Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Ny oppdatering til Boneworks.

https://store.steampowered.com/app/823500/BONEWORKS/

Et spill jeg egentlig synes er veldig gøy men PCen min sliter heftig med spillet, og det er det eneste spillet jeg opplever problemer med :( Pcen min er mer enn nok kraftig nok så det er noe rart med dette spillet som ikke liker systemet mitt. 

 

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 hours ago, Gunfreak said:

G2en ligger å venter fremdles,  har ikke åpnet boksen enda. Får ikke prøvd den før mandag,  så gleder meg, men blir litt bitter søt, da vi aller mest sannsynlig må avlive vår eldste hund på mandag.  Så vet ikke hvor mye jeg orker å drive med det.

Og nå lurer jeg på om det er mulig å skanne inn et sverd i blade and sorcery . Kona rota frem et antikk sverd til meg.  Og hadde hvert kult å få det sverdet inn i spillet. 

Med gul dekorasjoner og alt.FB_IMG_1608918716226.jpg.0a29afe07241c836dc8f707fbdde2079.jpg

 

FB_IMG_1608918733932.thumb.jpg.9bed69f6d8ca006508d2c3ae773167fc.jpg

Dette så kult ut! Jeg ville modellert det. Fotogrammetri av så reflekterende objekter er svært krevende, nesten umulig om man ikke har LIDAR scanner og tilhørende mulighet for å behandle dataen.

Noe som kan gjøre det lettere for fotogrammetri er å dynke objektet i et matt (og vaskbart) materiale, feks mel e.l.

Det så ikke skrekkelig avansert ut fra bildene du la ved. Detaljene i gull på bladet kan kanskje være det som er spesielt kjekt å ta gode bilder av for tekstur. 
 

Hvor holder du til? Virket som en spennende utfordring. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har også fått prøvd G2en noen timer nå.
 

Er generelt fornøyd, men som mange andre rundtomkring på nettet, er den snevre sweet spoten ganske irriterende.
 

Har spilt litt star wars squadrons, og er ikke mange grader man skal se bort fra sentrum før noe blir uklart 😕
 

Får vurdere noen frankenfov opplegg eller noe slikt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, OlaHaldor said:

Dette så kult ut! Jeg ville modellert det. Fotogrammetri av så reflekterende objekter er svært krevende, nesten umulig om man ikke har LIDAR scanner og tilhørende mulighet for å behandle dataen.

Noe som kan gjøre det lettere for fotogrammetri er å dynke objektet i et matt (og vaskbart) materiale, feks mel e.l.

Det så ikke skrekkelig avansert ut fra bildene du la ved. Detaljene i gull på bladet kan kanskje være det som er spesielt kjekt å ta gode bilder av for tekstur. 
 

Hvor holder du til? Virket som en spennende utfordring. :)

Jeg har tidligere betalt for reality capture for fotogrammtri, vet du om noen bra open source alternativer? Dynke i mel var en god ide! Det kan jo faktisk fungere! Men det vil vel fortsatt være en god del jobb å optimalisere fotogrammetri modellen for et spill da? Så jeg tror fortsatt det enkleste vil være å 3d modellere sverdet selv.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde RealityCapture når det enda var i gratis beta - da de kom med prismodellen sin ble jeg slått i bakken og begynte å lete etter alternativ selv. Tilfeldighetene hadde det til at jeg kom over 3DF Zephyr Lite på Steam. Prima greier, stort sett samme muligheter (og utnytter CUDA om man har Nvidia-kort). Ikke gratis - jeg kjøpte på salg til rundt 500,- tror jeg, for 5-6 år siden. Får fortsatt oppdateringer.

Ja, man må fortsatt gjøre retopo av modellen så den er nøktern i forhold til antall polygoner, UV mappe, bake normals, og teksturere. Å lage tekstur ene og alene basert på foto vil jeg ikke anbefale.

Å modellere sverdet fra scratch er kanskje best for de delene som ikke er geometrisk krevende. Eventuelt sculpte detaljer der det trengs.

 

Jeg sikler veldig etter Reverb G2 - jeg så de gikk veldig fort unna nå før jul, så jeg er forberedt på å vente. Vil uansett måtte vente til en lønning eller to før jeg kan bestille.

 

Savner å kjøre Project Cars 2 og gleder meg til å prøve det i MSFS20 :)

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar
37 minutes ago, OlaHaldor said:

Jeg prøvde RealityCapture når det enda var i gratis beta - da de kom med prismodellen sin ble jeg slått i bakken og begynte å lete etter alternativ selv. Tilfeldighetene hadde det til at jeg kom over 3DF Zephyr Lite på Steam. Prima greier, stort sett samme muligheter (og utnytter CUDA om man har Nvidia-kort). Ikke gratis - jeg kjøpte på salg til rundt 500,- tror jeg, for 5-6 år siden. Får fortsatt oppdateringer.

Ypperlig! Venter til det kommer et bra salg på Zephyr da! 20% av på steam nå til 1,076kr

https://store.steampowered.com/app/438450/3DF_Zephyr_Lite_Steam_Edition/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Cirriform said:

Er generelt fornøyd, men som mange andre rundtomkring på nettet, er den snevre sweet spoten ganske irriterende.
 

Har spilt litt star wars squadrons, og er ikke mange grader man skal se bort fra sentrum før noe blir uklart 

Jeg tror med stor sikkerhet at du gjør noe feil. Sweet spot er nesten hele synsfeltet. Det er kun helt i kanten av skjermbildet det er uklart. Noe mer på sidene enn oppe og nede. Lek litt mer med head straps og IPD :)

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Enceladus said:

Ypperlig! Venter til det kommer et bra salg på Zephyr da! 20% av på steam nå til 1,076kr

https://store.steampowered.com/app/438450/3DF_Zephyr_Lite_Steam_Edition/

 

Tør ikke garantere at det blir bedre priser - de har økt siden jeg kjøpte - for endel år siden.
Det sagt; dette er ikke en subscription sånn som Reality Capture, og mange andre. Dette eier du for evig og alltid. :) Om du tenker å scanne litt er det god verdi og avkastning på sikt.

Blir mye off-topic nå, vi kan godt snakkes videre på PM eller Discord :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, OlaHaldor said:

Dette så kult ut! Jeg ville modellert det. Fotogrammetri av så reflekterende objekter er svært krevende, nesten umulig om man ikke har LIDAR scanner og tilhørende mulighet for å behandle dataen.

Noe som kan gjøre det lettere for fotogrammetri er å dynke objektet i et matt (og vaskbart) materiale, feks mel e.l.

Det så ikke skrekkelig avansert ut fra bildene du la ved. Detaljene i gull på bladet kan kanskje være det som er spesielt kjekt å ta gode bilder av for tekstur. 
 

Hvor holder du til? Virket som en spennende utfordring. :)

Hehe, sverdet ble laget mellom 1800 og 1807, så selv om mel er vaskbart får den ikke noe mel på seg.

Jeg bor nesten midt mellom Skien og Bø.

Jeg kan altids ta noen mer høyoppløselige bilder.

Dette var bare tatt med et relativt billig mobil kamera, kan dra frem kona sitt  cannon D7, med div objektiver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Zaith said:

Jeg tror med stor sikkerhet at du gjør noe feil. Sweet spot er nesten hele synsfeltet. Det er kun helt i kanten av skjermbildet det er uklart. Noe mer på sidene enn oppe og nede. Lek litt mer med head straps og IPD :)

Har prøvd alt. Nettet vrimler med folk som har samme problemet, og som ikke får løst det, så tviler på at jeg gjør noe feil.

 

Vet ikke om det er noen produksjonsfeil med linsene eller hva det er, men jeg har prøvd å justere alt som er mulig å justere. T.o.m fjernet den greia som sitter på fjeset og bare manuelt flytta det rundtomkring, uten at det gjør noen stor forskjell.

Å måtte bevege på hele hodet hver gang man skal se noe klart er jo litt irriterende

Endret av Cirriform
Lenke til kommentar
Cirriform skrev (3 timer siden):

Har også fått prøvd G2en noen timer nå.
 

Er generelt fornøyd, men som mange andre rundtomkring på nettet, er den snevre sweet spoten ganske irriterende.
 

Har spilt litt star wars squadrons, og er ikke mange grader man skal se bort fra sentrum før noe blir uklart 😕
 

Får vurdere noen frankenfov opplegg eller noe slikt

Sweet spot er ganske bra den. Og man finner også mange poster om det - at den er bra . Så det kommer nok ann på hvilken opplevelse man selv har om man henviser til "som mange andre - dårlig sweet spot" eller "som mange andre - bra sweet spot"  :)

For meg så er det hele ganske merkelig med så stor forskjell på meningene om dette. Jeg har bra sweet spot, har hatt 5 andre headset før G2, og ingen har hatt like bra som dette :) Så, forstå det den som kan. 

Det som også er rart er at hvis man spør de med "dårlig sweet spot" om de har justert IPD riktig, og om de har satt headsettet riktig på, så sier de "ja" - at de har det - og at det er headsettet som er dårlig. Personlig hadde jeg det feil på hodet en hel langhelg - fordi det satt komfortabelt også da - og ting virket jo greit, bortsett fra sweet spot da som var ... tja. ikke all verden. Men, for alle de som altså da har gjort alt "perfekt" og likevel mener sweet spot er liten - hva kan det da være?  Er det den utrolige skarpheten i senter som gjør at de synes fallet mot sidene blir så stort?  Trenger man tid til å venne hjernen til det?  Eller er det forvetninger? Eller er det noe galt med meg - og de andre som sier at sweet spot er bra?

Vel vel... 

Lenke til kommentar

Ja ikke vet jeg. Uansett hvordan jeg tilter det hit og dit, IPD i alle mulige instillinger, hodebåndet oppe og nede, gasket av og bevege øyet i alle akser forran linsen, så er noe edge to edge clarity som noen snakker om helt umulig iaffal.

 

Noe slikt som på bildet kan jeg lese ganske greit, alt som er på høyre og venstre kolonne er helt forvrengt og blurry

20201226_141316_MixedReality_LI.jpg

Lenke til kommentar

Fikk tak i en brukt Valve Index til en "grei" pris (fortsatt dyrt, men langt bedre pris enn vanlig pris på finn), så nå skal jeg endelig teste Index mot G2, og enten beholde Index settet, eller selge Index headsettet og gå for en G2 Knuckle kombo. 

Smådyr hobby, det vi holder på med her... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg merker at trackingen til G2 har noen shortcomings. Den er dårligere enn quest 2.

Da har jeg gjort sammenlikningen i Beat Saber med begge to og G2 mister trackingen lettere enn Q2. I tillegg føler jeg at Mamutgripsa sklir av G2 kontrolleren, men på Q2 sitter de veldig bra!

Litt irriterende egentlig. Nesten så jeg får lyst å importere Index kontrollerene med 3 x lighthouses. Eller, håpe det kommer oppdateringer som bedrer tracking.

Hvor vil oppdateringene til G2 slippes? Windows Update eller i WMR appen?

Er det mulig å ikke bruke WMR med G2, men heller gå rett til SteamVR?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Cirriform said:

Ikke noe lett å få bilde av det, men her er ca hvordan det ser ut fra venstre linse. Sentrert på star wars

A17F0D56-1836-4961-B313-61F4CEF1AE7F.jpeg

Dette er akkurat det samme som jeg opplever, ca like stor sweet spot som du også tegnet i det andre bildet. Har brukt mange timer nå på å justere strap og ipd og det er ingen ting som gjør det noe bedre enn det der. 

 

Jeg skal fortsette å teste det ut denne uken, men det er fare for at det ryker tilbake på retur hvis jeg ikke blir mer vant til det. 

Endret av zoqiet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merket først veldig til sweetspot når jeg først brukte headsettet, men i går og i dag når jeg både har sett på film og testet en del mer H3VR har jeg mer og mer blitt vant til det. Tenker ikke over det lenger, og er heller imponert over hvor utrolig skarpt og fint det er i senter av bildet.

Eneste jeg har å klage på er tracking, så jeg håper Index kontrollere vil gjøre opplevelsen komplett. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...