? Man kan eksempelvis sammenligne værmønster på bildene opp mot værmeldinger.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (32 minutter siden):

"Ett" bilde? Når har det jo blitt postet titalls om ikke hundretalls bilder fra rommet i denne tråden. Og videoer. Og det er linket til ytterligere tusenvis av bilder.

Problemet er ikke mangelen på bevis. Problemet er at du ikke aksepterer beviset. Du vil bare akseptere en spesifikk type video som ikke har blitt laget hittil, og som jeg ikke vet om noensinne kommer til å bli laget. Det finnes ingen logisk grunn for å lage en video som du sier du ville akseptert som bevis, utover å overbevise deg. Og så viktig er du faktisk ikke.

Det er litt som om jeg bare skulle akseptere at mennesker kunne bli eldre enn 10 år om du kunne vise meg en uklippet sammenhengende video av de 10 første leveårene til en eller annen person. Hvorfor har ikke en slik video blitt laget? Det ville jo være en smal sak. Så hvordan kan jeg vite at mennesker kan bli eldre enn 10 år? Det er jo ikke noe bevis!

Velkommen til nye kunder i denne tråden. Vi hadde en god runde hvor alle globers inne kunne poste sin beste pics and vids fra 1969 frem til 2020.. Den beste var på 3 min(video) og var challenger raketten som skulle ha forlatt jorden...men de kuttet feeden på max høyden under domen såklart, fordi da flatet raketten ut og ytteligere muligheter stanset.  Det er slik med ALLe andre turer uansett da det er umulig å forlate jordens indre space. 

Du kan bare prøve du også. Månelandigen har ingen telemetri data eller videoer. Det sier nasa selv offisielt er borte fra den opprinnelige turen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Jeg har linket dette før, men her er f.eks bildedatabasen til teleskopet EPIC, som er et av instrumentene på DSCOVR. Det er mange tusen fulle bilder av jorden.

https://epic.gsfc.nasa.gov/

(Og så klart kommer flatjordere til å påstå at bildene er fake. Vel, hva med å forsøke å bevise det? Man kan eksempelvis sammenligne værmønster på bildene opp mot værmeldinger.)

Blue marble er en CGI komposisjon sammensatt av flere CGI bilder. Det er "maleriet av jorden". NASA sier det selv også her, its cgi, it has to be.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Andrè den gode said:

Blue marble er en CGI komposisjon sammensatt av flere CGI bilder. Det er "maleriet av jorden". NASA sier det selv også her, its cgi, it has to be.

Nei, dette er ikke komposittbilder (utover at de må legge flere bilder tatt med forskjellig filter på toppen av hverandre for å få riktige farger). DSCOVR er plassert i L1 punktet mellom jorden og solen, 1,5 millioner km unna, og har dermed god utsikt til den opplyste siden av jorden 24/7.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (2 minutter siden):

Forklar Foucaults pendel.

Vi snakker om at det ikke finnes noen som har forlatt jorden og vært på månen eller kan det, dvs dratt ut fra jordens indre space .. fordi det ikke finnes noe som helst materiale som kan minne om dette. Men endel folk "tror" det fordi det finnes gode cgi photos.

Det meste går på troen om at noen har gjort d.

Hele denne gjengen her lever fortsatt under en type avansert sosial engieering . Det er tross alt 500 år med løgner vi roter i nå. Fra 1550 tallet og frem til nå

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foreslår at flatjordere leier et fly, flyr 500 mil i en retning, tar en 90 graders sving, flyr 500 mil, og tar en 90 graders sving. 

Dette er så absolutt gjennomførbart, og vil ha ett av to resultater. Enten havner man tilbake til start, og jorda er rund, eller man havner 500 mil fra der man startet og jorda er flat. 

Enkelt og greit. Jeg tenker at om alle flatskallene i verden legger noen få kroner på bordet, så burde man kunne hamre fakta inn i hodet på oss globetards med enkle vitenskaplige observasjoner. 

PS: Når piloten klargjør flyet så vil han ha drivstoff til 1500 mil, han kommer sikkert til å le godt når du prøver å forklare at han må beregne 500 mil til for å komme tilbake til start. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Andrè den gode said:

Vi snakker om at det ikke finnes noen som har forlatt jorden og vært på månen eller kan det, dvs dratt ut fra jordens indre space .. fordi det ikke finnes noe som helst materiale som kan minne om dette. Men endel folk "tror" det fordi det finnes gode cgi photos.

Det meste går på troen om at noen har gjort d.

Hele denne gjengen her lever fortsatt under en type avansert sosial engieering . Det er tross alt 500 år med løgner vi roter i nå. Fra 1550 tallet og frem til nå

Okey, så det handler ikke om at jorda er rund? Bare om folk som har dratt ut i en orbital bane eller med en unnslipningshastighet? Du er med på at satellitter er en ekte ting?

Lenke til kommentar
Andrè den gode skrev (3 minutter siden):

Vi snakker om at det ikke finnes noen som har forlatt jorden og vært på månen eller kan det, dvs dratt ut fra jordens indre space .. fordi det ikke finnes noe som helst materiale som kan minne om dette. Men endel folk "tror" det fordi det finnes gode cgi photos.

Det meste går på troen om at noen har gjort d.

Hele denne gjengen her lever fortsatt under en type avansert sosial engieering . Det er tross alt 500 år med løgner vi roter i nå. Fra 1550 tallet og frem til nå

Jeg håper virkelig du bare troller. Hvis ikke lider du av så store vrangforestillinger at du burde blitt vurdert av psykiatrisk avdeling...

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Andrè den gode skrev (1 time siden):

Matteus, vi har sikkert mye å snakke om. Sydkorset eller polaris. Jeg skal gå inn å sjekke mer ang sydkorset selv om jeg ikke ser på himmelen for å finne ut formen på jorda jeg står på , da ville jeg heller målt landejorda og flatheten. Univ i Kansas har målt at kansas stat er 99,98% flat.

 

Interessant at en flatjording viser interesse for å undersøke fakta. Det finnes noen fakta som ikke kan forklares på ei flat jord, og Sydkorset er et av dem. Når du først er i gang, kan du ikke tenke over et par andre også?

1. Omkring juletider er sola oppe i 17 timer i det området cruiseskipene til Antarktis ferdes. Hvordan er det mulig, for i følge FE er sola på den motsatte siden av jorda mesteparten av de 17 timene. Dessuten blir dagene lengre og lengre fra St.Hans og fram til jul jo lenger sør du kommer. Det stemmer absolutt ikke med solens gang, slik den er beskrevet i flatjordsteorien.

2. Når sola går ned i Oslo om sommeren, befinner den seg samtidig over Mexico. Den ser akkurat like stor ut selv om den er 7000 km unna. Hvordan er det mulig hvis sola er lokal og sirkler over den flate jorda.

Da har jeg ikke engang nevnt flyrutene sør for ekvator.

Disse spørsmålene blir som regel ignorert av flatjordinger, og det finns ikke forklaringer ute på YT heller som vidt jeg kan se. Da er jeg spent på hva du kommer fram til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

shockorshot skrev (2 minutter siden):

Okey, så det handler ikke om at jorda er rund? Bare om folk som har dratt ut i en orbital bane eller med en unnslipningshastighet? Du er med på at satellitter er en ekte ting?

Du lever muligens i en stor åpen "sekt" og du er ikke klar over det. Reglene du ble presentert på offentlig skole som barn har ført til at du har låst deg i sporet du nå går i og forsvarer etter beste evne. 

Når du selv tror at du kan sende rom søppel opp i bane i flere tusen km/t, så skal det kunne sendes opp en vedlikeholdsatelitt for å fikse denne med jevne mellomrom i samme bane og km/t uten å krasje så er du bare med på absurditeten av eventyret du har så lyst å¨tro på....Du har bare glemte en bitte liten greie

...Satelitter med sensorer sendes opp som High altitude ballonger. USa er best på ballon tech og Nord i sverige der hvor ingen bor er plassen de fleste blir skutt opp. De har sykluser på flere år hvor de traverer hele nattehimmenel før de faller ned å blir plukket opp at forsvaret via f.eks gps

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
matteus skrev (1 minutt siden):

Interessant at en flatjording viser interesse for å undersøke fakta. Det finnes noen fakta som ikke kan forklares på ei flat jord, og Sydkorset er et av dem. Når du først er i gang, kan du ikke tenke over et par andre også?

1. Omkring juletider er sola oppe i 17 timer i det området cruiseskipene til Antarktis ferdes. Hvordan er det mulig, for i følge FE er sola på den motsatte siden av jorda mesteparten av de 17 timene. Dessuten blir dagene lengre og lengre fra St.Hans og fram til jul jo lenger sør du kommer. Det stemmer absolutt ikke med solens gang, slik den er beskrevet i flatjordsteorien.

2. Når sola går ned i Oslo om sommeren, befinner den seg samtidig over Mexico. Den ser akkurat like stor ut selv om den er 7000 km unna. Hvordan er det mulig hvis sola er lokal og sirkler over den flate jorda.

Da har jeg ikke engang nevnt flyrutene sør for ekvator.

Disse spørsmålene blir som regel ignorert av flatjordinger, og det finns ikke forklaringer ute på YT heller som vidt jeg kan se. Da er jeg spent på hva du kommer fram til.

Jeg kan legge ved 200 proofs of a flat earth, så kan du debunke de også.

flyrutene sør for ekvator ......hehe du Tenker du nødlandingene som er helt fucked up mtp globen og forklarer flat earth map.. hehe

har massevis av videos av de. 

flyene kan også gå fortere i medvind, men ja det er nok noen triks de har i ermet mtp Santiago Sydney.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...