Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gunfreak skrev (3 timer siden):

Open XR eller hva det nå heter.

Med forbehold, har man Windows Mixed Reality installert i Windows, hvilket man må ha med G2, så har man Open XR. Greia er å oppdatere den, for i nyeste versjon kan man stille oppløsningen på nogenlunde samme måte som i SteamVR. Men SteamVr ønskes ikke startet som prosess når man skal spille MSFS2020 i VR med G2 fordi det påvirker ytelsen negativt for G2. Eller noe sånt. Men uten SteamVr kunne man ikke stille lavere oppløsning og få høyere ytelse - før nå i siste  versjon av Open XR. Igjen, ikke fått testet selv da jeg er på hytta. Men forstår videoene slik. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Dr.Peedee said:

Med forbehold, har man Windows Mixed Reality installert i Windows, hvilket man må ha med G2, så har man Open XR. Greia er å oppdatere den, for i nyeste versjon kan man stille oppløsningen på nogenlunde samme måte som i SteamVR. Men SteamVr ønskes ikke startet som prosess når man skal spille MSFS2020 i VR med G2 fordi det påvirker ytelsen negativt for G2. Eller noe sånt. Men uten SteamVr kunne man ikke stille lavere oppløsning og få høyere ytelse - før nå i siste  versjon av Open XR. Igjen, ikke fått testet selv da jeg er på hytta. Men forstår videoene slik. 

Jo men det var noe spesifikt om MSFS støttet noe greier sammen med  XR der man legger til en ektra "frame"

Så du kan kjøre lavere FPS men du får 1 ekstra frame uten at det krever noe. Så 30fps føles som 45 eller noe sånt .

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (44 minutter siden):

Jo men det var noe spesifikt om MSFS støttet noe greier sammen med  XR der man legger til en ektra "frame"

Så du kan kjøre lavere FPS men du får 1 ekstra frame uten at det krever noe. Så 30fps føles som 45 eller noe sånt .

Stemmer, før så kunne man kjøre i 45fps få motion reprojection opp til 90 som man trenger. Men det var noe med at en ny versjon gjorde at man kun trengte 30 for å få reprojection opp til 90. Men husker ikke hvilken video jeg så det. 

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Dr.Peedee said:

Stemmer, før så kunne man kjøre i 45fps få motion reprojection opp til 90 som man trenger. Men det var noe med at en ny versjon gjorde at man kun trengte 30 for å få reprojection opp til 90. Men husker ikke hvilken video jeg så det. 

Men gjelder dette spesifikt MSFS, eller kan man bruke dette på alle spill med G2?

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (1 time siden):

Men gjelder dette spesifikt MSFS, eller kan man bruke dette på alle spill med G2?

Slik jeg husker det fra den videoen jeg så om det, så bør jo det være for alle spill til G2. Motion reprojection som vi huker av for å SteamVR er egentlig en WMR funksjon, og kan finnes igjen i en .ini fil eller hva det var igjen. Tidligere måtte man inn og redigere verdier med en text editor der, og den fila lå i en WMR katalog. Men så for ikke lenge siden kunne man begynne endre det fra SteamVR, men tror det da altså endret de samme verdiene i den samme WMR fila. Men nå sitter jeg i snøføyka på juleferie i Trysil, eller det vil si, jeg sitter jo inne. Men ikke tilgang til PC altså. Og ja, den funksjonen kunne jeg jo da bruke i alle spill til Reverb G1 og G2. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I går fikk jeg prøvekjørt Blade & Sorcery for første gang, etter å ha siklet over det på youtube og etter å ha lest ganske så mange kommentarer rundt spillet fra @Gunfreak her. Fy fader for et morsomt spill :D Har enn så lenge kun kjørt på med Very easy og Easy vanskelighetsgrad, men alikevel er det en god økt når det begynner å hope seg opp med fiender rundt deg. Slo G2 kontrolleren rett i skjermen også i løpet av 20 minutter (uten knus), så dette lover jo bra for mitt allerede begrensede spilleområde 😛 

Og du og du for en mod scene! Digger at det er så mange flinke folk som produserer mods i høy kvalitet for spillet. Gøy å se at folk brenner for prosjektet, og du kan veldig, veldig fort bli en superhelt og vel så mye mer. Ganske tilfredstillende å kjøre hardt på med Darth Vader sin lightsaber. Må bare ha mer plass å spille på, så er jeg veldig fornøyd. 

Og ang. G2 sin tracking i Blade & Sorcery.... så funket det helt uten problemer! Testet alt fra magi, sverd, dolk, pil og bue, spyd (som var veldig fett), skjold, og to våpen samtidig. Alt fungerte smertefritt, og jeg utryddet bølge på bølge av NPC-er. Så dette er lovende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 12/26/2020 at 2:40 PM, Cirriform said:

Ikke noe lett å få bilde av det, men her er ca hvordan det ser ut fra venstre linse. Sentrert på star wars

A17F0D56-1836-4961-B313-61F4CEF1AE7F.jpeg

Jeg ønsket å motbevise at det ser så dårlig ut, så jeg gikk til eksakt samme sted i SteamVR og brukte noen minutter av mitt liv på å teste ut litt. Jeg er fremdeles usikker, men jeg begynner nå å tro at det er brukerens forventninger kombinert med hvordan det testes som er greia her.

Jeg testet dette ved å sentrere samme sted, lukke høyre øye og se igjennom kun venstre linse. Og vet du hva? Jeg vil si at jeg fikk identisk resultat som avbildet. Det ser veldig klart ut på midten, betydelig mer blurry på sidene. Dette stemmer bra med mine tidligere erfaringer; at sweet spot oppe og nede er tilnærmet edge to edge clarity, mens på sidene er det noe mindre klarhet. Verdt å merke: Som avbildet øverst opplevde jeg kun ved å lukke et øye. Når jeg hadde begge øyne åpne samarbeidet øynene mine og jeg opplevde bildet som betydelig mer klart på sidene.

Hvordan teste:

Når jeg tester sweet spot, oftest mens jeg justerer headsettet før en session, finner jeg noe å fokusere på helt øverst i skjermbildet og justerer headsettet til dette blir tilnærmet helt klart med veldig lite tegn til "blur". Deretter gjør jeg det samme nederst på skjermbildet. Når jeg har justert meg ferdig er det minimalt med blur både nederst og øverst i bildet. Ved en slik test vil jeg konkludere med at det er nesten edge to edge clarity.

Dersom man isteden tester ved å se på hver side av skjermbildet, så vil man fort oppdage at klarheten på sidene er mye dårligere enn klarheten i topp og bunn.

Konklusjon er altså at resultatet ditt kan avhenge av hvordan du tester det sådan. Det kan forklare de avikende meningene rundt sweet spot. Jeg som har brukt topp og bunn som indikator synes det er veldig bra. Dersom man også tar med sidene av bildet så er det betydelig dårligere. Alikevel er det svært unaturlig for meg å bevege synet (puppilene) så langt mot kanten av skjermbildet uten å samtidig bevege hodet. Derfor ser jeg ikke det som et problem ved vanlig bruk.

Forventninger

Personlig synes jeg det som er avbildet er god sweet spot. Dette kommer nok av at jeg kommer fra PSVR, og dårligere kan det knapt bli. Annet enn det har jeg kun testet originale HTC Vive da det var nytt og kan ikke huske at sweet spot engang var en greie den gang da. For G2 sin del oppleves det dog mindre blurry med 2 øyne, så det er noe bedre enn avbildet.

Konklusjonen sånn sett er at det kommer selvfølgelig ann på dine forventninger til sweet spot, som igjen sannsyneligvis er basert på dine tidligere opplevelser med VR. Har du testet bunnen av bøtta, PSVR, så er alt annet enn mirakuløs oppgradering. Kommer du fra Index kan det godt være at dette blir en nedgradering (har ikke testet Index selv).

@Cirriform Jeg føler etter testen min at jeg har utelukket at du har fått et dårlig eksemplar. Isteden tror jeg nå at du har høyere forventinger/krav til hva du vil si er en god sweet spot. Personlig elsker jeg Reverb G2 og synes det gir en helt utrolig opplevelse. Dersom du føler noe annet er det kanskje bedre å returnere det? HTC skal vel som nevnt tidligere i tråden annonsere sine "innoverende" VR headsett nå i Januar. Kanskje neste pulje med satsninger i VR kan være bedre egnet for din del? :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg er litt på gjerdet om jeg skal returnere det eller ikke.

Man kan jo si at det har ganske bra "edge to edge" clarity, om man bare bruker top og bottom edge i den betegnelsen, men det blir jo litt misvisende for min del.
Skal man f.eks lese noe tekst e.l i VR, som oftest går fra side til side, så må man nesten bevege hele hodet med teksten, noe som blir ganske unaturlig for min del. 

For min egen del så hadde jeg tenkt å bruke VR til hovedsaklig simulator type spill. DCS, Elite Dangerous, Star Wars squadrons osv. 
Når man da sitter i cockpit, og scanner etter fiender, eller leser cockpit instrumenter, så er det mer naturlig for meg da å bevege blikket, med mindre jeg må følge noe som holder på å bevege seg utenfor synsfeltet mitt. Er da jeg synes at "edge to edge" clarity blir litt misvisende.

En annen egenskap som er viktig, er jo å faktisk se fiendtlige fly osv tidlig nok til å kunne gjøre noe med det, og om de da kommer fra en side hvor det meste er uklart, er ikke det nødvendigvis så lett.

 

Som en topp på det hele, så klarer ikke systemet mitt å få noen smooth opplevelse i DCS, selv om det ikke er noe spesielt svakt. Kjører en 9900k, med 2080 super og 32gb ram. Dog selv med dette, så klarer jeg ikke å få stabilt over 45 fps slik at reprojection kan kjøre kontinuerlig. Dette er da med de fleste settings skrudd all the way down, og oppløsingen på headsetet halvert. 
DCS er jo kjent for å å være veldig lite optimalisert, men var jo litt skuffende allikevel. Ser ut som om man trenger 3080 eller høyere for å få en skikkelig bra opplevelse der.

 

Så ja, jeg hadde kanskje litt høye forhåpninger, siden det hadde fått en del hype dette headsetet, og det ble også mitt første headset, men jeg gir det noen dager til for å se om jeg kan forandre på noen innstillinger e.l for å få det til å bli akseptabelt. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Alak87 said:

I går fikk jeg prøvekjørt Blade & Sorcery for første gang, etter å ha siklet over det på youtube og etter å ha lest ganske så mange kommentarer rundt spillet fra @Gunfreak her. Fy fader for et morsomt spill :D Har enn så lenge kun kjørt på med Very easy og Easy vanskelighetsgrad, men alikevel er det en god økt når det begynner å hope seg opp med fiender rundt deg. Slo G2 kontrolleren rett i skjermen også i løpet av 20 minutter (uten knus), så dette lover jo bra for mitt allerede begrensede spilleområde 😛 

Og du og du for en mod scene! Digger at det er så mange flinke folk som produserer mods i høy kvalitet for spillet. Gøy å se at folk brenner for prosjektet, og du kan veldig, veldig fort bli en superhelt og vel så mye mer. Ganske tilfredstillende å kjøre hardt på med Darth Vader sin lightsaber. Må bare ha mer plass å spille på, så er jeg veldig fornøyd. 

Og ang. G2 sin tracking i Blade & Sorcery.... så funket det helt uten problemer! Testet alt fra magi, sverd, dolk, pil og bue, spyd (som var veldig fett), skjold, og to våpen samtidig. Alt fungerte smertefritt, og jeg utryddet bølge på bølge av NPC-er. Så dette er lovende. 

Ja blade and sorcery er fryktelig gøy, jeg bare håper de legger til en dungeon crawl modus, da arena kampene blir litt kjedelige i lengden. 

Skalagri  viste en mod som heter better weapons handling som skal fiske følelsen av at våpen beveger seg sakte. De har gjort det slik fordi vr kontrollere veier ingen ting og har ikke noe balanse punkt å snakke om, så for å simulator vekten på sverd osv beveger de seg saktere i spill. Og det er ikke helt realistisk. Sverd har en viss interia, men et sverd i bevegelse har ikke noe av det. Samtidig gjør du sverdene vektløse i spill,  føles det bare rart ut. Så jeg er spent på hva den modden gjør. 

Nå er G2 gjort seg klar for testing. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Cirriform said:

Man kan jo si at det har ganske bra "edge to edge" clarity, om man bare bruker top og bottom edge i den betegnelsen, men det blir jo litt misvisende for min del.
Skal man f.eks lese noe tekst e.l i VR, som oftest går fra side til side, så må man nesten bevege hele hodet med teksten, noe som blir ganske unaturlig for min del. 

For min egen del så hadde jeg tenkt å bruke VR til hovedsaklig simulator type spill. DCS, Elite Dangerous, Star Wars squadrons osv. 
Når man da sitter i cockpit, og scanner etter fiender, eller leser cockpit instrumenter, så er det mer naturlig for meg da å bevege blikket, med mindre jeg må følge noe som holder på å bevege seg utenfor synsfeltet mitt. Er da jeg synes at "edge to edge" clarity blir litt misvisende.

En annen egenskap som er viktig, er jo å faktisk se fiendtlige fly osv tidlig nok til å kunne gjøre noe med det, og om de da kommer fra en side hvor det meste er uklart, er ikke det nødvendigvis så lett.

Som en topp på det hele, så klarer ikke systemet mitt å få noen smooth opplevelse i DCS, selv om det ikke er noe spesielt svakt. Kjører en 9900k, med 2080 super og 32gb ram. Dog selv med dette, så klarer jeg ikke å få stabilt over 45 fps slik at reprojection kan kjøre kontinuerlig. Dette er da med de fleste settings skrudd all the way down, og oppløsingen på headsetet halvert. 
DCS er jo kjent for å å være veldig lite optimalisert, men var jo litt skuffende allikevel. Ser ut som om man trenger 3080 eller høyere for å få en skikkelig bra opplevelse der.

Så ja, jeg hadde kanskje litt høye forhåpninger, siden det hadde fått en del hype dette headsetet, og det ble også mitt første headset, men jeg gir det noen dager til for å se om jeg kan forandre på noen innstillinger e.l for å få det til å bli akseptabelt. 

Jeg personlig hadde en fantasi om at det skulle være så immersive at jeg skulle tro jeg var der i virkeligheten før min jomfrutur inn i VR. Det var immersive, men langt ifra virkelighetsnært. Begreper som sweet spot, field of view og sånt er begreper på VR sine begrensninger med dagens teknologi om noe. Dersom det er ditt første headsett sammenligner du kun med virkeligheten/ordinære skjermer. Da vil alt annet enn perfekt være dårlig :D

Jeg ser med en gang at vi har helt forskjellig bruk. Det vil også ha en del å si. Jeg personlig spiller ingen SIM spill. Det eneste SIM spillet som i det hele tatt er av interesse er Squadrons, og det kun fordi det er Star Wars. De spillene jeg spiller er Zero Caliber, Alyx, Saints & Sinners, Asgard's Wrath.. Den type spill. Her snur du alltid hodet i den retningen handlingen skjer og sidesynet vil sjeldent til aldri være i bruk annet enn for å "spotte" ting som du så snur hodet mot. Det krever langt ifra høy klarhet i sidesynet for at noe skal tiltrekke din oppmerksomhet.

Jeg forstår utfordringen; se for deg at du kjører bil. For å lese av speedometeret kan du ikke bevege pupillene ned, men må isteden bevege hodet ned og derfor miste helt fokuset på veien. Det ville ødelegge kjøringen. Det ville være svært unaturlig å skulle kjøre bil på en slik måte.

Den eneste utfordringen jeg har hatt i sånn grad er i Asgard's Wrath der tekstbokser plasseres nederst i skjermbildet. Disse er ofte veldig lange og strekker seg ut på sidene, så for å lese de må du bevege hodet fra venstre til høyre mens du leser.

Lenke til kommentar

Da er jeg tilbake etter en 30 minutters test.

Medal of Honor funker ikke i det hele tatt, det lagger så mye at jeg ikke kommer inn i hverken menyen på spillet eller steam vr menyen for å senke oppløsinga, Jeg vet dette spillet krever mye, men for da være grenser. 

Tales of glory funket nesten, noe rar tracknig sak, men det kan være spillet, og bilde drev å kuttet ut, skjermen blir svart, så kommer den tilbake(etter jeg er dau) en gang ble bare en av linsene svarte!! mens andre funket noen sekunder før den også ble svart. 

Contractors samme problem som Medal of honor, selv lobby/meny lagget så mye at det var umulig å gjøre noe der, så jeg måtte gå på Pcen og ctl alt delete for å komme ut. 

Utrolig klar og fin skjerm, men syns heller ikke weet spotet var så fantastisk, ser jeg på en en bred meny, er det bare teksten i midten som er klar.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Gunfreak said:

Da er jeg tilbake etter en 30 minutters test.

Medal of Honor funker ikke i det hele tatt, det lagger så mye at jeg ikke kommer inn i hverken menyen på spillet eller steam vr menyen for å senke oppløsinga, Jeg vet dette spillet krever mye, men for da være grenser. 

Tales of glory funket nesten, noe rar tracknig sak, men det kan være spillet, og bilde drev å kuttet ut, skjermen blir svart, så kommer den tilbake(etter jeg er dau) en gang ble bare en av linsene svarte!! mens andre funket noen sekunder før den også ble svart. 

Contractors samme problem som Medal of honor, selv lobby/meny lagget så mye at det var umulig å gjøre noe der, så jeg måtte gå på Pcen og ctl alt delete for å komme ut. 

Utrolig klar og fin skjerm, men syns heller ikke weet spotet var så fantastisk, ser jeg på en en bred meny, er det bare teksten i midten som er klar.

Medal of Honor er ekstremt dårlig optimalisert. Når du spiller andre VR spill som ser porno ut, men krever halvparten av maskinkraften så forstår du at de har gjort en dårlig jobb med det. Det her var vel det første VR-prosjektet til studioet bak, men alikevel flaut at små uavhengige studio klarer jobben bedre.

Har samme problem med Contractors som deg. Synes uansett Zero Caliber er mye bedre :D Det krever lite også.

Du har muligens en lang vei å gå før du får mest ut av headsettet, med mindre du var en av de som klarte hoppe rett inn i optimale forhold. De fleste får en aha opplevelse etter den andre, av og til med ukers mellomrom før de lander på gode forhold 😛

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Zaith said:

Medal of Honor er ekstremt dårlig optimalisert. Når du spiller andre VR spill som ser porno ut, men krever halvparten av maskinkraften så forstår du at de har gjort en dårlig jobb med det. Det her var vel det første VR-prosjektet til studioet bak, men alikevel flaut at små uavhengige studio klarer jobben bedre.

Har samme problem med Contractors som deg. Synes uansett Zero Caliber er mye bedre :D Det krever lite også.

Du har muligens en lang vei å gå før du får mest ut av headsettet, med mindre du var en av de som klarte hoppe rett inn i optimale forhold. De fleste får en aha opplevelse etter den andre, av og til med ukers mellomrom før de lander på gode forhold 😛

Jeg vet ikke om det har noe med det grafiske å gjøre,  spillet bruker mye lengre tid på å loade enn med questen, og til og med steam home lagger.

Og jeg har i9 9900k og 2080ti/oc.

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (6 minutter siden):

Jeg vet ikke om det har noe med det grafiske å gjøre,  spillet bruker mye lengre tid på å loade enn med questen, og til og med steam home lagger.

Og jeg har i9 9900k og 2080ti/oc.

Det er noe annet som er feil her.

Jeg kjører MoH på mitt 3070 uten lagging med G2, det ser fantastisk ut og det  kortet er rimelig tilsvarende 2080ti. 

 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
35 minutes ago, MrL said:

Det er noe annet som er feil her.

Jeg kjører MoH på mitt 3070 uten lagging med G2, det ser fantastisk ut og det  kortet er rimelig tilsvarende 2080ti. 

 

Ja det er noe rart, jeg fant noe av problemet men ikke alt.

Jeg hadde Contractors på 150% oppløsing, når jeg senka det til 100, kjører deg greit, men får fremdels pluttselig at 1 eller 2 av linsene blir svarte, forklarer ikke hvorfor MOH var sånn, for den vet jeg var på 100% Jeg måtte uansett avinstallere MOH for å få plass til Alyx, og DCS. Så jeg kommer tilbake til MOH en annen gang. 

Onward funket perfekt, og som andre har nevnt, så er forberingen fra Quest/Rift/what ever til G2 veldig tydelig i dette spillet, lyden var jo også noe helt annet enn i Rift s og Q2, spesielt Bassen når man fyrer av med lydemper var merkbart bedre. Alyx er ferdig nedlasta om en halv time, så får se hvordan det går., laster ned Squadrons også. Men jævlig glad dette ikke er mitt første VR headsett, da hadde jeg hvert sur og hjelper at jeg har Q2, så jeg vet at jeg kan spille de spillene jeg har, men hadde jeg bare hatt G2 og div spill ikke funket pga. ville jeg hvert sur. Ellers funker nesten Rift S cuppene  til Prostock til G2, de kommer ikke like langt ned, så man må antagelig justre stocken, da hendene dine er for høyte oppe til å treffe gripe punktene på våpene.  Er usikker på om jeg gidder, hvis jeg ikke får Contractors til å finke godt med G2 er det liksom bare Onward jeg kan spille med G2 der Gunstock er vits og da må jeg ta valget om jeg liker Onward eller Contractros best. Eller om jeg bare gir opp G2 og bruker Q2 på sånne type spill, og om jeg beholder G2 så blir den mer til simulatorer og spill som Alyx(om det funker på det spillet da)

Lenke til kommentar
58 minutes ago, Gunfreak said:

Jeg vet ikke om det har noe med det grafiske å gjøre,  spillet bruker mye lengre tid på å loade enn med questen, og til og med steam home lagger.

Og jeg har i9 9900k og 2080ti/oc.

Ja definitivt noe som ikke er riktig her.

Virker som om det er mye knot for å få G2 stilt inn riktig og kjøre slik det skal. Ble vel postet noen tips og videoer litt lengre tilbake her i tråden. Jeg ville fulgt en slik guide til punkt og prikke.

Når jeg får en ny dings så er også det første jeg gjør å tilbakestille windows, installere kun de aller nødvendigste programmene og drivere (windows update, steam, skjermdriver, fpsVR..) Lettere å feilsøke når en vet at systemet er optimalt.

Hvis man har treg intetnettoppkobling slik jeg hadde for noen måneder tilbake (har fiber nå :) ) så er det også greit å ta backup av de steamspillene som en spiller mest og legge de på en USB stick eller harddisk, praktisk og tidsbesparende. Og så bruker jeg Gamesavemanager for å sikre at alle saves fra spill blir tatt vare på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...