Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Odne Lyngstad said:

Liten update:
Settet funker feilfritt på gamle Pc'n da.
Så det er ikke selve settet det er noe feil på.


Men på nye maskinen funker det ikke.

Testet Powered usb hub, men det hjalp ikke.
Får teste PCK-ekspress og se om det hjelper.

(Asus Rog B550, så kanskje samme problem som på x570?)

Hmm, ikke lovende. Spesielt at powered USB Hub heller ikke hjelper. Har du 5000 eller 3000 serie CPU og hvilke chipset drivere?

Lenke til kommentar
10 minutes ago, zoqiet said:

Jeg konkluderer med at jeg rett og slett ikke fungerer særlig godt med VR. G2'n går derfor i retur sammens med Quest 2'n. Venter en generasjon eller to til før jeg prøver på nytt. 

Har hatt det litt slik i starten på både Rift CV1 og Rift S, men etter noen dager med testing og gradvis mer spilltid har tilvenningen kommet. Siden du har 14 dager å teste det på kan du jo ta en vurdering der.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Theo343 said:

Har hatt det litt slik i starten på både Rift CV1 og Rift S, men etter noen dager med testing og gradvis mer spilltid har tilvenningen kommet. Siden du har 14 dager å teste det på kan du jo ta en vurdering der.

Skal teste litt mer i romjulen selvfølgelig, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal greie å tilvenne meg dette. Jeg trodde dessverre at denne VR generasjonen hadde kommet mye lengre mtp sweet spot og optikk. Skjermkvaliteten er jo ellers ganske bra (minus sort farge). Sort checkerboard effekt er jo natt og dag forskjell på i forhold til første gang jeg testet det i 2016-2017. Tracking, spesielt på Quest 2 var jeg kraftig imponert over, samt hvor lett det var å sette opp et spillområde. Det var også genialt lett å få spilt trådløs PCVR via virtual desktop. Ease of use så synes jeg Quest 2 var riktig på rett vei. 
Men jeg sliter virkelig med å få dette til å fungere godt for meg med skarphet, sweet spot og fokus område. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
zoqiet skrev (49 minutter siden):

 G2'n har en bedre og mer fokusert sweetspot enn Quest 2'n som jeg har hat en ukes tid nå, men det er fortsatt langt i fra noen "wow" effekt for meg også, bare en blanding av liten sweet spot og uklarheter. IPD er satt til det laveste, jeg har IPD målt til ca 59
Får ikke noe større sweetspot samme hvordan jeg forsøker å sette sette på VR settet, tror jeg har prøvd alle mulige justeringer som er nevnt online. Blir bare sliten i hodet og øynene av å ha så stort felt som er uskarpt hele tiden, selv om jeg forsøker kun å fokusere og se rett frem. 
Tror det rett og slett sånn opplevelsen er og det er bare jeg som har forventet og vært hypet på så mye mer. 
Oppløsning, skarphet på bilde i sweet spot og kontrast var bedre enn Quest 2. Men fortsatt dårlig sort farge og kontrast. Tror ikke det kan være noe særlig mer enn 600-700 i kontrast ratio. Sort er fortsatt grått, men litt mer mørke grått enn Quest 2. Quest 2 hadde mindre god rays, bedre tracking og ganske bra og enkel software. 
Samboeren min reagerte også på at begge VR brillene hadde for mye uskarpheter og synes det ble slitsomt. Hun sa at G2 var en god del bedre i Alyx enn Quest 2, men orker ikke noen spillsesjoner på over 1 time. 

Jeg konkluderer med at jeg rett og slett ikke fungerer særlig godt med VR. G2'n går derfor i retur sammens med Quest 2'n. Venter en generasjon eller to til før jeg prøver på nytt. 

Trist å høre.  Er likevel uenig i en par ting. Jeg synes at farger, sortnivå og kontrastenivå er langt bedre enn på Quest 2. Og jeg har mye mer god rays på Quest 2. 

Synd du ikke får akseptabel skarphet på bildet. Jeg har IPD som riktignok er godt innafor det hardware støtter og synes det er veldig bra!  Og har hovedkort der det er null problemer med USB osv.. Men, jeg tror nok vi fortsatt er der hvor VR er for entusiastene. En dag må det bli like mye Plug and Play som å plugge inn en monitor med HDMI eller displayport kabel. Er mye ekstra tjafs utenom fortsatt som kan forvirre og gå talt.  

Lenke til kommentar
1 hour ago, zoqiet said:

Litt av den samme opplevelsen jeg har hatt i kveld. 

Fikk en del 1-4 error Check your display cable. Etter et par reboots og bytting av USB og display porter så fungerte det til slutt. (z390 og 2080ti, forsøkte alltid USB port som kommer fra USB CPU Controller også). Hadde en del SteamVR krasj når xbox one kontroller'n min var koblet til via USB. Krasjet flere ganger når jeg forsøkte å starte opp Star Wars Squadrons, dette skjedde ikke med Quest 2 via Link. Fungerte igjen når jeg byttet til bluetooth . 

G2'n har en bedre og mer fokusert sweetspot enn Quest 2'n som jeg har hat en ukes tid nå, men det er fortsatt langt i fra noen "wow" effekt for meg også, bare en blanding av liten sweet spot og uklarheter. IPD er satt til det laveste, jeg har IPD målt til ca 59
Får ikke noe større sweetspot samme hvordan jeg forsøker å sette sette på VR settet, tror jeg har prøvd alle mulige justeringer som er nevnt online. Blir bare sliten i hodet og øynene av å ha så stort felt som er uskarpt hele tiden, selv om jeg forsøker kun å fokusere og se rett frem. 
Tror det rett og slett sånn opplevelsen er og det er bare jeg som har forventet og vært hypet på så mye mer. 
Oppløsning, skarphet på bilde i sweet spot og kontrast var bedre enn Quest 2. Men fortsatt dårlig sort farge og kontrast. Tror ikke det kan være noe særlig mer enn 600-700 i kontrast ratio. Sort er fortsatt grått, men litt mer mørke grått enn Quest 2. Quest 2 hadde mindre god rays, bedre tracking og ganske bra og enkel software. 
Samboeren min reagerte også på at begge VR brillene hadde for mye uskarpheter og synes det ble slitsomt. Hun sa at G2 var en god del bedre i Alyx enn Quest 2, men orker ikke noen spillsesjoner på over 1 time. 

Jeg konkluderer med at jeg rett og slett ikke fungerer særlig godt med VR. G2'n går derfor i retur sammens med Quest 2'n. Venter en generasjon eller to til før jeg prøver på nytt. 

Jeg kan ikke si så mye om det tekniske,  men det kan ta uker eller til og med måneder å venne seg til VR, selv brukte jeg vel et halvt år før jeg kunne spille flere timer om gangen. 

Men det er noen få, som aldri blir komfortabel med VR, kan være synet,  som gjør at ting aldri blir klart. Kan være at man blir kvalm,  svimmel eller får vondt i hode, det siste pleier som sagt å gå over,  men for noen gjør det aldri det.

Jeg har IPD på 55, som er freakishly tette øyne. Men 58 på Q2 funker fint for meg, men er usikker på om 60 på G2 går, jeg vet ting blir uklart på 63 på Q2, så kan hende 60 ikke holder for meg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fikk testet G2 et par timer i går. Deilig å være tilbake i VR igjen! Har noen tanker og synsing da.

Første oppsettet for min del var veldig enkelt. Fikk en error 1.4 eller hva det nå var, men det var bare å bytte fra USB C til USB A, så fungerte alt smertefritt.

Skjermene er fine, og fargene og sortnivåene var også veldig bra! Sweetspoten er det jeg kanskje reagerer mest på når det kommer til dette headsettet. Kanskje en bieffekt at man har såpass klare skjermer? Uansett så er det i mine øyne ganske lite, og gjør at jeg helst ikke vil se så mye til siden. Men dette kan jo bli bedre med tid ettersom jeg venner meg til det. 

Etter å ha prøvd Rift S var det utrolig deilig å ha god lyd igjen! Skal prøve litt musikk på det senere i dag eller i romjulen for å se hvor bra det er. 

Tracking er både bra og ikke for min del. Når det først fungerer er det kjempebra! I H3VR klarte jeg å snipe en pølse fra 150m avstand. Uuuutrolig tilfredstillende å sikte på noe såpass langt unna og fortsatt ha klar sikt, fyre av skuddet, og så se pølsa sprenge 😁 Men med en gang jeg kommer utenfor synsvinklene til kameraene merker jeg at det skjer mye janky greier. Men til generelt bruk er dette helt akseptabelt. 

Software var litt så som så. Slet med Steam og WMR, og å skjønne hvordan jeg skulle bruke WMR optimalt. Fortsatt en del som gjenstår for meg å lære der, og jeg må finne en controller mapping som funker bra i f.eks. Pavlov, men dette var enklere å justere på enn forventet. 

Alt i alt fornøyd så langt, selv om sweetspoten kunne vært bedre og WMR kunne vært litt mer intuitivt. Mulig jeg vurderer å kjøpe meg en Quest for å sammenlikne, men når de verken har Link kabel eller Elite strap på Komplett vil det ikke bli en fair sammenlikning. 

Edit: Og riktig god jul da, folkens! 😁😁❄️🎉

Endret av Alak87
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bmwm said:

Jeg trenger et vr headset som kan brukes som en slags pc monitor/tv. Jeg vet at PlayStation headsetet har hdmi inn, men finnes det løsninger for quest eller andre headset? 

Jeg bruker nesten utelukkende Quest 1 nettleseren som en stor monitor i taket til surfing\youtube\TV når jeg ligger strak ut. Veldig avslappende og lett i bruk.

Lite annet den blir brukt til men som monitor er den litt genial.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Quote

Microsoft Flight Simulator in VR: A turbulent start for wide-open skies

Basic impressions of what to expect—and hopes for patches to come.

https://arstechnica.com/gaming/2020/12/microsoft-flight-simulator-finally-works-in-vr-but-not-quite-cleared-for-takeoff/?comments=1

Jeg har forsøkt å refunde spillet. Ikke verdt pengene etter min mening. Tror jeg holder meg til Ultrawings og VTOL enn så lenge til MFS har fått noen år med patcher og en ny generasjon med PC hardware er klar.

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (3 timer siden):

https://arstechnica.com/gaming/2020/12/microsoft-flight-simulator-finally-works-in-vr-but-not-quite-cleared-for-takeoff/?comments=1

Jeg har forsøkt å refunde spillet. Ikke verdt pengene etter min mening. Tror jeg holder meg til Ultrawings og VTOL enn så lenge til MFS har fått noen år med patcher og en ny generasjon med PC hardware er klar.

VTOL synes jeg er kjempe flott. Har ms 2020 også men orker ikke spille det. UltraWings er morro på sin måte :) 

Lenke til kommentar

Får noen rare artifacts i G2. Vanskelig å forklare, men kan beskrives litt som om bildet enkelte steder bølger litt? At den sliter med å stabilisere enkelte områder i panelet?

Det skjer bare på små områder og kort tid av gangen. Kan brått være skjermkortet (driverne). Får teste litt, merker det over alt, men lettere å merke det i dashboard.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Trene Arnholdt said:

Har ikke kobla opp G2 enda.

Jeg har et 2080Ti kort der jeg har USB C på kortet.
Fungerer det greit å koble på der, eller skal jeg prøve en annen usb med en gang?

Er vel GPU porter som har fungert best så langt? Virker veldig hit & miss, men du taper ikke akkurat noe på å teste det først :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, ExcaliBuR said:

Får noen rare artifacts i G2. Vanskelig å forklare, men kan beskrives litt som om bildet enkelte steder bølger litt? At den sliter med å stabilisere enkelte områder i panelet?

Det skjer bare på små områder og kort tid av gangen. Kan brått være skjermkortet (driverne). Får teste litt, merker det over alt, men lettere å merke det i dashboard.

Ja det er fordi du ikke oppnår stabil framerate i spillet. Kjør fpsVR så ser du hva som skjer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Enceladus said:

https://arstechnica.com/gaming/2020/12/microsoft-flight-simulator-finally-works-in-vr-but-not-quite-cleared-for-takeoff/?comments=1

Jeg har forsøkt å refunde spillet. Ikke verdt pengene etter min mening. Tror jeg holder meg til Ultrawings og VTOL enn så lenge til MFS har fått noen år med patcher og en ny generasjon med PC hardware er klar.

Jeg tror også det fort klan bli litt ensformig om man ikke er die-hard flightsim entusiast eller regelmessig spiller det med andre og drar på oppdagelsesferd ol.

Jeg synes personlig de godt kunne utvidet det litt med aktiviteter som "Forest fire in southern california, you and your team are tasked with dropping water on the northeast quadrant" eller "We have a maday from a sailboat and you will cover this quadrant to see if you can locate any survivers".

Da hadde det fått mye større apell for min del. Jeg vet det finnes transportoppdrag men tror ikke det finnes av typen hvor man kan starte en lite bedrift og fly ut i ødemarka for å forsyne de som er avhengig av airdrops el.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (15 minutter siden):

Jeg tror også det fort klan bli litt ensformig om man ikke er die-hard flightsim entusiast eller regelmessig spiller det med andre og drar på oppdagelsesferd ol.

Jeg synes personlig de godt kunne utvidet det litt med aktiviteter som "Forest fire in southern california, you and your team are tasked with dropping water on the northeast quadrant" eller "We have a maday from a sailboat and you will cover this quadrant to see if you can locate any survivers".

Da hadde det fått mye større apell for min del. Jeg vet det finnes transportoppdrag men tror ikke det finnes av typen hvor man kan starte en lite bedrift og fly ut i ødemarka for å forsyne de som er avhengig av airdrops el.

Denne moden tror jeg gir litt progresjon:

https://flightsim.to/file/2984/neofly

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...